Blokkere
Fra : Søren

Dato : 17-05-06 18:29

Hej...

Kan man blokkere en bestemt besøgende på ens hjemmeside, har et problem med
en der spammer en gæstebog..

Mvh Søren

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-05-06 18:36

Søren skrev:
> Hej...
>
> Kan man blokkere en bestemt besøgende på ens hjemmeside, har et problem med
> en der spammer en gæstebog..
>
> Mvh Søren

Ja med PHP eller ASP fx. Du kan blocke på IP. Men hvis det er en
spam-bot har den formentlig random IP, og så er det svært alligevel. Men
ihvertfald du skal over i den anden nyhedsgruppe hvis det er ;)

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Søren

Dato : 17-05-06 18:48

"Lasse Jensen" <kontakt@webweaver.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har den formentlig random IP, og så er det svært alligevel. Men ihvertfald
> du skal over i den anden nyhedsgruppe hvis det er ;)

Det er en ASP gæstebog, hentet hos Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk
Hvordan gør man ?

Mvh Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-06 19:02

Søren skrev:

> Det er en ASP gæstebog, hentet hos Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk
> Hvordan gør man ?

En metode som flere bruger, består i at man laver ét eller flere
inputfelter og så skriver ved siden af at man *ikke* må skrive i
dem. Det gør robotterne nemlig alligevel, og så kan man på
tjeksiden sortere indlæg væk hvis feltet er udfyldt.

Hvis det er en målrettet hærværksperson der skriver i hånden, kan
man ikke gøre noget. Man kan få gratis opkoblinger, og man kan
sikkert også selv udløse IP-nummer-skift hos ens udbyder. Derved
bliver det umuligt at sortere ham fra - hvis der da ikke er
gennemgående ord i spamen.

--
Bertel

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-05-06 08:09

Bertel Lund Hansen ramte sit keyboard den 17-05-2006 20:02 og fik dette
ud af det:

> [...]
> dem. Det gør robotterne nemlig alligevel, og så kan man på
> tjeksiden sortere indlæg væk hvis feltet er udfyldt.

Og evt. skjule feltet med css. Robotterne ser feltet alligevel, og
skriver i det.

> Hvis det er en målrettet hærværksperson der skriver i hånden, kan
> man ikke gøre noget.

Måske sætte en begrænsning på max. ét indlæg i døgnet.
Hvis det bliver skrevet i hånden er der samtidig stor chance for, at det
er samme ip-adresse personen bruger hver gang. Den kan man så blokere for.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-06 10:09

Benny Nissen skrev:

> Måske sætte en begrænsning på max. ét indlæg i døgnet.
> Hvis det bliver skrevet i hånden er der samtidig stor chance for, at det
> er samme ip-adresse personen bruger hver gang. Den kan man så blokere for.

Det er rigtigt, men i "målrettet" lå der at personen var så
stædig at han omhyggeligt skiftede IP-adresse. Jeg har en
hjemmeside som blev forsøgt spammet af én der skiftede opkobling
fra den ene udenlandske udbyder til den næste med 5-10 forsøgs
mellemrum. Det er dog ikke et debatforum, så det var nemt nok at
spærre for ham.

--
Bertel

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-05-06 08:36

Bertel Lund Hansen ramte sit keyboard den 18-05-2006 11:09 og fik dette
ud af det:

> [...]
> fra den ene udenlandske udbyder til den næste med 5-10 forsøgs
> mellemrum. Det er dog ikke et debatforum, så det var nemt nok at

Det kan man selvfølgelig ikke holde for, men man kan gøre det så
besværligt for ham, at han til sidst ikke gider mere.

F.eks. kan du lade din forside sætte en cookie. Indholdet i cookien kan
være en unik nøgle, som genereres af siden on-the-fly.
Hvis han ikke vil tillade at der sættes en cookie kan der ikke skrives i
gæstebogen.

Så lader du gæstebogssiden læse denne cookie. Hvis den findes og IKKE
indeholder en kode, der allerede findes i databasen kan han få lov at
sætte indlægget ind, ellers ikke. Indholdet af cookie'en (altså den
unikke nøgle) indsættes så også i databasen.

Så skal spammeren: Først besøge forsiden, derefter gæstebogen. Skrive et
spamindlæg.
Derefter slette cookies, skifte ip-adresse, besøge forsiden igen, og
derefter gæstebogen. Det kan blive så besværligt, at han forhåbentlig
opgiver.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-05-06 10:01

Benny Nissen skrev:

> Måske sætte en begrænsning på max. ét indlæg i døgnet.

Hvordan vil du gøre det?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-05-06 01:08

Hej Jens!
> Hvordan vil du gøre det?

Sådan (i PHP):

Åbn forbindelse til databasen...

$expire = time()+86400; <-- [1]
mysql_query("INSERT INTO filter (ip, tid) VALUES
('$_SERVER[REMOTE_ADDR]', '$expire')") or Die(mysql_error());

mysql_query("DELETE FROM filter WHERE tid<".time());
$query = mysql_query("SELECT ip FROM filter WHERE
ip='$_SERVER[REMOTE_ADDR]'");
if (mysql_num_rows($query) > 0) {
header("Location: nospam.php");
}else{
}
[1]: 86400 er antal sekunder på 24 timer - 60*60*24 = 86400sek.

Hvis IP-adressen står i databasen, tjekkes der om der er skrevet fra den
inden for de seneste 24 timer - hvis ja, bliver man sendt videre til siden
nospam.php...

Det virker ganske fint for mig - har dog nedsat tiden til noget mindre
(hemmeligt!), men det er stadig effektivt!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-06 08:48

Dennis Munding skrev:

> Hvis IP-adressen står i databasen, tjekkes der om der er
> skrevet fra den inden for de seneste 24 timer - hvis ja,
> bliver man sendt videre til siden nospam.php...

Det er bare surt hvis man fx sidder flere personer bag samme ip-
nummer (standard for mange lokale netværk - fx i et firma eller på
et bibliotek).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-05-06 08:54

Jens Gyldenkærne Clausen ramte sit keyboard den 19-05-2006 09:48 og fik
dette ud af det:

> Det er bare surt hvis man fx sidder flere personer bag samme ip-
> nummer (standard for mange lokale netværk - fx i et firma eller på
> et bibliotek).

Ja, men omvendt er gæstebøger normalt ikke så vigtige at det gør noget,
hvis der falder et par brugere af i svinget.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk