Tip til at lave funktioner ?
Fra : kurt-overgaard-ander~

Dato : 12-04-06 15:36

Jeg her i gruppen set flere nogle små eksempler (og antydninger)
på functions eller "sub"funktioner. Èn ting er selvfølgelig at
klippe fra andre - men jeg ville gerne gerne selv kunne lave - om
ikke andet så da bare blot de mindre svære af disse. Jeg ville
gerne finde nogle artikler/sider der kunne hjælpe mig igang - men
nu har jeg "googlet" i flere uge - uden succes.

Er der nogen her i gruppen der evt ligger inde med et eller flere
gode links til inspirerende sider og artikler?

Jeg har på fornemmelsen at der ligger en mindre "skat" begravet
her idet de funktioner som man bruger tit ville kunen gemmes og
genbruges - både på samme side - men også videre i andre
projekter.

mvh Kurt & God Påske

PS: Tak til alle "svarere" for alle de tips som man kan lære ved
at man læse alle de svar som andre får.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-04-06 15:52

kurt-overgaard-andersen wrote:
> [...]
> klippe fra andre - men jeg ville gerne gerne selv kunne lave - om
> ikke andet så da bare blot de mindre svære af disse.

http://www.w3schools.com/asp/asp_procedures.asp

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : kurt-overgaard-ander~

Dato : 13-04-06 14:11

Michael Zedeler wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
http://www.w3schools.com/asp/asp_procedures.asp

Tak for tippet, mvh Kurt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-06 16:15

kurt-overgaard-andersen skrev:

> [...]
> klippe fra andre - men jeg ville gerne gerne selv kunne lave - om
> ikke andet så da bare blot de mindre svære af disse.

Det er ikke så svært. Jeg har ikke lige et link ved hånden, men du
kan få et lynkursus her:

En funktion er en kodestump der returnerer en værdi. Asp/vbscript
indeholder i forvejen en masse indbyggede funktioner - fx er Now(),
Date() og Dateserial(y,m,d) eksempler på funktioner. Man kan
definere sine egne funktioner ved hjælp af nøgleordet Function:

Function Hej()
   Hej = "Hejsa"
End Function

Funktionen indledes altså med "Function" efterfulgt af det navn man
vil have til funktionen, og den afsluttes med End Function. Man
returnerer en returværdi ved at lave en tildeling til en variabel
med samme navn som selve funktionen.

Ofte har man brug for at angive parametre til en funktion. De
erklæres i parenteser direkte efter funktionsnavnet:

Function Hej2(navn)
   Hej2 = "Hej " & navn
End Function

Function Hej3(navn, alder)
   Hej3 = "Hej " & navn & " - du hævder at være " & alder & " år"
End Function

Man kan have mange linjer inde i funktionen, lige som man kan
definere variable mv. der kun kan ses inde i funktionen:

Function visAlder(navn, fdato)
   Dim alder
   If isDate(fdato) then
       ' NB: Funktionen herunder regner ikke korrekt, da
       ' der ikke tages hensyn til andet end årstallet
      alder = Cstr(DateDiff("yyyy", fdato, now())) & " år"
   Else
      alder = "ukendt"
   End If
   visAlder = "Hej " & navn & " - din alder er " & alder
End Function

En procedure (rutine, sub) fungerer på næsten samme måde. Her er
der bare ikke nogen returværdi:

Sub Hej()
   Response.write "Hej"
End Sub

Sub Hej2(navn)
   Response.write "Hej " & navn
End Sub
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : kurt-overgaard-ander~

Dato : 13-04-06 14:20

Hej Jens.

Tusind tak for dit minikursus - det bringer mig lidt videre med
eksperimenter som er ret lærerige.

Jeg har ikke fået det hele med endnu - men prøver p.t. at lave egne
forsøg baseret på dine eksempler.

Et Spm: hvis man skal bruge en værdi/et resultat uden for funktionen
- er det så rigtigt at man er nødt til at gemme værdien som
sessionsvariabel ?

Jeg har flere gange set brug af flere "parametre" i parentesen efter
funktionen - kan du vise mig et eksempel på hvordan man kan bruger
dette?

Du har allerede vist ét med navn og alder
- men jeg er åbenbart lidt langsom i det

mvh Kurt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-06 22:56

kurt-overgaard-andersen skrev:

> Et Spm: hvis man skal bruge en værdi/et resultat uden for
> funktionen - er det så rigtigt at man er nødt til at gemme
> værdien som sessionsvariabel ?

Nej.

En session-variabel kan bruges til at gemme eller overføre
brugerspecifikke værdier mellem to forskellige sider. Der er ingen
grund til at anvende session-variable for at referere inden for
samme side (og samme request).

Hvis man skal gemme returværdien, vil man typisk bruge en helt
almindelige variabel:

Dim svar
svar = minfunktion(42)
' Variablen "svar" indeholder nu resultatet af funktionskaldet
' minfunktion(42) - og svar kan bruges på helt samme måde som en
' normal variabel

Hvis det er en sub man skal bruge en værdi fra, kan den overføres
via en global variabel.

Dim svar

Sub minsub(num)
   svar = num * num + 3
End Sub

svar = 24

response.write svar ' (svar = 24)

' Kald minsub
minsub 5

Response.write svar ' (svar = 28)

I eksemplet herover ville det dog være mere logisk at anvende en
funktion. Men en sub kan være løsningen hvis man fx skal returnere
flere værdier.

> Jeg har flere gange set brug af flere "parametre" i parentesen
> efter funktionen - kan du vise mig et eksempel på hvordan man
> kan bruger dette?

Hvad vil du vide? Du har set brugen med navn og alder - det kan
være alskens former for parametre man putter ind i en funktion.
Ideen med funktioner og procedurer er at gøre det muligt at
genbruge kode. Det hjælper brugen af parametre med. Uden parametre
kunne man fx definere følgende funktioner:

Function HejPeter()
   HejPeter = "Hej Peter"
End Function
Function HejJens()
   HejJens = "Hej Jens"
End Function
Function HejBirthe()
   HejPeter = "Hej Birthe"
End Function

- mens man med brug af parametre kan nøjes med én funktion:

Function HejNavn(navn)
   HejNavn = "Hej " & navn
End Function

Brugen af funktioner og procedurer kan hjælpe programmøren med at
holde styr på den kode der skal genereres. I stedet for at skrive
den samme kodestump ind en masse gange, kan man lade en funktion
eller procedure klare det - det letter dels overskueligheden i
koden, og det gør det meget lettere at vedligeholde koden, fordi
man kan nøjes med at rette ét sted, hvis en kodestump skal ændres.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 12-04-06 16:25

> [...]
> her idet de funktioner som man bruger tit ville kunen gemmes og
> genbruges - både på samme side - men også videre i andre

det har du da helt ret i - og når du forstår rekursive funktioner bliver
det 'helt vildt' ;)

held og lykke med det :)

mvh thomas

Fra : kurt-overgaard-ander~

Dato : 13-04-06 14:24

Hej Thomas.

Ja - det med de rekursive kan jeg også godt se ideen med.

Jeg har set et enkelt eksempel på en rekursiv funktion - i et eksempel på
www.html.dk i en artikel om opbygning af et forum.

Det så ganske smart ud - men må nok indrømme at det måske nok lige ligger i
overkanten af mine nuværende evner. Hvis du skulle støde på noget tekst
om dette emne eller et andet eksempel vil jeg blive glad hvis du vil poste
et link.

mvh Kurt

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 13-04-06 14:27

> [...]
> om dette emne eller et andet eksempel vil jeg blive glad hvis du vil poste

jeg finder www.4guysfromrolla.com meget anvendelig.

Mvh Thomas