Javascript i formular
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-04-06 21:02

Hej NG

Jeg er i gang med et par sider, hvori jeg har lagt en formular:

<form method="get"
action="javascript:var%20d=document,dd=d.doctype,s;s='Visning:%20%20%20%20\t
';if(d.compatMode=='CSS1Compat'){s+='Standard';}else{s+='Quirks';}if(dd){s+=
'\nSYSTEM:\n'+dd.systemId;s+='\nPUBLIC:\t'+dd.publicId;}if(d.characterSet||d
..charset){s+='\nTegnsæt:%20\t';s+=d.characterSet?d.characterSet:d.charset;}s
+='\nSidst ændret:\t'+d.lastModified;alert(s);">
knappen og se, hvilken mode din browser viser siden i.</p>
</form>

Det fungerer for så vidt godt nok. Men det udløser to warnings:

Warning: <form> converting backslash in URI to slash
Warning: <form> escaping malformed URI reference

.... hvorfor jeg vil lægge scriptet ud i en ekstern .js-fil.

Jeg lavede det på denne måde - modetest.js:

function
test(var%20d=document,dd=d.doctype,s;s='Visning:%20%20%20%20\t';if(d.compatM
[...]

Kald til scriptfilen (her er der ikke fejl)

<script type="text/javascript" src="modetest.js"></script>

Formularens action ændrede jeg til action="javascript:test()" og så er det,
at der sker lige nøjagtig ingenting. Min konvertering til eksternt script er
med andre ord ikke lavet rigtigt. Men hvordan så?

Sider:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/quirks.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/standard.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-06 21:40

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg er i gang med et par sider, hvori jeg har lagt en
> formular:
>
> <form method="get"

[snip]

Der er ingen grund til at anvende en formular når du alligevel kun
benytter javascript til at behandle data.

> Jeg lavede det på denne måde - modetest.js:
>
> function

[snip]

Det er en god ide at lægge scriptet som en funktion - men så kan du
lige så godt stille det lidt pænere op. Den udgave du anvender (der
ser ud til at være Hintzmanns favelet) er skrevet på én linje for
at kunne fungere som et bogmærke. En egentlig javascriptfunktion
kan - og bør - skrives mere læseligt.

Jeg har lavet følgende udgave af funktionen:

function browsermode() {
   var d=document,dd=d.doctype,s;
   s='Visning: \t';
   if(d.compatMode=='CSS1Compat'){s+='Standard';}
   else {s+='Quirks';}
   if(dd){
      s+='\nSYSTEM:\n'+ dd.systemId;
      s+='\nPUBLIC:\t'+dd.publicId;
   }
   if(d.characterSet||d.charset){
      s+='\nTegnsæt: \t';
      s+=d.characterSet?d.characterSet:d.charset;}
      s+='\nSidst ændret:\t'+d.lastModified;
   return(s);
}

> Formularens action ændrede jeg til action="javascript:test()"

Hvis du i stedet for en form anvender onclick på en knap, virker
det helt fint.

Se eksempelside her: <http://gyros.dk/usenet/js/browserinfo.shtml>.

Scriptet ligger inline, men validerer fint.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-04-06 22:40

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Den udgave du anvender (der
> ser ud til at være Hintzmanns favelet)

Man kan da heller ikke skjule noget for dig.

> [...]
>
> Jeg har lavet følgende udgave af funktionen:
>
> [klip script]
>
> Hvis du i stedet for en form anvender onclick på en knap, virker

Det fungerer upåklageligt og det giver heller ikke nogen warnings. Det er
bare perfekt. Takker.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-04-06 23:40

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Jeg har lavet følgende udgave af funktionen:

Uden at kunne gennemskue, hvorfor.

I alerten er datoen forkert i Opera.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-04-06 23:48

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Uden at kunne gennemskue, hvorfor.
> I alerten er datoen forkert i Opera.

Ja for sytten. Det ser ud som om siden sidst er opdateret for 36 år siden.

Jeg kigger i morgen på at få den funktion pillet ud. Den er alligevel ikke
nødvendig i denne sammenhæng.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-06 23:25

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Uden at kunne gennemskue, hvorfor.
>
> I alerten er datoen forkert i Opera.

Det er fordi det er en SSI-side (.shtml) - som derfor ikke har
nogen last-modified-header (servergenererede sider bliver normalt
ikke cachet). 1. januar 1970 er bare standardværdien for en
javascriptdato.

Sammenlign evt. med en udgave uden SSI:
<http://gyros.dk/usenet/js/browserinfo.html>

IE og Firefox tager date-headeren og anvender den som last-modified
hvis sidstnævnte ikke eksisterer. Jeg ved ikke om det er et brud på
standarden eller om det bare er en uklarhed der gør forskellen
mellem IE/FF og Opera mulig - umiddelbart virker Operas fortolkning
mest logisk, men omvendt giver IE/FF en brugbar dato at arbejde med
sammenlignet med Operas.

Hvis man vil have vist sidste ændringsdato for en serversidefil,
skal man hente datoen på serversiden. Se evt. hvordan det kan gøres
med SSI her: <http://gyros.dk/usenet/html/sidst_opdateret.shtml>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen