Hvordan gøres image-maps (css) synlige?
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-05-06 22:26

Jeg forsøger at revidere/tilpasse en menu, som er lavet v.hj.a. links,
indlagt i image-maps (CSS) og det giver mig nogle problemer. Den
eksisterende kode, som jeg skal revidere, virker udmærket ser sådan ud
(uddrag), og de klikbare firkanter er defineret ved deres "coords":

-------------------

<MAP name=Map><AREA
title="Klik hier als je me een email met reactie wilt
sturen..."
shape=RECT
alt="Klik hier als je me een email met reactie wilt sturen..."
coords="296,96,339,114"
href="mailto:astridgemst@hotmail.com"><AREA
title="Lees hier mijn eerdere berichten..." shape=RECT
target=_self alt="Lees hier mijn eerdere berichten..."
coords=80,96,281,114
href="http://www.astridvangemst.nl/blog/index1.php?do=archives">
title="Ga terug naar het begin..." shape=RECT target=_self
alt="Ga terug naar het begin..." coords=4,94,50,112
href="
http://www.astridvangemst.nl/blog/index1.php">

-------------------------

Problemet er bare, at jeg ikke kan se hvor grænserne går for disse
rektangulære image-maps, for de er usynlige, når de ses i browseren. Det gør
det svært at ændre deres størrelse og placering, da de ikke kan ses.

Hvad gør jeg for at ovenstående image-maps kan ses i browseren, så jeg kan
revidere koordinaterne og se resultatet af denne revidering?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jakob Munck

Dato : 24-05-06 22:52

Undskyld, det har vist ikkenoget med css at gøre, men er en almindelig
html-tag (AREA-tag). Men stadig er spørgsmålet så, hvordan man kan
"farvelægge" det areal, som taggen dækker, medens man regulerer på
koordinattallene, så det pågældende rektankel bliver placeret præcis der i
browseren, hvor man ønsker det?

v.h.
Jakob

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-05-06 02:37

Jakob Munck skrev:

> [...]
>l revidere, virker udmærket ser sådan ud (uddrag), og de
> klikbare firkanter er defineret ved deres "coords":

Kom med et link til siden, så er det meget nemmere at se
hvad der går galt!

> Problemet er bare, at jeg ikke kan se hvor grænserne går
> for disse rektangulære image-maps, for de er usynlige,
> når de ses i browseren.

Prøv med

img{
border:solid 1px red;
}

så kan du se hvor meget de fylder. Det ved du vel i forvejen,
det er jo dig der definerer det hele, ikke?

> Det gør det svært at ændre deres størrelse og placering,
> da de ikke kan ses.

Alt kan ses, eller bringes til at ses, se ovenstående!

> Hvad gør jeg for at ovenstående image-maps kan ses i
> browseren, så jeg kan revidere koordinaterne og se resultatet
> af denne revidering?

Jeg er generelt meget forsigtig med at bruge sådan noget,
og er der endelig behov for det, findes der programer der
kan gøre arbejdet for dig.

Du skal gøre op med dig selv hvad den egentlige grund er
for at bruge det - kan det laves på en anden måde?

Når jeg ser dit link, kan jeg eller en anden sikket finde en
løsning, eller et sted hvor det går galt.

Spørgsmålet er altid: Hvad vil du opnå, og hvorfor?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-05-06 06:01

Jeg kan ikke vis dig min site, da den ikke er uploadet, men teknikken er
lavet på basis af en anden site, der har de samme faciliteter og den ligger
her:

http://www.astridvangemst.nl/blog/index1.php

Det som er kunsten er at revidere placeringen af linkene ved "Home", "Erder
geplaste berichen" og "email". I min version skal topikonen være anderledes
og linkene placeres et andet sted på ikonen, men det er - som sagt - svært
at flytte dem, når man ikke kan se deres grænse.

Dit forslag om at skrive....

-------------------
img{
border:solid 1px red;
}
--------------

.... giver en ramme om billedet. Men det som jeg søger er at lave en ramme om
hver af de små "AREA" - områder her:

-----------------------------
<MAP name=Map>
<AREA
title="Home" shape="RECT" target=_self
alt="" coords="5,96,54,112"
href="http://www.astridvangemst.nl/blog/index1.php">
<AREA title="Arkiv" shape="RECT"
target="_self" alt="Arkiv"
coords="75,96,120,114"
href="http://www.astridvangemst.nl/blog/index1.php?do=archives">
<AREA title="Email"
shape="RECT"
alt="Email"
coords="135,96,180,114" href="mailto:astridgemst@hotmail.com">
</MAP>
-------------------------------

Hvordan får jeg vist rammen om disse "AREA", så det kan ses i browseren?

v.h.
Jakob

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-05-06 08:48

Jakob Munck ramte sit keyboard den 25-05-2006 07:00 og fik dette ud af det:
> [...]
> og linkene placeres et andet sted på ikonen, men det er - som sagt - svært
> at flytte dem, når man ikke kan se deres grænse.

Teksten er lavet som et stort billede. Det er ikke nogen god idé. Brug
almindelig tekst i stedet for. Det fylder ikke nær så meget, og kan
læses af alle.
Skal du endeligt bruge grafik, så klip det i stykker til mindre billeder
og sæt dem på plads med css.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk