Hvad får teknikeren egentlig sine 695 kron~
Fra : Peter eller Line

Dato : 18-04-06 16:42

Nu har jeg længe gået og undret mig over hvorfor jeg skal have en tekniker
på min adresse når jeg nu bare skal sætte et stik ind i en kontakt. Jeg er
netop flyttet og bestilte for et stykke tid siden ADSL hos CC (som jeg
forresten altid har været udemærket tilfreds med). Jeg skulle vente 5 uger
på teknikeren (undersøgte hos TDC og deres tekniker kunne komme indenfor 3
dage hvis jeg oprettede hos dem, men lad nu det ligge for jeg gad ikke
oprette fastnet telefon). Jeg ringede til CC og spurgte om jeg ved
oprettelsen ikke kunne vælge selv installation da det ikke er en
raketvidenskab, men fik at vide da jeg ikke har fastnet linje, at der
skulle komme en tekniker. Jeg forklarede at ham der boede der før mig havde
haft ADSL og stik og det hele var monteret på væggen, men nope det er meget
vigtigt at der kommer en tekniker for jeg havde ikke fastnet. Da jeg spurgte
CC hvad han egentlig skulle lave (har arbejdet i telegraftropperne i de
sidste 8 år så lidt om tele teknik ved jeg), anede CC det ikke og kunne ikke
svare mig. Nuvel jeg prøvede herefter at kontakte TDC men blev nærmest blæst
væk af den "flinke" telefon dame med en lang smøre om at det var slet ikke
noget de kunne hjælpe med og det var en aftale imellem CC og deres
teknikere.

Nu er spørgsmålet så, siden hverken CC eller TDC tilsyneladende ved hvad
deres teknikere laver, hvem gør så??

Da teknikeren kom på min adresse gik han ind, stak en måler i ADSL stikket
og gik. Samlet tid på adressen = 15 sekunder. Samlet regning til mig 695
kroner. Se jeg er overbevist om at jeg kunne tilslutte mit modem og hvis det
så viste sig ikke at virke kunne vi så tage den derfra.......

Hedder næste skridt teleankenævnet eller hvad for det er i mine øjne en
eller anden form røveri ved højlys dag?

Venlig hilsen
Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-04-06 17:46

Peter eller Line wrote:
> Nu er spørgsmålet så, siden hverken CC eller TDC tilsyneladende ved
> hvad deres teknikere laver, hvem gør så??

Tdc ved det - men de må ikke udtale sig om dine forretninger med CC.

CC betaler Tdc et beløb for oprettelsen, som er aftalt på forhånd - om vil
fortælle dig om de nærmere betingelser i deres aftaler med Tdc tvivler jeg
på.

> Da teknikeren kom på min adresse gik han ind, stak en måler i ADSL
> stikket og gik. Samlet tid på adressen = 15 sekunder.

Du aner intet om, hvor meget tid teknikeren har brugt på centralen og
forskellige steder undervejs fra centralen til dig.

At der har været fastnet eller ADSL tidligere - og fordi stikdåse m.v.
sidder der stadigvæk behøver ikke at betyde, at der stadig er forbindelse
hele vejen, da en del af den forbindlse kan være brugt af andre i
mellemtiden..

> Hedder næste skridt teleankenævnet eller hvad for det er i mine øjne
> en eller anden form røveri ved højlys dag?

Du kan jo prøve

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 18-04-06 18:37

On Tue, 18 Apr 2006 18:45:53 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>CC betaler Tdc et beløb for oprettelsen, som er aftalt på forhånd - om vil
>fortælle dig om de nærmere betingelser i deres aftaler med Tdc tvivler jeg
>på.

Det behøver de ikke - man kan selv læse aftalerne:
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95025007

Forinden har han (eller en kollega) været på centralen og lavet
koblingen over til Cybercitys udstyr.

De 695 kroner er en standardpris.
Kundeservicemedarbejderen, der modtager din ordre, kan ikke vurdere om
et teknikerbesøg er nødvendigt eller ej. Derfor benyttes nogle
retningslinjer.

/Jarlskov

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-04-06 18:58

Peter eller Line <peterline@mobilixnet.dk> skrev 2006-04-18:
> [...]
> kroner. Se jeg er overbevist om at jeg kunne tilslutte mit modem og hvis det
> så viste sig ikke at virke kunne vi så tage den derfra.......

Han har også brugt tid på centralen til at slutte din linie til CC's
udstyr. Grunden til de vil have en tek ud når der ikke er en aktiv
fastnet er at når der ikke er en aktiv fastnet kan man ikke være sikker
på at stikket i dit hus er koblet til centralen. TDC kunne have brugt
det til en ekstre linie til din nabo og så meget andet.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 19-04-06 08:44

Martin Schultz skrev...

> Han har også brugt tid på centralen til at slutte din linie til CC's
> udstyr.

Men det skulle han jo gøre alligevel, også selv om det havde været en
gør-det-selv-løsning. Men der koster det ikke noget?

Men ellers kan jeg en anden historie.
Der, hvor jeg sidste år arbejdede, ville vi udskifte en
Tele2/eks-Tiscali-ADSL (på rå kobber) med CC. Ikke fordi vi egentlig var
utilfredse med Tele2-linien, men fra gammel tid havde vi to af dem, og for
oppetidens/redundansens skyld ville vi hellere have to forskellige udbydere
inde, end to linier fra samme udbyder.

Opgaven skulle derfor gå ud på at overdrage linien fra Tele2 til CC. Den
manøvre har tidligere kunnet lade sig gøre, når bare den gamle ADSL ikke var
opsagt, og man kunne oplyse liniens EN-nummer til den nye udbyder (det kunne
vi). CC har endda engang har det som valgmulighed i deres
ADSL-oprettelsesformular på deres hjemmeside.

Men det kunne angiveligt ikke lade sig gøre nu, ifølge CC-sælgeren, og i al
fald ville det koste det samme som et teknikerbesøg, da der jo ville skulle
udføres noget teknikerarbejde på centralen.

Arbejdsindsatsen på centralen ville bestå i at hive den aktive linie ud af
Tele2's udstyr og tilslutte den i CC's. Altså næppe et større arbejde end
ved CC's gør-det-selv-løsning. Men altså med en prisforskel på 695,- kr?

Mvh. Ulrik.

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-04-06 08:49

Ulrik Brinck <ulrik@a34bbs.kd> skrev 2006-04-19:
> Martin Schultz skrev...

> Men det skulle han jo gøre alligevel, også selv om det havde været en
> gør-det-selv-løsning. Men der koster det ikke noget?

Du mangler resten af mit svar der er en del af det.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 19-04-06 09:40

Martin Schultz skrev...

> Du mangler resten af mit svar der er en del af det.

Jamen, hvad er din pointe da så? At det hele koster - både at tilslutte på
centralen og at tjekke/etablere kabelvejen ud til kunden? Eller er det kun
sidstnævnte, der koster?

For hvis det hele koster - hvorfor er "det halve" så gratis (tilslutning på
centralen v. gør-det-selv-løsningen)?

Mvh. Ulrik.

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-04-06 16:39

> [...]
> sidstnævnte, der koster?
>
> For hvis det hele koster - hvorfor er "det halve" så gratis (tilslutning på

Det halve koster mindre end det hele. Du kan selv tjekke på
telestyrelsens hjemmeside hvad TDC tager for de forskellige ting.

Det hele kan potientielt være rigtigt meget arbejde.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-06 19:49

Peter eller Line skrev:

> Nu har jeg længe gået og undret mig over hvorfor jeg skal have
> en tekniker på min adresse når jeg nu bare skal sætte et stik
> ind i en kontakt.

Fordi det måske ikke er nok.

Hvorfor skal jeg betale 15 kr. for avis nummer 29'658 når det kun
koster 79 øre i papir og 17 øre i sværte at trykke den?

--
Bertel

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 18-04-06 19:51

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> tekniker kunne komme indenfor 3 dage hvis jeg oprettede hos dem, men
> lad nu det ligge for jeg gad ikke oprette fastnet telefon).

Jeg undres også. Jeg flyttede ind den 1/12 og ham der havde boet der før
mig havde flyttet sin telefon med per 31/11. Da jeg ringede og bestilte
(det gjorde jeg først den 1/12) fik jeg at vide at hvis han først havde
flyttet telefonen nogle dage senere så kunne jeg bare have fået en gør-det-
selv løsning.

Nå, men jeg måtte ligesom dig bide i det sure æble og bestille en
teknikertid - 7 uger!!! Ventetid hos TDC fik jeg at vide var 5-6
arbejdsdage ~ ca. 1 uge. Jeg synes det er svineri ikke bare over for
Cybercity, men over for mig som tidligere kunde, så jeg har under ingen
omstændigheder (ja ja, hvis tilbudet er godt nok falder jeg sikkert i igen
;)) tænkt mig at købe teleydelser hos TDC i den nærmeste fremtid.

> Nu er spørgsmålet så, siden hverken CC eller TDC tilsyneladende ved
> hvad deres teknikere laver, hvem gør så??

Ja, alle stik var stadig til stede på min adresse, men ledningen afbrudt på
centralen så det eneste der havde været behov var at teknikeren i stedet
for at afbryde forbindelsen i forbindelse med afbestillingen bare havde
flyttet stikket over på CC udstyret. Så havde teknikeren kun skullet derud
én gang og man kunne måske have undgået at vente 7 uger. Sjovt nok kan en
opsigelse effektueres på meget kortere tid :)

> [...]
> til mig 695 kroner. Se jeg er overbevist om at jeg kunne tilslutte mit
> modem og hvis det så viste sig ikke at virke kunne vi så tage den

Ja, men føler sig lidt snydt efter så kort tid på adressen.

> Hedder næste skridt teleankenævnet eller hvad for det er i mine øjne
> en eller anden form røveri ved højlys dag?

Tja Cybercity har jo sammen med Tele2 og Telia prøvet flere gange at brokke
sig over de høje priser, men det hjælper jo ikke. Så det er nok bare spild
af tid.

/flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : JD

Dato : 18-04-06 21:01

Flemming Joensson (8520) wrote:
> [...]
> omstændigheder (ja ja, hvis tilbudet er godt nok falder jeg sikkert i igen
> ;)) tænkt mig at købe teleydelser hos TDC i den nærmeste fremtid.

Kunne det ikke tænkes at CC kun vil betale "discountpris" hos TDC og
derfor kommer bagerst i køen? jeg er sikker på at hvis CC havde
pengepungen fremme kunne TDC komme inden for 3 timer efter du havde
afgivet din bestilling. Der er vel en grund til at TDC's
ADSL-forbindelser er væsentligt dyrere end CC's. Man får hvad man
betaler for....

/JD

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-04-06 21:55

JD skrev:

>Der er vel en grund til at TDC's
>ADSL-forbindelser er væsentligt dyrere end CC's. Man får hvad man
>betaler for....

Hvornår er de blevet det, hvis vi går ud fra de officielle
listepriser?

http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/index.phtml
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bre_priser_ekstra

Eks.:
512/512:
CC 499,00 kr.
TDC 374,00

Ved andre hastigheder kan CC være lidt billigere, men ikke
væsentlig.

Eneste undtagelse er 4096/256, hvor TDC stadig har
forbrugsafregning.

Og hos CC ved man aldrig, hvad andre betaler for forbindelsen, så
andre betaler en lavere pris end man selv kommer til.

Så alene af den grund ville jeg aldrig vælge CC, der bør være ens
priser for alle.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-06 22:32

"Flemming Joensson (8520)" <flemming@joensson.invalid> skrev

> Ja, men føler sig lidt snydt efter så kort tid på adressen.

Da min søster fik adsl brugte han fire timer på installationen, og det var
til samme pris.......

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-06 22:29

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev

> Nu er spørgsmålet så, siden hverken CC eller TDC tilsyneladende ved hvad
> deres teknikere laver, hvem gør så??

Han garanterer, at dit stik er forbundet korrekt!

> [...]
> kroner. Se jeg er overbevist om at jeg kunne tilslutte mit modem og hvis
> det så viste sig ikke at virke kunne vi så tage den derfra.......

Nej, når man har 80.000 kunder, så gør man tingene rigtigt og lader ikke
folk spille kloge. Det er simpelthen for dyrt...

Havde du måske selv den måler??

> Hedder næste skridt teleankenævnet eller hvad for det er i mine øjne en
> eller anden form røveri ved højlys dag?

Moms!
transporttid
transportomkostninger
lønninger
bilomkostninger
arbejdsmarkedsbidrag
afskrivninger værktøj

samt 117 andre ting.

Af de 695,- er momsen alene 20 procent, så det løber hurtigt op.

Arbejder du selv gratis?

Claus

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-04-06 22:37

On Tue, 18 Apr 2006 17:41:56 +0200, "Peter eller Line"
> [...]

>kroner. Se jeg er overbevist om at jeg kunne tilslutte mit modem og hvis det
>så viste sig ikke at virke kunne vi så tage den derfra.......

Du har betalt for mig. Jeg ved ikke om du vil have en undskyldning,
men hvis du vil, kan jeg godt give dig den.

For otte år siden, da jeg boede langt ude på landet og skulle have en
ISDN-forbindelse, betalte jeg tilsvarende blot oprettelsesprisen. Det
krævede dog, at TDC blev nødt til at grave tre steder på en to km
vejstrækning (en blind vej, hvor jeg boede for enden) og sandsynligvis
skyde kabler. Jeg gætter på at de brugte de første 50-60 timer på det.
Et par måneder efter flyttede jeg.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 18-04-06 23:51

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> vejstrækning (en blind vej, hvor jeg boede for enden) og sandsynligvis
> skyde kabler. Jeg gætter på at de brugte de første 50-60 timer på det.

Regn ikke med, at de efterfølgende har demonteret installationen, fordi
du flyttede.
Installaionen kan ganske givet bruges igen, og investeringen skal nok
tjene sig ind igen :)

--
Mvh Henrik.

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 19-04-06 08:05

Peter Brodersen skrev...

> [...]
> vejstrækning (en blind vej, hvor jeg boede for enden) og sandsynligvis
> skyde kabler. Jeg gætter på at de brugte de første 50-60 timer på det.

Men det ville så ikke være sket, hvis det havde været sådan en CC-adsl, du
havde bestilt. Så havde du bare fået afslag pga. manglende rå kobber. Så
nej, han har sådan set ikke betalt for dig. :)

Mvh. Ulrik.

Fra : James Rune Hansen

Dato : 19-04-06 21:50

> Men det ville så ikke være sket, hvis det havde været sådan en CC-adsl, du
> havde bestilt. Så havde du bare fået afslag pga. manglende rå kobber. Så
> nej, han har sådan set ikke betalt for dig. :)

Vær opmærksom på at TDC kun har leveringspligt på PSTN og ikke ADSL
produkterne. Det vil sige at de sagtens kan sige at de ikke kan/vil levere
en ADSL på din adresse. Men de sætter somregl ære i at gøre det næsten lige
meget hvad
Men det er da klart at de ikke gider at lave en CC ADSL hvis de betyder at
de skal grave flere KM kabel ned. Det koster jo knapper. Selvom nogle af de
andre udbydere somregl spæder til så er det stadig dyrt at have gang i et
hold gravere. Om det er TDC egne eller et lejet firma (Læs: PH, NCC, Årslev
mm.)

/James