CPH-metronet og Linksys WAG45G v2
Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-05-06 21:04

Hej Ng.
Jeg er lige blevet kunde hos CPH-metronet og har i den forbindelse beholdt
min linksys router med indbygget adsl2+ modem (WAG54G v2).
Jeg har da også forbindelse, men linjen kører ikke optimalt og trods meget
fin linjekvalitet er min hastighed meget svingende (helt ned til ca.
5300/384) og forbindelsen er ustabil.
CPH-metronet kigger på sagen og har vist nok lavet en aftale med en
tdc-teknikker hvor de sammen skal kigge på problemet. Men jeg vil lige høre
om andre har erfaring med WAG54G v2 og CPH-metronet og om det i så fald
kører ordentligt.

Mvh
Peter

Fra : Sune

Dato : 08-05-06 09:00

On Sun, 7 May 2006 22:04:27 +0200, "Peter Anskjær" <peter@nskjaer_rem.dk> wrote:

>Hej Ng.
>Jeg er lige blevet kunde hos CPH-metronet og har i den forbindelse beholdt
>min linksys router med indbygget adsl2+ modem (WAG54G v2).

Har du prøvet med det modem der følger med metronet?
Kører det ligesådan?

>Jeg har da også forbindelse, men linjen kører ikke optimalt og trods meget
>fin linjekvalitet er min hastighed meget svingende (helt ned til ca.
>5300/384) og forbindelsen er ustabil.

Det lyder som min metronet linie.
Den kører slet ikke ADSL2+, men blot ADSL da liniekvaliteten er for dårlig.

Så sålænge vi kører på de dårlige telefonkabler har jeg opgivet at få højere hastighed.

> [...]
>om andre har erfaring med WAG54G v2 og CPH-metronet og om det i så fald

Du kan gå ind i metronets modem og checke liniekvaliten / dæmpningen.
Check det.

Bor du langt væk fra centralen?

Jeg tvivler på at det har noget med din WAG54G v2 at gøre.

Mvh
Sune

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-05-06 16:16

"Sune" <april2005@tdcadsly.dk> wrote in message
> On Sun, 7 May 2006 22:04:27 +0200, "Peter Anskjær" <peter@nskjaer_rem.dk>
> wrote:
>
> Har du prøvet med det modem der følger med metronet?
> Kører det ligesådan?

Der følger ikke noget modem med, man kan købe et modem der er
prekonfigureret, men da jeg allerede havde Linksys WAG54G v2 som jeg
tidligere har brugt sammen med CC ville jeg ikke købe et rent modem for
derefter at sætte min router til at bridge.

> Det lyder som min metronet linie.
> Den kører slet ikke ADSL2+, men blot ADSL da liniekvaliteten er for
> dårlig.

Den har nu tidligere været oppe og køre 8Mb/850kb sådan ca., så jeg tror
ikke jeg kører normalt adsl.
Derudover har jeg haft TDC ude og måle linjen, han sagde at kvaliteten er
helt i top.

> Så sålænge vi kører på de dårlige telefonkabler har jeg opgivet at få
> højere hastighed.

Det skulle min ikke være.

> Du kan gå ind i metronets modem og checke liniekvaliten / dæmpningen.
> Check det.

Dæmpningen ligger omkring de 8dB både op og ned. Derudover er der
attenuation som ligger på ca. 21 begge veje..

> Bor du langt væk fra centralen?

Så vidt jeg ved bor jeg inden for 2 km, så nej.

> Jeg tvivler på at det har noget med din WAG54G v2 at gøre.

Jeg ved det ikke, da jeg havde CC var det almindeligt kendt at den ikke
kunne forbinde med fuld hastighed da den ikke spiller så godt sammen med
normalt adsl. Men tdc-teknikkeren fortalte min kæreste (som var den der var
hjemme) at det var pga. en opsætning hos CPH-metronet at centralen og mit
modem ikke spillede så godt sammen.

Jeg har jo som sagt fået af vide at CPH har booket en tdc teknikker til at
mødes med deres teknikker, men jeg ved jo ikke hvornår det sker og om det er
sket.

Mvh
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-05-06 09:38

<peter@nskjaer_rem.dk> wrote:

> Jeg er lige blevet kunde hos CPH-metronet og har i den forbindelse
> beholdt min linksys router med indbygget adsl2+ modem (WAG54G v2).

Hvordan virker det med det udstyr, CPH Metronet selv leverer? ADSL er
ikke 'bare' ADSL, så man bør ikke tage for givet, at det altid virker,
selvom det umiddelbart ser ud til at understøtte de samme standarder.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-05-06 16:18

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> [...]
> ikke 'bare' ADSL, så man bør ikke tage for givet, at det altid virker,
> selvom det umiddelbart ser ud til at understøtte de samme standarder.

