Newline i value=" ... " attribut
Fra : usenet@kikobu.com

Dato : 01-05-06 13:04

Hej. Nogen der ved om det er lovligt at have newlines i værdien af en
attribut?

Fex.

<input type="text" value="bif
bof
bum" id="a"/>

Mvh.

Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-06 13:25

usenet@kikobu.com skrev:

> Hej. Nogen der ved om det er lovligt at have newlines i værdien af en
> attribut?

Det er det, men du opnår ikke noget som et mellemrum ikke kunne
have klaret. Blanktegn i HTML slås sammen til ét mellemrum uanset
hvor mange der er og hvad slags.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-06 20:36

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Det er det, men du opnår ikke noget som et mellemrum ikke kunne
> have klaret. Blanktegn i HTML slås sammen til ét mellemrum uanset
> hvor mange der er og hvad slags.

Det er ikke HTML der slår den sammen, men visningen af HTML. Det
er derfor man kan ændre det med CSS-egenskaben "white-space: pre"
Whitespace-tegnene er der stadig i text-knuderne.

I attributter, der typisk ikke vises, betyder mellemrum/newlines det
de betyder, hvilket så afhænger af hvilken attribut det er. Det giver
ofte god mening at lave newlines i større event handler-scripts. Der
er ikke noget i HTML der forbyder at man har dem, med mindre
content-typen på attributten siger noget andet (fx er "id"-attributten
af type "ID" hvor mellemrum ikke er tilladt).

Lige dette tilfælde, en "value"-attribute, antageligvis på et
input-element eller lignende, kan newlines være et problem. Jeg kan se
at Opera laver dem om til almindelige mellemrum eller fjerner dem helt
i et "<input type='text'>"-element (som jo kun er på en linje), og
Firefox gemmer newlines i en submit-knaps værdi, men sletter alt efter
newline i et text-input (igen, kun en linje, man skal brug textarea
til flerlinjers-input).

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-05-06 21:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er det,

Ja.

> men du opnår ikke noget som et mellemrum ikke
> kunne have klaret.

Jo da. Hvis man fx skal gemme værdien fra et formfelt i en database
eller en tekstfil, er der ret stor forskel på om man skriver:

<input type="hidden" name="foo" value="1
2
3" />

- eller:

<input type="hidden" name="foo" value="1 2 3" />

> Blanktegn i HTML slås sammen til ét mellemrum uanset hvor
> mange der er og hvad slags.

Det er standardopførslen for tekst der skal vises på en html-side.
Attributværdier er normalt ikke tekst der skal vises direkte på en
html-side - derfor kan man ikke bare overføre håndteringen af
blanktegn fra teksten i et html-dokument til attributterne i html-
dokumentet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen