Rækkefølge på elementer
Fra : Louis

Dato : 14-05-06 21:59

Jeg har kastet mig ud i et centreret design på
http://www.laerkebo.net/.

Rækkefølgen på elementerne skulle gerne være: brødtekst, banner, menu.

Jeg har fostået det sådan, at man ikke kan bruge absolut positionering, når
indholdet centreres. Er det rigtigt?
Har ledt lidt efter nogle anvisninger, men kunne ikke finde noget
brugbart...

CSS ligger på:
http://www.laerkebo.net/laerkebo.css

Louise

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-05-06 22:19

Louis skrev:

>Jeg har fostået det sådan, at man ikke kan bruge absolut positionering, når
>indholdet centreres. Er det rigtigt?

Så vil indholdet blive centret efter den absolute positionering
og ikke efter størrelsen på browservinduet.

Absolute positionering bør også i videst muligt omfang undgås. da
det har med at ende med forskelligt rsultat alt efter
browservinduets størrelse.

F.eks., hvis du absolut positionerer noget, så det ligger 500
pixels fra venstre, så vil det i et lille browservindue være
placeret næsten til føjre, mens i det i et større vil være
placeret i midten eller lidt længere endnu mod venstre.

Samtidig kan man i IE ikke markere indhold og kopiere det.

Hvorfor vil du gerne benytte absolut positionering for at opnå
det ønskede?
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-06 22:27

Kerim Ellentoft wrote:

> Så vil indholdet blive centret efter den absolute positionering
> og ikke efter størrelsen på browservinduet.

Med negativ margin kan man godt centrere uanset størrelsen på
browservinduet - når blot vinduet er bredere end det centrerede.

> Samtidig kan man i IE ikke markere indhold og kopiere det.

Det er ganske rigtigt et problem ved absolut positionering - og en god grund
til at undgå den metode, hvis andet kan benyttes, eks.:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/650px.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/80pct.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-05-06 23:14

Erik Ginnerskov skrev:

>Med negativ margin kan man godt centrere uanset størrelsen på
>browservinduet - når blot vinduet er bredere end det centrerede.

Ja, men skulle det nødvendigvis gøre det bedre?

Vandret centrering kan jo nemt laves uden absolut positionering.

Lodret centrering er af det onde.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-06 22:31

Kerim Ellentoft wrote:

> Ja, men skulle det nødvendigvis gøre det bedre?

Nej, jeg anbefaler heller ikke metoden. Nævner blot, at det faktisk er
muligt.

> Vandret centrering kan jo nemt laves uden absolut positionering.

Ja, det nævnte jeg netop også i de to links:

<citat af eget indlæg>
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/650px.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/80pct.asp
</citat>

> Lodret centrering er af det onde.

Enig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-05-06 12:23

Kerim Ellentoft wrote:

> Samtidig kan man i IE ikke markere indhold og kopiere det.
>
> Hvorfor vil du gerne benytte absolut positionering for at opnå
> det ønskede?

Jeg tror det oprindelige spørgsmål gik på, hvordan
ordner det man så elementerne kommer i rækkefølgen
brødtekst, banner, menu. Det er meget fornuftigt at
gøre det sådan, og det kan let klares ved absolut
positionering af både menu og banner. Den eneste
forholdsregel, der er nødvendig, er at sætte en
rigelig margin-top på det egentlige indhold.

Problemet med markering af tekst i IE er jo til
at overskue, når det kun drejer sig om bannertekst
og menu.

Centrering opnås nemmest ved at osmlutte det hele
med en <div id="helesiden">...</div>
og give denne div den ønskede bredde og margin-left.
margin-right auto. Sætter man yderligere egenskaben
position:relative, kan man positionere absolute i forhold
det dette container-element.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Louis

Dato : 15-05-06 16:53

> [...]
> menu og banner. Den eneste forholdsregel, der er nødvendig, er at sætte en
> rigelig margin-top på det egentlige indhold.

Hvorfor det? - Hvor meget?

> [...]
> Sætter man yderligere egenskaben position:relative, kan man positionere
> absolute i forhold det dette container-element.

Vil det sige, at man skal betragte øverste venstre hjørne i <div
id="helesiden">...</div> som det absolutte "nul-punkt"?

> Jørgen Farum Jensen
> http://www.webdesign101.dk

Velkommen hjem!

Louise

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-06 22:39

Louis wrote:

> Hvorfor det? - Hvor meget?

Fordi man ved absolut positionering løfter elementet ud af sidens øvrige
flow - elementet fylder ikke længere noget på siden. Derfor skal man på de
omgivende - ikke absolut positionerede - elementer tilføje så meget margin,
at det giver plads til det, der er indsat med absolut position.

> Vil det sige, at man skal betragte øverste venstre hjørne i <div
> id="helesiden">...</div> som det absolutte "nul-punkt"?

Netop. Sætter man position: relative på et element, sætter man et nulpunkt,
som indeholdte elementer kan positioneres absolut i forhold til.

På siderne http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/650px.asp og
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/80pct.asp har jeg sat
position:relative på den omgivende kasse #side og kan derfor positionere
topbar og menu absolut i forhold til #side - ellers ville disse elementers
absolutte position være i forhold til browservinduets øverste venstre
hjørne.

På den måde kan jeg fastholde topbar og menu det rigtige sted, uanset
bredden på brugernes browservindue.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-05-06 23:59

Erik Ginnerskov skrev:

> tilføje så meget margin, at det giver plads til det,
> der er indsat med absolut position.

Jeg ville bruge padding til formålet.

Er der en absolut positioneret menu i venstre side, og
man vil have brødteksten fri af denne menu, vil margin-
left give en vandret scrollbar i IE - det gør den ikke ved
padding-left.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Louis

Dato : 17-05-06 18:12

> Netop. Sætter man position: relative på et element, sætter man et
> nulpunkt,
> som indeholdte elementer kan positioneres absolut i forhold til.

Hmm... Når jeg sætter position:relative på <div id="side">...</div>, så sker
der noget meget underligt med menuen. Sidstnævnte har jeg "lånt" af dr.
Hintzmann, og indrømmet, så har jeg lidt svært ved at tolke koden.
Se
http://www.laerkebo.net/test/

Louise

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-05-06 22:49

Louis wrote:

> Hvorfor det? - Hvor meget?

Hvis banner og menu fylder for eksempel 120 pixel, så ville
en margin-top på 140 pixel være passende.

> Vil det sige, at man skal betragte øverste venstre hjørne i <div
> id="helesiden">...</div> som det absolutte "nul-punkt"?

Netop - vel at mærke for det indhold, der er /inde/
i div'en #helesiden.

> Velkommen hjem!

Tak for det - jeg kan varmt anbefale
14 dage i varmen på Malta, blandt tempelriddernes
slotte og fæstninger.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-06 22:20

Louis wrote:

> Jeg har fostået det sådan, at man ikke kan bruge absolut
> positionering, når indholdet centreres. Er det rigtigt?

Nej, du kan godt bruge absolut positionering på en side/et element, der skal
centreres:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fneg

Du skal bare kende den præcise bredde på det, der skal centreres, ellers
bliver det skævt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/