CSS
Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 04-05-06 11:30

Jeg kan ikke hitte ud af det der CSS...
Jeg prøver mig frem vha. diverse tutorial fra Hjemmesideskolen.dk, HTML.dk
m.fl. men det er åbentbart ikke fyldestgørende nok til at jeg fatter det.

Lige nu har jeg fundet et eksempel som jeg så vil arbejde ud fra, men det
lystrer ikke:
Jeg har klippet lidt i det, men linie 7 <!--#include file="menu.asp"-->
bliver fuldstændig ignoreret.

Hvorfor det?

<h1>Banner</h1>
<h4>Kursusweb</h4>
<!--#include file="menu.asp"-->
[ Menu ]
<h4>Overskrift 1</h4>
[ Nyhedstekst 1 ]
<h4>Overskrift 2</h4>
[ Nyhedstekst 2 ]

Samtidig vil jeg spørge om nogen kender til bøger om emnet som jeg kan finde
på biblioteket, for jeg tror min indlæring vil blive højnet med en grundig
bog i stedet for de ellers udmærkede tutorial jeg finder på nettet - De går
ikke nok i dybden til at jeg fatter det.

Hilsen
Torben

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 04-05-06 14:58

"Torben R. Sørensen" <torben@frejashundehus.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke hitte ud af det der CSS...

- det er muligt, men lige her og nu er det SSI, du ikke kan hitte ud af. CSS
bruges til at bestemme farve, layout, placering mv. mens SSI (Server SIde
Include) er det, du viser i nedenstående eksempel ...

> [...]
> lystrer ikke:
> Jeg har klippet lidt i det, men linie 7 <!--#include file="menu.asp"-->

- formentlig fordi ssi-sproget typis hedder .shtml og ikke .asp. Asp er et
andet sprog og der gælder andre regler for hvordan man inkluderer noget ...
Understøtter dit webhotel SSI? Kører du det lokalt eller ...?

- html.dk haren ganske fin guide.

ras

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 04-05-06 16:06

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet sprog og der gælder andre regler for hvordan man inkluderer noget
> ... Understøtter dit webhotel SSI? Kører du det lokalt eller ...?

Ja, der kan du bare se. Jeg roder fint rundt i begreberne!
Ja mit webhotel understøtter det hele

Jeg vil prøve at kigge lidt mere på det, egentlig tror jeg at jeg vil starte
forfra med en simpel side der kun skriver HEJ indtil jeg har fuldstændig fat
i tingene. Det vil nok være lettere at alt muligt hurlumhej forvirrer mig.

Torben

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 04-05-06 16:13

> [...]
> starte forfra med en simpel side der kun skriver HEJ indtil jeg har
> fuldstændig fat i tingene. Det vil nok være lettere at alt muligt

- god ide ... du indsætter p et velvlgt sted: <!--#include
file="menu.inc"--> i filen index.shtml og i samme mappe lægger du en fil med
navnet menu.inc. Du behøver ikke kalde den inc, men det letter
overskueligheden, at de filer, du inkludrer, hedder inc.

ras

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-05-06 23:55

rasmus.carlsen wrote:

> - formentlig fordi ssi-sproget typis hedder .shtml og ikke .asp.

Om den inkluderende side hedder .shtml eller .asp er helt ligegyldigt.
Syntaksen for at inkludere noget er præcis den samme. Det er kun php, der -
på nogle servere - skal have det servert anderledes.

Du kan læse om inkludering i .shtml og .asp her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=incssi

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 05-05-06 07:18

> [...]
> der -
> på nogle servere - skal have det servert anderledes.

- yes sorry, uklar formulering. Det er jo ligegyldigt hvad den inkluderere
fil hedder til efternavn. Jeg gættede bare på, at når spørgen ikke var helt
hjemme i begreberne, kunne han også have kaldt den inkluderende fil for .asp

ras

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 05-05-06 09:57

> [...]
> fil hedder til efternavn. Jeg gættede bare på, at når spørgen ikke var
> helt hjemme i begreberne, kunne han også have kaldt den inkluderende fil

Jeg har i går på biblioteket lånt "webdesign - illustreret håndbog" af
Jørgen Farum Jensen, og med den i hånden, og de ligeledes fine hjemmesider
om emnet går det faktisk fint fremad.

Hvad jeg har nået indtil nu er at se her: www.frejashundehus.dk

Det er ikke så fyldestgørende endnu, men det vigtigste er at jeg forstår
koden bag det jeg har lavet

Torben

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-05-06 17:10

Torben R. Sørensen skrev:

>Hvad jeg har nået indtil nu er at se her: www.frejashundehus.dk

Du bør bruge en fuldstændig doctype på siderne, da den du bruger
sætter IE i quirk mode.

Ved at bruge en fuldstændig doctype opnår du at IE går i standard
mode og dermed er du sikret, at siden vises stort set ens i alle
browsere.

Brug

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Du har nogle <p> i en <h4>, det er ikke tilladt at have et
blokelement inde i et andet blokelement, som hovedregel undt. i
en <div>.

Du kan jo meget bedre bruge <h4> direkte på links.

Du mangler også at angive regnsæt, så browserne forstår hvilket,
der er brugt på siden.

Siden er skrevet i vesteuropæisk, så brug

content="text/html;charset=iso-8859-1">

på en linje i <head>.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-05-06 20:36

Hej Torben!
"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

[SNIP - korrekt oversættelse fra Kerimsk til dansk...]

> Du mangler også at angive regnsæt, så browserne forstår hvilket,
> der er brugt på siden.

Og her træder jeg så ind som oversætter, da Kerim (som er Knud på dansk) går
over i sit nye modersmål - Kerimsk...

regnsæt på Kerimsk er det samme som tegnsæt på dansk, hvilket betyder hvilke
bogstaver og tegn, der benyttes på siden...

[SNIP - noget mere som er korrekt oversat fra Kerimsk til dansk...] ;-p

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 05-05-06 21:07

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilke bogstaver og tegn, der benyttes på siden...
>
> [SNIP - noget mere som er korrekt oversat fra Kerimsk til dansk...] ;-p

Tak til jer begge, det vil jeg kigge på i morgen. Har været i Tivoli og nydt
det gode vejr, så nu er det på vej i seng.

Torben