Hvor lang tid lever asp?
Fra : Jakob Munck

Dato : 06-04-06 18:57

Jeg har (med stor tilfredshed) kodet asp i en del år, men for nylig har jeg
valgt at skifte til en anden teknologi, da Microsoft tydeligvis forsøger at
få alle asp-brugere over på aspx-platformen, og det ønsker jeg ikke. Men jeg
har nogle ældre asp-sites, som jeg ikke ved, hvor længe kan køre, for det
afhænger af, hvor lang tid at Microsoft understøtter asp og leverer
serversoftware til asp-hosting.

Er der nogen der har en bud på, hvor lang tid asp har igen? Hvor lang tid
understøttes det af Microsoft og i hvor lang tid kan man få asp-sites
hostet?

1 år? 2 år? 4 år? eller hvad?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-06 09:33

Jakob Munck skrev:

> Jeg har (med stor tilfredshed) kodet asp i en del år, men for
> nylig har jeg valgt at skifte til en anden teknologi,

Må man spørge hvilken?

> da Microsoft tydeligvis forsøger at få alle asp-brugere over på
> aspx-platformen, og det ønsker jeg ikke.

Hvorfor ikke?

> Er der nogen der har en bud på, hvor lang tid asp har igen?
> Hvor lang tid understøttes det af Microsoft og i hvor lang tid
> kan man få asp-sites hostet?

Jeg tror ikke asp er ved at blive udfaset endnu. De nyeste
serveroperativsystemer fra MS har stadig fuld understøttelse af
asp, og der er så mange gamle sites der kører at det vil være svært
at argumentere for at lukke ned for ren asp-support. På et eller
andet tidspunkt kan jeg dog godt forestille mig at der er så få
større sites der anvender "gammeldags" asp at Microsoft vælger at
tage det helt ud af nye serverprodukter. Om det er om 4, 8 eller 12
år ved jeg ikke - men jeg tror ikke der sker noget de første par
år.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Munck

Dato : 07-04-06 12:18

Jeg har skiftet til php, hvilket (som nævnt) ikke er udtryk for utilfredshed
med asp, men for frustration over at Microsoft - som jeg vurderer det - ikke
gider understøtte denne teknologi meget længere. De vil heller have alle
over på aspx.

Selv gætter jeg på at asp lever 2 år mere, og at brugerne bliver stadig mere
pressede af Microsoft, og dermed så frustrerede at de vælger at skifte til
aspx eller noget andet.

Hvad der, efter min mening, er glat med aspx gider jeg ikke diskutere her.
Det skaber bare en ren flamewar, som ingen har gavn af. Enhver kan blive
lykkelig med sin egen teknologi, det tror jeg.

v.h.
Jakob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-06 12:29

Jakob Munck skrev:

> Hvad der, efter min mening, er glat med aspx gider jeg ikke
> diskutere her. Det skaber bare en ren flamewar, som ingen har
> gavn af.

Sådan behøver det vel ikke at være - selv om risikoen bestemt er
til stede.

Jeg mener at man uden større sværdslag kan fortsætte med at skrive
asp-lignende kode i asp.net hvis det er det man vil. Man undgår
ikke helt at skulle lære noget nyt, men man behøver ikke at droppe
alle asp-vaner bare fordi man skifter til asp.net. På den anden
side er der tilføjet mange nye ting i asp.net som lægger op til at
man arbejder på en anden måde end i traditionel asp, og de
vejledninger man kan finde rundt omkring vil nok primært være
rettet mod den "nye" måde at skrive på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : terje

Dato : 07-04-06 17:18

Det er et faktum at hundre tusener (minimum) av web steder er kodet i
asp/vbscript. Hvorfor skulle Microsoft _fase ut_ asp? Hvilke problemer
skaper det om IIS distribueres med asp.dll og vbscript.dll? Absolutt
ingen. Dersom Microsoft en gang i fremtiden likevel velger å distribuere
IIS versjoner som kun støtter asp.net så vil de ødelegge alle disse web
stedene. I mine øyne er dette den endelige lakmustest for selskapet.
Hvis de ikke består denne testen så er det en krigserklæring.

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-04-06 23:01

terje skrev:

> Hvorfor skulle Microsoft _fase ut_ asp?

En mulig årsag kunne være at det er for dyrt at fortsætte med at
lave sikkerhedsopdateringer til asp. Hvis et sikkerhedshul i asp-
parseren opdages, er MS nødt til at lave en patch der kan lappe
hullet. Det er logisk nok så længe der er mange der anvender asp,
men hvis - på et senere tidspunkt - kun er få tilbage, kan det
blive en dårlig forretning at have folk til at lappe asp-huller.

asp og asp.net kører jo på samme server (IIS), så en fejl i asp-
parseren er ikke nødvendigvis noget der kun giver problemer for
asp-baserede sites.

> [...]
> fremtiden likevel velger å distribuere IIS versjoner som kun
> støtter asp.net så vil de ødelegge alle disse web stedene.

Nej. Selv om asp pilles ud af en fremtidig IIS-udgave, vil det
stadig eksistere i de hidtidige udgaver. Det er serverejerne der
afgør om man skal udskifte operativsystemet/IIS - og dermed
ødelægge asp-sites hvis der ligger den slags på maskinen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen