Tekst streamer
Fra : SBK

Dato : 05-04-06 22:51

Er der nogle der har et script til en ultra simple
tekst-streamer, hvor teksten ruller fra venstre mod højre?
Ligesom de billige lyspaneller med røde pære man kender fra
lastbiler, busen, toget etc.

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-04-06 00:00

SBK <mail@simonkampmann.dk> writes:

> Er der nogle der har et script til en ultra simple
> tekst-streamer, hvor teksten ruller fra venstre mod højre?
> Ligesom de billige lyspaneller med røde pære man kender fra
> lastbiler, busen, toget etc.

Det skal enten være ikke-standard HTML eller scripts. Det nemmeste
er nok ikke-standard HTML:

<marquee style="background:black;color:#ffc0c0">
Dette er en dum og grim scroller!
</marquee>

Det understøttes af IE og nyere versioner af Opera og Mozilla.
Pænt bliver det aldrig, og scollende tekst er ca. lige så tiltalende
som <blink>. Jeg ville genoverveje om det virkelig er vejen frem.

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-06 01:26

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> <marquee style="background:black;color:#ffc0c0">
> Dette er en dum og grim scroller!
> </marquee>

Så vidt jeg husker kører den tekst fra højre mod venstre - modsat SBK's
ønske.

I gamle dage kunne man indsætte en ekstra parameter, som ændrede retningen,
men jeg aner ikke om det virker i nutidens browsere. Det er flere år siden,
jeg holdt op med at bruge maequee. Jeg husker derfor heller ikke hvordan det
skulle kodes.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-06 10:33

Erik Ginnerskov skrev:

> Så vidt jeg husker kører den tekst fra højre mod venstre -
> modsat SBK's ønske.

Det kan ændres med direction="right"

> I gamle dage kunne man indsætte en ekstra parameter, som
> ændrede retningen, men jeg aner ikke om det virker i nutidens
> browsere.

Det virker i Firefox og IE - og så vidt jeg ved også i Opera. Der
er dog en del parametre der kun virker i IE.

Se evt. <http://www.htmlcodetutorial.com/_MARQUEE.html> og
<http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/objects/marquee.asp>

> Det er flere år siden, jeg holdt op med at bruge maequee.

Det er heller ikke noget jeg vil anbefale.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-06 23:24

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det kan ændres med direction="right"

Du huskede den.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-06 23:36

Erik Ginnerskov skrev:

> Du huskede den.

Nej, jeg slog den op
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : SBK

Dato : 07-04-06 08:41

> <marquee style="background:black;color:#ffc0c0">
> Dette er en dum og grim scroller!
> </marquee>

Tak for svar alle sammen!
Det var lige sådan en jeg manglede.

Men jeg vil gerne kunne kombinere fast tekst med rulletekst. Jeg kunne ikke
lige finde en formatering/style for dette i turtorialen.

Altså således: Fast tekst*** Rulletekst ***Fast tekst igen
Er der nogen der har et trick? Jeg har prøvet med et p-tag i start og slut, men
det virker ikke.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-06 11:27

SBK wrote:

> Men jeg vil gerne kunne kombinere fast tekst med rulletekst. Jeg
> kunne ikke lige finde en formatering/style for dette i turtorialen.

Inden du bruger for mange kræfter på det, så prøv lige at læse denne side:

http://html-faq.dk/2016.asp

> Altså således: Fast tekst*** Rulletekst ***Fast tekst igen
> Er der nogen der har et trick? Jeg har prøvet med et p-tag i start og
> slut, men det virker ikke.

Float:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flbillede

Erik Ginnerskov