Fiduskunst?
Fra : Fototal.dk

Dato : 15-06-01 06:11

Mange af de pæne landskabsbilleder som folk har hængende er vel tit lavet af
meget produktive kunstnere - og har måske fået stemplet "fiduskunst".
Jeg synes det er lidt fascinerende, at nogle malere vel nærmest har haft det
som levevej at "producere" disse pæne landskabsbilleder på samlebånd. Derfor
kunne jeg godt tænke mig at lære lidt mere om disse personligheder.

På siden http://kunst.afd.dk/ har jeg lagt 5 signaturer fra nogle billeder.
Jeg ved ikke med sikkerhed om de hører til den gruppe, men det kunne være.

Er der nogen som kender disse signaturer og "kunstnerne" bag?
Hvor kan jeg finde mere om de meget produktive kunstnere?

Mvh: Finn

Fra : Peter Hartig

Dato : 20-06-01 22:01

Hej Finn,

Jeg har checket dine navne og kommet til flg. konklusion:

H. Henningsen:
Der findes 5-6 "betydningsfulde" Henningsen-kunstnere, men desværre ingen H.
Henningsen.

K.J. Andersen:
Samme som ovenfor, bare flere af slagsen.

Roald Hansen:
Findes desværre ikke i de vigtige værker.

Bayer:
Der findes ingen Bager, men derimod en Christian Frederik Bayer (1841-1933).
Denne var dog kendt som tegner og ikke maler. Lavede utalllige prospekter
over bygninger i København. Der er to andre "Bayer'ere", men de er fra
1800-tallet, og dem kan det ikke være.

Dine malerier behøver nu ikke at være fiduskunst. Dette ord er lidt slidt og
misbruges om megen kunst i dag. Mest af dem som ikke har sat sig
tilstrækkeligt ind i tingene. Der har været mange talentfulde kunstnere, som
bare ikke har haft det fornødne held. Det kræves der jo også. Men hovedsagen
er, at du er glad for billederne.

Med venlig hilsen
Peter Hartig

http://www.copenhagen-art.dk