Tabeller og scrolls
Fra : Kristine Bangsø

Dato : 17-05-06 13:25

Jeg har en hjemmeside, hvorpå jeg trækker information fra en
database ned i en <td>. Det fungerer fint nok.

Mit problem ligger i at den tekst jeg trækker fra databasen er
for stor til selve hjemmesiden, og jeg vil gerne kunne indsætte
en lille scroll-bar i selve td'en.

Hvordan gør jeg det uden at der kommer scolls på hele hjemmesiden
og uden at det irriterer databasen?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-05-06 14:02

Kristine Bangsø skrev:
> [...]
> en lille scroll-bar i selve td'en.
>
> Hvordan gør jeg det uden at der kommer scolls på hele hjemmesiden

Hej Kristine.

Jo det burde da være muligt. Du kan lege lidt med CSS.
Du kan bruge overflow: auto; til at lave en scrollbar i din <td> fx, og
så samtidig slipper du for afskyelige frames :)

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-06 23:01

Lasse Jensen wrote:

> Jo det burde da være muligt. Du kan lege lidt med CSS.
> Du kan bruge overflow: auto; til at lave en scrollbar i din <td> fx,

Nej, det kan man ikke. Putter man mere indhold i en td, bliver den
automatisk større. Vil man noget i den retning, skal man i td lægge en div,
som man med css begrænser i størrelsen og giver overflow:auto;

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-06 16:20

Kristine Bangsø skrev:

> Mit problem ligger i at den tekst jeg trækker fra databasen er
> for stor til selve hjemmesiden, og jeg vil gerne kunne indsætte
> en lille scroll-bar i selve td'en.

Sådan en ekstra rullebjælke kommer nemt til at irritere. Man er
vant til at rulle helt ude til venstre. Jeg prøvede engang at
lave et rullevindue inde på en side. Det er ret nemt med CSS, men
jeg fjernede det igen fordi det var forvirrende at skulle skifte
mellem to rullebjælker.

Nu fortæller du ikke hvilke tekster det drejer sig om, men
umiddelbart lyder det ikke som data der hører hjemme i en tabel.
Har du et link til en (prøve)side, eller kan du beskrive hvad det
drejer sig om?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 20:56

"Kristine Bangsø" <tozzed@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit problem ligger i at den tekst jeg trækker fra databasen er
> for stor til selve hjemmesiden, og jeg vil gerne kunne indsætte

Hvis jeg ikke tager fejl lyder det som om du har sat en fast højde på din
side. Dette kan ikke tilrådes. Det giver en masse overflødige scrollbarer,
og virker kun optimalt i lige netop den browser størrelse som siden er
designet til. Man bør derfor ikke sætte en fast højde, men lade indholdet
bestemme sidens længde.

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-06 22:41

Kristine Bangsø skrev:

> Jeg har en hjemmeside

Må vi ikke se den?

Det er meget nemmere at vejlede dig hvis du kan give et
link til din side.

> er for stor til selve hjemmesiden

Der er jo ingen der kan se hvor stor din hjemmeside er,
det kommer også an på hvor stort et browservindue
brugeren anvender.

> Hvordan gør jeg det uden at der kommer scolls på hele
> hjemmesiden og uden at det irriterer databasen?

Der er næppe noget der irriterer databasen, det er jo bare
en tekststreng der bliver hevet ud.

Det med små scrollende felter er i mange tilfælde ikke en
god løsning. Dels er der problemer med at udskrive det
lille felt sammen med resten[1], og i mange tilfælde går det
ud over scrollhjulet på musen, der ikke fungerer i flere
browsere.

Hvorfor lader du ikke bare teksten udvide siden nedad?

[1] Det der ikke i gerningsøjeblikket kan ses på skærmen,
kommer heller ikke med på udskriften.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk