Hjælp til enten at sætte frames i body ell~
Fra : Sabrine Mouritsen

Dato : 24-04-06 17:17

Jeg er ny inden for dette emne, og jeg hørte om brugen af frames,
så jeg ikke behøver at skrive det fælles layout for alle sider,
men bare for det der ændre sig.

Men hvordan får jeg det til at virke hvis jeg vil sætte det op
inde midt i <body>?
Eller har jeg misforstået noget?

Jeg har to til som ændre sig to forskellige steder på
hjemmesiden, og det eneste jeg kan finde på denne hjemmeside, er
hvor man ikke har nogen body.

Skal jeg bruge <iframe>, for så er det jo næsten ligegyldigt!

Hjemmesiden er ikke lagt ud endnu, så jeg kan desværre ikke
henvise til den..

Hilsen Sabrine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Holst

Dato : 24-04-06 20:58

Sabrine Mouritsen wrote:

> [...]
> hvor man ikke har nogen body.
>
> Skal jeg bruge <iframe>, for så er det jo næsten ligegyldigt!

Ja, det lyder til, at det er <iframe>, du søger. Hvorfor er det næsten
ligegyldigt?

Men generelt burde du nok i stedet anvende noget php eller lignende til
at inkluderet indholdet i din HTML.

Fra : Sabrine Mouritsen

Dato : 25-04-06 13:03

Holst wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, det lyder til, at det er <iframe>, du søger. Hvorfor er det næsten
> ligegyldigt?
>
> Men generelt burde du nok i stedet anvende noget php eller lignende til
> at inkluderet indholdet i din HTML.

Ja jeg skal jo nok bruge <iframe>...

Problemet med PHP er at det må vi ikke bruge, da det er til en
skoleopgave, hvor hjemmesiden skal kunne åbnes offline, det er dumt...

Sabrine Mouritsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-04-06 22:26

Sabrine Mouritsen wrote:
> Jeg er ny inden for dette emne, og jeg hørte om brugen af frames,
> så jeg ikke behøver at skrive det fælles layout for alle sider,
> men bare for det der ændre sig.

I et frameset har du jo også websider, der skal layoutes,
så der er vel ikke nogen fordel her.

Jeg tror, det er undgået din opmærksomhed, at alle
formateringsregler og layout-koder kan skrives i en css-fil,
der er ekstern i forhold til websiderne, og som indlæses
på de sider, hvor man skal bruge det fælles layout.

> Men hvordan får jeg det til at virke hvis jeg vil sætte det op
> inde midt i <body>?
> Eller har jeg misforstået noget?

Al din html-kode omslutter du med en div:

og så opretter du i sit stylesheet følgende form-
deklarationer:

body {text-align:center;} /* IE5 crap */

div#side {
width:[din sides bredde, f.ex. 750px el. 45em];
margin:0 auto;
text-align:left;
}

Jørgen Farum Jensen