send information?
Fra : mark wesenberg

Dato : 12-04-06 12:21

hejsa -

jeg har en hjemmeside (.dk)
min udbyder tilbyder: CDONTS.

Jeg ønsker, at folk skal kunne skrive infomartion i tekstfelter,
hvor det så bagefter bliver sendt til min e-mail adresse.

jeg har siddet og læst lidt på: Lær at lave formularer (forms)
men forstår det ikke helt.

Jeg har lært hvordan man opretter de forskellige felter.
men ikke hvordna information bliver sendt fra hjemmesiden til min
e-mail adresse.

mvh
Mark Wesenberg

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jossy

Dato : 12-04-06 12:38

> Jeg har lært hvordan man opretter de forskellige felter.
> men ikke hvordna information bliver sendt fra hjemmesiden til min
> [...]

Prøv, at kigge på det eksempel du kan finde på dette link:
http://www.html.dk/scripts/asp/00002/
Mvh. Marie

Fra : mark wesenberg

Dato : 12-04-06 14:36

jossy wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Prøv, at kigge på det eksempel du kan finde på dette link:
> http://www.html.dk/scripts/asp/00002/
> Mvh. Marie

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

hejsa -

tak for hjælpen men blev desværre ikke meget klogere.

det jeg har gjort nu er og lave en fil der hedder mail.asp
som består af koderne:

<%
Dim objCDO

' CDONTS.NewMail objektet
Set objCDO = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")

' Her sættes afsender adresse
objCDO.From = "info@aalborg-cy.dk"

' Her sættes modtager adresse
objCDO.To = "info@aalborg-cy.dk"

' Her sættes overskriften på mailen
objCDO.Subject = "testmail"

' Her sættes selve teksten til mailen
objCDO.Body = "Dette er en testmail afsendt fra Aalborg-cy."

'send mail
objCDO.Send

' Fjern objekt igen
Set objCDO = Nothing
%>

derefter har jeg lagt den ind på min server, og når jeg åbner mail.asp
filen, sker der ingenting

håber du kan hjælpe mig

Fra : mark wesenberg

Dato : 12-04-06 23:16

mark wesenberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> tak for hjælpen men blev desværre ikke meget klogere.
>
> det jeg har gjort nu er og lave en fil der hedder mail.asp

&gt; Dim objCDO
&gt;
&gt; ' CDONTS.NewMail objektet
&gt; Set objCDO = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
&gt;
&gt; ' Her sættes afsender adresse
&gt; objCDO.From = "info@aalborg-cy.dk"
&gt;
&gt; ' Her sættes modtager adresse
&gt; objCDO.To = "info@aalborg-cy.dk"
&gt;
&gt; ' Her sættes overskriften på mailen
&gt; objCDO.Subject = "testmail"
&gt;
&gt; ' Her sættes selve teksten til mailen
&gt; objCDO.Body = "Dette er en testmail afsendt fra Aalborg-cy."
&gt;
&gt; 'send mail
&gt; objCDO.Send
&gt;
&gt; ' Fjern objekt igen
&gt; Set objCDO = Nothing
&gt; %>

> derefter har jeg lagt den ind på min server, og når jeg åbner mail.asp
> filen, sker der ingenting
>
> håber du kan hjælpe mig

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

jeg fandt denne kode inde på min internetudbyders hjemmeside:

<%
Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.To = "modtager@domæne.dk"
objMail.From = "afsender@ditdomæne.dk"
objMail.Subject = "Testemail med Chili!Mail"
objMail.Body = "Hej Modtager" & vbcrlf & vbcrlf & "Email fra min
hjemmeside"
objMail.Host = "mailout.b-one.net"
objMail.Send
Set objMail = Nothing
%>

skal jeg bruge den til noget? eller KAN jeg bruge den til noget?

Fra : Jan Vinten

Dato : 13-04-06 08:01

Hej Mark,

Ja, afgjort.

Hvis du ser efter kan du se, at der er angivet hvilken udgående server
der skal benyttes. Det er jo temmelig vigtigt.

Forsøg, at ændre værdierne og se om du ikke modtager en mail.

Hvis du skulle få en fejl - så prøv at være lidt mere specifik med
fejlkode samt linie nummer ... det gør det alt andet lige noget
nemmere for os andre at debugge!

/ Jan

Fra : mark wesenberg

Dato : 14-04-06 02:17

Jan Vinten wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Hvis du skulle få en fejl - så prøv at være lidt mere specifik med
> fejlkode samt linie nummer ... det gør det alt andet lige noget

okay :D!

nu har jeg kigget lidt på den her kode, og jeg tror nok jeg har fundet
alt der skal ændres!

<%
Dim objCDO

' CDONTS.NewMail objektet
Set objCDO = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")

' Her sættes afsender adresse
objCDO.From = "afsender@domain.dk"

' Her sættes modtager adresse
objCDO.To = "modtager@domain.dk"

' Her sættes overskriften på mailen
objCDO.Subject = "testmail"

' Her sættes selve teksten til mailen
objCDO.Body = "Dette er en testmail afsendt fra www.html.dk."

'send mail
objCDO.Send

' Fjern objekt igen
Set objCDO = Nothing
%>

--

objCDO.To = "modtager@domain.dk"
objCDO.From = "afsender@domain.dk"

men jeg har stadig ikke lært det, skal jeg skrive min egen e-mail adresse
i begge?

og hvor finder jeg den udgående server i dette scribt?
håber du kan hjælpe mig!

mark..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-06 01:15

mark wesenberg wrote:

> jeg har en hjemmeside (.dk)
> min udbyder tilbyder: CDONTS.

> men ikke hvordna information bliver sendt fra hjemmesiden til min
> e-mail adresse.

Prøv at kigge på denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/cdonts.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : mark wesenberg

Dato : 14-04-06 11:57

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Prøv at kigge på denne side:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/cdonts.asp
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
> http://html-faq.dk/

okay - mange tak! tror jeg blev en lille smule klogere (; !

så vidt jeg har forstået så skal jeg lave 2 filer?

den ene:

<% @LANGUAGE = VBScript %>
<% Option Explicit %>
<% (????????)
Dim strName, strEmail, strQuery, strSubj
strName = Trim(Request.Form("ClientName"))
strEmail = Trim(Request.Form("ClientEmail"))
strSubj = Trim(Request.Form("ClientEmne"))
strQuery = Trim(Request.Form("ClientQry"))

If (strName <> "" And strEmail <> "" And strSubj <> "" And strQuery <>
"") Then
Dim objMail, aRecipients
Set objMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")

objMail.From = strName & " <" & strEmail & ">"
objMail.To = strEmail
objMail.Subject = strSubj
aRecipients = Array("navn@domæne.dk")

objMail.BCC = Join(aRecipients, ";")
objMail.Body = strQuery
objMail.Send

Response.Write "<h1>Mail afsendt</h1>"
Response.Write "<p>Tak for din henvendelse. Jeg vender tilbage så
hurtigt som muligt.</p>"

Set objMail = Nothing
Else
%>
--
De skriver inde på Hjemmesideskolen at '' Derefter indsættes
formularen. Læg mærke til asp-koden i første linje - filnavnet i

hvis jeg har forstået rigtigt så er det den tredje linie ^ som jeg
lige pt. har kaldt ''<% (????????)'' men indepåhjemmeside skolen står
der bare '' <%''

-
og den anden fil jeg skal lave hedder?:

<form action="<%=Request.ServerVariables("aspmail.asp")%>"
method=post>
<fieldset>
<legend>Husk at udfylde alle felter</legend>
<label for="t1">Navn:</label>
<input id="t1" type=text name="ClientName" value="" size=40><br />
<label for="t2">Email:</label>
<input id="t2" type=text name="ClientEmail" value="" size=40><br />
<label for="t3">Emne:</label>
<input id="t3" type=text name="ClientEmne" value="" size=40><br />
<label for="t4">Besked:</label>
<label for="t5">&nbsp;</label>
<input id="t3" type="Submit" value="Send" />
<input type="reset" value="Slet">
</fieldset>
</form>
<% End If %>

--
det er hvad jeg har forstået indtil videre, men jeg er stadig ikke hel
med.

håber i kan hjælpe.

Fra : mark wesenberg

Dato : 14-04-06 19:51

> [...]
> >

> okay - mange tak! tror jeg blev en lille smule klogere (; !
>
> så vidt jeg har forstået så skal jeg lave 2 filer?

&gt; Dim strName, strEmail, strQuery, strSubj
&gt; strName = Trim(Request.Form("ClientName"))
&gt; strEmail = Trim(Request.Form("ClientEmail"))
&gt; strSubj = Trim(Request.Form("ClientEmne"))
&gt; strQuery = Trim(Request.Form("ClientQry"))
&gt;
&gt; If (strName <> "" And strEmail <> "" And strSubj <> "" And strQuery
<>
&gt; "") Then
&gt; Dim objMail, aRecipients
&gt; Set objMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
&gt;
&gt; objMail.From = strName & " <" & strEmail & ">"
&gt; objMail.To = strEmail
&gt; objMail.Subject = strSubj
&gt; aRecipients = Array("navn@domæne.dk")
&gt;
&gt; objMail.BCC = Join(aRecipients, ";")
&gt; objMail.Body = strQuery
&gt; objMail.Send
&gt;
&gt; Response.Write "<h1>Mail afsendt</h1>"
&gt; Response.Write "<p>Tak for din henvendelse. Jeg vender tilbage så
&gt; hurtigt som muligt.</p>"
&gt;
&gt; Set objMail = Nothing
&gt; Else
&gt; %>
> [...]
>
> hvis jeg har forstået rigtigt så er det den tredje linie ^ som jeg
> lige pt. har kaldt ''<% (????????)'' men indepåhjemmeside skolen står
&gt; der bare '' <%''
&gt;
&gt; -
&gt; og den anden fil jeg skal lave hedder?:
&gt;
&gt; <form action="<%=Request.ServerVariables("aspmail.asp")%>"
> [...]
> med.
> hvor er det feks. at jeg skal ændre noget?

???

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-06 01:36

mark wesenberg wrote:

> så vidt jeg har forstået så skal jeg lave 2 filer?

Nej, der står tvært imod, at det hele ligger i den samme fil.

Omstændighederne bestemmer, hvilken del af sidens body, der vises:

Når siden indlæses, vises formularen.

Når mailen er sendt, vises "Tak for henvendelsen ..."

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : mark wesenberg

Dato : 17-04-06 16:59

> [...]
>
> Når siden indlæses, vises formularen.
>
> Når mailen er sendt, vises "Tak for henvendelsen ..."

Okay :)

Jeg har lavet to filer, den ene aspmail.asp og den anden aspmail.htm
men ingen af dem virker.

jeg har brugt denne kode:

<% @LANGUAGE = VBScript %>
<% Option Explicit %>
<%

aRecipients = Array("info@aalborg-cy.dk")

[...]

Hvad kunne der være galt?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-04-06 20:10

On 17 Apr 2006 15:58:58 GMT, mark wesenberg <maudy9000@frac.dk> wrote:

>Jeg har lavet to filer, den ene aspmail.asp og den anden aspmail.htm
>men ingen af dem virker.

Hvordan virker de ikke?
Giver de fejl? Hvilke?

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-06 22:02

mark wesenberg wrote:

> jeg har brugt denne kode:
>
> <% @LANGUAGE = VBScript %>
> <% Option Explicit %>

Hvor er sidens header og body's starttag, der skulle indsættes her?

> [...]
> <label for="t4">Besked:</label>
> <label for="t5">&nbsp;</label>
> <input id="t3" type="Submit" value="Send" />

Hvor er body's og sidens sluttags?

Hvis du lige tager en dyb indånding og så læser min side igen -
omhyggeligt - vil du se, at de to første kodelinjer skal indsættes før
sidens DocTypeDeclaration. Resten skal indsættes mellem <body> og </body> på
siden.

NB. Skriv aldrig en email-adresse i et usenet-indlæg, hvis du ikke vil have
adressen tæppebombet med spam.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : mark wesenberg

Dato : 17-04-06 21:15

> [...]
>
> Jeg har lært hvordan man opretter de forskellige felter.
> men ikke hvordna information bliver sendt fra hjemmesiden til min

for denne fejlmelding:

Active Server Pages error 'ASP 0113'

Script timed out

/aspmail.asp

The maximum amount of time for a script to execute was exceeded. You
can change this limit by specifying a new value for the property
Server.ScriptTimeOut or by changing the value in the ASP
administration tools.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 18-04-06 22:06

"mark wesenberg" <maudy9000@frac.dk> wrote in message

> [...]
> can change this limit by specifying a new value for the property
> Server.ScriptTimeOut or by changing the value in the ASP

Det kunne godt lyde somom den har problemer med at fange en mailserver. Prøv
evt. at forlænge ScriptTimeOut parameteren. Det kan gøres med
Server.ScriptTimeOut = [antal minutter]. Du kan evt sætte den til 60 og se
hvad der så sker.

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : mark wesenberg

Dato : 19-04-06 16:15

Niels Henriksen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> evt. at forlænge ScriptTimeOut parameteren. Det kan gøres med
> Server.ScriptTimeOut = [antal minutter]. Du kan evt sætte den til 60 og se

Okay - hvor kan jeg sætte det ind henne?
er det lige meget eller ?

Fra : Niels Henriksen

Dato : 19-04-06 22:55

> Okay - hvor kan jeg sætte det ind henne?
> er det lige meget eller ?

Du sætter det ind som en af de første linier i din fil.

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : mark wesenberg

Dato : 21-04-06 11:43

Niels Henriksen wrote in
> [...]
> "mark wesenberg" <maudy9000@frac.dk> wrote in message

> Du sætter det ind som en af de første linier i din fil.

Jeg har nu prøvet at sætte det ind, men synes stadig ikke det
virker.

<% @LANGUAGE = VBScript %>
<% Option Explicit %>
<% Server.ScriptTimeOut = 60

[...]

/>

Fra : Niels Henriksen

Dato : 23-04-06 20:22

> Jeg har nu prøvet at sætte det ind, men synes stadig ikke det
> virker.
>
> <% @LANGUAGE = VBScript %>
> <% Option Explicit %>
> <% Server.ScriptTimeOut = 60

Hmm.... Hvis jeg var dig, så vil jeg prøve at finde ud af om der overhovedet
kan sendes en mail fra serveren. Den burde ikke være så lang tid om at sende
en mail.

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-04-06 12:29

mark wesenberg skrev:

> Jeg har nu prøvet at sætte det ind, men synes stadig ikke det
> virker.

*Hvordan* virker det ikke?

Det er svært at hjælpe dig hvis du ikke beskriver dit problem lidt
mere konkret - læs gerne siden her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=41>
--
Jens Gyldenkærne Clausen