Problemer med oop i js og prototype
Fra : Lars

Dato : 26-05-06 15:20

Følgende scriptstump bliver ved med at påstå at this.apply ikke er
en funktion, men hvordan henviser jeg så til funktioner i en klasse?
Jeg bruger prototype.

var ConfirmBoxes = Class.create();

ConfirmBoxes.prototype = {

   initialize: function() {
      // void
   },

   init: function() {
      this.apply('confirm');
      this.apply('delete');
   },

   apply: function(sClass) {
      var oLinks = getElementsByClass(sClass);
      if (!oLinks) return;
      var n = oLinks.length;
      for (var i=0; i<n;i++) {
         return this.create(oLinks[i]);
      }
   },

   create: function(elm) {
      var sTitle = elm.title;
      Event.observe(elm, "click", this.ask(sTitle))
   },

   ask: function(sTitle) {
      if (!sTitle) {
         return confirm("Er du sikker?");
      }
      else {
         return confirm(sTitle);
      }
   }
}

var myConfirmBoxes = new ConfirmBoxes();
Event.observe(window, "load", myConfirmBoxes.init);

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-05-06 17:31

"Lars" <lsolesen@gmail.com> writes:

> Følgende scriptstump bliver ved med at påstå at this.apply ikke er
> en funktion,

Så er det nok rigtigt.

> men hvordan henviser jeg så til funktioner i en klasse?

Der er ikke klasser i Javascript. Prototype.js-biblioteket forsøger
at lave noget der ligner, men jeg kan ikke sige hvad de forsøger
at opnå.

Lad os se på hvad du forsøger at gøre ...

> Jeg bruger prototype.

Det bliver det nok ikke nemmere af. (Det er ikke en af mine favoritter).

> var ConfirmBoxes = Class.create();
>
> ConfirmBoxes.prototype = {
>
>    initialize: function() {
>       // void
>    },
>
>    init: function() {
>       this.apply('confirm');
>       this.apply('delete');

Her har vi formodentlig synderen.

Hvis denne funktion kaldes som et metode på et ConfirmBoxes-objekt,
så vil den have en apply-funktion, jvf følgende funktion:

>    },
>
>    apply: function(sClass) {

Det er bare ikke tilfældet. Funktionen kaldes som en rå funktion
der ikke er en metode på noget objekt (eller sandsyligvis som
en metode på 'window'-objektet):

> Event.observe(window, "load", myConfirmBoxes.init);

Her giver du den rå funktion med som tredje-argument. Funktionsværdien
der giver med har *ingen* forbindelse til myConfirmBoxes.

Du kunne bruge prototype.js-metoden bind:
Event.observe(window, "load", myConfirmBoxes.init.bind(myConfirmBoxes));

(eller endda:
Event.observe(window, "load",
myConfirmBoxes.init.bindAsEventListener(myConfirmBoxes));
hvor metoden får event'en med som argument, hvilket denne metode
dog er ligeglad med.)

HTH, HAND!
/L

Fra : Lars

Dato : 26-05-06 21:56

Tak for den gode forklaring. Det giver jo mening så.

Når du nu ikke bryder dig om prototype, har du så en anden favorit,
inden jeg skriver alle mine ting om til at bruge prototype (som jeg
faktisk troede var ret smart)?

Fra : Lars

Dato : 28-05-06 16:15

Nu har jeg skrevet det lidt om - og jeg har nu brugt YAHOO. Jeg har
fået det til at virke - altså sådan nogenlunde. Nedenstående kode
søger ganske vist det hele igennem for links med klassen "delete", og
den skriver en confirmbox. Desværre submitter den siden selvom man
klikker på cancel (Mozilla). Hvad kan det skyldes?

var confirmboxes = {

   init: function() {
      confirmboxes.apply("delete");
   },

   apply: function(sClass) {
      var elements = YAHOO.util.Dom.getElementsByClassName(sClass, "a",
"content");
      if (!elements) return;
      var n = elements.length;
      for (var i=0; i<n;i++) {
         YAHOO.util.Event.addListener(elements[i], "click", function() {
            return confirm("Er du sikker?");
         });
      }
      return false;
   },

}

YAHOO.util.Event.addListener(window, "load", confirmboxes.init);

Fra : Lars

Dato : 02-06-06 10:59

<snip>

> Desværre submitter den siden selvom man
> klikker på cancel (Mozilla). Hvad kan det skyldes?

<snip kodestump>

Skulle annullere event-handleren igen. Yahoo har også en funktion til
det, og så virker det.

--
Lars Olesen