Fri telefoni og CPH-metronet???
Fra : Martin Jensen

Dato : 28-05-06 08:01

Hej Nogen der har nogen ide om hvor lang tid der vil gå før at cph-metronet
vil udbyde fri telefoni (ip-telefoni)på samme måde som fullrate. Jeg kan se
på cph-metronets hjemmeside at de skriver det snart vil komme, men det kan
jo være et vidt begreb. Hvad tror I med mht. prisen af ip telefoni? tror I
de vil være lige så billige som fullrate (30 kr om md. for at ringe gratis
til fastnet)

Jeg har pt tdc fastnetabonnement samt cybercity adsl, så det er jo nok ved
at være tid til at skifte det hele ud, men spørgsmålet er om jeg skal
bestille cph-metronet og vente med at sige mit tdc abon. op til cph-m. selv
kommer igang, eller om jeg bare skal bestille fullrate?

VH
Martin

Fra : Peter Anskjær

Dato : 28-05-06 09:09

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> wrote in message
> Hej Nogen der har nogen ide om hvor lang tid der vil gå før at
> cph-metronet vil udbyde fri telefoni (ip-telefoni)på samme måde som
> fullrate.

Jeg gør ikke.

> Jeg har pt tdc fastnetabonnement samt cybercity adsl, så det er jo nok ved
> at være tid til at skifte det hele ud,

Ja, bestemt.

> men spørgsmålet er om jeg skal bestille cph-metronet og vente med at sige
> mit tdc abon. op til cph-m. selv kommer igang, eller om jeg bare skal
> bestille fullrate?

Hvis det er fordi du hellere vil have en af CPH's linjer kunne du jo
bestille denne og bestille ip-telefoni hos tredjepart og bruge dette indtil
CPH introducerer ip selv. Det er jo ikke fordi det koster meget at komme i
gang med ip-telefoni og du vil sikkert kunne genbruge det udstyr du køber
når CPH kommer med ip-telefoni (hvis du da vil skifte til den tid).
Jeg har linje hos CPH og ip-telefoni hos musimi, det fungerer fremragende.
Hos musimi kan du ringe ca. 5 timer om måneden til fastnet for 30kr
fratrukket abonnement (22,50 kr).

Mvh
Peter

Fra : Martin Jensen

Dato : 28-05-06 09:44

> [...]
> Jeg har linje hos CPH og ip-telefoni hos musimi, det fungerer fremragende.
> Hos musimi kan du ringe ca. 5 timer om måneden til fastnet for 30kr

1000 tak Peter det var måske noget jeg skulle overveje, for jeg kan jo se at
der er en del hastighedsforskel på metronet og fullrate (til fordel for
metronet).
Men hvis jeg var sån rimelig sikker på at det kun var måneder det drejede
sig om før metronet får deres egen ip telefoni, kunne jeg jo nok godt
overleve tdc de måneder Så kan jeg jo også beholde mit gamle nummer det
kan jeg se jeg ikke kan på musimi. (hmmm måske vil muligheden for at beholde
sit eget nummer på metronet heller ikke være muligt!!)

Nå men tak for hjælpen!
VH
Martin

Fra : Peter Anskjær

Dato : 28-05-06 15:00

> [...]
> det kan jeg se jeg ikke kan på musimi. (hmmm måske vil muligheden for at
> beholde sit eget nummer på metronet heller ikke være muligt!!)

Jeg vil i hvert tilfælde sige at den korte tid jeg har været kunde hos CPH
har jeg været tilfreds. Der har været opstartsproblemer, men det har nok
mere været TDC´s skyld.
Men du kan jo også vælge en anden ip-telefoni udbyder, det er muligt at
beholde det gamle nr.
Mon ikke CPH kan fortælle lidt mere om udsigterne, i hvert tilfælde er deres
support meget flink, så mon ikke de kan fortælle om det bliver i næste uge
eller snarere næste år.

Mvh
Peter

Fra : Søren Markersen

Dato : 28-05-06 19:07

Hey Mardan, din søn af en harmonikasse-spiller.
Jeg ville nok også vælge misumi og en billig XDSL udbyder. Hvis du bruger
fastnet så meget, hvad så med clearwire? Den der WI-Max boks kan du jo
tage med rundt i hele deres dækningsområde og stadig have din båndbredde
til rådighed. Lige nu vist nok kun Kbh. Århus og Odense, men det er vel
nok?
Mvh.
Søren "The Black Water-Reindeer" Sømand

--
Sendt med Operas banebrydende postklient: http://www.opera.com/mail/

Fra : Martin Jensen

Dato : 28-05-06 19:35

> [...]
> tage med rundt i hele deres dækningsområde og stadig have din båndbredde
> til rådighed. Lige nu vist nok kun Kbh. Århus og Odense, men det er vel

Hehe hej Søren! ja det er jo gerne nogle mærkelige steder man møder dig
Smid lige en mail med din kontakt info...Det kunne jo være vi skulle spille
lidt harmonikasse sammen...

Jeg vil da lige tage og kigge på Cleaewire...dem havde jeg helt glemt.
Jeg venter pt på svare fra Metronet ang. tidshorisonten for deres ip
telefoni.

VH
Martin

Fra : Frans Meyer

Dato : 28-05-06 21:01

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestille cph-metronet og vente med at sige mit tdc abon. op til cph-m.
> selv kommer igang, eller om jeg bare skal bestille fullrate?

Ja, hvis du tager en CPH-M. - så kan du jo tage fx:

Musimi som er det mest nørdet på markedet - det skal forståes positivt, -
der er du ikke bundet af noget praktisk talt.
Men de tilbyder ikke portering.

Telio (som også ejer Musimi) - det er et meget færdigt produkt, og de
tilbyder portering.
- Men du kan ikke selv vælge adapter - eller software løsning. Men til
gengæld er det meget velkørende.

Det er mine oplevelser - jeg bruger selv begge systemer.

Clearwire - ja, det er jo en fix og flexibel løsning- selvom du jo ikke kan
opnå samme speed som ADSL2+, og - næppe heller ikke samme lave ping tid.
(jeg har 8-10 ms til fx www.pol.dk podcast.dr.dk og fsknet.dk via CPH-M)
- Her tager jeg afsæt i den Wimaxx model - som Clearwire udbyder nu.

Og - så har Clearwire priotering af G.723 og G.729. Men er spærret for
G.711 hvorfor du ikke kan bruge Telio via dem.

vh
Frans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-05-06 21:27

"Frans Meyer" <fm@meyer_dk> wrote in message

> Og - så har Clearwire priotering af G.723 og G.729. Men er spærret for
> G.711 hvorfor du ikke kan bruge Telio via dem.

At de gider bruge systemresurser på at filtere på det level

Fra : Frans Meyer

Dato : 28-05-06 22:20

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> At de gider bruge systemresurser på at filtere på det level

Handler det ikke om at spare båndbredde - ved kun at tillade en mindre
forbrugende codec?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-05-06 22:40

On Sun, 28 May 2006 22:26:51 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> At de gider bruge systemresurser på at filtere på det level

Det er jo ikke givet, at det koster performance at filtrere. Der er
mange platforme, hvor filtrering foregår i hardware, og det derfor
ikke påvirker performance.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Martin Jensen

Dato : 29-05-06 15:01

Tak for jeres indlæg...det har været meget informerende.
Jeg har nu fået mail tilbage fra CPH-metronet, og han siger der vil går 3-4
måneder før de har ip-telefoni. 3-4 måneder i denne verden bliver dog nok
hurtigt til over et halvt år
men helt sikkert de andre forslag i er komemt med ser gode ude...tænker dog
stadigvæk over om det letteste så ikke bare er at tage pakkeløsningen hos
fullrate...

VH
Martin