Det har jeg ikke prøvet da det stadigvæk ligger hos Computer City. Jeg havde
allerede et adsl2+ modem så syntes ikke der var nogen grund til at bruge
315kr på et rent modem når mit modem ifølge support skulle fungere fint.

Men da det ikke fungerer fint efterlyser jeg så andres der har erfaringer
med min opsætning.

Mvh
Peter

Fra : PerX ...

Dato : 11-05-06 01:16

In article <445f610d$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>,
peter@nskjaer_rem.dk says...
> [...]
>
> Men da det ikke fungerer fint efterlyser jeg så andres der har erfaringer

Surt de ikke kan læse hva *g*

Fra : Peter Anskjær

Dato : 11-05-06 16:00

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in message
> In article <445f610d$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>,
> peter@nskjaer_rem.dk says...

> Surt de ikke kan læse hva *g*

Ikke sikker om jeg rigtigt forstår hvad du mener!

Mvh
Peter

Fra : PerX ...

Dato : 14-05-06 00:52

In article <4463517b$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>,
peter@nskjaer_rem.dk says...

> Ikke sikker om jeg rigtigt forstår hvad du mener!

Du sagde du havde beholdt dit eget hardware for ikke skulle bruge penge
på metronets, og folk spørger hvordan det kører med deres hardware ;)

Fra : Peter Anskjær

Dato : 14-05-06 07:28

> [...]
>
> Du sagde du havde beholdt dit eget hardware for ikke skulle bruge penge
> på metronets, og folk spørger hvordan det kører med deres hardware ;)

Ahh, ok, så har jeg forstået.
Sådan er det jo ofte i nyhedsgrupperne, folk vil meget gerne hjælpe og så
går det lidt hurtigt nogle gange, det er nu ok.

Mvh
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-05-06 21:46

On Sun, 14 May 2006 01:52:11 +0200, PerX ...
<hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote:

> Du sagde du havde beholdt dit eget hardware for ikke skulle bruge penge
> på metronets, og folk spørger hvordan det kører med deres hardware ;)

At han har beholdt sin gamle router er jo ikke ensbetydende med, at
han ikke (også) har fået en af CPH Metronet. Derfor spørgsmålet.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : PerX ...

Dato : 29-05-06 07:52

In article <tn5f62tb1b0es15c6nqp7v48bqrpnb9vcg@4ax.com>,
Asbjorn@Hojmark.ORG says...

> At han har beholdt sin gamle router er jo ikke ensbetydende med, at
> han ikke (også) har fået en af CPH Metronet. Derfor spørgsmålet.

Jo for mig bekendt får man ikke nogen fra metronet, man må selv ud og
købe den.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-05-06 08:36

On Mon, 29 May 2006 08:51:37 +0200, PerX ...

> Jo for mig bekendt får man ikke nogen fra metronet, man må selv ud og
> købe den.

Det er noget du tror, og det skulle andere vide? Hvordan?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : PerX ...

Dato : 06-06-06 19:40

In article <r29l72ltg56ijq435gpim43da1bt9ch9so@4ax.com>,
Asbjorn@Hojmark.ORG says...

> Det er noget du tror,

Nej det står på deres side.

Fra : Frans Meyer

Dato : 29-05-06 11:40

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <tn5f62tb1b0es15c6nqp7v48bqrpnb9vcg@4ax.com>,

> Jo for mig bekendt får man ikke nogen fra metronet, man må selv ud og
> købe den.

Ikke korrekt - man skal selv hente den hos ComputerCity - og betale den, -
men beløbet fratrækkes på den første regning fra CPH-M.

vh
Frans

Fra : Palle Jensen

Dato : 29-05-06 21:13

On Mon, 29 May 2006 12:40:09 +0200, "Frans Meyer" <fm@meyer_dk> wrote:

>Ikke korrekt - man skal selv hente den hos ComputerCity - og betale den, -
>men beløbet fratrækkes på den første regning fra CPH-M.

Det er fuldstændigt ligegyldigt hvad du køber og hvor. CPH fratrækker
uanset hvad 315 kr. fra dit oprettelsesgebyr.

Det var den besked jeg fik i ComputerCity.

Hvorfor i alverden de så ikke bare trækker 315 kr. fra det gebyr fra
starten fatter jeg ikke...
Palle Jensen

Fra : PerX ...

Dato : 06-06-06 19:40

In article <447acf87$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>, fm@meyer_dk
says...
> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Ikke korrekt - man skal selv hente den hos ComputerCity

Altså er det ikke noget man får, så jo korrekt.

Fra : J.K.Arning

Dato : 08-05-06 21:41

On Sun, 7 May 2006 22:04:27 +0200, Peter Anskjær wrote:

> [...]
> Jeg har da også forbindelse, men linjen kører ikke optimalt og trods meget
> fin linjekvalitet er min hastighed meget svingende (helt ned til ca.

Jeg har ikke CPH metronet, jeg bor ikke engang i Kbh, men i Malmö. Jeg har
Adsl2+ og har haft meget bøvl med at få det til at fungere fordi jeg ikke
ville købe det modem eller den modem/router kombi som min isp havde i
udvalg.

Jeg endte op med at prøve flere adsl2+ modem/router kombinationer og ingen
af dem fungerede stabilt, et par af dem fungerede overhovedet ikke.

Men:

Du kan formentligt sætte din linksys til at køre i bridget mode.

Det vil sige routeren bliver slået fra og du sætter modemet op til at køre
med fast ip eller dhcp tildelt ip. Hvis det fungerer efter du har gjort det
så er CPH metronets udstyr lige så hyper følsomt overfor valg af router som
mit glocalnet er herovre. Husk at ved bridget mode skal du tilslutte din PC
direkte til modemet da du kun får tildelt en ip.

Jeg endte med at købe deres modem som kører bridget mode og så montere min
d-link gaming et eller ander router bag modemet og det spiller 101%

Men det er besværligt.

Vær lige opmærksom på at flere adsl2+ modem/routere bliver solgt som adsl2+
men reelt er de ikke adsl2+ kompatible før du selv har hentet og
installeret den korrekte firmware. De har simpelthen sendt produktet på
markedet før de havde de nnødvendige firmware klar.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : Palle Jensen

Dato : 09-05-06 21:23

On Mon, 8 May 2006 22:41:13 +0200, "J.K.Arning" <spam@arning.dk>
wrote:

> [...]
>mit glocalnet er herovre. Husk at ved bridget mode skal du tilslutte din PC
>direkte til modemet da du kun får tildelt en ip.

Me confused.

Er det I siger i virkeligheden at det er vildt besværligt at køre
wireless hvis man har CPH-Metronet? Skal man kable lige over i den
D-Link dims der "følger med"?

Eller misforstår jeg?
Palle Jensen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 11-05-06 16:08

"Palle Jensen" <ducktrucks@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Er det I siger i virkeligheden at det er vildt besværligt at køre
> wireless hvis man har CPH-Metronet? Skal man kable lige over i den

Det ved jeg ikke om du gør, men det har ikke noget med wireless at gøre, det
handler om modems og ikke routere eller access points.
Det modem der er indbygget i min WAG54G spiller tilsyneladende ikke særligt
godt sammen med CPH-Metronet, men router og wireless fungerer upåklageligt
da det ikke bliver påvirket, forbindelsen ud af huset fejler bare til tider.
Så forslaget fra Arning var så at købe det modem CPH-Metronet foreslår og
slå modemmet fra i min WAG54G som er en All-in-One boks.

Håber det hjalp.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 11-05-06 16:04

"J.K.Arning" <spam@arning.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg endte op med at prøve flere adsl2+ modem/router kombinationer og ingen
> af dem fungerede stabilt, et par af dem fungerede overhovedet ikke.

Det lyder kedeligt.

> [...]
>
> Jeg endte med at købe deres modem som kører bridget mode og så montere min
> d-link gaming et eller ander router bag modemet og det spiller 101%

Det er sikkert meget tæt på at være det samme her, man skulle tro de kører
med samme udstyr og samme opsætning da det jo er samme selskab.
Men jeg synes bare det er noget kedeligt at skulle slå modemmet fra i min
WAG54G for at sætte et andet modem foran den, det burde jo bare virke, men
sådan er det åbenbart ikke lige pt.

> [...]
> installeret den korrekte firmware. De har simpelthen sendt produktet på
> markedet før de havde de nnødvendige firmware klar.

Jeg tror nok at min forbindelse kun kørte adsl indtil jeg havde lavet en
firmware update, det hjalp i hvert tilfælde gevaldigt at opdatere firmware
hastighedsmæssigt, men ikke stabilitetsmæssigt.

Til at starte med venter jeg på at CPH-Metronet har kigget på min linje
sammen med en TDC teknikker, det kan være det løser problemet da support
medarbejderen sagde at han syntes linjen så dårlig ud, så der er måske andre
problemer end mit udstyr.

