Skærmopløsning
Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 03-05-06 07:09

Hvordan indstiller jeg den skærmopløsning, jeg ønsker siden vist i?
Jeg har selv en ret bred skærm, men vil gerne have min hjemmeside til at
fremstå pænt i en skærmopløsning på f.eks. 800x600

Er spørgsmålet forståeligt, jeg synes selv det er lidt kludret formuleret.

Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-05-06 07:29

Den 03-05-06 08.08 skrev Torben R. Sørensen følgende:

> Hvordan indstiller jeg den skærmopløsning, jeg ønsker siden vist i?

Du kan ikke ændre brugerens skærmopløsning. Men du kan designe din side,
så den fremstår pænt i såvel 800x600 som i alle andre opløsninger. Det
kan enten gøres med et flydende layout, der tilpasser sig brugerens
browserstørrelse, eller du kan fx lave et midterstillet layout, der
passer til 800x600 og som også ser pænt ud i større browsere. Det har
jeg fx benyttet på siden i min signatur.

Der er også en tredje løsning. Du kan lave flere forskellige versioner
af siden eller dens layout, så du fx har én version til 800x600, en til
1024x768 og en til større opløsninger. Du kan så tjekke brugerens
browserstørrelse, og så give ham den størrelse, der passer bedst.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 03-05-06 08:06

> [...]
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot og

Det er også det jeg mener, men hvordan tvinger jeg den så til at bruge
f.eks. 800px i bredden og så bare tomt på begge sider?

Torben

Fra : Martin

Dato : 03-05-06 08:38

Torben R. Sørensen wrote:
> Det er også det jeg mener, men hvordan tvinger jeg den så til at bruge
> f.eks. 800px i bredden og så bare tomt på begge sider?

Hvis du mener med et flydende layout, så kan dette måske bruges

<dtd>
<head>
html,body {
margin:0;
padding:0;
}
#helesiden {
width:800px;
margin:0 auto 0 auto; /* er ikk sikker på det er 0 auto 0 auto */
text-align:center; /* IE fix */
}
#page {
text-align:left; /* IE fix */
}
</head>

..... her kommer HELE DIN SIDE .....

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 11:34

"Torben R. Sørensen" <torben@frejashundehus.dk> skrev i en meddelelse

> Det er også det jeg mener, men hvordan tvinger jeg den så til at bruge
> f.eks. 800px i bredden og så bare tomt på begge sider?

Her er nogle links til nogle artikler fra html-faq.dk som jeg tror du kan få
glæde af:
http://html-faq.dk/2019.asp (skalerbarhed eller fast bredde?)
http://html-faq.dk/2007.asp (centrering af sideindhold med div)

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Louis

Dato : 03-05-06 15:32

Du kan bare ikke være sikker på, at brugeren altid kører sin browser i et
maksimeret vindue.

> Det er også det jeg mener, men hvordan tvinger jeg den så til at bruge
> f.eks. 800px i bredden og så bare tomt på begge sider?

Du kan ikke tvinge brugerne til noget som helst. De bestemmer selv deres
browserstørrelse. Men hvis vi antager, at ingen kunne drømme om at åbne sin
browser i mindre end 800px, og hvis formålet er at undgå en vandret
scrollbar, så er det en god idé, at holde sig til max. 750px.

Jørgen Farum Jensen har lavet en udmærket artikel om emnet på
http://www.webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php

(Du skal nok ikke forvente, at han svarer på spørgsmål i denne og i næste
uge)

Louise

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-05-06 19:52

Den 03-05-06 16.32 skrev Louis følgende:

> Du kan bare ikke være sikker på, at brugeren altid kører sin browser i et
> maksimeret vindue.

Det er derfor, man tjekker brugerens /browserstørrelse/ og ikke
brugerens skærmopløsning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Avancerede søgemuligheder i mails med Thunderbird.