Problemer med IP-telefoni hos Canal Digita~
Fra : Preben Kaas

Dato : 19-05-06 08:42

Hej derude!

Nogen som også har IP telefoni hos subj.(eller bare viden derom) og
som har eller ikke har de samme problemer som jeg?

1. stor forsinkelse i lyden, som gør at der tales i munden på
hinanden.
Iflg. Canal Digital support vil der altid være forsinkelse på en
telefonlinie.

2. Til tider er der også ret kraftigt ekko på ledningen.
Det problem kan Canal Digital support slet ikke genkende.

3. Nummervisning virker kun på vore analoge telefoner og ikke på de
digitale.
Iflg. Canal Digital support må det skyldes en fejl i indstilling ved
mine digitale telefoner.
Begge leverandører af telefonerne ( en DORO 850 og en Ascom Avena
122) afviser den undskyldning.
Begge viste da også nummer til og med dagen før skift fra TELE2 til
Canal Digital og er senere testet OK på en alm. TDC fastnet linie.

Har forresten også en separat nummerviser (Logger Nova fra Tele
Danmark) som heller ikke vil vise nummer.

Spændt på at høre fra jer!

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Kenneth K

Dato : 20-05-06 09:53

> [...]
>
> Har forresten også en separat nummerviser (Logger Nova fra Tele
> Danmark) som heller ikke vil vise nummer.

Det er et "genrelt" problem hgos IP-udbyderne. Mig bekendt skyldes det at
linien bruger nogle andre dtmf toner og protokoler! Samme "problem" er også
hos DB, ComX og en masse andre...

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-05-06 10:12

"Kenneth K" <kenneth.k@sletmail.dk> writes:

>Det er et "genrelt" problem hgos IP-udbyderne. Mig bekendt skyldes det at
>linien bruger nogle andre dtmf toner og protokoler! Samme "problem" er også
>hos DB, ComX og en masse andre...

Faktisk er det TDC, der er problemet her. Deres implementering af
caller-id er forskellig fra ETSIs (European Telecommunications
Standards Institute) anbefalede system. Derfor er det kun de
telefoner, der specifikt er lavet til det danske system, der kan
modtage TDCs caller-id.

Omvendt kan jeg forestille mig (jeg ved det ikke med sikkerhed),
at bredbåndsudbyderne overholder standarderne. Dermed kan man
bruge praktisk talt alle standardtelefoner - men altså ikke de
telefoner, der sælges i Danmark som tilpasset til TDCs CLIP.

Det skal dog siges, at TDC ikke er de eneste kræmmere i denne
sammenhæng. Blandt andet det svenske caller-id er heller ikke
efter ETSIs anbefaling - og desuden er det inkompatibelt med
det danske.

Mvh.
   Klaus.