CSS og IE6/IE7/FireFox
Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 20:11

Hej

på min hjemmeside http://byggeri.kaihoj.dk har jeg det problem at den
opfører sig forskelligt i ovenstådne tre.

Det jeg ønsker er at man har en kasse i miden af siden med tekst og
billeder - den skal have en scrollbar i siden hvis der er mere tekst end der
kan være.

Jeg bruger CSS som ligger i: /Styles/Bolig.css

FireFox - her virker det som det skal - men der er mange IE brugere (mig
selv incl) så jeg skal have det til at virke i IE også

IE7 - her virker det med scoll vinduet som det skal - men der går meget
længe inden det kommer frem (30 sek)

IE6 - det kommer straks frem - men hele vinduet scroller

Nogen ideer ?

Mvh

Dan

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-04-06 22:43

Dan wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> længe inden det kommer frem (30 sek)
>
> IE6 - det kommer straks frem - men hele vinduet scroller

i css har du i indhold en linie der starter med solid
Det er der fejl i, solid kan ikke stå alene, måske er det derfor overflow
fejler.
På siden har du width på TD, det kan man ikke, men du kan definere den i CSS

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-04-06 23:00

Dan wrote:
> [...]
>
> Det jeg ønsker er at man har en kasse i miden af siden med tekst og
> billeder - den skal have en scrollbar i siden hvis der er mere tekst

Har du prøvet at lave en udskrift af den side? Man kan ikke få det hele med.

Glem det pjat med en højdebegrænsning på sidens indhold. Lad mængden af
indhold bestemme sidens højde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten Snedker

Dato : 12-04-06 10:18

On Tue, 11 Apr 2006 23:59:32 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Glem det pjat med en højdebegrænsning på sidens indhold. Lad mængden af
>indhold bestemme sidens højde.

Er det til præcis dén side, du har den holdning, eller er det i det
hele taget?

www.planprojekt.dk har jeg selv lavet en 800x600px kasse til hele
pibetøjet, blot fordi jeg selv synes det ser pænt ud. Er det skidt?

Er det ud fra et teknisk eller designmæssigt synspunkt, du synes det
er pjat?

mvh /Snedker

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-04-06 14:09

Den 12-04-06 11.17 skrev Morten Snedker følgende:

> På www.planprojekt.dk har jeg selv lavet en 800x600px kasse til hele
> pibetøjet, blot fordi jeg selv synes det ser pænt ud. Er det skidt?

Døm selv:
http://80.62.45.5/planprojekt.png

> Er det ud fra et teknisk eller designmæssigt synspunkt, du synes det
> er pjat?

Jeg kan selvfølgelig ikke tale på Eriks vegne, men jeg synes, det ser
meget gråt ud. Og fra et brugermæssigt synspunkt bryder jeg mig absolut
ikke om at skulle bruge en rullebjælke i en lille boks i stedet for min
normale rullebjælke. Især ikke, hvis indholdet måske sagtens kunne have
været på siden, hvis ikke der skulle være plads til al den grå farve. Og
så er der også udskriftsproblemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-04-06 21:22

Morten Snedker wrote:

> Er det til præcis dén side, du har den holdning, eller er det i det
> hele taget?

Det er en helt generel holdning. Det er brugeruvenligt. Lægger man noget
info på nettet, kan man forvente, at brugerne kan få den ide at ville
udskrive siden for at læse den senere et andet sted. En højdebegrænset boks
med overflow hindrer en fuldstændig udskrift i en operation.

> På www.planprojekt.dk har jeg selv lavet en 800x600px kasse til hele
> pibetøjet, blot fordi jeg selv synes det ser pænt ud. Er det skidt?

Her har du blot begrænset bredden. Tilsyneladende kan hele sidens indhold
udskrives i en operation. Men du kan godt få lidt konstruktiv kritik
alligevel:

Du har defineret sidens bredde lige lovlig stor. Hos brugere med en maksimal
mulig browserbredde (skærmen er ikke større) på 800px giver det en vandret
scrollbar. Sætter du bredden ned til ca. 770px skulle du være ude over det.
Når du laver en sådan side med begrænset bredde, synes jeg personligt, at
det er pænere at centrere siden vandret i browservinduet:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/650px.asp

> Er det ud fra et teknisk eller designmæssigt synspunkt, du synes det
> er pjat?

Det er - som forklaret ovenfor - af tekniske årsager.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-06 11:25

Morten Snedker skrev:

> Er det til præcis dén side, du har den holdning, eller er det
> i det hele taget?

Erik må helllere svare for sig selv, men jeg gætter alligevel på at
vi har samme holdning her - nemlig at man generelt bør holde sig
langt fra at sætte en fast sidehøjde.

> På www.planprojekt.dk har jeg selv lavet en 800x600px kasse
> til hele pibetøjet, blot fordi jeg selv synes det ser pænt ud.
> Er det skidt?

Ja. På en stor skærm udnytter man ikke hele højden, men får i
stedet en unødvendig scroll. På en lille skærm kan en fast højde
give dobbelt scroll - noget der er stærkt generende.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-06 21:44

Erik Ginnerskov skrev:

> Her har du blot begrænset bredden.

Nej - højden er også fikseret (som Morten selv skriver). Prøv at
kigge på <http://www.planprojekt.dk/Referencer_3.aspx> - hvor der
opstår scroll.

Men problemet er ikke så stort som det kunne have været, da de
fleste sider er korte nok til at kunne være inden for den
definerede højde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-04-06 22:25

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nej - højden er også fikseret (som Morten selv skriver). Prøv at
> kigge på

Ja, du har ret. Jeg kiggede først kun på forsiden. Der er flere sider med
samme problem:

http://www.planprojekt.dk/Referencer_1.aspx
http://www.planprojekt.dk/Referencer_2.aspx
http://www.planprojekt.dk/Referencer_3.aspx