CSS-skabelon til sider med varierende bill~
Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 10:44

Jeg vil gerne lave en fast skabelon til sider som denne:
http://www.danacord.dk/frmsets/records/651-r.html

Se bort fra menuen til venstre, idet den skal inkluderes på anden vis
fremover.

Pladecoverets størrelse og placering i øverste venstre hjørne er et fast
element, men billedet vil naturligvis være nyt for hvert dokument.

Kan jeg i et style sheet positionere coveret og skrive det variable filnavn
i min HTML-skabelon hver gang jeg lave en side for en ny CD?

Når I nu alligevel er inde at kigge på siden, hvad vil I så foreslå m.h.t.
udformning af pladens indhold? Der er jo 3 kolonner (track nummer, titel og
spilletid). Kan det gøres enklere end med en tabel?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-04-06 11:51

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Kan jeg i et style sheet positionere coveret og skrive det variable filnavn
> i min HTML-skabelon hver gang jeg lave en side for en ny CD?

Ja.

Én måde er at give hvert dokuments body-markør et
klassenavnm f.eks. body class="plade1", body
class="plade2 osv.

Så laver du på din skabelonside en tom boks med
passende bredde og højde:

&nbsp;

I dit stylesheet laver du så en række formdeklarationer:

div#coverbox {
position:relative;
width:???;
height:???;
background-image: url(cover1.jpg);
background-repeat:no-repeat;
}
body.plade1 div#coverbox {
background-image:url(cover1.jpg);}

body.plade2 div#coverbox {
background-image:url(cover2.jpg);}

body.plade3 div#coverbox {
background-image:url(cover3.jpg);}

osv.

Obs, der lige ud af ærmet, så der er ingen garanti
for syntaks.
Jeg har brugt den teknik adskillige gange til andre formål.

Et alternativ er at lave et lille styleheet for hver side
med tilsvarende regler.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 12:39

On Tue, 25 Apr 2006 12:50:44 +0200, Jørgen Farum Jensen wrote:

> I dit stylesheet laver du så en række formdeklarationer:

> [...]

Jeg forstår teknikken, men style sheet'et bliver nok for voldsomt, når der
er 2-300 plader i kataloget. Dermed har jeg også udelukket at lave et style
sheet til hver, alene p.g.a. antallet.

Jeg sidder og spekulerer på SSI som en mulighed. Det vil jeg lige kigge
lidt nærmere på.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 25-04-06 19:25

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> m.h.t. udformning af pladens indhold? Der er jo 3 kolonner (track
> nummer, titel og spilletid). Kan det gøres enklere end med en tabel?

Grundlæggende set gør du det bagvendt. Det du bør gøre er at samle alle
informationer omkring en plade i en database herunder stien til coveret. og
så generere hver side på bagrund af opslag i databasen. Men det har jeg vist
fortalt dig før

Og hvis jeg husker ret, så ogav du det fordi det var for svært

Men hvis du ikke stopper op nu og tænker nyt, så vil den side bringe dig i
graven før tid

Lad mig være ærlig din side er en losseplads af elendig kode og hvis du
spørger dem der lever af det, hvad det skal koste at bringe siden til en
tilstand, så den kan repræsentere firmaet på en seriøs måde, så vil du
opdage at prisen vil bringe virksomheden ud over randen af en konkurs.
Grunden er simpel din kode er så ringe, at man bliver nødt til at starte fra
bunden af og designe et nyt site og derefter manuelt udtrække alle data for
at skabe noget der er funktionelt.

Efter min mening skader siden firmaet mere end den gavner det og det er et
meget ringe udgangspunkt.

Så tag skeen i den anden hånd, smut til serverside og lær at gøre det
rigtigt. Stop lapperierne, inden det er for sent.

Jeg ved det, du er en ven af huset, så netop derfor bør du skifte taktik,
inden du bliver fjenden

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 09:49

On Tue, 25 Apr 2006 20:24:47 +0200, Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> [...]
> fortalt dig før
>
> Og hvis jeg husker ret, så ogav du det fordi det var for svært

Tak for et engageret svar. Du husket rigtigt: Det med omlægning af
www.danacord.dk har jeg spillet ud med flere gange de senere år, men jeg
har ganske rigtigt opgivet hver gang. Sidens grundlæggende design blev
lavet i 1997 (så vidt jeg husker) og dengang var det endnu ikke en dødssynd
at bruge frames. Siden da er der sket nogle ændringer og nu er det et
sammensurium af lappeløsninger.

> Men hvis du ikke stopper op nu og tænker nyt, så vil den side bringe dig i
> graven før tid

Jeg har skam *tænkt* nyt i mange år nu, men jeg har altså andet at bruge
mit liv på, end at lære database, PHP/ASP og andet snadsk. Jeg har forsøgt
et par gange, men er kommet til den konklusion, at det vil berøve mig al
min fritid i et par måneder og selv da, vil jeg kun have lært det
grundlæggende. Hvis jeg skal blive så god og erfaren, at jeg selv kan
"programmere" en løsning, vil det - om ikke bringe mig i graven, så dog
ændre min hårfarve til senior før tid

Dernæst har jeg tænkt meget over hvorfor jeg egentlig skulle lægge det hele
i en database. Det eneste svar jeg kan finde, er mulighed for at søge på
siden. I og for sig noget høvdingen og jeg gerne har villet hele tiden, men
hvis du kender lidt til klassisk musik, vil du vide hvilke problemer det
giver. "Shostakovich" (russisk komponist) er set stavet på så mange
besynderlige måder, at du tror det er løgn og mange udlændinge (som er
størsteparten af sidens brugere) ved end ikke, at Carl Nielsen hedder Carl
til fornavn - det kender ham blot som Nielsen.

Endnu sværere bliver det, når vi går over til værktitler. Nogen vil søge
efter "Klaverkoncert nr. 6", andre efter "Koncert for klaver og orkester
nr. 6", hvor begge er korrekte og forekommer i flæng. Nogen vil søge på
originalsproget, andre efter titlen på engelsk. Endvidere er der
forbistringer, som f.eks. at "H-mol" hedder "B minor" på engelsk. Alt ialt
en hård opgave at få en søgefunktion til at fungere for et blandet,
internationalt publikum.

> Lad mig være ærlig din side er en losseplads af elendig kode

Du har fuldstændig ret og det er også derfor jeg endnu engang overvejer en
renovering. Da jeg har droppet tanken på en databaseløsning, er min mening
nu blot at bringe HTML-koden på omgangshøjde, med udstrakt grad af CSS - og
naturligvis uden frames.

> Grunden er simpel din kode er så ringe, at man bliver nødt til at starte fra
> bunden af og designe et nyt site og derefter manuelt udtrække alle data for
> at skabe noget der er funktionelt.

Lige præcist. Jeg er derfor på markedet efter gode råd og med konkrete
spørgsmål, p.t. for at konstruere en god skabelon til en side med CD'ernes
indhold. Den overordnede fuktionalitet med kunstner- og komponistoversigter
bevares, men layoutet skal selvfølgelig ændres radikalt. Rædselseksemplet
er http://www.danacord.dk/frmsets/collections.html

> Efter min mening skader siden firmaet mere end den gavner det og det er et
> meget ringe udgangspunkt.

Det er stort set det eneste jeg er uening med dig i. Med al respekt for din
viden og indsigt, må du prøve at sætte dig i brugerens sted. Nogle få vil
have problemer med at tilgå siden p.g.a. benyttelsen af frames, men siden
er overordnet tilgængelig. Skrammelkode vil være transperant for langt de
fleste. Faktisk får firmaet jævnligt mails fra kunder der er glade for
siden og så sent som i fredags var jeg til en reception i huset, hvor
landets største detailforhandler af klassiske CD'er roste siden. Han bruger
den hyppigt og fremhævede faktisk, at den er betydeligt nemmere at tilgå,
end så mange andre med langt mere sofistikeret teknik og "overlæsset"
design.

Når det så er sagt - og ovenstående er på ingen måde et forsvar for sjusket
og dårlig kode - er jeg helt på det rene med, at siden vil både blive mere
"kompatibel" og også hurtigere på sløve modems, da der jo loades framesets
i et væk. Faktisk indlæses der et nyt frameset hver gang du klikker på
"hvad-som-helst", hvilket gør det muligt for brugeren at bogmærke f.eks. en
CD eller en komponist - noget som ellers er udelukket på de fleste
frame-baserede sider. Det betyder naturligvis også, at jeg har i tusindvis
af filer på serveren, men også at siden er meget besværlig i tidkrævende at
vedligeholde og opdatere med nye plader.

> Jeg ved det, du er en ven af huset, så netop derfor bør du skifte taktik,
> inden du bliver fjenden

På det punkt har jeg ingen grund til at være nervøs. Høvdingen er
uforbeholdent begejstret for siden som den er - også selv om jeg faktisk
har fortalt ham om alle de skavanker den har

Jeg får naturligvis alle pladerne, men der falder da osse en flaske god
whisky af iblandt. Resten er vennetjeneste. Hverken jeg eller cheferen er
indstillet på at ofre store summer på at hyre eksterne folk eller bureauer
til en totalrenovering, men da jeg godt kan lide en god dram, spenderer jeg
gerne nogle fritimer på det
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : per christoffersen

Dato : 26-04-06 10:33

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Dernæst har jeg tænkt meget over hvorfor jeg egentlig skulle lægge det
> hele
> i en database. Det eneste svar jeg kan finde, er mulighed for at søge på
> siden.

Og så er der jo lige det med, at det er nemmere senere at bytte rundt på
indhold og ændre layout/design, hvis du henter indholdet fra en database
istedet for at have det indlejret i HTML-en.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 11:12

On Wed, 26 Apr 2006 11:33:17 +0200, per christoffersen wrote:

> [...]
> indhold og ændre layout/design, hvis du henter indholdet fra en database
> istedet for at have det indlejret i HTML-en.

For meget dynamiske sider har du helst sikkert ret. Dette er imidlertid et
"varekatalog" og bortset fra, at der løbende udkommer nye CD'er, ændres der
ikke i indholdet for de eksisterende. Siden/sitet er overvejende statisk og
såvel firmaet, kunderne og jeg er ret konservative. Vi vil have let
tilgængelig og udtømmende information, som vi skal kunne finde på en
overskuelig måde og det opfylder siden faktisk som den er nu.

M.h.t. staffage og layoutændringer vil jeg jo netop lave skabeloner i CSS,
hvor jeg med nogle få klik med musen kan ændre interfacet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : per christoffersen

Dato : 26-04-06 11:33

> [...]
> tilgængelig og udtømmende information, som vi skal kunne finde på en
> overskuelig måde og det opfylder siden faktisk som den er nu.

Det kan nu også betale sig ved meget store, men statiske datamængder.
Mellemvejen kan være et template baseret site i feks. Dreamweaver.

> M.h.t. staffage og layoutændringer vil jeg jo netop lave skabeloner i CSS,
> hvor jeg med nogle få klik med musen kan ændre interfacet.

Man kan bare ikke ændre det fuldstændigt. Rækkefølgen de enkelte dele kommer
i html-dokumentet vil stadig have betydning, medmindre man bruger absolutte
placeringer, og det har andre problemer.
Relative positioneringer er også bøvlede.
Og så er der lige problemet hvis man gerne vil have flere faste elementer på
siderne...
Man kan klare det med include, men det akn være ganske svært at forudse 3-4
år ud i tiden, hvor det måske vil være smart at gøre klar til en include.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 11:54

On Wed, 26 Apr 2006 12:32:37 +0200, per christoffersen wrote:

> Kurt Hansen:
>
> Det kan nu også betale sig ved meget store, men statiske datamængder.

Jeg skal ikke trætte dig og gruppen yderligere angående dette, da mit
oprindelige ærinde jo var et andet, men lad mig alligevel skitsere nogle
flere af de utallige problemer jeg kan forudse:

Klassiske musikværker er som oftest opdelt i flere satser. Antallet kan
variere fra 3 til snesevis (f.eks. operaer). Et værk kan som regel
beskrives med en rent teknisk titel, f.eks. Koncert for fløjte og orkester
(ofte efterfulgt af et nummer: 1, 2, 3...) i C-dur, opus 42, men mange
værker har desuden en decideret titel, f.eks. "Skæbnesymfonien". Ofte er
der også forbistringer i opusnumrene for enkelte komponister, så det samme
værk kan have to forskellige opusnumre, afhængigt af hvilken
opusfortegnelse man slår op i.

Det forekommer ofte, at de enkelte satser også har et selvstændigt navn,
men eller bruges blot tempobetegnelser, som f.eks. Allegro eller Adagio.

Alt dette roder musikelskere rundt i og kun meget få har helt styr på hvad
den "officielle" betegnelse for værket er.

Når et pladeselskab udgiver en CD kan pladen indeholde et eller flere
komplette værker af samme komponist, andre indeholder f.eks. to symfonier
af hver sin komponist, mens atter andre er antologier med
brudstykker/enkeltsatser fra mange forskellige værker af mange forskellige
komponister. De værker der har en titel på komponistens originalsprog,
kendes af og til under en internationalt anerkendt titel på engelsk, men
langt fra alle.

Ud over disse supplerende bemærkninger, nævnte jeg i et tidligere indlæg
andre lignende problemer og det har altsammen været medvirkende til min
beslutning om, at materialet simpelthen ikke lader sig styre i en database.
Dertil er variationerne for store, efter min vurdering.

Og for lige at antyde perspektivet: på www.danacord.dk er der ca. 250
CD'er.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : per christoffersen

Dato : 26-04-06 12:53

> [...]
> database.
> Dertil er variationerne for store, efter min vurdering.

Der er ikke tale om at styre informationen, bare fordi den ligger i en
database.
Der behøver kun at være tale om at have dem på lager og kalde dem frem
dynamisk, der hvor man har brug for dem. som det feks. gøres i de fleste
veltrimmede CMS-systemer. Data kan simpelthen bare være indholdet på en
side.

Klart nok, at man kan have udbytte af at differentiere data på
produktoversigter, men det er jo ikke nødvendigt.

Det lyder i øvrigt ikke som om dine problemer/udfordringer er specielt
vanskelige. Tværtimod lyder det som om, at en database netop kunne være
gavnlig, feks. til at finde de mere særprægede titler/benævnelser på nogle
af værkerne.

Men jeg er helt kalr over din holdning

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 13:12

On Wed, 26 Apr 2006 13:53:09 +0200, per christoffersen wrote:

> [...]
> dynamisk, der hvor man har brug for dem. som det feks. gøres i de fleste
> veltrimmede CMS-systemer. Data kan simpelthen bare være indholdet på en

Jeg tror at jeg forstår i princippet, men for at kunne vurdere om
resultatet vil stå mål med anstrengelserne , skal jeg bruge en masse tid
på at studere noget om databaser og serverside-teknik og det orker jeg
simpelthen ikke.

> Men jeg er helt kalr over din holdning

Det er for så vidt ikke en holdning; det er min vurdering ud fra de data
jeg skal håndtere og besværlighederne med at bygge et system der kan levere
det ønskede resultat.

Husk på, at jeg ikke aner en hylende hattefis om noget der ligger ud over
plain HTML og den "viden" er efterhånden 8-10 år gammel. Som jeg skrev
tidligere, forudser jeg at skulle bruge al min fritid i et par måneder
eller mere for at kunne lave det selv og det er mit liv for kort til. Jeg
kunne jo blive kørt ned af en lastbil i slutningen af maj og så ville det
sgu være ærgerligt at have siddet klistret til skærmen i alle ledige timer
indtil da
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-04-06 20:13

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> resultatet vil stå mål med anstrengelserne , skal jeg bruge en masse
> tid på at studere noget om databaser og serverside-teknik og det

Det behøver nødvendigvis ikke tage måneder alt lære og forstå hvorledes man
adresserer en database. 1 til 3 uger vil være rigeligt.

Dertil skal lægges en uge til at forstå serverside inkluderinger og afprøve
det i praksis.

Så skal der desværre bruges et år eller to på at lære at bruge HTML / CSS

Du får det til at lyde sværere end det er og du behøver ikke en funktion der
kan fejlstave "Snotskakovak" på fem hundrede sprog, i øvrigt en glimrende
komponist

Start med en simpel 2 dimensionel database og udbyg den så, når du kommer
længere frem.

Jeg ville ønske jeg havde tiden, for så ville jeg lave konvertering for dig,
jeg overvejede det sidste gang den var oppe, for siden har sjæl og det skal
den have lov til at have. Og så er jeg en tosse der lytter til klassisk
musik.

> [...]
> kort til. Jeg kunne jo blive kørt ned af en lastbil i slutningen af
> maj og så ville det sgu være ærgerligt at have siddet klistret til

Er du en mand eller en mus? Mænd ser lastbilen, mus bliver splattet

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg