MouseOverStyleTD?
Fra : tobias

Dato : 07-04-06 18:59

Hej

Denne menu:

http://www.jobsafe.dk/leveran/ventilation.htm

er som jeg ønsker den - og dog...

Jeg ville gerne erstatte billederne i mouseover med en effekt på
tabelcellens style.

Altså:

Ved mouseover skal _hele_ tabelcellens baggrundsfarve og tekstfarve styres
(ændres).
og ved mouseout - visa versa.

Kun HTML CSS og JavaScript.

Jeg har set det på flere sider, men kan ikke kopiere (kan ikke kode
JavaScript selv) det med succes.
Er der nogle her, som kan hjælpe mig?

(Jeg ved godt at HTML 4 og tabeller er gammeldags - men jeg er nostalgisk
anlagt :) )

Tobias

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-06 23:02

tobias wrote:

> http://www.jobsafe.dk/leveran/ventilation.htm

> Jeg ville gerne erstatte billederne i mouseover med en effekt på
> tabelcellens style.

Det kræver, at du skifter menupunkternes billeder ud met tekst. Ved samme
lejlighed kunne du overveje at lægge din menu i en liste i stedet for en
tabel.

> Ved mouseover skal _hele_ tabelcellens baggrundsfarve og tekstfarve
> styres (ændres).
> og ved mouseout - visa versa.

Den normale funktion er da ellers, at kun det menupunkt, der peges på,
ændres. Hvorfor vil du ændre hele menuen, når der peges på et enkelt punkt?

> Kun HTML CSS og JavaScript.

Hvis du opgiver ideen om at ændre på hele menuen, behøver du ikke noget
javascript. Det kan klares alene med html og css.

> (Jeg ved godt at HTML 4 og tabeller er gammeldags - men jeg er
> nostalgisk anlagt :) )

Der er da ikke noget i vejen med html 4.01 - det er faktisk den seneste
version (hvis vi ser bort fra xhtml). Du skal bare have tilføjet url til den
Documet Declaration, så alle browsere kan vise dine sider ens. Som det er
nu, vil alle browsere vise din side i en bagudkompatibel visningsmodel og
den er ikke ens for de forskellige browsere.

Med korrekt og fundstændig DocType vil alle nyere browsere vise din side i
henhold til de specifikationer, der er anbefalet af W3C. Se mere om DocType
her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp

Men hvorfor så nostalgisk, er du bange for at prøve at lære noget nyt?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : tobias

Dato : 08-04-06 09:07

> tobias wrote:
>

> Den normale funktion er da ellers, at kun det menupunkt, der peges på,
> ændres. Hvorfor vil du ændre hele menuen, når der peges på et enkelt
punkt?

Og det _er_ kun menupunktet der peges på, som skal ændres. Det skal blot
være i _hele_ tabelcellens bredde _og_ højde, at baggrundsfarven ændres og
ikke kun lige omkring selve ordet i menupunktet.
(Billederne skal naturlivis erstattes af tekst - det var netop formålet)

Hvis det kan gøres med en liste i en tabel er det også fint, men tabellen
skal være der - foreløbigt.

> Hvis du opgiver ideen om at ændre på hele menuen, behøver du ikke noget
> javascript. Det kan klares alene med html og css.

Den idé har jeg aldrig haft

Hvordan gør jeg?

> Men hvorfor så nostalgisk, er du bange for at prøve at lære noget nyt?

Nixen - det er det jeg prøver nu. Små skridt du ved...........

Tobias

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-06 12:37

tobias wrote:

> Og det _er_ kun menupunktet der peges på, som skal ændres. Det skal
> blot være i _hele_ tabelcellens bredde _og_ højde, at baggrundsfarven
> ændres og ikke kun lige omkring selve ordet i menupunktet.

Javel. Så er det enten din forklaring eller min forståelse, der halter -
vælg selv.

Så skal du bare i css tilføje disse to linjer til din definition af menuens
links:

display: block;
width: 150px; /* sæt den ønskede bredde */

Se hvordan jeg har defineret det på Hjemmesideskolen:

http://hjemmesideskolen.dk/hss-main.css

Men spørgsmålet hører hjemme i html-gruppen, så jeg X-poster og sætter FUT
til news:dk.edb.internet.webdesign.html

Svar på dette indlæg bringes i html-gruppen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-04-06 20:23

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> menuens links:
>
> display: block;
> width: 150px; /* sæt den ønskede bredde */

Nu har jeg ikke set det oprindelige spørgsmål, men den forklaring indikerer
knapper og vil så vidt jeg kan se ikke udfylde en tabelcelle?

Definitionen bør efter min mening ligge på cellen, hvilket ikke kræver
bredde men kun baggrund. Cellen vil stadig være skalerbar uden skiftende
baggrunde. Eller har jeg misforstået noget?

> Se hvordan jeg har defineret det på Hjemmesideskolen:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/hss-main.css

Som referer til en liste baseret menu, hvad har det med tabeller at gøre?
Det er vist godt jeg er villig til at indrømme at jeg er lidt halvdum

Så jeg håber at der kommer en forklaring

> Men spørgsmålet hører hjemme i html-gruppen, så jeg X-poster og
> sætter FUT til news:dk.edb.internet.webdesign.html
>
> Svar på dette indlæg bringes i html-gruppen.

Altså modeljernbane er så farligt et sted, at jeg ikke begiver mig derind
uden hjelm tand og skridtbeskytter og to bodyguards. så al det FUT FUT må
gerne have lidt forklaring med

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-06 22:56

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Nu har jeg ikke set det oprindelige spørgsmål, men den forklaring
> indikerer knapper

Nej, den forklaring indikerer bare blokvisning af et link. Jeg bruger det
selv.

> Som referer til en liste baseret menu, hvad har det med tabeller at
> gøre?

Du har jo netop ikke set den foregående kommunikation i clientside, hvor jeg
tilrådede at bruge liste i stedet for tabel.

> Det er vist godt jeg er villig til at indrømme at jeg er lidt
> halvdum

Nej ikke dum. Bare ikke klar over den fulde sammenhæng. Den kunne du have
fundet ud af, hvis du havde læst starten af tråden i clientside

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : tobias

Dato : 12-04-06 10:45

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:443ab0ae$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Definitionen bør efter min mening ligge på cellen, hvilket ikke kræver
> bredde men kun baggrund. Cellen vil stadig være skalerbar uden skiftende
> baggrunde. Eller har jeg misforstået noget?

Præcis! Men hvordan gør jeg det med style og mouseover (hvilket var mit
oprindelige spørgsmål)?

Tobias

Fra : tobias

Dato : 11-04-06 19:28

> [...]
>
> display: block;
> width: 150px; /* sæt den ønskede bredde */
>
> Se hvordan jeg har defineret det på Hjemmesideskolen:

Det vil jeg så prøve, men jeg kan ikke helt se hvorfor der skal defineres en
width, når det som ønskes er, at det er tabel-cellens baggrundsfarve, som
skal styres. Tabelcellen har nødvendigvis ikke samme bredde hele tiden?

Nå, men tak for hjælpen - og så må jeg se at få besøgt hjemmesideskolen :)

Tobias

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-04-06 22:28

tobias wrote:

> Det vil jeg så prøve, men jeg kan ikke helt se hvorfor der skal
> defineres en width, når det som ønskes er, at det er tabel-cellens
> baggrundsfarve, som skal styres.

Hvis du fravælger at følge mit råd om at ændre din menu til listeform og du
ikke på forhånd kender bredden på den celle, linket står i, skal du bare
sætte bredden til 100%.

Definerer du ikke en bredde, vil linket kun gælde selve linkteksten. Sættes
der en bredde, kan man også klikke til højre for teksten i cellen:

..menu td a:link { /*sæt selv rigtig selector */
display: block;
width: 100%;
}

Erik Ginnerskov