Træk fra tekst-felt i database
Fra : Michael Tillgaard

Dato : 08-04-06 10:18

Jeg har en database med poster/bogtitler. Forfatternavnene til
disse bogtitler står i et "tekst"-felt. Fx. Juul, Kurt
Nu vil jeg gerne give mulighed for at søge på fx juul i en form
så alle bogtitler Juul, Kurt har skrevet kommer frem. Hvordan gør
jeg lige det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 08-04-06 13:37

Michael Tillgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> Nu vil jeg gerne give mulighed for at søge på fx juul i en form
> så alle bogtitler Juul, Kurt har skrevet kommer frem. Hvordan gør

Skriver man juu i denne form kommer der ligeledes forfatterens
titler frem.

Fra : finn elmgaard

Dato : 08-04-06 15:22

"Michael Tillgaard" <post@bogkassen.dk> wrote in message
> [...]
> Nu vil jeg gerne give mulighed for at søge på fx juul i en form
> så alle bogtitler Juul, Kurt har skrevet kommer frem. Hvordan gør

Du kan benytte SQL udtrykket LIKE og anvende wildcard.

På din søgeside har du en form med et textfelt og en submitknap
På din "svarside" lægger du indholdet af søgningen over i en variabel:

Søgeord=Request.Form("MitTextFelt")

(Det kan du se mere om på http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion11.asp)

Så opbygger du en SQLstring:

SQLstr=" SELECT * FROM MinTabel WHERE ForfatterFelt LIKE ' % " & Søgeord & "
%' "

Anvend dine egne tabel- og feltnavne.Husk at sætte ' omkring dit søgeord, da
det er en tekst.

Derfeter exekverer du SQL'en og præsentere resultaterne f.eks i en tabel.
(Det kan du se mere om på http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion19.asp)

Har du problemer, så udskriv SQLstr, så du kan se den.

mvh
Finn

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 08-04-06 17:49

finn elmgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Så opbygger du en SQLstring:
>
> SQLstr=" SELECT * FROM MinTabel WHERE ForfatterFelt LIKE ' % " & Søgeord & "

Tak for hjælpen Finn
Fik følgende til at virke:
"SELECT * FROM LETTAL WHERE Forfatter LIKE '" & bogtitel__MMColParam & "%'"
God påske