Multi-dimension arrays
Fra : A B C

Dato : 12-05-06 11:59

Jeg har et problem med multi-dimension arrays. Jeg kan finde antal
værdier i første dimension, men ikke anden dimension! Min kode er:

var w = new Array();
w[0] = new Array();
w[0]["personid"] = 4512;
w[0]["first_name"] = "Bobby";
w[0]["last_name"] = "Jones";
w[0]["eventID"] = 3712;

document.write("First level: "+ w.length);
document.write("<p>");
document.write("Second level: "+ w[0].length);

Første level siger korrekt 1, men anden level siger 0 i stedet for 4!
Hvordan kan det være?

Og hvad er løsningen?!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-05-06 17:48

A B C <pub1@hverdag.dk> writes:

> Jeg har et problem med multi-dimension arrays. Jeg kan finde antal
> værdier i første dimension, men ikke anden dimension! Min kode er:
>
> var w = new Array();
> w[0] = new Array();
> w[0]["personid"] = 4512;
> w[0]["first_name"] = "Bobby";
> w[0]["last_name"] = "Jones";
> w[0]["eventID"] = 3712;

Arrays er indexeret via tal, ikke strenge. Et Javascript array er også
et objekt, så du kan lave andre egenskaber end bare array-værdierne,
men de har ingen indflydelse på længden.

Du kunne lige så godt skrive
w[0] = new Object();
for du bruger ikke objektet som et array.

> document.write("Second level: "+ w[0].length);
>
> Første level siger korrekt 1, men anden level siger 0 i stedet for 4!
> Hvordan kan det være?

Det er fordi det er sådan det er defineret.

Hvis du havde skrevet
w[0][42] = "arglebargle"
så ville w[0].length == 43. Altså, længden er ikke antallet af
værdier der er sat, men en mere end det største array-indeks der
er sat. Hvilken værdi skulle det have i dit eksempel?

/L

Fra : A B C

Dato : 13-05-06 14:46

>Du kunne lige så godt skrive
> w[0] = new Object();
>for du bruger ikke objektet som et array.

Nej ikke lige i dette tilfælde, det er jo rigtig nok. Og jeg kom jo
også i tanke om at jeg her ikke havde brug for at vide længden, da jeg
jo alligevel skal referere til værdierne via et navn!

Så jeg kan kun bruge .length når det er indekseret med tal - I got it.

> [...]
>værdier der er sat, men en mere end det største array-indeks der
>er sat. Hvilken værdi skulle det have i dit eksempel?

Jeg gik ud fra min PHP tankegang som kan tælle antal værdier i arrays
uanset, men nu kan jeg godt se (og forstå) at Javascript fungerer lidt
anderledes. Men det ødelægger nu ikke min generic PHP array -> JS
array/objekt converter, så ingen problemer i det.

Tak for forklaringen.