| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | index.(s)html? Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-04-06 11:26 |  
  |   
            Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
 SSI.
 
 Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
 hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
 
 Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
 finde ud af at *.shtml er default?
 
 Nej, jeg kan ikke give en adresse, da jeg ikke ønsker at uploade før jeg er
 klar med en færdig opdatering.
 -- 
 Venlig hilsen
 Kurt Hansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christoffer (23-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christoffer | 
  Dato :  23-04-06 11:43 |  
  |   
            
 "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
 news:1ext6d9ntv8a5.mn88kax9mnb.dlg@40tude.net...
 > Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
 > hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
 Du behøver kun at omdøbe de filer som indeholder noget inkluderet .shtml
 Altså de inkluderede sider behøver ikke at være shtml, men kan ligeså nemt
 være .html, .txt etc..
 
 > Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
 > finde ud af at *.shtml er default?
 Ja, det kan de
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (23-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-04-06 12:08 |  
  |   
            On Sun, 23 Apr 2006 12:42:47 +0200, Christoffer wrote:
 
 > "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1ext6d9ntv8a5.mn88kax9mnb.dlg@40tude.net...
 >> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
 >> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
 
 > Du behøver kun at omdøbe de filer som indeholder noget inkluderet .shtml
 > Altså de inkluderede sider behøver ikke at være shtml, men kan ligeså nemt
 > være .html, .txt etc..
 
 Da det er hovedmenuen der inkluderes med SSI, indeholder alle filer - også
 forsiden (= index.html) - noget inkluderet. Deraf problemet: så skal
 index.html vel også have ny extension og hvad deraf følger af problemer for
 de mange der jævnligt bruger siden og har eet eller flere bogmærker
 liggende i deres "Foretrukne".
 -- 
 Venlig hilsen
 Kurt Hansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lasse Reichstein Nie~ (23-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ | 
  Dato :  23-04-06 11:48 |  
  |  
 
            Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> writes:
 > Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
 > hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
 >
 > Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige 
 Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
 til index.shtml. Hvis serveren sender en kode 301 (moved permanently)
 så kan det endda være at browseren opdaterer bogmærket (dog tvivlsomt).
 <URL: http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec10.html>
> og kan browserne finde ud af at *.shtml er default?
 Det er ikke browseren der skal gøre det, men serveren. Hvis man bare
 skriver " http://www.example.com/", så er det example.com-serveren
 der laver en redirect til defaultsiden. Den skal så sættes op til at
 pege på .shtml-siden.
 /L
 -- 
 Lasse Reichstein Nielsen  -  lrn@hotpop.com
  DHTML Death Colors: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
  'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (23-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-04-06 12:06 |  
  |  
 
            On Sun, 23 Apr 2006 12:48:26 +0200, Lasse Reichstein Nielsen wrote:
 > Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> writes:
 > 
 >> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
 >> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
 >>
 >> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige 
 > 
 > Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
 > til index.shtml.
 Har Googlet mig frem til denne:
 <meta http-equiv="refresh" content="10;URL= http://www.minside.dk">
Værdien "10" er antallet af sekunder før der redirectes. Da det jo blot er
 en teknisk ændring (extension html > shtml) ønsker jeg ikke at genere mine
 læsere med en splash screen og agter derfor at sætten den til "0". Er der
 ulemper ved dette?
 -- 
 Venlig hilsen
 Kurt Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lasse Reichstein Nie~ (23-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ | 
  Dato :  23-04-06 12:27 |  
  |  
 
            Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> writes:
 > On Sun, 23 Apr 2006 12:48:26 +0200, Lasse Reichstein Nielsen wrote:
 >> Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
 >> til index.shtml.
 >
 > Har Googlet mig frem til denne:
 > <meta http-equiv="refresh" content="10;URL= http://www.minside.dk">
Det er en mulighed, men ikke den bedste. Den bedste mulighed er at lade
 serveren sende en 301-besked med den nye URL i. Det er ikke noget der skal
 stå på siden.
 > Værdien "10" er antallet af sekunder før der redirectes. Da det jo blot er
 > en teknisk ændring (extension html > shtml) ønsker jeg ikke at genere mine
 > læsere med en splash screen og agter derfor at sætten den til "0". Er der
 > ulemper ved dette?
 Ja. Det bliver helt umuligt at bruge tilbage-knappen.
 Så hellere sæt den til 1 eller 2, og brug javascript til at skifte med:
  <script type="text/javascript">
    location.replace(location.href.replace(/\.html($|[#?])/,".shtml"));
  </script>
 Ved at bruge "location.replace(...)" kommer den foregående side ikke til
 at være i history.
 /L
 -- 
 Lasse Reichstein Nielsen  -  lrn@hotpop.com
  DHTML Death Colors: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
  'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (23-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-04-06 15:55 |  
  |  
 
            On Sun, 23 Apr 2006 13:26:35 +0200, Lasse Reichstein Nielsen wrote:
 > Kurt Hansen writes:
 > 
 >> Lasse Reichstein Nielsen wrote:
 > 
 >>> Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
 >>> til index.shtml.
 >>
 >> Har Googlet mig frem til denne:
 >> <meta http-equiv="refresh" content="10;URL= http://www.minside.dk">
> 
 > Det er en mulighed, men ikke den bedste. Den bedste mulighed er at lade
 > serveren sende en 301-besked med den nye URL i. Det er ikke noget der skal
 > stå på siden.
 Jørgen Farum Jensen wrote:
 > Bevar index.html og lav en omdirigering fra denne
 > til den nye fil:
 > 
 > <body onload="location.replace='index.shtml'">
 Nu bliver jeg lidt forvirret. Begge svar lyder umiddelbart gode i en
 uerfarens øren, men hvilken er den bedste?
 Hvordan får man serveren til at sende en 301-besked? jeg har ikke min egen
 server, men har webhotel hos Surftown. Skal jeg evt. bede dem ordne det,
 eller er der en konfigurationsfil jeg selv kan redigere i?
 -- 
 Venlig hilsen
 Kurt Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen Farum Jensen (23-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Farum Jensen | 
  Dato :  23-04-06 14:06 |  
  |  
 
            Kurt Hansen wrote:
 > Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
 > SSI.
 > 
 > Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
 > hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
 > 
 > Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
 > finde ud af at *.shtml er default?
 Bevar index.html og lav en omdirigering fra denne
 til den nye fil:
 <body onload="location.replace='index.shtml'">
 -- 
 Med venlig hilsen
 Jørgen Farum Jensen
 http://www.webdesign101.dk
..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Denn!s H (23-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Denn!s H | 
  Dato :  23-04-06 16:19 |  
  |  
 
            "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1ext6d9ntv8a5.mn88kax9mnb.dlg@40tude.net...
 > Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
 > SSI.
 >
 > Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
 > hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
 Ja
 > Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
 > finde ud af at *.shtml er default?
 Nej, hvis du tilføjer en default/index side til foretrukne kommer 
 "index.html" ikke med i URL på genvejen.
 Det er kun et problem hvis folk bevist har gemt og ændret URL i deres 
 bogmærke til  http://www.example.com/index.html
Normalt vil bogmærket indeholde  http://www.example.com/
-- 
 mvh
 Denn!s H 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Erik Ginnerskov (24-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Ginnerskov | 
  Dato :  24-04-06 22:50 |  
  |  
 
            Denn!s H wrote:
 > Nej, hvis du tilføjer en default/index side til foretrukne kommer
 > "index.html" ikke med i URL på genvejen.
 Det kommer da helt an på, hvad der står i browserens adresselinje, når man
 laver bogmærket. Hvis index.html af en eller anden grund er vist i
 adresselinjen, kommer den med i bogmærket.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Erik Ginnerskov
 http://hjemmesideskolen.dk/ -  http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (24-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-04-06 13:06 |  
  |  
 
            On Sun, 23 Apr 2006 12:26:20 +0200, Kurt Hansen wrote:
 > Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
 > SSI.
 > 
 > Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
 > hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
 > 
 > Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
 > finde ud af at *.shtml er default?
 > 
 > Nej, jeg kan ikke give en adresse, da jeg ikke ønsker at uploade før jeg er
 > klar med en færdig opdatering.
 Jeg har løst problemet ved at menuen fortsat er implementeret direkte i
 "index.html", som den var i alle dokumenter tidligere. På de resterende 300
 dokumenter er menuen skilt ud og inkluderes via SSI. Derved kan jeg bevare
 en indgangsfil ved navn "index.html". Måske ikke den smarteste løsning, men
 det var hvad jeg kunne få til at funke her og nu.
 Der skal rettes en del kosmetik endnu, men siden ligger her:
 http://www.dyrevelfaerd.dk/
-- 
 Venlig hilsen
 Kurt Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Erik Ginnerskov (24-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Ginnerskov | 
  Dato :  24-04-06 22:53 |  
  |  
 
            Kurt Hansen wrote:
 > Jeg har løst problemet ved at menuen fortsat er implementeret direkte
 > i "index.html", som den var i alle dokumenter tidligere. På de
 > resterende 300 dokumenter er menuen skilt ud og inkluderes via SSI.
 Det må betragtes som en halv løsning. Du har så stadig to menuer at skulle
 vedligeholde parallelt.
 Laver du en af de foreslåede viderestillinger til index.shtml, kan du nøjes
 med den ene - eksterne - menufil.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Erik Ginnerskov
 http://hjemmesideskolen.dk/ -  http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (25-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  25-04-06 10:48 |  
  |   
            On Mon, 24 Apr 2006 23:53:05 +0200, Erik Ginnerskov wrote:
 
 > Kurt Hansen wrote:
 > 
 >> Jeg har løst problemet ved at menuen fortsat er implementeret direkte
 >> i "index.html", som den var i alle dokumenter tidligere. På de
 >> resterende 300 dokumenter er menuen skilt ud og inkluderes via SSI.
 > 
 > Det må betragtes som en halv løsning. Du har så stadig to menuer at skulle
 > vedligeholde parallelt.
 > 
 > Laver du en af de foreslåede viderestillinger til index.shtml, kan du nøjes
 > med den ene - eksterne - menufil.
 
 Jo, men jeg fik bare aldrig uddybet præcist hvordan jeg laver en
 viderestilling. Jeg forstod på Lasse Reichstein Nielsen (Message-ID:
 <lktwh6s4.fsf@hotpop.com>), at den bedste metode var at lade serveren sende
 en 301, men hvordan det gøres, fik jeg aldrig svar på.
 -- 
 Venlig hilsen
 Kurt Hansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Erik Ginnerskov (26-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Ginnerskov | 
  Dato :  26-04-06 01:10 |  
  |  
 
            Kurt Hansen wrote:
 > Jo, men jeg fik bare aldrig uddybet præcist hvordan jeg laver en
 > viderestilling. Jeg forstod ...
 > ... at den bedste metode var at lade serveren
 > sende en 301, men hvordan det gøres, fik jeg aldrig svar på.
 Hvis du ikke kan komme af sted med den operation, så brug en af de andre
 forslag, du fik:
     <body onload="location.replace='index.shtml'">
 eller
     <meta http-equiv="refresh" content="10;URL=index.shtml">
 Gør det fremtidige vedligeholdelsesarbejde så nemt som muligt for dig selv.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Erik Ginnerskov
 http://hjemmesideskolen.dk/ -  http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (26-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  26-04-06 09:58 |  
  |  
 
            On Wed, 26 Apr 2006 02:09:32 +0200, Erik Ginnerskov wrote:
 > Kurt Hansen wrote:
 > 
 >> Jo, men jeg fik bare aldrig uddybet præcist hvordan jeg laver en
 >> viderestilling. Jeg forstod ...
 >> ... at den bedste metode var at lade serveren
 >> sende en 301, men hvordan det gøres, fik jeg aldrig svar på.
 > 
 > Hvis du ikke kan komme af sted med den operation, så brug en af de andre
 > forslag, du fik:
 > 
 >     <body onload="location.replace='index.shtml'">
 > 
 > eller
 > 
 >     <meta http-equiv="refresh" content="10;URL=index.shtml">
 > 
 > Gør det fremtidige vedligeholdelsesarbejde så nemt som muligt for dig selv.
 Løsning med en integreret menu i index-filen er jo noget skrammel, hvis man
 jævnligt ændrer noget i menuen, så ja: jeg vil bruge løsning 1. Takker   
-- 
 Venlig hilsen
 Kurt Hansen
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |