Performance med CSS?
Fra : aktieanalytiker@gmai~

Dato : 23-04-06 16:45

Jeg har altid - indtil nu - brugt
<link href="css/mystyle.css" type="text/css" rel="stylesheet">
i HEAD-sektionen af min HTML, men kom til at tænke på, om det ændrer
ved performance at lægge STYLE-sektionen direkte ind i
HEAD-sektionen....?
I begge tilfælde inkluderer jeg toppen af den standardiserede kode
vha.
<!-- #include file="inc/tophtml.asp" -->
Er det til at forstå?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-04-06 22:05

skrev:

> [...]
> i HEAD-sektionen af min HTML, men kom til at tænke på, om det
> ændrer ved performance at lægge STYLE-sektionen direkte ind i

Ja, det vil ændre ved performance - i negativ retning. Ved at
anvende et ekternt css-ark (<link href=...>) får browseren mulighed
for at cache filen, så den ikke skal hente den fulde css-fil hver
gang der skiftes html-side.

Hvis du bruger SSI til at inkludere css-arket i en <style>-blok,
bliver css-filen ikke cachet (den bliver måske cachet sammen med
html-koden - men det er ikke sandsynligt når du bruger SSI/asp).

Ved første sideload er der formentlig kun minimal forskel på at
kan hente css-arket parallelt med billeder og andre eksterne
objekter - ulempen er at det kræver en ekstra forespørgsel til
serveren. Men det er altså peanuts i forhold til den forskel der er
på at anvende en ekstern css-fil der kan caches, i forhold til en
style-blok der ikke caches.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter [5260]

Dato : 23-04-06 22:20

Super svar - og sådan set også et svar, som jeg
forventede/frygtede.....
Tak!
Mvh
Peter