Fejl i forsøg på at indsætte
Fra : MooreHojer

Dato : 05-04-06 19:53

Hej NG

Nu har jeg stiret mig blind på et problem og kan overhovedet ikke finde
løsningen så jeg håber i kan hjælpe...

Følgende kode:

<--KODE START-->
SQL = ("Insert into kalender_groups (group, first_year, first_month,
last_year, last_month, active) values('" & group & "', " & first_year &
", " & first_month & ", " & last_year & ", " & last_month & ",
0)")'("Insert into kalender_groups (group, first_month, first_year,
last_month, last_year, active) values('" & group & "','" & first_month &
"','" & first_year & "','" & last_month & "','" & last_year & "','0')")
Conn.Execute(SQL)
<--KODE SLUT-->

giver følgende fejl:

ADODB.Connection.1 (0x80004005)
SQLState: 4 Native Error Code: 1064 [TCX][MyODBC]You have an error in
your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server
version for the right syntax to use near 'group, first_year,
first_month, last_year, last_month, active)
/kalender/maintaingroups.asp, line 62

hvor linie 62 er 'Conn.Execute("SQL")

jeg har prøvet at udskrive min sql i stedet for at udføre den og får
følgende resultat:

Insert into kalender_groups (group, first_year, first_month, last_year,
last_month, active) values('testgruppe', 2006, 4, 2006, 4, 0)

mine variabler som jeg indsætter er "udfyldt" på følgende måde:

<--KODE START-->
group = request.form("name")
first_month = "" & month(now) &""
first_year = "" & year(now) &""
last_month = "" & month(now) &""
last_year = "" & year(now) &""
<--KODE SLUT-->

Er der nogen der kan se hvad det er jeg har overset?

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Tom Jensen

Dato : 05-04-06 20:23

MooreHojer skrev:

> Insert into kalender_groups (group, first_year, first_month, last_year,
> last_month, active) values('testgruppe', 2006, 4, 2006, 4, 0)

Det er her du bør kunne få øje på fejlen. Værdien i group bliver indsat
som tekst
svarer det til felttypen??, resten bliver indsat som tal, passer det med
felttyperne??. Har du prøvet at kopiere hele udtrykket ind et sted hvor
du kan afvikle SQL udtryk. mySQL admin eller phpmysqladmin eller hvad du
nu har adgang til ??

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 05-04-06 21:44

> Værdien i group bliver indsat som tekst svarer det til felttypen??

group er af typen text

> , resten bliver indsat som tal, passer det med felttyperne??.

de er af typen int

> Har du prøvet at kopiere hele udtrykket ind et sted hvor du kan
> afvikle SQL udtryk. mySQL admin eller phpmysqladmin eller hvad du nu
> har adgang til ??

ikke endnu... i'll be right back

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 05-04-06 21:48

> ikke endnu... i'll be right back

jeg gik ind i phpmyadmin og prøvede at afvikle sql der og fik en lidt
anden fejl end den ASPfortolkeren leverede. I phpmyadmins fejl var group
skrevet med store bogstaver som om det er en eller anden standard kode i
SQL. Så jeg ændrede navnet til groupname og Vupti så virkede det som det
skulle.
Tusind Tak

--
MooreHojer

Fra : Benny Nissen

Dato : 05-04-06 22:02

MooreHojer ramte sit keyboard den 05-04-2006 22:48 og fik dette ud af det:

> I phpmyadmins fejl var group
> skrevet med store bogstaver som om det er en eller anden standard kode i
> SQL.

Som om det var ?

Se: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/group-by-functions.html

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 05-04-06 22:10

> Som om det var ?
>
> Se: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/group-by-functions.html

Takker for linket Det forklarer jo en del

--
MooreHojer

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-04-06 22:22

MooreHojer wrote:
> [...]
> last_month, active) values('testgruppe', 2006, 4, 2006, 4, 0)
> Er der nogen der kan se hvad det er jeg har overset?

Group er et reserveret ord. Det er en dårlig idé at bruge det som
feltnavn. hvis du partout skal have det som feltnavn, er du nødt til at
sætte dobbelte anførselstegn omkring det, så MySQL kan regne ud at der
er tale om en identifier og ikke en kommando.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-04-06 15:10

On Wed, 05 Apr 2006 23:22:02 +0200, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> wrote:

>Group er et reserveret ord. Det er en dårlig idé at bruge det som
>feltnavn.
Enig.
>hvis du partout skal have det som feltnavn, er du nødt til at
>sætte dobbelte anførselstegn omkring det, så MySQL kan regne ud at der
>er tale om en identifier og ikke en kommando.

Skal man ikke bare sætte firkant-parantes: [Group] - ?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj