Sitemap - Hvordan?
Fra : Svend Tingleff

Dato : 23-05-06 13:38

Jeg er nu løbet ind i problemet Sitemap. Google kræver en sådan for at liste
en af mine hjemmesider http://home20.inet.tele.dk/hoffensetz/ .
Googles anvisninger på udarbejdelse af en sitemap er meget detaljeret, men
forekommer også meget indviklede.
Mit spørgsmål er: Hvordan for jeg enklest muligt tilfredsstillet Google?

Venlig hilsen
Svend

Fra : Thomas Jari

Dato : 23-05-06 16:07

On Tue, 23 May 2006 14:38:11 +0200, "Svend Tingleff"
<tingleff@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>forekommer også meget indviklede.
>Mit spørgsmål er: Hvordan for jeg enklest muligt tilfredsstillet Google?

Jeg kunne godt tænke mig at se noget dokumentation på at google kræver
et sitemap. Det har jeg aldrig hørt om før?

--
Thomas Jari
http://thomas.weblogging.dk

Fra : Svend Tingleff

Dato : 23-05-06 16:24

"Thomas Jari" <thomasjari@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt tænke mig at se noget dokumentation på at google kræver
> et sitemap. Det har jeg aldrig hørt om før?

> [...]

Jeg har i mellemtiden fået det råd, blot at sendte en Notepad tekstfil med
alle undersideadresser, og det har Googles acceptgeret.
Jeg har ikke mere adgang til siden, hvor Googles krævede en sitemap, men du
kan selv taste 'Googles sitemaps' i Googles og læse om spørgsmålet.
Svend

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-05-06 16:43

Quoth Thomas Jari:
> Jeg kunne godt tænke mig at se noget dokumentation på at google kræver
> et sitemap. Det har jeg aldrig hørt om før?

Det viser sig at "kræver" er ren ekstemporering af Svend:

   Google Sitemaps is an experiment in web crawling. By using Sitemaps
   to inform and direct our crawlers, we hope to expand our coverage of
   the web and speed up the discovery and addition of pages to our

http://www.google.com/webmasters/sitemaps/docs/en/about.html

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Thomas Jari

Dato : 23-05-06 19:11

On 23 May 2006 15:43:17 GMT, Kristian Thy <thy@itu.dk> wrote:

> [...]
>   to inform and direct our crawlers, we hope to expand our coverage of
>   the web and speed up the discovery and addition of pages to our

Det er sjovt at de skriver sådan, når de ikke/sjældent besøger sider,
som tilmeldes via deres site.

Jeg kører stadig en test på www dot awwh dot dk

--
Thomas Jari
http://thomas.weblogging.dk

Fra : Svend Tingleff

Dato : 23-05-06 19:17

"Kristian Thy" <thy@itu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned
> upon me - a truth as clear as the light of the sun - I longed to dare,

Tja, og dog. Det er nu 3-4 uger siden, jeg anmeldte min hjemmeside til
Googles. På deres sider har jeg siden kunnet læse, at de havde noteret sig
min hjemmeside, men "Vi kender ikke alle siderne på dit webspted. Indsend et
Sitemap for at fortælle os mere om dit websted".

I skrivende stund er jeg kommet det skridt videre, at man anerkender
modtagelsen af min sitemap for 3 timer siden, men min "Sitemapstatus" er
stadig "Afventer".
Min medfødte optimisme gør, at jeg forventer at indeksering snart sker,
bl.a. fordi Googgles samme sted skriver "Det kan tage flere timer at
opdatere rapporter. Tak for udvist tålmodighed."
Svend

Fra : Thomas Jari

Dato : 23-05-06 22:06

On Tue, 23 May 2006 20:17:20 +0200, "Svend Tingleff"
<tingleff@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>bl.a. fordi Googgles samme sted skriver "Det kan tage flere timer at
>opdatere rapporter. Tak for udvist tålmodighed."

Du får intet ud af en tilmelding, med mindre du er MEGET heldig. Den
funktion, er der vidst kun for at slippe for alle spørgsmålene om
netop tilmelding.

Få nogle andre sider, som i forvejen er i googles index, til at linke
til din. Så går der ikke længe før dit site er indexeret.

--
Thomas Jari
http://thomas.weblogging.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-05-06 22:28

Svend Tingleff skrev:

> I skrivende stund er jeg kommet det skridt videre, at
> man anerkender modtagelsen af min sitemap

Jeg har aldrig lavet et sitemap til de mange sider jeg
efterhånden har lavet, og de er alle blevet fundet helt
af sig selv uden nogen form for tilmelding.

> Min medfødte optimisme gør, at jeg forventer at
> indeksering snart sker

Du bør også gøre noget selv - Google vil gerne have:

1. Overskrifter i <h1> til <h6>, du har ikke en eneste.

2. Sigende <title> i <head>, og gerne de samme ord i
body-teksten.

3. Links som tekst.

Det er de 3 vigtigste ting. Desuden bør du sætte en
Doctype på alle sider, og du kan også sagtens have en
menu på alle sider i stedet for det link til startsiden, som
i øvrigt også er et grafiklink.

Du har også en masse script-sektioner på forsiden, som
jeg ikke lige kan se meningen med - og en masse
office-kode, hvor meget af det er helt overflødigt.

Prøv at kigge på de 3 punkter, og få ryddet op i din kode,
så bliver sogemaskinerne helt vilde med din side.

En anden vigtig ting er at få andre til at linke til siden, og
brug også linket i din signatur når du skriver et sted som
dette!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Svend Tingleff

Dato : 24-05-06 07:58

Tak til Thomas og Allan. Jeg går nu igang med at følge jeres råd.
Svend

Fra : Svend Tingleff

Dato : 30-05-06 11:29

Kære Allan Webel

Endnu en gang mange tak for dine gode råd, som jeg har fulgt så langt jeg
kunne. Derom
senere.

Grunden til, at min hjemmeside http://home20.inet.tele.dk/hoffensetz/ med
undersider, ser så mærkelig (og kritisabel) ud, er to ting:

1) Mine lange slægtslister med tabuleringer (med asterisker) som
generationsindrykninger er oprindeligt Word-dokumenter, som jeg derefter
gemte som html-filer. Det er årsagen til de utroligt mange og lange Office
kodninger.

2) Jeg kopierede derefter siderne ind i sider fra
http://vonsilds-slaegter.dk/index.htm, som jeg oprindeligt leverede tekst
m.m. til, men ikke redigerede. Jeg rettede derefter de nye sider til, så jeg
fik tilfredsstillende resultater ud af det, men jeg var selvfølgelig klar
over, at der var mange fejl (og at det kort beskrevet var en omgang
klamphuggeri!), men siderne virkede, og gav mig først problemer, da jeg
opdagede, at søgemaskinerne ikke ville/kunne optage dem.

De 3 vigtigste ting, du nævner har jeg nu anvendt som følger:

1. "Overskrifter i <h1> til <h6>": Dem kan man faktisk ikke med held
indsætte i et dokument med Word-kodninger. Det er derfor kun lykkedes mig et
sted, nemlig på index-siden, der ikke er fremstillet med Word-kodninger.
2. "Sigende <title> i <head>" har jeg indsat overalt, ligesom jeg har rettet
3. "Links som tekst": Har jeg (vistnok) ikke fulgt, da jeg ikke ved, hvad du
mener.

Du skriver der ud over om:
- "Doctype på alle sider": Det har jeg ikke turde sætte ind, da jeg ikke
ved, hvilken af WebWriters Doctyper, jeg skal vælge.
- "og du kan også sagtens have en menu på alle sider i stedet for det link
til startsiden, som i øvrigt også er et grafiklink": Er det nødvendigt for
at forbedre Google-mulighederne? Google havde ingen pæroblemer med
http://vonsilds-slaegter.dk
- "En anden vigtig ting er at få andre til at linke til siden": Det har jeg
foreløbigt gjort i http://vonsilds-slaegter.dk

Mine rettelser har hidtil ikke givet resultat et Google-resultat.

Hvis du gider bruge nok et mail på mig med eventuelle yderligere råd, vil
jeg være taknemmelig.

Venlig hilsen
Svend

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-05-06 21:19

Svend Tingleff skrev:

> [...]
> Word-dokumenter, som jeg derefter gemte som
> html-filer. Det er årsagen til de utroligt mange og lange

Det er det der hurtigt kan give en enorm kode der slet
ikke er til at gennemskue, da Word laver sit helt eget system.

Det er næsten umuligt at rette i når du ser koden. Jeg har
ofte siddet med meget store tekstafsnit, og den bedste
måde at gøre det på er at markere hele tekststykket i din
browser, og derefter lægge det ind i en teksteditor. Her
har du så dine tekstafsnit, og så er det bare at lægge <h1>
</h1> omkring overskriften og <p></p> omkring de enkelte
tekstafsnit.

> 1. "Overskrifter i <h1> til <h6>": Dem kan man faktisk ikke
> med held indsætte i et dokument med Word-kodninger.

Det er derfor du skal bruge ovenstående metode, så slipper
du helt af med Word-koden.

> 2. "Sigende <title> i <head>" har jeg indsat overalt

Godt!

> 3. "Links som tekst": Har jeg (vistnok) ikke fulgt, da jeg ikke
> ved, hvad du mener.

Søgemaskinerne kan ikke læse den tekst der står på en
grafikknap, men læser fint en tekst hvor der er brugt grafik
som baggrund på denne knap. Jeg har skrevet lidt om links
med baggrundsbillede på http://html-faq.dk/1012.asp

> - "Doctype på alle sider": Det har jeg ikke turde sætte ind,
> da jeg ikke ved, hvilken af WebWriters Doctyper, jeg skal
> vælge.

Du kan sikkert blive klogere af at læse
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

> Er det nødvendigt for at forbedre Google-mulighederne?

Egentlig ikke, men finder man en underside ved en søgning,
virker det lidt bagvendt først at kunne komme videre ved at
klikke sig frem til forsiden der indeholder menuen. Derfor er
det en god ide med en menu på alle sider.

> Mine rettelser har hidtil ikke givet resultat et Google-resultat.

Der kan godt på lang tid inde siderne er indekseret.

Tænk i denne enkle skabelon:

<!doctype>
<head>
<title>Titlen på din side</title>
<link href="style.css" ... osv.>
</head>
<h1>Overskrift</h1>

Menuen kan skrives som en liste, der bagefter er nem at
formatere på mange måder, eksempel:

<ul id="menu">
<li>og så videre</li>
<li></li>
<li></li>
</ul>

Så er det nemt at styre det hele med css når du har fået
strukturen på plads, det skal vi nok hjælpe dig med når du
når så langt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Svend Tingleff

Dato : 31-05-06 09:51

Tak fordi du atter besvarede mine spørgsmål, Allan.

Efter at jeg til og med i går har brugt en del kræfter på at luge ud i de
værste fejl, er min situation nu den, at jeg kan vælge at bruge mange timer
på at nyredigere siderne i overensstemmelse med dine råd, eller lade dem stå
som de er, og så må søgemaskinerne tage dem, hvis/når de vil.

Jeg vælger nok det sidste, idet siderne fungerer udmærket. Den eneste
ulempe, jeg har kunnet finde - ud over det med søgemaskinerne - er, at man
kan printe, men ikke kopiere hele undersider, men kun stykker ad gangen, og
det kan jeg leve med.

Hvis jeg senere vil lave nye hjemmesider, vil jeg følge din opskrift.

Endnu engang tak.

Svend
http://home20.inet.tele.dk/hoffensetz/