Udtræk fra Database for dagsdato
Fra : Henrik Nyman Nielsen

Dato : 14-04-06 15:49

Hej NG

Nu har jeg efterhånden kæmpet en brav kamp for at forstå, hvordan man laver
udtræk fra en MS-Access-database for dagsdato, men det er desværre ikke
lykkes for mig endnu at forstå og jeg tyr derfor nu til denne NG for lidt
hjælp.

Jeg har en kolonne med datoer i dd-mm-åååå format.
Hvordan skal min SQL sætning være?

Jeg har prøvet med:

strSQL = "Select * from kampe where Dato = #Date#"

men det fungerer desværre ikke.

vh
Henrik

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 14-04-06 16:10

Henrik Nyman Nielsen wrote:
> [...]
> Hvordan skal min SQL sætning være?
>
> Jeg har prøvet med:
>
> strSQL = "Select * from kampe where Dato = #Date#"

du kan lave sql-en med access inde i forespørgsler og få den vist som
sql - så er det bare at copy-paste den ind i din kode.

mvh thomas

Fra : Tonni Rasmussen

Dato : 14-04-06 20:22

Hej, måske kan jeg hjælpe.

> udtræk fra en MS-Access-database for dagsdato
> strSQL = "Select * from kampe where Dato = #Date#"

Du skal blot skrive:
strSQL = "Select * from kampe where Dato = Date()"

Eller måske

strSQL = "Select * from kampe where Dato = Now()"

Jeg er ikke nogen stor haj til ASP, men prøv om det her ikke virker.

Hilsen Tonni

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-06 22:44

Tonni Rasmussen skrev:

> strSQL = "Select * from kampe where Dato = Date()"
>
> Eller måske
>
> strSQL = "Select * from kampe where Dato = Now()"

Den første er nok at foretrække, men ingen af dem er helt skudsikre. Hvis
datoerne i tabellen er gemt med klokkeslæt, vil en sammenligning med Date
ikke nødvendigvis fange de ønskede poster.

Man kan slippe for at tænke på klokkeslætsproblemet ved at anvende
DateDiff:

SELECT * FROM kampe WHERE Datediff("d", Dato, Date()) = 0

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Nyman Nielsen

Dato : 17-04-06 12:25

Hej Thomas, Tonni og Jens
1000 tak for hjælpen - det var lige hvad der skulle til.

Påskehilsen
Henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-06 12:36

Henrik Nyman Nielsen skrev:

> Hej Thomas, Tonni og Jens
> 1000 tak for hjælpen - det var lige hvad der skulle til.

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen