Dumt spørgsmål om sti
Fra : Henny

Dato : 06-04-06 14:07

Hvad er forskellen på, at man f.eks angiver en relativ sti som
.../billeder/billede.jpg eller /billeder/billede.jpg?

Jeg har hidtil brugt den første løsning, men så kom jeg til at
udelade de to prikker ved en fejl, og se om det ikke også virkede!

Mvh.

Henny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-06 14:48

Henny skrev:

> Hvad er forskellen på, at man f.eks angiver en relativ sti som
> ../billeder/billede.jpg eller /billeder/billede.jpg?

Forskellen er om man regner ud fra den aktuelle placering (relativ
sti) eller ud fra en absolut placering.

En absolut stiangivelse læses på samme måde uanset hvor den er
placeret. Hvis jeg har et billede liggende i "/pics/foto.jpg" kan
jeg henvise til det med den absolutte filangivelse, uanset om filen
med henvisningen ligger i roden af sitet, i mappen /news/, i mappen
/admin/data/ eller et helt fjerde sted. En relativ angivelse læses
ud fra den aktuelle sti - "../pics/foto.jpg" betyder "gå én mappe
op, derefter ned i pics-mappen og find foto.jpg".

Relative stier gør det let at flytte sammenhængende sider. Hvis man
fx har siderne 1.html, 2.html og 3.html i samme mappe, med relative
links imellem, kan man frit flytte dem fra fx /nyheder/ til /arkiv/
uden at linkene holder op med at virke.

Omvendt er absolutte stier godt til at henvise til resurser der
anvendes mange forskellige steder på et site. Det kan fx være et
css-ark (/css/standard.css) som både skal anvendes fra roden af
sitet, fra området /nyheder/ og fra området /arkiv/2005/...
Her kan man flytte html-filerne rundt uden at behøve at rette i
linket til css-filen.

> Jeg har hidtil brugt den første løsning, men så kom jeg til at
> udelade de to prikker ved en fejl, og se om det ikke også
> virkede!

Der er ikke nogen gylden regel for hvad man skal anvende. Begge
metoder har fordele og ulemper - det afhænger af hvilken sammenhæng
der er mellem link-dokumentet og det dokument der henvises til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henny

Dato : 07-04-06 22:07

> [...]

> sitet, fra området /nyheder/ og fra området /arkiv/2005/...
> Her kan man flytte html-filerne rundt uden at behøve at rette i

Tak for en god forklaring. Det viser sig så, at de fleste steder, hvor jeg
har anvendt relativ sti, kunne jeg med fordel have anvendt den anden
mulighed. Ja, ja - man lærer noget nyt hver uge!.

Mvh.

Henny

Fra : Leonard

Dato : 06-04-06 14:55

"Henny" <henny.stewart@gmail.com> wrote:

>Hvad er forskellen på, at man f.eks angiver en relativ sti som
>../billeder/billede.jpg eller /billeder/billede.jpg?

Forskellen er, som du selv næsten skriver, at den ene er relativ, mens
den anden er absolut.
Lad os sige at du er på en side, der hedder:

domæne.dk/subdir1/subdir2/index.html

så vil der være forskel på dine 2 ex, da den første vil vise ../ altså
en mappe tilbage og derefter ind i billeder/billede.jpg, som vil give
denne sti:

domæne.dk/subdir1/billeder/billede.jpg

mens det andet tilfælde vil vise dig tilbage til roden med den første
/ og derefter ind i billeder/, altså til:

domæne.dk/billeder/billede.jpg

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/