Afstand under et h tag ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 09-04-06 21:20

Jeg har lavet et h1 tag til min overskrift der ser sådan ud:

h1 {font-size: 18px;
font-family: Geneva, Arial, Helvetica, san-serif;
font-weight: normal;
font-style: italic;
padding-bottom: 20px;}

Nu har én af siderne så en under-overskrift, som skal står sådan:

h2 {font-size: 13px;
font-weight: normal;
font-style: italic;}

Men der er jo altid et mellem under et h tag, og i dette tilfælde har jeg
bevist lavet et større mellemrum får at alle side tekster starten det
rigtige sted under overskriften.

Men er det ikke muligt at rykke h2 tag'et helt op under h1 tag'et, og så
stadig have det rigtige mellemrum ned til teksten ?

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 22:01

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lavet et h1 tag til min overskrift der ser sådan ud:
>
> h1 {font-size: 18px;

Ikke nogen god ide at angive skriftstørrelser i faste enheder.

> padding-bottom: 20px;}

Padding befinder sig inde i h-tagget, mens margin giver afstanden mellem
elementerne. Prøv at give h en farve og du vil se det

> [...]
>
> Men er det ikke muligt at rykke h2 tag'et helt op under h1 tag'et, og så
> stadig have det rigtige mellemrum ned til teksten ?

Det rigtige mellemrum? Hvad er det? For mig lyder det som om du har gang i
pixel til pixel design af værste skuffe

Har du brug for forskellige marginer på h-taggene i forskellige situationer
kan du jo tildele dem en class

Et link til din side vil måske hjælpe

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 10-04-06 08:55

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Padding befinder sig inde i h-tagget, mens margin giver afstanden mellem
> elementerne. Prøv at give h en farve og du vil se det

OK.. Siden er af en eller anden grund pludselig lukket ned, så jeg kan ikke
afprøve det. Den skriver at det er på grund af manglende betaling hvilket
bestemt ikke er rigtigt så der må være en fejl.
Men hvis man skriver margin: 0 skulle der være 0px under h1, men hvad så med
det standard mellemrum jeg gerne vil have ned til teksten... Så kan jeg
skrive margin: 20px istedet, men så vil jeg jo stadgi ikke kunne få
undertitlen lige ned under overskriften. ?

> Det rigtige mellemrum? Hvad er det? For mig lyder det som om du har gang i
> pixel til pixel design af værste skuffe

Nej, det er bare et mellemrum det er mellem overskrfiten og teksten, som er
ens pa alle sider.

> Har du brug for forskellige marginer på h-taggene i forskellige
situationer
> kan du jo tildele dem en class
>
> Et link til din side vil måske hjælpe

Det er en gammel tables side uden stylesheet, som jeg er ved at lave om.
Den originale side er her www.sikkenfest.dk og den nye test er her
www.sikkenfest.dk/TEST
De virker som sagt ikke lige i skrivende stund.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-04-06 09:50

EnjoyNews wrote:
> "CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvad der er spørgsmål
og svar i dene tråd, men:

Afstanden mellem to overskrifter og overskrifter og efter-
følgende tekst bestemmes alene af følgende egenskaber:

line-height
margin-top
margin-bottom
padding-top
padding-bottom
border-top
border-bottom

Da forskelligge browsere har forskellige standard-
værdier for flere af disse egenskaber, er der altid
en god idé at sætte dem alle eksplicit.

Især har line-height ofte drillet mig.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : EnjoyNews

Dato : 10-04-06 12:44

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> border-bottom
>
> Da forskelligge browsere har forskellige standard-
> værdier for flere af disse egenskaber, er der altid

Problemet er jo at der per default er en stor afstand under en h tag... det
er også fint nok da jeg gerne vil have denne afstand, men så kan jeg så ikke
sætte en undertitel ind lige under h tag'et

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-06 12:46

"EnjoyNews" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke
> sætte en undertitel ind lige under h tag'et

Der er to mulige løsninger på det problem. Du kan enten give dine h-tag en
class, som du kun anvender når der er en undertitel. Eller du kan forsøge
dig med en negativ margin-top på din undertitel

løsning med class

<h1 class="nomargin">overskrift 1</h1>
<h2>under overskrift</h2>

h1.nomargin {
margin-bottom: 0;
}

Løsning med negativ margin

<h1>overskrift</h1>
<h2>under overskrift</h2>

h2 {
margin-top: -20px;
}

Hvordan de lineheight og padding skal indstilles må du selv eksperimentere
med. Har ikke testet løsningerne

Dine menuer virker i øvrigt ikke i Firefox

Fra : EnjoyNews

Dato : 10-04-06 20:29

> [...]
> }
>
> Hvordan de lineheight og padding skal indstilles må du selv eksperimentere

Det er meget fornemt... Jeg har lavet det nu så der altid er samme afstand
fra overskriften ned til teksten, lige meget om der er en undertitel eller
ej. Virker pefekt.. tak for hjælpen.

> Dine menuer virker i øvrigt ikke i Firefox

Ja det er helt korrekt, og jeg har ingen anelse hvorfor... Det er helt
almindelige links lavet sådan.

ul {margin: 0; padding: 0;}

li {list-style: none;
margin-top: 12px;
padding: 0;}

li.space {margin-top: 37px;}

<ul>

</ul>

Og det virker, lige indtil jeg sætter det ind i <div class="menu"> som ser
sådan ud:

..menu {background: url(Grafik/BaggrundMenu.jpg);
position: relative;
top: 0px;
left: 0px;
float: left;