Det rykker en pixel
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 10-04-06 15:35

Hej.

På nogle maskiner rykker menupunkterne på http://www.nordkurs.dk/aarhus/
én pixel til højre, så der er en lyseblå kant til venstre for menuen,
som så til gengæld overlapper den lodrette streg med en pixel.

Jeg har selv set det med IE6 på WinXP, men ikke på min egen maskine. Jeg
stillede spørgsmålet i browser-gruppen, og der var én, der også havde
problemet i FF, så det må være et html/css-problem.

Kan nogen hjælpe?

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-04-06 16:51

Hej Mikkel!
"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stillede spørgsmålet i browser-gruppen, og der var én, der også havde
> problemet i FF, så det må være et html/css-problem.

Du skal rette 2 steder i dit stylesheet - kopier og indsæt:

#container {
position: relative;
background: #99ccff;
background-image: url('baggrund_container.png');
background-repeat: repeat-y;
color: black;
padding: 0;
margin: 10px auto 0 auto;
min-height: 100%;
width: 750px;
}

#menu {
margin: 0;
padding: 0;
list-style-type: none;
position:absolute;
left:0px;
width: 165px;
text-align: left;
}

I #container har jeg ændret "background:url(''baggrund_container.png');" til
"background-image: url('baggrund_container.png');".

I #menu har jeg fjernet "float:left;" og indsat "position:absolute;
left:0px;".

Det er testet i IE6.0, FF1.5.0.1 og Opera8.5

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-06 17:54

Dennis Munding skrev:

> [...]

>I #container har jeg ændret "background:url(''baggrund_container.png');" til
>"background-image: url('baggrund_container.png');".

Hvorfor?

Kortformen background er at foretrække og skulle være bedre
understøttet i ældre browsere.
(Det samme gælder citationstegn omkring filnavn.)

Altså:
background: #9cf url(baggrund_container.png) repeat-y

så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-04-06 18:14

Hej Knud!

> [...]
> (Det samme gælder citationstegn omkring filnavn.)
>
> Altså:
> background: #9cf url(baggrund_container.png) repeat-y

Min fejl - han havde skrevet background 2 gange - altså:

background:#99ccff;
background:url('baggrund_container.png');

Som jo (så vidt jeg ved) overskriver hinanden....?
Og jeg burde så have rettet det til din version...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-06 18:29

Dennis Munding skrev:

>background:#99ccff;
>background:url('baggrund_container.png');
>
>Som jo (så vidt jeg ved) overskriver hinanden....?

Måske, det er jeg ikke helt sikker på, da det jo ikke er samme
egnskab.

Havde der derimod stået:

background: #ff0;
background: #00f

så havde den sidste vundet.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 11-04-06 10:32

On 10-04-2006 17:51 Dennis Munding wrote:
> Hej Mikkel!

Hej Dennis!

> [...]
> "background-image: url('baggrund_container.png');".
> I #menu har jeg fjernet "float:left;" og indsat "position:absolute;

Det har jeg nu prøvet, så må vi se, om det hjælper - jeg kan af gode
grunde ikke tjekke det selv, da det hele tiden har set rigtigt ud hos mig.

Tak for hjælpen!

Mikkel

Fra : Dennis Munding

Dato : 11-04-06 12:57

Hej Mikkel!
"Mikkel Z. Herold" <mikkel@mzh.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Dennis!
>
> Det har jeg nu prøvet, så må vi se, om det hjælper - jeg kan af gode
> grunde ikke tjekke det selv, da det hele tiden har set rigtigt ud hos mig.

Det håber jeg - kan kun fortælle, hvordan det ser ud hos mig - du kan jo
prøve at downloade FF, så du selv kan se det en anden gang...

> Tak for hjælpen!

Det var så lidt!

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 11-04-06 21:44

On 11-04-2006 13:56 Dennis Munding wrote:
> Det håber jeg - kan kun fortælle, hvordan det ser ud hos mig - du kan jo
> prøve at downloade FF, så du selv kan se det en anden gang...

FF er skam min faste browser og har været det siden version 0.7 - det
jeg mente var, at jeg hverken havde set problemet i FF, IE eller nogen
af de andre browsere jeg har installeret, så derfor kan jeg heller ikke
sige, om problemet er løst.

Mvh.

Mikkel

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-04-06 07:51

Hej Mikkel!
> [...]
> andre browsere jeg har installeret, så derfor kan jeg heller ikke sige, om

Hvis det er tilfældet, så forstår jeg ikke, at du ikke kunne se det i FF,
for der var det lige så tydeligt, som i IE...??

I Opera var det endnu værre - der var der ca. 5px mellem menu og kant...

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 12-04-06 10:27

On 12-04-2006 08:51 Dennis Munding wrote:
> Hvis det er tilfældet, så forstår jeg ikke, at du ikke kunne se det i FF,
> for der var det lige så tydeligt, som i IE...??

Nej, det var jo netop det, der var det mærkelige - alting så fint ud i
foreksellige browsere på min (og flere andre maskiner) - jeg kunne ikke
se noget problem i hverken IE, FF eller Opera. Jeg havde så lagt mærke
til, at der på visse maskiner var en ekstra pixel, men kunne ikke finde
noget system i det.

F.eks. var fejlen der på min fars maskine, selvom han har WinXP og IE6
som jeg.

> I Opera var det endnu værre - der var der ca. 5px mellem menu og kant...

Igen, Opera på min maskine havde ingen problemer - meget mystisk!

Til gengæld laver IE 5.5 et ordentligt mellemrum her hos mig, men det
orker jeg vist ikke at kigge på - medmindre der er andre, der lige har
en løsning?

Mikkel

Fra : Mr. T

Dato : 12-04-06 16:11

Mikkel Z. Herold wrote:
> [...]
> Jeg stillede spørgsmålet i browser-gruppen, og der var én, der også
> havde problemet i FF, så det må være et html/css-problem.

Testet og funnet OK med:

w2k: Opera 8.54, FF 1.0, IE 6.0

XP: Opera 8.54, IE 6.0

OS-X: Opera 8.51, Safari 1.2.3

Med OS-X og IE 5.2 derimot forsvinder den lyseblå bagrunnsfarge helt, alt er
mørkblått.
--
T.