Mvh
Peter

Fra : Frans Meyer

Dato : 12-05-06 17:17

"Peter Anskjær" <peter@nskjaer_rem.dk> wrote in message
> [...]
> tdc-teknikker hvor de sammen skal kigge på problemet. Men jeg vil lige
> høre om andre har erfaring med WAG54G v2 og CPH-metronet og om det i så

Jeg har i ca. 1 uge nu, kørt med en WAG354G - helt uden problemer.

Jeg har ikke mærket eller kunne måle forskel mellem dét - og det fra
CPH-Metronet medfølgende DLINK modem.

Jeg bruger kun modem delen i WAG354G'en .

Jeg opnår ca. 20/1 Mbps med dem begge - bor tæt på centralen.

vh
Frans

Fra : Peter Anskjær

Dato : 12-05-06 17:37

"Frans Meyer" <fm@_meyer.dk> wrote in message
> [...]
> CPH-Metronet medfølgende DLINK modem.
>
> Jeg bruger kun modem delen i WAG354G'en .
>
> Jeg opnår ca. 20/1 Mbps med dem begge - bor tæt på centralen.

Jeg antager du bor i Københavnsområdet. Det var vel ikke sådan at jeg, mod
passende betaling, kunne låne dit modem en halv dag for at teste hvordan
forbindelsen kører med det fremfor min WAG54G så jeg slipper for at købe et
d-link modem for dernæst at konstatere at det ikke løste problemet?

Mvh
Peter

Fra : Frans Meyer

Dato : 12-05-06 22:00

> [...]
> forbindelsen kører med det fremfor min WAG54G så jeg slipper for at købe
> et d-link modem for dernæst at konstatere at det ikke løste problemet?

Intet problem - vi CPH Metronet bruger hjælper da hinanden!!

Jeg sender dig lige en email!

vh
Frans

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-05-06 18:09

On Fri, 12 May 2006 23:00:11 +0200, "Frans Meyer" <fm@_meyer.dk>
wrote:

>Intet problem - vi CPH Metronet bruger hjælper da hinanden!!

Det noterer jeg lige

Palle Jensen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-05-06 20:29

> Det noterer jeg lige

Man må sige at Frans har været hjælpsom, han kom forbi med modem/router i
dag og indtil videre kører det med 7616/768 hvilket er meget bedre end før.
Nu vil jeg så lige give det et par dage for at se om det også er stabilt.

Stor tak til Frans.

Mvh
Peter

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-05-06 09:09

On Sat, 13 May 2006 21:28:36 +0200, "Peter Anskjær"
<peter@nskjaer_rem.dk> wrote:

> [...]
>Nu vil jeg så lige give det et par dage for at se om det også er stabilt.

Sådan skal det være. Dejligt at høre....

Palle Jensen

Fra : Frans Meyer

Dato : 12-05-06 22:19

"Peter Anskjær" <peter@nskjaer_rem.dk> wrote in message
> "Frans Meyer" <fm@_meyer.dk> wrote in message

Hmm.. jeg kan ikke lige afkode din email adr. - men du kan du jo emaile mig,
så...

Fra : Peter T.

Dato : 13-05-06 10:42

Frans Meyer udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hmm.. jeg kan ikke lige afkode din email adr. - men du kan du jo
> emaile mig, så...

Du skal blot fjerne "_rem". :)

--
Mvh. Peter T.

5% ved ikke bedre.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-05-06 11:41

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message

> Du skal blot fjerne "_rem". :)

Jep, vi har fået kontakt via email.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 22-05-06 18:58

> [...]
> tdc-teknikker hvor de sammen skal kigge på problemet. Men jeg vil lige
> høre om andre har erfaring med WAG54G v2 og CPH-metronet og om det i så

Min linje er nu blevet justeret og kører nu adsl2+ og gør det umiddelbart
rigtigt godt. Jeg ved kun at TDC har mødtes med CPH på centralen i dag, hvad
de har gjort ved jeg ikke.
En stor tak går til Frans Meyer hvis Linksys boks jeg stadigvæk har til låns
(linjen kører godt med både min og hans boks). Også tak til alle i andre der
er kommet med input.

Mvh
Peter

Fra : Eric_Streame

Dato : 28-06-06 12:45

Hey, kører i annex-A eller B på jeres WAG45G. Jeg fik et B ind af
døren og har sgu ikke overvejet om det vil virke?

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 28-06-06 20:49

On 28 Jun 2006 04:44:55 -0700, "Eric_Streame" <nulsum@gmail.com>
wrote:

>Hey, kører i annex-A eller B på jeres WAG45G. Jeg fik et B ind af
>døren og har sgu ikke overvejet om det vil virke?

Annex A er ADSL over POTS.
Annex B er ADSL over ISDN.

/Jarlskov