Erfaring med Danske Internet
Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 18-05-06 17:44

Hej Eksperter

Jeg har en lokal Internet-udbyder på Lolland/Falster, som "tilbyder"
en 2 Mb/s synkront, over trådløst netværk, for 275 kr/måned. Selskabet
hedder Danske Interner, med Søren Gjødvad som direktør. Jeg er en
storforbruger af Internet, da jeg er på 3 år af min datafagtekniker
uddannelse og henter mange Linux/BSD distributioner for at teste dem,
og er glad for den forbindelse jeg har, når den virker (jeg har
læreplads på en mellemstor erhversskole). Og når Internetforbindelsen
virker, så skal man ikke regne med at man har 2 Mb/s, nok nærmere et
sted mellem 0,5 til 1,8. Og jeg begynder ikke at pive fordi jeg "kun"
har 1,8" for det er sådan set fint med mig. Men min erfarringer med
dem er ikke specielt gode fordi:

1) Jeg efterspurgte en fast offentlig IP (De bruger normalt NAT til
deres "normale" kunder), og fik af vide at det kunne jeg sagtens få.
Det var i midten at Januar, og jeg har ikke fået den endnu.

2) Jeg ringede idag til deres support, fordi at min forbindelse har
være lidt sløv de sidste par dage. Den har ligget under 512 Kb/s,
hvorefter jeg får af vide at jeg nok slet ikke kan trække 2 Mb/s
herfra hvor jeg bor. Det ville jeg da godt have vidst noget før. F.
eks. før jeg blev kunde hos dem. Og nu har jeg så betalt til en
forbindelse, de godt har vidst, ikke vill fungere optimalt. Lidt
mærklig forretnigsførelse, hvis nogen spørger mig.

3) Jeg har flere gange ringet til dem, og fået af vide at jeg ville
blive kontaktet senere, uden at der er noget der har ringet tilbage
til mig.

4) Jeg snakkede med direktøre for firmaet på et tidspunkt, og jeg
spurgte om hvad han mente var en acceptabel variation af hastighed.
Han sagde så at den service de tilbød var en såkaldt SDSL-forbindelse,
og at der på den slags måtte være et udsving på op til 20%. Det
undrede jeg mig meget over, og sendte ham herefter følgende mail som
jeg aldrig har fået svar på, med nogle relavante spørgsmål omkring
emnet:

Køre Søren Gjødvad.

Jeg havde en samtale med dig for nogle dage side ang. nogle amatører
der havde sat deres eget trådløse hjemmenetværk op, og havde valgt at
bruge en frekvens der lå MEGET tæt på den i brugte ud mit område. Du
skiftede frekvens og det har kørt upåklageligt siden, mange tak for
det.

Men det er nu ikke det jeg skriver til dig om, men derimod om den
information du gav mig under samtalen.

Inden jeg fortsætter skal du lige vide at jeg ikke er ude på at
latterliggøre dig, eller pege fingre af dig, men blot stiller
spørgsmål omkring din information.

Vi hyggesnakkede lidt mens vi ventede på at ændringerne slog igennem,
og vi kom ind på hvad en acceptabel hastighed er ved en teoretisk 2Mb
forbindelse. Du nævnte for mig at den type forbindelse i udbyder over
det trådløse netværk er SDSL, og at der derved kunne være et ”spild”
af data på ca. 20 % af den teoretiske hastighed.

Jeg er selv ved at blive certificeret netværks-teknikker gennem
CISCO’s CCNA-kursus, og arbejder med netværk dagligt i kraft af mit
arbejde, og har svært ved at få det til at hænge sammen, ud fra hvad
jeg ved. Jeg kontrollerede det derfor bagefter og fandt frem til
følgende hjemmeside (http://www.pcwebopedia.com/TERM/S/SDSL.html), som
jeg synes bekræfter min teori om hvordan en SDSL-linie fungere. Jeg er
ret overbevist om den type i udbyder kan betragtes som en ganske
almindeligt Ethernet-forbindelse, over trådløst netværk, som man
kender det hjemmefra, med en router som har en offentlig IP-adresse,
og NAT’ter på indersiden af hjemmenetværket.

Det før omtalte spild bør derfor, efter min teori, ikke finde sted
hvis det ”bare” er en Ethernet-forbindelse. Jeg fandt engang en
glimrende hjemmeside der forklarer dette
(http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=overhead).

Jeg klager ikke, for jeg er som sådan ligeglad med om forbindelsen
hedder 1,6Mb eller 2Mb, men det handler i mere om at du skal være
sikker i den information du giver videre til dine kunder, da man
hurtigt kan blive latterliggjort over for andre, bag ens egen ryg. Jeg
har prøvet, i kraft af mit arbejde, at give videregive teknisk
information til andre der blev misforstået, og det er ikke nemt at få
redet de tråde ud igen, når først man er blevet stemplet som
inkompetent.

Hvis min teori derimod ikke er korrekt, omkring hvordan jeres netværk
fungere, så vil jeg være meget taknemmelig, og klogere, hvis du gider
fortælle mig om hvordan jeres netværk fungere.

Mange hilsner

Tommy

Jeg sendte den samme mail efter nogen tid til deres support
mailadresse, men stadig uden held.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaring med Danske
Internet, men også fra nogen der kan fortælle mig, om min teori i min
mail er rigtig eller forkert. Og om det overhovedet kan lade sig gøre
at køre SDSL over trådløst, da jeg mener at det er en standart
udviklet til telefonlinier.

Med venlig hilsen

Tommy

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 18-05-06 23:20

On Thu, 18 May 2006 18:43:56 +0200, Tommy Jørgensen <tommy@dotc.dk>
wrote:

> [...]
>bruge en frekvens der lå MEGET tæt på den i brugte ud mit område. Du
>skiftede frekvens og det har kørt upåklageligt siden, mange tak for

Det lyder som om det trådløse udstyr de bruger er enten 802.11b eller
802.11g.
(http://searchmobilecomputing.techtarget.com/sDefinition/0,290660,sid40_gci341007,00.html)
(http://searchmobilecomputing.techtarget.com/sDefinition/0,,sid40_gci783003,00.html)
Det kører i 2.4Ghz-området. Det er samme frekvens-område og samme
standarder som det trådløse udstyr du kan købe overalt fra Aldi til
Netto.
Derfor er det ikke mærkeligt at et hjemmenetværk vil kunne forstyrre
din internetforbindelse.

Så længe det virker, så går det nok - men det holder kun indtil næste
gang nogen i dit nabolag køber en trådløs router og tilfældigvis
rammer samme frekvens

Andre former for trådløst udstyr, som f.eks. babyalarmer, kan også
tænkes at benytte de frekvenser.

Jo flere forstyrrelser der er i området, jo lavere hastighed for dig.

> [...]
>det trådløse netværk er SDSL, og at der derved kunne være et ”spild”
>af data på ca. 20 % af den teoretiske hastighed.

Det er korrekt.
De fleste typer af DSL bruger ATM som "bæremedie". Fordi ATM har en
mindre cellestørrelse på 53 byte er overhead større med ATM.

Net-faq som du selv henviser til siger ca. 10%. Min erfaring er at man
nærmere skal forvente 13-15%, men man kan godt risikere helt op til
20% overhead ved uheldigt valgte pakkestørrelser.

> [...]
>mail er rigtig eller forkert. Og om det overhovedet kan lade sig gøre
>at køre SDSL over trådløst, da jeg mener at det er en standart

Det er korrekt. DSL kører over kobberlinjer - ikke trådløst.
Mit gæt er at fejlen opstår fordi nogle tror at "bredbånd"=DSL og da
SDSL er en symmetrisk form for DSL, tror nogle således at alle
"bredbåndsforbindelser" med samme hastighed i begge retninger er SDSL.
Det er det ikke.

Om vedkommende du har talt med tror det er ikke til at sige. Det kan
også være at han bare bruger dette som "simplificering".

/Jarlskov

Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 19-05-06 14:57

Da jeg snakkede med ham fiskede jeg også ret kraftigt efter at få
noget udstyr der køre 802.11a, da jeg ved at de bruger det andre
steder, men han fangede den vist ikke.

Er vi så enige om at der ikke børe være noget overhead ved en trådløs
forbindelse, selvom at de påpeger det på deres hjemmeside? (jeg er nok
ikke den eneste der har undret mig over det)

Citat fra deres hjemmeside unde driftstatus:
"Vær opmærksom på at der kan forekomme tilladelige udsving på op til
20%."

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-05-06 15:11

"Tommy Jørgensen" <tommy@dotc.dk> wrote in message
> Da jeg snakkede med ham fiskede jeg også ret kraftigt efter at få
> noget udstyr der køre c, da jeg ved at de bruger det andre
> steder, men han fangede den vist ikke.

Tjaa prøv at kontakt telestyrelsen så bliver deres net sikkert lukket ned,
da det slet ikke overholder reglerne for trådløs netværk. Noget med at der
ikke må placeres antenner over et hvis antal meter over jorden, og max
udstrållings effekt må være 100mW.

Det eneste der dur er licensbånd som FWA, Wimax, radiolink osv. Så ved at
ændre til 802.11a gør det ikke bedre, det vil nok bare gøre at der slet ikke
kan skabes forbindelse forbi det er kortere rækkevidde.

Bare en lille test her, med dataoverførsel imellem 2 aceesspoint den ene i
klientmode, gjorde at min Bluetooth mus stoppede med at virke imens
dataoverførsel er igang, hvor den åbenbart "sluger" alt ledig båndbredde.

Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 19-05-06 15:37

Lidt skræmmende synes jeg, det med musen.

Jeg prøver at undersøge noget hos telestyrelsen på mandag.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 19-05-06 18:29

On Fri, 19 May 2006 15:57:29 +0200, Tommy Jørgensen <tommy@dotc.dk>
wrote:

>Da jeg snakkede med ham fiskede jeg også ret kraftigt efter at få
>noget udstyr der køre 802.11a, da jeg ved at de bruger det andre
>steder, men han fangede den vist ikke.

Som andre har nævnt så er det ikke sikkert at det vil gøre det bedre.
802.11a bruger også et delt frekvensområde.
Løsningen er licenserede frekvenser.

> [...]
>
>Citat fra deres hjemmeside unde driftstatus:
>"Vær opmærksom på at der kan forekomme tilladelige udsving på op til

Det er korrekt at "overhead" er meget lille på 802.11.
Men da det er et delt frekvensområde kan der komme forstyrrelser der
gør at hastigheden forringes.

/Jarlskov

Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 20-05-06 08:13

On Fri, 19 May 2006 19:29:25 +0200, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

>Det er korrekt at "overhead" er meget lille på 802.11.
>Men da det er et delt frekvensområde kan der komme forstyrrelser der
>gør at hastigheden forringes.

Jeg synes bare at der er mærkeligt at hvis man bestiller 2 Mb/s så kan
man få hvilken som helst hastighed fra 2 Mb/s og nedefter. Det virker
lidt som et lotteri.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-05-06 15:27

> 2) Jeg ringede idag til deres support, fordi at min forbindelse har
> være lidt sløv de sidste par dage. Den har ligget under 512 Kb/s,
> hvorefter jeg får af vide at jeg nok slet ikke kan trække 2 Mb/s

Formentligt mangler de også båndbredde....

Ser ud til at de er kunde hos Dansk Bredbånd a/s

En speedtest hos Dansk Bredbånd http://www.dbnet.dk/1454.aspx og en
speedtest hos "danske internet" http://speed.danskeinternet.dk/ passer slet
ikke overens...

http://img156.imageshack.us/my.php?image=danskinternethastighed2pg.png

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 15:50

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> "Tommy Jørgensen" <tommy@dotc.dk> wrote in message

> Formentligt mangler de også båndbredde....
>
> Ser ud til at de er kunde hos Dansk Bredbånd a/s

> [...]

Danske Internet er et useriøst amatør firma, og det vil nok ikke blive bedre
så længe Søren Gjødvad sidder ved styrepinden.
http://www.danskeinternet.dk/iframesider/profil/sg.html

Hvis I søger i google-groups kan i se en del skriverier om brud på
markedføringsloven.
I vil også kunne få en idé om hvilken type person direktøren er, ved at læse
svar fra ham, som jeg har postet.
Man kan også bare læse deres betingelser hvilke bærer tydelig præg af at det
er noget Søren selv har strikket sammen.
http://tilmelding.danskeinternet.dk/pdf/produktblad%20og%20betingelser.pdf

Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 19-05-06 16:20

Fin post. Synd at emnet bliver så overkygget så meget af, om man har
lov til at poste folks email's eller ej. Dessuden aner manden jo ikke
hvad peer-to-peer er (I korte træk kan man betragte P2P som et
serverløst miljø, f.eks et hjemmenetværk. Det fik jeg ihvertfald af
vide på et af mine første skoleophold som datafagtekniker). Man får
nærmest indtråk af at han tror at ordne i sig selv er ulovlige at
sige. Jeg er som sagt stor fan af BSD/Linux, og deler gerne ud af mine
distributioner via torrent's, som mange har benyttet sig af. Men det
er lige meget nu, med den forbindelse jeg har.

Dessuden fik jeg af vide i går at de ville ringe igen i dag. Jeg
ringede kl. 14 og mindede dem om vores aftale, og alligevel ringede de
aldrig tilbage. Er de ude på at slippe af med deres kunder?

Tak for screendumpet:
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://img156.imageshack.us/my.php%3Fimage%3Ddanskinternethastighed2pg.png

Ja, det tyder på at deres forbindelse er tvunget i knæ

Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 19-05-06 16:29

Synes også lige at jeg ville tilføje et screendump. Her er så status
for min 2/2 Mb/s forbindelse as på i ikke dør af grin....

http://dotc.dk/images/dump.jpg

Det skal lige nævnes at min linkkvalitet på accespointet er på 40%, så
det er ikke forbindelse til deres station/site jeg mangler.

Fra : Kaare

Dato : 20-05-06 00:07

"Tommy Jørgensen" <tommy@dotc.dk> skrev i en meddelelse
> 1) Jeg efterspurgte en fast offentlig IP (De bruger normalt NAT til
> deres "normale" kunder), og fik af vide at det kunne jeg sagtens få.
> Det var i midten at Januar, og jeg har ikke fået den endnu.

Uhada. Danske Internet er normal business kunde hos Dansk Bredbånd. De skal
nok op i et større abonnement for at kunne få deres eget subnet til den
slags.

> [...]
> undrede jeg mig meget over, og sendte ham herefter følgende mail som
> jeg aldrig har fået svar på, med nogle relavante spørgsmål omkring

De kører ethernet hele vejen. Men det er dog stadig IP trafik, som i sig
selv også har noget overhead. Vi er dog sjældent i den størrelse der nævnes.
Men det er nok en helgardering som egentlig i ret ekstreme tilfælde vil
kunne være korrekt.
Uden at sige for meget ville jeg dog sige at der findes en anden og mere
logisk forklaring, som de forhåbentlig også selv er klar over.

> [...]
> mail er rigtig eller forkert. Og om det overhovedet kan lade sig gøre
> at køre SDSL over trådløst, da jeg mener at det er en standart

Den er korrekt på ethernet delen, men du skal huske at tænke på lag-3
trafikken og lag-4 trafikken (som din CCNA bog vil sige til dig). Men du har
selvfølgelig ret i at SDSL ikke kan køres over trådløst, det er helt andre
frekvenser, og til elektrisk overførsel ikke radio. Som du siger... til
telefonlinier.

/Kaare

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-05-06 16:04

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
> "Tommy Jørgensen" <tommy@dotc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Uhada. Danske Internet er normal business kunde hos Dansk Bredbånd.

hvordan leveres disse forbindelser ellers? Det er jo ikke noget man sådan
hører om generelt at i udbyder. Bruger i FWA, eller DSL eller er det kun via
fiber?

>De skal nok op i et større abonnement for at kunne få deres eget subnet til
>den slags.

hvorfor egenligt? mener der er nogle foreninger herinde der har fået et
antal Ip adresser til rådighed hos TDC erhverv til hver beboer i en
forening. Og det var vist standart forbindelsen uden ekstra betaling. også
Cybercity gør det vist, hvis man har en grund til at få en række ip
adresser.

Fra : Kaare

Dato : 21-05-06 14:16

> hvordan leveres disse forbindelser ellers? Det er jo ikke noget man sådan
> hører om generelt at i udbyder. Bruger i FWA, eller DSL eller er det kun
> via fiber?

Det er via fiber.Vi ønsker ikke at bruge trådløse standarder, men fusker da
lidt med DSL og over COAX.

> [...]
> forening. Og det var vist standart forbindelsen uden ekstra betaling. også
> Cybercity gør det vist, hvis man har en grund til at få en række ip

Det er et spørgsmål om at prisen på et erhvervsabonnement og hvad man må med
det erhvervsabonnement. Der er nødt til at være ulemper på de små
erhvervsforbindelser. Nu snakker vi jo ikke om små DSL forbindelser, så
værdien af den linie de har fået er ret meget større end prisen.
Nu er det jo heller ikke "bare" en boligforening, men en udbyder. Det er
svært at spå hvor mange IPer de skal bruge.

/Kaare