check en checkbox med variabel
Fra : hygum

Dato : 02-05-06 06:58

Jeg vil gerne udføre denne her:

document.iform.solhjulet.checked = true;

ved hjælp af en variabel, "lev", som indeholder navnet på den
checkbox, der skal være checked. Men selvom "lev" indeholder f.eks.
"solhjulet", så virker dette her ikke:

document.iform.lev.checked = true;

Hvad kan jeg gøre istedet?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-05-06 07:07

"hygum" <thomashygum@gmail.com> writes:

> [...]
>
> ved hjælp af en variabel, "lev", som indeholder navnet på den
> checkbox, der skal være checked. Men selvom "lev" indeholder f.eks.

Nej, det prøver at markere elementet med *navn* lev (symmetrisk med
dit første eksempel).

Du skriver i stedet:

document.forms['iform'].elements[lev].checked = true;

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-05-06 10:49

hygum skrev:

> tak og hvordan laver jeg så en "if" sætning omkring hvorvidt et
> element er checket? Den her duer ikke:
> if (document.forms['iform'].elements[lev].checked == false) {}

Har du et link til din side? Det er lettere at hjælpe hvis man kan
se problemet online.

Prøv evt. at tjekke med en javascriptkonsol (findes i Firefox og
Opera) om der kommer fejl på siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-05-06 17:03

"hygum" <thomashygum@gmail.com> writes:

> tak og hvordan laver jeg så en "if" sætning omkring hvorvidt et
> element er checket? Den her duer ikke:
> if (document.forms['iform'].elements[lev].checked == false) {}

Det burde den, så enten hedder formen ikke 'iform', eller variablen
"lev" indeholder ikke navnet på et input-element i formen, eller
også er der flere input-elementer med det samme navn, eller ...
det er svært at sige uden at se siden.

Du kunne indsætte:
alert([document.forms['iform'],
document.forms['iform'].elements[lev],
document.forms['iform'].elements[lev].checked]);
lige før og se om du får de resultater ud du forventer.

Og så en kæphest: Man behøver ikke sammenligne med boolske værdier
(true og false). Man kan nøjes med:

if (!document.forms['iform'].elements[lev].checked) {}

Hyg!
/L

Fra : hygum

Dato : 02-05-06 10:37