Teste for popup-blocker
Fra : Chrisser

Dato : 17-05-06 07:53

Hej

Kan man ved hjælp af javascript teste for om der er en popup-blocker
installeret ( og helst også om den er aktiv på pågældende websted )?

Jeg har brug for at fange det og gøre opmærksom på det samt hvad de skal
gøre for at slå den fra ( det er jo desværre nødvendigt at tage hånd om når
man efterhånden ikke kan opdatere et eneste program uden af få en sådan en
med i købet, og jeg har måttet konstantere at temmelig mange ikke opdager
den og efterfølgende heller ikke aner hvad pokker der er galt )

Mvh
Chrisser

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-06 08:13

Den 17-05-06 08.52 skrev Chrisser følgende:

> Kan man ved hjælp af javascript teste for om der er en popup-blocker
> installeret ( og helst også om den er aktiv på pågældende websted )?

Hvordan har du tænkt dig at åbne popop-vinduet? Hvis det gøres korrekt
(ved at lade brugeren selv åbne det), så er det de færreste
popop-blokkere, der stopper det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Chrisser

Dato : 17-05-06 08:37

> Hvordan har du tænkt dig at åbne popop-vinduet? Hvis det gøres korrekt
> (ved at lade brugeren selv åbne det), så er det de færreste
> popop-blokkere, der stopper det.

Det ved jeg godt men det er ikke en mulighed her - det er derfor jeg spørger
på det andet

Mvh
Chrisser

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-05-06 08:56

Chrisser ramte sit keyboard den 17-05-2006 09:37 og fik dette ud af det:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det ved jeg godt men det er ikke en mulighed her - det er derfor jeg spørger
> på det andet

Hvorfor tror du så mange har blokeret uønskede popup-vinduer ?
Netop fordi de er uønskede.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Chrisser

Dato : 17-05-06 09:55

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du så mange har blokeret uønskede popup-vinduer ?
> Netop fordi de er uønskede.

Spar mig for det der, der findes faktisk en hel del mennesker som kun
bruger Internet når de eks. er tvunget ind på et intranet, og som ikke
aner de har fået en sådan installeret og hvad pokker de skal gøre
ved den efterfølgende. De selv samme mennesker ligger så og kimer
forskellige IT-folk ned fordi intet fungerer og det ville sgu da være
service med det samme, på siden, at kunne gøre opmærksom på
hvad problemet er og hvordan de skaffer sig af med det hvis det er
det de vil.
Jeg har intet skrevet om at jeg vil åbne vinduer på trods af
popup-blockere!

- hvis du ikke kan hjælpe så er det OK, men så er der altså heller
ikke grund til at sidde og spilde tid på at komme med sådan
nogle kommentarer når du øjensynlig ikke engang har tid til
at læse mit indlæg ordentligt.

M ( stadig ) vh
Chrisser

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-05-06 11:27

Chrisser ramte sit keyboard den 17-05-2006 10:55 og fik dette ud af det:
> [...]
> bruger Internet når de eks. er tvunget ind på et intranet, og som ikke
> aner de har fået en sådan installeret og hvad pokker de skal gøre

Så er lortet jo lavet forkert!
Ret fejlen på siderne i stedet for at tvinge brugeren til nye vinduer
uopfordret.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Chrisser

Dato : 17-05-06 12:13

> Så er lortet jo lavet forkert!
> Ret fejlen på siderne i stedet for at tvinge brugeren til nye vinduer
> uopfordret.

Det er vist ikke op til dig at vurdere...
Jeg tvinger ikke nogen til noget ( igen: læs hvad jeg skriver ), men ikke
alle er så intelligente som dig

Chrisser

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-05-06 12:32

Chrisser ramte sit keyboard den 17-05-2006 13:12 og fik dette ud af det:
> "Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er vist ikke op til dig at vurdere...

Er det op til dig da ?
Hvis en side uopfordret åbner en ny side, uden brugeren har klikket på
noget er det lavet forkert. Længere er den ikke

> Jeg tvinger ikke nogen til noget ( igen: læs hvad jeg skriver ),

Jeg har læst, hvad du skriver. Du vil hjælpe folk af med deres
popup-stopper. Du har dog ikke skrevet hvorfor ...

> men ikke
> alle er så intelligente som dig

Nej, desværre. Så ville verden se noget bedre ud

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-06 12:13

Den 17-05-06 10.55 skrev Chrisser følgende:

> [...]
> bruger Internet når de eks. er tvunget ind på et intranet, og som ikke
> aner de har fået en sådan installeret og hvad pokker de skal gøre

Det må immervæk være nemmere at klikke på et link, hvor der med store
bogstaver står KLIK HER FOR AT FORTSÆTTE, end at skulle kæmpe med at slå
en popop-stopper fra. Ikke mindst for en begynder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Chrisser

Dato : 17-05-06 12:34

> Det må immervæk være nemmere at klikke på et link, hvor der med store
> bogstaver står KLIK HER FOR AT FORTSÆTTE, end at skulle kæmpe med at slå
> en popop-stopper fra. Ikke mindst for en begynder.

Hvis det blot var så simpelt, se mit andet indlæg.
Mvh
Chrisser

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-06 23:22

Chrisser wrote:

> [...]
> bruger Internet når de eks. er tvunget ind på et intranet, og som ikke
> aner de har fået en sådan installeret og hvad pokker de skal gøre

Så er der nok en SysAdmin, som ville blive meget harm, om nogen begyndte på
at ville ophæve virkningen af den installerede popup-blocker.

Kom dog med en rigtig god grund til at skulle omgå den slags
sikkerhedsforanstaltninger.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Chrisser

Dato : 19-05-06 07:01

Erik Ginnerskov wrote:

> Så er der nok en SysAdmin, som ville blive meget harm, om nogen
> begyndte på at ville ophæve virkningen af den installerede
> popup-blocker.

Jeg snakker ikke om at ophæve virkningen, jeg snakker om at kunne
oplyse om konfiguration hvis den er installeret, og det er jo for
pokker entop sysAdm der sidder med problemerne.

> Kom dog med en rigtig god grund til at skulle omgå den slags
> sikkerhedsforanstaltninger.

Omgå ?
- læs mit indlæg igen !

Chrisser

Fra : Steen

Dato : 18-05-06 13:48

On Wed, 17 May 2006 09:55:30 +0200, Benny Nissen <news@bennynissen.dk>
wrote:

> Hvorfor tror du så mange har blokeret uønskede popup-vinduer ?
> Netop fordi de er uønskede.

Hvis man så selv fik lov at bestemme om man ville ha det slået til fra
starten, men det er jo ikke altid tilfældet.
Det ville være rart med en smartere løsning end den der grimme gule
"frame" fra Microsoft, som mange overser eller ikke ved hvad betyder.

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-05-06 11:25

Chrisser ramte sit keyboard den 17-05-2006 08:52 og fik dette ud af det:
> Hej
>
> Kan man ved hjælp af javascript teste for om der er en popup-blocker
> installeret ( og helst også om den er aktiv på pågældende websted )?

Du kan vel forsøge at åbne et vindue og sætte en variable, og så aflæse
den fra hovedsiden. Hvis den er sat, kunne du åbne vinduet. Ellers ikke.

> Jeg har brug for at fange det og gøre opmærksom på det samt hvad de skal
> gøre for at slå den fra

Hvad er det lige du skal bruge det til så ?
Hvorfor skulle folk da slå en popup-stopper fra ?

Intet i denne verden gør det tvingende nødvendigt at åbne et nyt vindue
hos en brugen, uden brugeren aktivt før noget for det.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Chrisser

Dato : 17-05-06 12:32

> Du kan vel forsøge at åbne et vindue og sætte en variable, og så aflæse
> den fra hovedsiden. Hvis den er sat, kunne du åbne vinduet. Ellers ikke.

Det villle give mig hvad jeg skulle bruge.

> Hvad er det lige du skal bruge det til så ?
> Hvorfor skulle folk da slå en popup-stopper fra ?

Godt så:
Et Intranet ( eller internt system - men lad os kalde det et Intranet
- det er ikke offentligt ):
En masse brugere hvoraf en del der kun bruger pc fordi
de er tvunget til det.
Brugen af popupvinduer kommer sig af at der er en masse, øh ja,
runtime funktionalitet ku' vi kalde det
( op mod en database ) som skal ske uden reload af de pågældende
sider. Og hvor datamængder er for store til at hente på forhånd.
- så kan man spørge sig selv om man skulle have lavet det
webbaseret men det er underordnet nu.

En bruger opdaterer sin Adobe acrobat reader og får en toolbar
med i købet fordi de klikker næste uden at læse.
Deri er der en popup-blocker som er aktiveret.
Brugeren oplever at Intranettet ikke fungerer ordentligt, men
brugeren aner ikke hvorfor og fejlmelder det.
Det er ikke én bruger vi snakker om det er mange.
Derfor vil jeg gerne vide hvis vinduerne bliver blokeret fordi jeg
så kan OPLYSE brugeren om
at der er et problem og hvori problemet består samt hvad de
skal gøre ved det. ( de er jo på arbejde dermed bestemmer de
ikke selv ! )
Nu ved vi jo begge at man kan mere end slå dem til og fra - man kan
for eksempel tillade popup-vinduer fra bestemte websteder.
- så det jeg vil er at oplyse om dette - ligesom man ( nogle få
brugervenlige steder ) bliver oplyst hvis man har fravalgt
session-cookies og går ind på et websted hvor det er nødvendigt.

Jeg ser simpelthen ikke problemet, jeg tror stadig du læser mit
indlæg som en vis herre læser Biblen !

> Intet i denne verden gør det tvingende nødvendigt at åbne et nyt vindue
> hos en brugen, uden brugeren aktivt før noget for det.

Det skal du ikke bestemme
vi snakker jo et arbejdsredskab, ikke et web site ( hvor jeg ville
have været af en anden mening ) så de der
betaler bestemmer - thats life

Mvh
Chrisser

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-06 19:15

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> writes:

> [...]

> ( op mod en database ) som skal ske uden reload af de pågældende
> sider. Og hvor datamængder er for store til at hente på forhånd.

Så noget skal ske uden at siden ændrer sig ... det er et kendt
problem, og løsningen er sjældent popups (selv da blokkere var
sjældnere). Brug en iframe i stedet. Ikke helt så udnerstøttet
i rigtigt gamle browsere, men dem er der heldigvis ikke
ret mange der bruger.

/L

Fra : Chrisser

Dato : 18-05-06 07:08

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> sjældnere). Brug en iframe i stedet. Ikke helt så udnerstøttet
> i rigtigt gamle browsere, men dem er der heldigvis ikke

Med risiko for at lægge mig ud med endnu flere - og så i samme tråd
- så har jeg ikke brug for at skulle understøtte gamle browsere
Så der er Ok, når jeg tænker Iframes tænker jeg at noget skal være
"fast" og noget skal hente data til præsentation, jeg har ikke
overvejet hvorvidt de kunne bruges lidt mere avanceret...

Jeg skal dog stadig finde en løsning på det andet, for uanset
hvad andre herinde mener så sidder der en bunke brugere
som ikke har bedt om at få en popup-blocker installeret,
og som ikke aner hvad pokker der sker. Og jeg snakker om
Google samt Yahoo toolbars, og det jeg helt pesonligt er imod
er måden de sniger sig ind på folks pc'er på, det minder for
meget om spyware men det er en anden diskussion

Chrisser

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-05-06 08:06

Chrisser ramte sit keyboard den 18-05-2006 08:08 og fik dette ud af det:

> Jeg skal dog stadig finde en løsning på det andet, for uanset
> hvad andre herinde mener så sidder der en bunke brugere
> som ikke har bedt om at få en popup-blocker installeret,
> og som ikke aner hvad pokker der sker.

Hvis brugerne ikke ved, hvad de installerer på maskinerne, bør de ikke
have adgang til det.
Jeg synes du griber sagen forkert an. Det var faktisk også det jeg (ikke
særligt elegant) forsøgte at fortælle dig i de andre indlæg i tråden.

Hvis brugerne ikke har helt styr over at installere software på maskinen
uden at få mere med, end de har brug for, er det da bedra at lade være
med det.
Har I ikke en filserver såtende på netværket som kan indeholde de
programmer, som brugeren må installere ? Der lægger du så de programmer,
som er relevante sammen med et tilpasset installationsscript, som sørger
for at de bliver installeret på korrekt måde.

Jeg tror stadig forebyggelse er bedre end brandslukning. Altså skal du
ikke lade brugerne installere alt muligt skrammel, som du så bagefter
skal til at ryde op i (og sjældent får fjernet helt alligevel).

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Chrisser

Dato : 18-05-06 08:26

Benny Nissen wrote:
> [...]
> ikke lade brugerne installere alt muligt skrammel, som du så bagefter
> skal til at ryde op i (og sjældent får fjernet helt alligevel).

Jeg kan kun give du ret i ovenstående men det er ikke op til mig,
jeg sidder længere bagved . Men det bliver gjort nogle steder, problemet
er
størst for de bruger der har hjemmearbejdspladser og som bruger egne
maskiner til det.
Derudover kan jeg fortælle at der er forsøgt lavet keys til at konfigurere
Google toolbar for dem - men den har det problem at den opdaterer
sig selv automatisk og i den forbindelse nulstiller den hele skidtet...
Uheldigt ! - Hvilket minder mig om at man skulle skrive til dem om netop
det problem for det er jo lidt uhensigtsmæssigt i et produkt jeg ellers har
ladet mig fortælle er ret godt.

Mch
Chrisser

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-06 23:33

Chrisser wrote:

> [...]
> skidtet... ....det er jo lidt uhensigtsmæssigt i et
> produkt jeg ellers har ladet mig fortælle er ret godt.

Det er i allerhøjeste grad uhensigtsmæssigt, hvis et program helt automatisk
annullerer de settings, brugeren møjsommeligt har lavet. Hvis Google-toolbar
gør det, er det _ikke_ et godt program.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Chrisser

Dato : 19-05-06 07:06

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er i allerhøjeste grad uhensigtsmæssigt, hvis et program helt
> automatisk annullerer de settings, brugeren møjsommeligt har lavet.
> Hvis Google-toolbar gør det, er det _ikke_ et godt program.

Jeg har ikke testet det selv, men jeg har ingen grund til at betvivle
påstanden og jeg vil give dig ret - det er usmart og det giver
førnævnte sysadm store problemer hvorfor det forekommer
som en god ide at oplyse brugerne om hvad de skal gøre
- det kan være det forekommer jer overflødigt, men
der bruges faktisk ret meget tid på brugere der ikkehar
installeret det med vilje og som ikke aner hvad der sker.

Mvh
Chrisser

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-06 08:28

Den 18-05-06 08.08 skrev Chrisser følgende:

> Så der er Ok, når jeg tænker Iframes tænker jeg at noget skal være
> "fast" og noget skal hente data til præsentation, jeg har ikke
> overvejet hvorvidt de kunne bruges lidt mere avanceret...

Jeg var også inde på tankerne om iframe, men Lasse var hurtigere til at
få det skrevet.

> Og jeg snakker om
> Google samt Yahoo toolbars

Jeg fristes til at spørge, hvilket styresystem brugerne kører med. Det
er nemlig langt fra kun de to toolbars, der medleverer en popop-blokker.
Der er fx en med i Service Pack 2 til XP, og jeg går stærkt ud fra, der
også er en indbygget i IE 7. /Alle/ moderne browsere har indbygget
popop-blokker.

> og det jeg helt pesonligt er imod
> er måden de sniger sig ind på folks pc'er på, det minder for
> meget om spyware men det er en anden diskussion

Toolbarerne eller blokkerne? Blokkerne er jo blot én ud af mange
funktioner i toolbarerne, så det ser jeg ikke noget galt i. Men nogle
gange skal man være vågen for at undgå toolbarerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Chrisser

Dato : 18-05-06 09:03

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> popop-blokker. Der er fx en med i Service Pack 2 til XP, og jeg går
> stærkt ud fra, der også er en indbygget i IE 7. /Alle/ moderne

Det er korrekt, men de kommer default med en grim pop-up så
de er åbenbart nemmere at finde

> Toolbarerne eller blokkerne? Blokkerne er jo blot én ud af mange
> funktioner i toolbarerne, så det ser jeg ikke noget galt i. Men nogle
> gange skal man være vågen for at undgå toolbarerne.

Toolbarene - og det er problemet, hvis du opdaterer din Abobe Acrobat
får du nu en Yahoo toolbar med, og som alle andre steder skal du aktivt
fjerne et flueben for at undgå det - det bør være et tilvalg !
Alt andet sidestiller jeg med spyware og spam - man får noget man
ikke har bedt om.
Jeg er i øvrigt forundret over at Google påtvinger andre deres programmer,
jeg synes ikke det ligner dem...

Nu er vi af sporet igen..
Chrisser