Flere OR eller AND til én variabel
Fra : Kristian

Dato : 10-04-06 01:48

Undskyld den lidt ugennemskuelige overskrift. Lad mig forklare, hvad jeg
prøver at finde ud af. (I øvrigt noget jeg har haft svært ved at finde svar
på via Google - håber I kan hjælpe.)

"If (intFoo = 1 OR intFoo = 2 OR intFoo = 5) AND intBar = 2 Then"

Se på ovenstående. Er der ikke en måde, man kan sammenskrive de tre første
conditions, så man ikke behøver at skrive den samme variabel igen og igen??
F.eks. "intFoo = 1 OR 2 OR 5"?

Det ville også være rart, hvis nogen kunne fortælle en smartere måde, at
scripte på, så jeg ikke behøver at skrive så mange conditions indenfor én
"If-linje". Det bliver hurtigt uoverskueligt og i nogle scripts har jeg
syntes at have brug for 30-40 "OR" og "AND" - og det kan da ikke være den
smarteste mulighed! Konkret overvejer jeg at lave noget hjemmesideværk, som
kun viser bestemte elementer, hvis de rigtige brugere er logget ind. Det
kunne se ca. sådan ud:

If Session("strUser") = "FooGirl" OR Session("strUser") = "BarBoy" OR
Session("strAuth") <> "guest" OR Session("strAuth") = "admin" Then

.... bortset fra, at man kunne forestille sig langt flere "OR" eller "AND" i
den sætning, hvis der var mange brugere - uoverskueligt mange.

Et godt råd?

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 10-04-06 07:58

"Kristian" <kristian.d@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Se på ovenstående. Er der ikke en måde, man kan sammenskrive de tre første
> conditions, så man ikke behøver at skrive den samme variabel igen og

nope, det første er det rigtige

> [...]
>
> ... bortset fra, at man kunne forestille sig langt flere "OR" eller "AND"
> i den sætning, hvis der var mange brugere - uoverskueligt mange.

Brug en database

/Kasper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-06 09:55

Kristian skrev:

> [...]
> uoverskueligt og i nogle scripts har jeg syntes at have brug
> for 30-40 "OR" og "AND" - og det kan da ikke være den

Kig på select case:

   Select Case intFoo
       Case 1, 2, 5
        intFoo er 1, 2 eller 5
       Case 42
       '
       Case Else

   End Select

> Konkret overvejer jeg at lave noget
> hjemmesideværk, som kun viser bestemte elementer, hvis de
> rigtige brugere er logget ind. Det kunne se ca. sådan ud:

Opret nogle brugergrupper og benyt dem til at styre rettighederne:

   If session("group") = "superbruger" Then
       ' bla bla
   End If

Du kan også lave en numerisk tildeling, så man får et hierarki af
grupper:

   If session("userlevel") >= 3 Then

Man kan gøre skjule numrene ved at definere passende konstanter:

   Const GUEST = 0
   Const USER = 1
   CONST SUPERUSER = 2
   CONST ADMIN = 5

Endelig kan man lagre differentierede tilladelser som en bitsum.
Det kan fx være som følger:

   CONST LAES = 1
   CONST OPRET = 2
   CONST RET = 4
   CONST SLET = 8
   CONST BRUGERADMIN = 16

Dim testSum = LAES + OPRET + BRUGERADMIN

If testSum & LAES = LAES Then
   ' Brugeren har adgang til at læse
End IF

IF testSum & BRUGERADMIN = BRUGERADMIN Then
   ' Brugeren har tilladelse til at administrere brugere
End If
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian

Dato : 10-04-06 12:42

Tak for det gode og brugbare svar!

Det viste sig, at mit problem var, at jeg ikke vidste, man kan adskille
mulige værdier med komma i Select Case...!

Med hensyn til brugergrupper er det selvfølgelig netop, hvad jeg vil gøre.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-06 12:59

Kristian skrev:

> Tak for det gode og brugbare svar!

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen