/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Hvorfor hedder 'radio'-knapper det de hedd~
Fra : Ronni


Dato : 17-05-06 10:13

Måske et lidt ligegyldigt spørgsmål, men alligevel..

Kom til at snakke om på arbejde i dag, hvorfor <input> typen
"radio" hedder Radio?

"checkbox" gi'r mening, og det gør "radio" måske også, hvis man
får forklaringen.

Er der nogen der kan gi' os den?

Mvh Ronni

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Jørgen Farum Jensen (17-05-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 17-05-06 10:26

Ronni wrote:
> Måske et lidt ligegyldigt spørgsmål, men alligevel..
>
> Kom til at snakke om på arbejde i dag, hvorfor <input> typen
> "radio" hedder Radio?
>
> "checkbox" gi'r mening, og det gør "radio" måske også, hvis man
> får forklaringen.
>
> Er der nogen der kan gi' os den?
>

Jeg mener at vide, at det er fordi typens
udseende minder om de gammeldags drejeknapper
på radioapparater.


--

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Denn!s H (17-05-2006)
Kommentar
Fra : Denn!s H


Dato : 17-05-06 10:33

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:446aec18$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg mener at vide, at det er fordi typens
> udseende minder om de gammeldags drejeknapper
> på radioapparater.
>

Programvælgeren på en radio, kan bestå af en række trykknapper - og du kan
kun vælge en knap/program af gangen.


--
mvh
Denn!s H



Holst (17-05-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 17-05-06 10:40


Jørgen Farum Jensen wrote:

>>Kom til at snakke om på arbejde i dag, hvorfor <input> typen
>>"radio" hedder Radio?
>>
>>"checkbox" gi'r mening, og det gør "radio" måske også, hvis man
>>får forklaringen.
>>
>>Er der nogen der kan gi' os den?
>
> Jeg mener at vide, at det er fordi typens
> udseende minder om de gammeldags drejeknapper
> på radioapparater.

Ja, vi er på radioapparaterne, men det er nu ikke drejeknapperne.

I gamle dage var der typisk en række knapper på en radio, som man kunne
trykke ned. Kun én af dem kunne være trykket ned samtidig. Så når man
trykkede én knap ned, så sprang den tidligere nedtrykkede knap op.

Radio buttons virker jo på nøjagtig samme måde. Kun én valgmulighed kan
være valgt af gangen. Og vælger man én, så fravælges den allerede valgte.

Bertel Lund Hansen (17-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-05-06 13:21

Holst skrev:

> I gamle dage var der typisk en række knapper på en radio, som man kunne
> trykke ned. Kun én af dem kunne være trykket ned samtidig. Så når man
> trykkede én knap ned, så sprang den tidligere nedtrykkede knap op.

Nemlig. Men legelystne personer fandt naturligvis ud af hvordan
man kunne trykke flere ned på én gang alligevel. De uheldige af
dem gjorde det med knapper hvor kun en oppe-knap kunne udløse
nedeknapperne, og så var de på den når det lykkedes dem at få
alle knapperne ned på én gang.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jens Peter Karlsen [~ (17-05-2006)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen [~


Dato : 17-05-06 13:39

Ja, jeg måtte engang åbne en Radio og udløse knapperne manuelt med en
lille skruetrækker. Nemt nok i og for sig men derefter undlod jeg nu
trykke dem alle ned på en gang.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Wed, 17 May 2006 14:20:31 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Nemlig. Men legelystne personer fandt naturligvis ud af hvordan
>man kunne trykke flere ned på én gang alligevel. De uheldige af
>dem gjorde det med knapper hvor kun en oppe-knap kunne udløse
>nedeknapperne, og så var de på den når det lykkedes dem at få
>alle knapperne ned på én gang.

Johnny Winther Ronne~ (17-05-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Winther Ronne~


Dato : 17-05-06 20:34

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> Ja, jeg måtte engang åbne en Radio og udløse knapperne manuelt med en
> lille skruetrækker. Nemt nok i og for sig men derefter undlod jeg nu
> trykke dem alle ned på en gang.
>
> Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.
>
> On Wed, 17 May 2006 14:20:31 +0200, Bertel Lund Hansen
> <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:
>
>> Nemlig. Men legelystne personer fandt naturligvis ud af hvordan
>> man kunne trykke flere ned på én gang alligevel. De uheldige af
>> dem gjorde det med knapper hvor kun en oppe-knap kunne udløse
>> nedeknapperne, og så var de på den når det lykkedes dem at få
>> alle knapperne ned på én gang.

Hvad kan man lære at det at man aldrig skal lade comuperbrugere betjene en
radio

Hvad vi mangler er at se, er at de kan aktivere flere radio buttons på en
gang

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:
http://www.webaccessibility.dk/webaccessibility/userutilities/dublincore.htm
and http://www.webtilgængelighed.dk/webaccessibility/upcomingwork.asp



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste