Modem internet via mobilnet ?
Fra : BuFFerz

Dato : 14-05-06 18:18

Hej

Jeg har noget familie der har en bærbar PC.
Der hjemme har de bredbånd - men når de er i fx sommerhus vil de gerne
kunne komme på nettet nogle minutter for at læse email mm.

Der er ikke adgang til telefonstik, men kan det ikke lade sig gøre med
et modem-med-mobil-antenne til at putte i en slot i computeren ?
Eller evt. via en mobil tlf. ?

Hvilken type abonnement kræver det ?

Kan et som dette fx bruges mobilt eller er det kun til fastnet?
http://kortlink.dk/2qb6

Eller skal der noget specielt til - pris ?

Jeg ved ikke noget om det - hvad kan i foreslå ?

Vh. Buf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-06 18:34

BuFFerz skrev:

> Jeg har noget familie der har en bærbar PC.
> Der hjemme har de bredbånd - men når de er i fx sommerhus vil de gerne
> kunne komme på nettet nogle minutter for at læse email mm.

Med en mobil med bluetooth kan det lade sig gøre. F.eks. en SE
T610 har indbygget 56k-modem, og den kan den bærbare så køre
igennem. Der kræves blot at man har en internetopkobling med et
telefonnummer - altså et gammeldags abonnement beregnet til et
telefonmodem.

Jeg ved ikke mere specifik hvordan man gør, men jeg har set min
nevø køre internet på den måde.

Hvis det kun er e-mail, behøver man slet ikke den bærbare. Dem
kan jeg læse på min mobil direkte. Jeg kan i øvrigt også bruge
hele internettet ved hjælp af Opera mini, som er en fuldt
funktionsdygtig browser. Men på den måde kører man under 10 kbit.

Krydspostet til: <news:dk.edb.internet.udbydere>,<news:dk.edb.hardware.baerbar>

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-05-06 22:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Med en mobil med bluetooth kan det lade sig gøre. F.eks. en SE
> T610 har indbygget 56k-modem, og den kan den bærbare så køre
> igennem.

Sikker en gang sludder. Telefonen har ikke et 56K modem, telefonen
understøtter GPRS (som i øvrigt kører omkring 40Kbps). 56K modems
benyttes ved alm. PSTN (fastnet) linjer.

> Der kræves blot at man har en internetopkobling med et
> telefonnummer - altså et gammeldags abonnement beregnet til et
> telefonmodem.

Nej! Hvis man vil ringe op via GPRS skriver man blot nummeret *99# ind,
og lader brugernavn og password være tomt, i windows' dialer.

> [...]
> kan jeg læse på min mobil direkte. Jeg kan i øvrigt også bruge
> hele internettet ved hjælp af Opera mini, som er en fuldt

Nogen gange er man bare nødt til at have en hel computer koblet på nettet...

> Men på den måde kører man under 10 kbit.

Sludder, overførselshastigheden er den samme via GPRS uanset om du
browser via telefonens software eller via din PC. Men PCen er oftest
hurtigere til at rendere websites mv.

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-05-06 11:10

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

: BuFFerz skrev:
:
[...]

En T610 har GPRS, men intet indbygget modem. Man kan selvfølgelig bruge det
modem der sidder i de fleste bærbare computere. Hastigheden på GSM vil så
være max 9600 baud. Men det er en udemærket løsning til e-mail og der er
stort set dækning overalt, modsat G3, Wimaxx og hvad de ellers hedder.

GPRS forudsætter at ens mobil ab understøtter det. Det kan godt være lidt
kringlet at få til at spille med en PC.

: Der kræves blot at man har en internetopkobling med et
: telefonnummer - altså et gammeldags abonnement beregnet til et
: telefonmodem.

Med GPRS behøver man ikke et gammeldags abonnement, beregnet til et
telefonmodem. Man bliver opkoblet på udbyderens net, på samme måde som med
ADSL og betaler pr MB, ikke pr minut.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-05-06 21:04

Axel Hammerschmidt wrote:

> En T610 har GPRS, men intet indbygget modem. Man kan selvfølgelig bruge det
> modem der sidder i de fleste bærbare computere.

Der er IKKE behov for et modem, laptoppen kobler op til telefonen via BT
eller IR eller kabel og herfra går den på nettet via GPRS.

Hvordan h***** vil du bruge et 56K modem i en laptop igennem en
mobiltelefon?

> Hastigheden på GSM vil så
> være max 9600 baud. Men det er en udemærket løsning til e-mail og der er
> stort set dækning overalt, modsat G3, Wimaxx og hvad de ellers hedder.

Hvor der er GSM dækning er der også GPRS dækning (stort set) så ingen
grund til ikke at benytte GPRS der er hurtigere og billigere

> GPRS forudsætter at ens mobil ab understøtter det. Det kan godt være lidt
> kringlet at få til at spille med en PC.

Ikke når man har gjort det én gang, så kan man det til næste gang.

> Med GPRS behøver man ikke et gammeldags abonnement, beregnet til et
> telefonmodem. Man bliver opkoblet på udbyderens net, på samme måde som med
> ADSL og betaler pr MB, ikke pr minut.

Njae, ADSL og GPRS minder ikke teknisk om hinanden men ja, man bruger
sit teleselskab som internetudbyder begge steder og skal som regel ikkke
"logge på" med kode osv

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-05-06 20:39

Esben von Buchwald <use-net@amokk.spam-DANMARK> wrote:

> Der er IKKE behov for et modem, laptoppen kobler op til telefonen via BT
> eller IR eller kabel og herfra går den på nettet via GPRS.

> [...]

Lige som man bruger et 56K modem i en laptop med en fastnet telefon.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 17-05-06 08:41

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Lige som man bruger et 56K modem i en laptop med en fastnet telefon.

Jeg tror ikke at du vil få særlig god båndbredde på den måde, da signalet
nærmest bliver massakreret undervejs for at komme gennem mobiltelefonens
smalle forbindelse (er det ikke 9.6 kbps den har at gøre godt med?). Så jeg
tvivler på at du får mere end 1-2 kilobit/sekund igennem.

Niels Dybdahl

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-06 08:44

Axel Hammerschmidt skriver:

> Lige som man bruger et 56K modem i en laptop med en fastnet telefon.

Øøøøh, 56 k modem'et _er_ en fastnettelefon. Man har blot brug for en
fastnetlinje.

Jeg har endnu til gode at se, hvordan man kobler et 56k modem til en
mobiltelefon og får det til at virke.

Klaus
(flerårig bruger af PC og N6310 til internet i store dele af europa.)
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-05-06 15:17

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lige som man bruger et 56K modem i en laptop med en fastnet telefon.

Aha, hvor tilslutter du så modemets telefonledning
("stik-i-væk-telefon-stikket") på din mobiltelefon

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-05-06 13:01

Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Aha, hvor tilslutter du så modemets telefonledning
> ("stik-i-væk-telefon-stikket") på din mobiltelefon

Seeing is believing, som Burroughs (computerfirmaet) slogan lød.

Denne post sender jeg via min T610, som ikke har noget modem. Jeg bruger
min Powerbooks indbyggede 56K modem. Forbindelse mellem computer og
mobiltelefon er i dette tilfælde via IrDA porten, men jeg kunne også
have brugt Bluetooth. Det er ikke en hurtig opkobling, men et 56K modem
er selvfølgelig bagud kompatibel med de langsommere standarder. Med GSM
er max hastighed 9600 baud.

Læg mærke til, at jeg poster gennem en anden konto end normalt (ses på
ip-adressen) - her min konto (UNI2) hos Tele2. Jeg har ikke mobil ab hos
Tele2, men et Global Dial-up. Jeg bruger Tele2s Slagelse forbindelse.

Jeg kunne også ha' sendt fra TDCs GPRS net med min T610, men så skulle
jeg selvfølgelig bruge TDCs news server.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 13:18

> [...]
> min Powerbooks indbyggede 56K modem. Forbindelse mellem computer og
> mobiltelefon er i dette tilfælde via IrDA porten

Hvordan i alverden får du dit interne 56k modem til at snakke ud via
irda porten ??

> Det er ikke en hurtig opkobling, men et 56K modem
> er selvfølgelig bagud kompatibel med de langsommere standarder.

Nej, du bruger et softwareemuleret modem sammen med din T610, ikke det
indbyggede modem.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-05-06 18:25

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

: Axel Hammerschmidt skriver:
: >
[...]

På en Apple Powerbook med indbygget modem og OS X kan jeg vælge mellem modem
port, IrDA og Bluetooth til at forbinde fra det indbyggede modem.

En Sony Ericsson T610 er en meget "OS X kompatible" mobiltelefon. Man kan
bl.a bruge den til at styre computeren med. Med et stykke svensk shareware,
the Salling Clicker. Og man kan sende SMS via sin T610 fra sin Mac og
udnytte computerens bedre tastatur.

[...]

Sådan er det sikkert i Windows. Fordi når jeg laver det samme nummer på en
TP med W2K, optræder der et Standart moden over IR i Enhedshåndteringen, og
det modem er der kun når Trådløs forbindelse er aktiveret (ved at tænde for
IrDA på mobilen og pege den hen mod IrDA porten på TPen).

Jeg var i øvrigt ikke klar over det var en software modem. Hvordan det
virker med Bluetooth og W2K kan jeg ikke lige huske.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-06 22:24

Axel Hammerschmidt skriver:

> På en Apple Powerbook med indbygget modem og OS X kan jeg vælge mellem modem
> port, IrDA og Bluetooth til at forbinde fra det indbyggede modem.

Aha, prøv at disable det indbyggede modem i BIOS. Virker det så ikke
stadigt gennem mobilen ?

> [...]
> bl.a bruge den til at styre computeren med. Med et stykke svensk shareware,
> the Salling Clicker. Og man kan sende SMS via sin T610 fra sin Mac og

Hey, det samme kan jeg på min 6310i via software på min pc.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-05-06 16:09

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Aha, prøv at disable det indbyggede modem i BIOS. Virker det så ikke
> stadigt gennem mobilen ?

En Powerbook har ikke BIOS. Og jeg ved ikke om/hvor jeg kan slukke for
det interne modem.

Jeg går da ud fra, at de indstillinger under IrDA- eller BT modem som
jeg kan foretage (f.eks vælge Ericsson GSM) og som virker er en samling
"AT" kommandoer, der styrer det interne modem så det passer til
forbindelse og mobiltelefon. De kaldes for "scripts".

Er der nogen som helst grund, bortset fra at Windows 2K åbenbart ikke
gør det, til at det ikke kan lade sig gøre at forbinde et modem til en
mobiltelefon via IrDA eller BT og ringe op?

Hurra!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-06 16:23

Axel Hammerschmidt skriver:

> En Powerbook har ikke BIOS.

Så har den et setupprogram som eksempelvis HP computerne har det.

> [...]
> "AT" kommandoer, der styrer det interne modem så det passer til
> forbindelse og mobiltelefon. De kaldes for "scripts".

Der tager du grueligt fejl.

> Er der nogen som helst grund, bortset fra at Windows 2K åbenbart ikke
> gør det, til at det ikke kan lade sig gøre at forbinde et modem til en
> mobiltelefon via IrDA eller BT og ringe op?

Jeps, et modem er en ting der modulerer og demodulerer til et
telefonnet. indgangen i den ene ende er en serielforbindelse den anden
er telefoni.

Det vil sige at serielporten har fat i dit indbyggede modem. Den anden
ende af modem'et påstår du så har fat i BT eller IrDa porten. De passer
simpelthen ikke sammen rent fysisk. Desuden vil den kommunikation der
forgår i den ende af modem'et være moduleret og så skal BT eller IrDa
have indbygget demodulator (altså et modem).

Det der sker er at datastrømemn til et modem "drejes fra inden det
indbyggede 56K modem og sendet til en driver der sammen med
mobiltelefonen kan agere modem.

> Hurra!

Ja.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-05-06 19:22

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Så har den et setupprogram som eksempelvis HP computerne har det.

Nope. Det er en Mac.

> Der tager du grueligt fejl.

Nå det gør jeg.

> [...]
>
> Den anden ende af modem'et påstår du så har fat i BT eller IrDa porten. De
> passer simpelthen ikke sammen rent fysisk.

Hvad er det der skal passe sammmen rent fysisk og som ikke gør det? IrDA
og BT er begge serielforbindelser. Mange modem bruger en USB
forbindelse. En telefonlinie er en serielforbindelse.

> Desuden vil den kommunikation der forgår i den ende af modem'et være
> moduleret og så skal BT eller IrDa have indbygget demodulator (altså et
> modem).

Et almindelig gammeldags modem sidder mellem computer og vægstik. Der er
ikke noget vægstik med en mobiltelefon.

> Det der sker er at datastrømemn til et modem "drejes fra inden det
> indbyggede 56K modem og sendet til en driver der sammen med
> mobiltelefonen kan agere modem.

Som modulerer og demodulerer til et telefonnet? Og har fat i BT eller
IrDA porten? Så er vi lige vidt.

Forskellen mellem GSM- og analog telefoni har ikke noget med
forbindelsen mellem computer, modem og mobiltelefon at gøre, det er et
datakodningspørgsmål.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-06 19:51

Axel Hammerschmidt skriver:

> Nope. Det er en Mac.

Er de virkeligt _så_ inkompatible. Hvad gør man, hvis man skal diable en
serielport ?

> Nå det gør jeg.

Jeps

> Hvad er det der skal passe sammmen rent fysisk og som ikke gør det? IrDA
> og BT er begge serielforbindelser. Mange modem bruger en USB
> forbindelse. En telefonlinie er en serielforbindelse.

En telefonlinje kan du ikke koble på en serielport uden et modem.

Et modem kan du ikke koble på en USB eller IrDa/BT port på
telefonlinjesiden.

> Et almindelig gammeldags modem sidder mellem computer og vægstik. Der er
> ikke noget vægstik med en mobiltelefon.

Netop - derfor kan du ikke koble dit 56K modem i din powerbook til en
mobiltelefon.

> Som modulerer og demodulerer til et telefonnet? Og har fat i BT eller
> IrDA porten? Så er vi lige vidt.'

Nej. Seriel data puttes ud via en virtuel comport der sendes gennem BT
eller IrDa til telefon.
Computer og telefon kan i samarbejde agere modem.

> Forskellen mellem GSM- og analog telefoni har ikke noget med
> forbindelsen mellem computer, modem og mobiltelefon at gøre, det er et
> datakodningspørgsmål.

Netop !!

Derfor kobler du ikke din mobiltelefon i røven af dit 56K modem som du
påstår.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-05-06 20:44

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

: Axel Hammerschmidt skriver:
:

<snip>

[...]

http://www.novamedia.de/anleitungen/e_mhs_mac_anleitung/main/installation.html

Nederst på siden, punkt 2 under "Mobile High Speed for Mac OS X - Further
Settings".

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-06 06:34

Axel Hammerschmidt skriver:

> Nederst på siden, punkt 2 under "Mobile High Speed for Mac OS X - Further
> Settings".

Ja, hvis du vil ringe _til_ et analog modem og ikke din ISP.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-05-06 20:30

[...]

Ah! Fra GPRS forbindelsen.

Men jeg er fortsat uenig med din tidligere beskrivelse af hvordan en modem
forbindelse i en bærbar virker og at det modem, der sidder i en bærbar ikke
kan anvendes ved forbindelse til en mobiltelefon.

Der sidder nemlig slet ikke noget traditionelt modem, med en UART chip, i en
bærbar. Bortset fra i meget gamle modeller.

Enten er det en rent software modem. Eller der er en DSP chip, der
aflaster CPUen.

Så man kan udemærket sige, at man kan bruge det modem, der sidder i de
fleste laptops med en T610 mobiltelefon.

Eller, som i:

"Lige som man bruger et 56K modem i en laptop med en fastnet telefon."

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-06 20:38

> [...]
> forbindelse i en bærbar virker og at det modem, der sidder i en bærbar ikke
> kan anvendes ved forbindelse til en mobiltelefon.

Det må du gerne være.

> Der sidder nemlig slet ikke noget traditionelt modem, med en UART chip, i en
> bærbar. Bortset fra i meget gamle modeller.

UART'en er nemligt til dels softwarebaseret, eller gør der.

> Enten er det en rent software modem. Eller der er en DSP chip, der
> aflaster CPUen.

Eller en AC97 chip.

> Så man kan udemærket sige, at man kan bruge det modem, der sidder i de
> fleste laptops med en T610 mobiltelefon.

Nej

For er der ikke noget modem i den, kan du bruge din mobil alligevel.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-05-06 22:09

[...]

UART chips bruges ikke mere. Der bruges noget der hedder en Super I/O chip.

: > Enten er det en rent software modem. Eller der er en DSP chip, der
: > aflaster CPUen.
:
: Eller en AC97 chip.

What ever.

[...]

Så er der også et "modem". Det modem, der måtte befinde sig i en laptop er
mere eller mindre softwarebaserede og følger med som en funktion ved
operativsystemet. Og om forbindelsen sker via BT, IrDA eller et telefonkabel
er fuldstændigt underordnet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-06 06:19

Axel Hammerschmidt skriver:

> UART chips bruges ikke mere. Der bruges noget der hedder en Super I/O chip.

Hvor UART'en er indbygget.

> [...]
> mere eller mindre softwarebaserede og følger med som en funktion ved
> operativsystemet. Og om forbindelsen sker via BT, IrDA eller et telefonkabel

Sludder og vrøvl.
Et modem slutter ved en telefonlinje. Enten via kabel eller trådløs.

Du bruger ikkr det indbyggede 56K modem til at forbinde til din
mobiltelefon.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-05-06 10:21

[...]

En Super I/O erstatter UART chippen, og flere andre.

[...]

Kabel modem. ADSL modem. Kært barn...

: Du bruger ikkr det indbyggede 56K modem til at forbinde til din
: mobiltelefon.

Jo jeg gør. Der er ikke andre modem end de nævnte i en laptop.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-06 12:14

Axel Hammerschmidt skriver:

> Kabel modem. ADSL modem. Kært barn...

Som er et modem der får data ind i den ene ende og ud af den anden.

Bruger du også dit 56K modem til at forbinde til dit ADSL modem ?

> Jo jeg gør. Der er ikke andre modem end de nævnte i en laptop.

Nej du gør ej.

Hvis dit indbyggede 56K modem går i stykker, kan du så ikke bruge din
mobiltelefon til internet ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-05-06 15:41

[...]

Hvorfor skulle jeg det? Og hvad betydning har det i øvrigt - om jeg
gør/ikke gør?

: > Jo jeg gør. Der er ikke andre modem end de nævnte i en laptop.
:
: Nej du gør ej.

Jo jeg gør så - bruger det indbyggede modem til at forbinde til mobilen.

: Hvis dit indbyggede 56K modem går i stykker, kan du så ikke bruge din
: mobiltelefon til internet ?

Hvordan skulle sådan noget software gå "i stykker"?

Jeg bruger også en IBM TP med W2K og "indbygget 56K modem". Det kan man
heller ikke slå fra i BIOS (lige som man ikke kunne slå det indbyggede modem
fra i "BIOS" på en Apple Powerbook med OS X).

Og der er selvfølgelig ingen mulighed for at computerens "modem går i
stykker".

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-06 16:01

Axel Hammerschmidt skriver:

> Hvorfor skulle jeg det?

Fordi du mener at du bruger det indbyggede 56K modem til din
mobiltelefon

> Og hvad betydning har det i øvrigt - om jeg gør/ikke gør?

Hvis du gør, så virker det ikke.

> Jo jeg gør så - bruger det indbyggede modem til at forbinde til mobilen.

Nej du gør ej. Telefonen er modemmet der oversætter til telefoni.

> Hvordan skulle sådan noget software gå "i stykker"?

Du skriver selv:
"En T610 har GPRS, men intet indbygget modem. Man kan selvfølgelig bruge
det
modem der sidder i de fleste bærbare computere. Hastigheden på GSM vil

være max 9600 baud."

Du kan ikek bruge det 56K modem der sidder i din computer til at
forbinde til din mobiltelefon. Din computer kan vha en driver bruge din
mobiltelefon til et modem.

> Og der er selvfølgelig ingen mulighed for at computerens "modem går i
> stykker".

Selvfølgelig er der det, kom forbi mig, så skal jeg zappe dit modem i
stykker. 2kV ind på telefonidngangen med nok effekt, så skal jeg love
dig for at det ikke virker.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-05-06 02:54

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Selvfølgelig er der det, kom forbi mig, så skal jeg zappe dit modem i
> stykker. 2kV ind på telefonidngangen med nok effekt, så skal jeg love
> dig for at det ikke virker.

HAHAHA, pædagogisk måde at forklare det på...

Du kan nu nøjes med at fjerne det daughterboard der sandsynligvis sidder
, indeholdende modemet... Lov mig at du filmer mandens ansigsudtryk når
han ser maskinen ringe op via GPRS uden 56K modemet

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 06:27

Esben von Buchwald skriver:

> Du kan nu nøjes med at fjerne det daughterboard der sandsynligvis sidder
> , indeholdende modemet...

På en bærbar ?
Der et det ssv integreret i mainboard.

> Lov mig at du filmer mandens ansigsudtryk når
> han ser maskinen ringe op via GPRS uden 56K modemet

ROFL...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-05-06 13:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Esben von Buchwald skriver:
>
> På en bærbar ?
> Der et det ssv integreret i mainboard.

Det fysiske stik er integreret, ligesom WiFi antenner, VGA port mv. er det

Men på både min gamle Dell og min nuværende IBM sidder modemets
elektronik på et lille print ved siden af WiFi miniPCI kortet...
Og på mange maskiner er bluetooth og grafikkort også selvstændige kort,
men med perifære forbindelser fastmonteret i maskinen

I gamle dage var det også normalt at ethernet kort var daughterboards,
så alle modeller i en serie havde det fysiske stik men kortet inden i
manglede på de billigste...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 14:12

Esben von Buchwald <use-net@amokk.spam-DANMARK> skrev:

: Klaus D. Mikkelsen wrote:
:
: > Esben von Buchwald skriver:
: >
[...]

Ved du hvad det er for noget elektronik? For det er ikke et modem, der
sidder på printkortet.

Fra : Jesper Thoestesen

Dato : 23-05-06 14:53

In dk.edb.internet.udbydere Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> : Men p? b?de min gamle Dell og min nuv?rende IBM sidder modemets
> : elektronik p? et lille print ved siden af WiFi miniPCI kortet...
>
> Ved du hvad det er for noget elektronik? For det er ikke et modem, der
> sidder p? printkortet.

Det vil sige at det her er nogle svindlere?

http://www.westworldcomputers.com/parts/IBM/600/05K3567.htm

De fors?ger ihvertfald at s?lge et lille printkort som om
det er et modem til en Think Pad.

--
Th?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 15:54

Jesper Thoestesen <jt@mail.thoestesen.invalid> skrev

[...]
: > sidder p? printkortet.
: >
:
[...]

Hvad har det at gøre med det jeg skriver om?

Og jeg gik selvfølgelig ud fra, at en "nuværende" IBM er en nyere model:

http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:600

Jeg ville heller aldrig benægte at den her har et modem:

http://www.elettropedia.org/raccolta.asp?user=pro8t

Men det der åbenbart har svært ved at trænge ind hos Herr Mikkelsen et al,
er, at man ikke sætter et traditionelt gammeldags modem i en bærbar computer
længere. Og de "integrerede" - et udtryk IBM selv bruger om deres - modem
man finder i f.eks en IBM TP idag ikke er et sådan traditionelt gammeldags
modem. De integrerede modem er en kombinationation af software og noget
digital signal processor chipset. Og at det er umuligt at skille det "modem"
der bruges når man ringer op via en fastnettelefon fra det "modem" der
bruges når man ringer op via en mobil.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-05-06 18:03

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> der bruges når man ringer op via en fastnettelefon fra det "modem" der

Pointen er at man i gamle dage havde et stort kredsløb som elektronisk
modulerede de digitale data så de kunne overføres via en telefonlinje
som lyd... Da dette er for dyrt at lave, består hardwaren i et modem i
dag af en ADC/DAC og ikke så meget andet. Softwaren i PCen modulerer -
som du siger - datene til et digitalt lydsignal som herefter konverteres
til analogt af modemets DAC og sendes gennem telefonlinjen.

Pointen er, at når du benytter en digital linje som GSM eller GPRS, skal
signalet ikke moduleres til lyd eller konverteres til analogt, og du kan
dermed blot benytte mobiltelefonens datakanaler, til trafikken.

At telefonen installeres som et modem-device i windows og andre OSer
blot et spørgsmål om kompatibilitet med softwarens opbygning. håber du
snart forstår vores forklaring

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 21:08

> [...]

> At telefonen installeres som et modem-device i windows og andre OSer
> blot et spørgsmål om kompatibilitet med softwarens opbygning. håber du

Nu har jeg haft nogenlunde den samme opfattelse som du skriver her
siden:

Og det du skriver strider selvfølgelig ikke med det som jeg skriver
ovenfor - eller omvendt.

Den oprindelige påstand - fra:

-at man ikke bruger et indbygget modem til at forbinde til en
mobiltelefon, men et software modem var således forkert. I begge
tilfælde er der for det meste tale om noget software.

De forklaringer, som jeg så (indtil nu) har set i disse tråde mener jeg
ikke på nogen måde viser at den påstand var rigtig. Tvært i mod. Det har
været nogle tanke eksperimenter. Det ene eller andet modem kobles fra og
kan du så forbinde med den ene eller anden telefon-forklaringer. Og det
kunne så alligevel ikke bruges til noget. For det meste kunne det slet
ikke lade sig gøre i praksis.

Og så skal man selvfølgelig være opmærksom på, at betegnelsen "modem"
også bruges i mange tilfælde hvor det ikke handler om at modulerer og
demodulerer et signal.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 13:58

Esben von Buchwald <use-net@amokk.spam-DANMARK> skrev:

: Klaus D. Mikkelsen wrote:
: >
[...]

Happy Slapping?

Du trænger også til at få revideret din opfattelse af hvad et modem er.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 14:20

Axel Hammerschmidt skriver:

> Du trænger også til at få revideret din opfattelse af hvad et modem er.

Øøøøh, står du foran spejlet nu ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 15:56

[...]

Det ligner sørme en kommentar fra een der er løbet tør for argumenter.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 16:00

Axel Hammerschmidt skriver:

> Det ligner sørme en kommentar fra een der er løbet tør for argumenter.

Næh nej. Det ligner en kommentar fra en der slår sig på lårene af grin,
for hver gang du bliver ved med at komme med dine egenfortolkninger.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 16:33

[...]

Når du nu selv skal sige det. Hvem tror du så det er, der er til grin?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 16:36

Axel Hammerschmidt skriver:

> Når du nu selv skal sige det. Hvem tror du så det er, der er til grin?

Ud fra at du er den eneste i denne debat der tror at du bruger dit
indbyggede 56K modem til kommunikation til din mobil - så gæt selv....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 17:34

[...]

Se i et spejl. Gæt selv. Selvfølgelig er du løbet tør for argumenter.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 17:49

Axel Hammerschmidt skriver:

> Se i et spejl. Gæt selv. Selvfølgelig er du løbet tør for argumenter.

Ja, for du vil ikke høre efter....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 13:58

[...]

Ah! Så bruger jeg det vel også til at koge æg med?

: > Og hvad betydning har det i øvrigt - om jeg gør/ikke gør?
:
: Hvis du gør, så virker det ikke.

Jeg bruger wireless. Det PC Card jeg bruger i øjeblikket har i øvigt en DSP
(fra Texas Instruments). Så det er måske et "modem".

[...]

Forkert! Det du kalder for en driver finder man i konrolpanelet der hedder
Telefon- og modemindstillinger, i W2K. Og under hvilket faneblad tror du
modem (sic! ) over IR link optræder? Under fanebladet der hedder modem,
selvfølgelig.

[...]

Men kan du også sandsynliggøre, at det er fordi det indbyggede "modem" er
gået i stykker og ikke bare fordi forbindelsen til RJ11 er brændt af? Nej,
vel.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 14:19

> [...]
> Telefon- og modemindstillinger, i W2K. Og under hvilket faneblad tror du
> modem (sic! ) over IR link optræder? Under fanebladet der hedder modem,

Selvfølgelig. For det er et modem.

Men det er ikke indbygget i din computer.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 15:59

[...]

Det vil sige, at det er ikke en driver.

: Men det er ikke indbygget i din computer.

Det ser da meget indbygget ud.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 15:59

Axel Hammerschmidt skriver:

> : Selvfølgelig. For det er et modem.
>
> Det vil sige, at det er ikke en driver.

Driveren viser det modem du får ved at koble din telefon til din BT
kanal.

> Det ser da meget indbygget ud.

Jeps. Men det er fordi du ikke ved bedre.

Hvis du nu kobler et eksternt modem til din computer via USB, optræder
det på samme liste. Er det så også indbygget i din computer ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 16:34

[...]

Jeg mener det hedder et kontrolpanel.

[...]

Det var netop fordi der ikke var et eksternet modem (sådan noget kan man se
med det blotte øje) at jeg kunne sige, at det ser da meget indbygget ud. Og
nu vil du så ha' at jeg kobler et eksternt modem på via USB og - hvad...?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 16:39

Axel Hammerschmidt skriver:

> Jeg mener det hedder et kontrolpanel.

Øøøh ?

> [...]
> nu vil du så ha' at jeg kobler et eksternt modem på via USB og - hvad...?

Lad os fjerne det indbyggede 56K modem som du mener at kommunikationen
til din mobiltelefon går gennem, virker det så stadigvæk ?

Lad os så sætte et 56K USB modem på din PC, går kommunikationen til din
mobiltelefon så gennem dit eksterne modem ?

Dit mobilmodem er ikke "indbygget" i din computer. Det er en integreret
del af dist styresystem og formodentligt derfor tror du selv at det er
bygget ind i computeren.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-06 17:37

[...]

Vi går i ring. Der er ingen fjern modem mulighed i BIOS.

: Lad os så sætte et 56K USB modem på din PC, går kommunikationen til din
: mobiltelefon så gennem dit eksterne modem ?

Hvorfor det? Det har jeg aldrig sagt det gør.

: Dit mobilmodem er ikke "indbygget" i din computer. Det er en integreret
: del af dist styresystem og formodentligt derfor tror du selv at det er
: bygget ind i computeren.

Du ta'r fejl. Det modem, der forbinder via mobiltelefon er lige så indbygget
og integreret som det, der forbinder via fastnettelefon.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 17:52

Axel Hammerschmidt skriver:

> Vi går i ring. Der er ingen fjern modem mulighed i BIOS.

Det er der eksempelvis på min computer.

> : Lad os så sætte et 56K USB modem på din PC, går kommunikationen til din
> : mobiltelefon så gennem dit eksterne modem ?
>
> Hvorfor det? Det har jeg aldrig sagt det gør.

Nej, du har sagt at det går gennem det interne modem. Kan vi blive enige
om at du i:
> [...]

> Du ta'r fejl. Det modem, der forbinder via mobiltelefon er lige så indbygget
> og integreret som det, der forbinder via fastnettelefon.

Og et eksternt USB modem er lige så indbygget som et internt modem ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-05-06 22:36

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]

> nu vil du så ha' at jeg kobler et eksternt modem på via USB og - hvad...?

Jeg kan godt forstå at Klaus har sine problemer med at forklare for dig,
for du "lytter" eller "læser" som de blinde de slås'

Måske vil du bare ikke forstå?

Hvis ikke du havde et indbygget 56k modem i din bærbare, så ville du
stadig via IR kunne tilslukke til din T610, og anvende den som modem, så
NEJ, du bruger ikke dit indbyggede 56k modem til at forbinde til din
mobiltelefon.

Mobiltelefonen virker som modem - og du ser den som et modem tilsluttet
via IR. Og ja, den styres af en driver - det gør alt hardware...

Du gør dig selv en stor tjeneste ved ikke at være så hårdnakket påståelig...

Lars B

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-05-06 23:35

Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk> wrote:

> Jeg kan godt forstå at Klaus har sine problemer med at forklare for dig,
> for du "lytter" eller "læser" som de blinde de slås'
>
> Måske vil du bare ikke forstå?

Eller også har jeg (og andre) en anden opfattelse af et indbygget modem.

> [...]
> stadig via IR kunne tilslukke til din T610, og anvende den som modem, så
> NEJ, du bruger ikke dit indbyggede 56k modem til at forbinde til din

Men det har jeg - et indbygget modem i min bærbar. Så hvad skulle dit
tankeeksperiment bevise?

> Mobiltelefonen virker som modem - og du ser den som et modem tilsluttet
> via IR. Og ja, den styres af en driver - det gør alt hardware...

Hvad forstår du ved at mobiltelefonen virker som modem? Det var i hvert
fald ikke tilfældet med en T610, at det havde modem.

> [...]

:
: Du bruger ikkr det indbyggede 56K modem til at forbinde til din

Du kan selv blive klogere, ved at finde ud af hvem det er der er
påståelig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-06 06:45

Axel Hammerschmidt skriver:

> Eller også har jeg (og andre) en anden opfattelse af et indbygget modem.

Hvem andre ?

> Men det har jeg - et indbygget modem i min bærbar. Så hvad skulle dit
> tankeeksperiment bevise?

At enhver bærbat med blot IrDa kan bruges sammen med en mobil og agere
modem. Det er der ikke indbygget noget 56K modem af...

> Du kan selv blive klogere, ved at finde ud af hvem det er der er
> påståelig.

Dig, kun dig og ikke andre end dig.

Hvis du sætter eksempelvis et USB modem til din computer, er det så også
"indbygget" ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Lars Jensen

Dato : 27-05-06 07:05

Axel Hammerschmidt skrev:

> Eller også har jeg (og andre) en anden opfattelse af et indbygget modem.

> Men det har jeg - et indbygget modem i min bærbar. Så hvad skulle dit
> tankeeksperiment bevise?

For fanden i pokker da - se nu bort fra at du har det pokkers indbyggede
modem... JA DU HAR ET INDBYGGET MODEM, MEN NÅR DU TILSLUTTER VIA DIN
MOBILTELEFON, ANVENDES DET IKKE!

Så kan det vist ikke skrives mere tydeligt!?

Fordi min bil har klimaanlæg, så er det ikke det der skifter luften ud
hvis jeg slukker for det, og ruller mine forruder ned...

> Hvad forstår du ved at mobiltelefonen virker som modem? Det var i hvert
> fald ikke tilfældet med en T610, at det havde modem.

Jo det er så. Jeg har selv haft et T610 i over et år, og anvendte den
selv som et modem til at forbinde til firmaets dial-ins.

> Du kan selv blive klogere, ved at finde ud af hvem det er der er
> påståelig.

Du har store problemer med at adskille tingene...

Lars B

Fra : Lars Jensen

Dato : 27-05-06 07:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Axel Hammerschmidt skriver:

> Hvis du sætter eksempelvis et USB modem til din computer, er det så også
> "indbygget" ?

Jajada Klaus, fordi der er jo stadig et 56K modem indbygget... arghhhh :)

> Klaus

Lars B

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-05-06 07:32

> Eller også har jeg (og andre) en anden opfattelse af et indbygget modem.

Vi prøver lige igen:

Din telefon har et GRPS modem der kan snakke med en mobilmast og som bruges
til at lade en bærbar forbinde til nettet via en mobiltelefon.

Din telefon har en IR port, hvor den kan forbinde til andre IR devices.
F.eks. en bærbar, eller f.eks. en anden telefon, eller en printer.

Din bærbar har en ethernet forbindelse og denne ender på et eller andet
tidspunkt sandsynligvis på nettet via noget ADSL.

Din bærbar har et indbygget 56k modem. Dette kan _kun_ forbinde til en
telefonfobindelse. Om det er software eller hardware er ligegyldigt, stikket
er et telefonstik. Og hvis du ikke har et telefon kabel i stikket kan du på
ingen måde bruge det indbyggede modem til at komme på nettet.

Thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-06 21:20

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Hvem andre ?

Du gav din definition på et modem i,

som:

"et modem er en ting der modulerer og demodulerer til et telefonnet"

99,9 pct af befolkningen anvender udtrykket modem om et ADSL-, ISDN
eller kabel modem. Disse er ikke "ting der modulerer og demodulerer til
et telefonnet".

> At enhver bærbat med blot IrDa kan bruges sammen med en mobil og agere
> modem. Det er der ikke indbygget noget 56K modem af...

Det viser intet. Der sidder slet ikke noget gammeldags fysisk modem i de
bæbar der sælges i dag. Alligevel står der i annoncerne, at de har
indbygget modem.

> Dig, kun dig og ikke andre end dig.

Du bliver ikke klogere.

> Hvis du sætter eksempelvis et USB modem til din computer, er det så også
> "indbygget" ?

Den har vi haft.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-06 21:20

Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk> wrote:

<snip: en masse råberi>

> Jo det er så. Jeg har selv haft et T610 i over et år, og anvendte den
> selv som et modem til at forbinde til firmaets dial-ins.

En T610 har ikke GSM modem.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-06 22:36

Axel Hammerschmidt skriver:

> 99,9 pct af befolkningen anvender udtrykket modem om et ADSL-, ISDN
> eller kabel modem. Disse er ikke "ting der modulerer og demodulerer til
> et telefonnet".

Kabelmodem er til coaxnet, ellers er det et modem som et ADSL eller ISDN
modem.

> Det viser intet. Der sidder slet ikke noget gammeldags fysisk modem i de
> bæbar der sælges i dag. Alligevel står der i annoncerne, at de har
> indbygget modem.

Kan vi blive enige om at der er et telefonstik ?

Ja = der er indbygget et modem i den bærbare.
Nej = der er intet modem i den bærbare.

> Den har vi haft.

Ja, men du svarede aldrig på spørgsmålet.

Hvis du sætter eksempelvis et USB modem til din computer, er det så også
"indbygget" ?

Svar enten ja eller nej.

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-05-06 07:16

Axel Hammerschmidt skrev:

> <snip: en masse råberi>

Det er man jo nød til for at det trænger igennem hos dig - men alligevel
gør det det ikke!?

> En T610 har ikke GSM modem.

Det var lige godt satans!

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=dk&lc=da&ver=4000&template=pp1_1_1&zone=pp&lm=pp1&pid=10055

Gider du læse hvad der står under "Internet" på det datasheet over T610?

Internet

* Modem
* WAP 2.0 XHTML
* WAP 1.2.1

Og T610 er også på listen over Sony Ericsson telefoner med "Modem":

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=dk&lc=da&ver=4000&template=pp2_4_2&zone=pp&lm=pp2&fid=3196

Er du snart færdig med at være påståelig?

Lars B

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-05-06 09:25

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Kabelmodem er til coaxnet, ellers er det et modem som et ADSL eller ISDN
> modem.

Men det er ikke "ting der modulerer og demodulerer til et telefonnet" og
iflg din egen definition, så er det ikke et modem. Men du kalder det
alligevel for modem.

> Kan vi blive enige om at der er et telefonstik ?
>
> Ja = der er indbygget et modem i den bærbare.
> Nej = der er intet modem i den bærbare.

Om der er telefonstik:

ja - der er indbygget modem, der bruges ved fastnettelefon.

nej - der er ikke indbygget modem, der bruges ved fastnettelefon.

Det kan der godt være.

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-05-06 09:46

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det kan der godt være.

Hold fast hvor du vrøvler...

Svar nu på det manden spørger om - et USB modem så står ved siden af den
bærbare pc, er _det_ indbygget!?

Spørgsmålet var ikke om der også samtidig kunne være noget indbygget.

Er du svagtfattende?

Lars B

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-05-06 09:50

Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt skrev:

<snip>

> [...]
> * WAP 2.0 XHTML
> * WAP 1.2.1
>
> Og T610 er også på listen over Sony Ericsson telefoner med "Modem":

Det er et GPRS modem. Videre, under modem står der bare:

"Understøttelse af GSM-internetopkald"

Under data konti i manualen er det muligt at vælge enten GSM-data eller
GPRS-data. Men det er WAP indstilling.

> Er du snart færdig med at være påståelig?

Du er jo ikke så heldig med dine.

Gider du i øvrigt bruge korte link, http://tinyurl.com

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-05-06 10:22

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det er et GPRS modem. Videre, under modem står der bare:
>
> "Understøttelse af GSM-internetopkald"

Jeg giver op... simpelthen...

Lars B

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-05-06 22:06

Axel Hammerschmidt skriver:

> Om der er telefonstik:
>
> ja - der er indbygget modem, der bruges ved fastnettelefon.
>
> nej - der er ikke indbygget modem, der bruges ved fastnettelefon.

Tak

> Det kan der godt være.

Nu svarer du udenom.

Hvis du sætter et eksternt USB modem til din computer, er det så også
"indbygget" ?

(herover svarer du enten ja eller nej)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-06 00:59

Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk> wrote:

[citat rettet]

> Hold fast hvor du vrøvler...
>
> Svar nu på det manden spørger om - et USB modem så står ved siden af den
> bærbare pc, er _det_ indbygget!?

Hvad ville du selv svare?

> Spørgsmålet var ikke om der også samtidig kunne være noget indbygget.

Men du forstod jo svaret!

> Er du svagtfattende?

Nej. Hvorfor spørger du?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-06 00:59

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Tak

Selv tak. Det udelukker ikke, at det indbyggede modem kan bruge andre
forbindelser.

> Nu svarer du udenom.

Nej. Dit oprindelige spøgsmål kom i

og det er et forsøg fra din side, på at lægge en anden mening i det jeg
havde skrevet. Du undlader nemlig i ovennævnte post, at citere det jeg
svarede på.

Når jeg skrev: Det modem, der forbinder via mobiltelefon, så er det
selvfølgelig det indbyggede modem som du omtalte.

For det rigtige citat, se til sidst i

Det giver en helt anden mening, end du lægger i det.

Du tillægger mig nemlig: "Og et eksternt USB modem er lige så indbygget
som et internt modem?"

> Hvis du sætter et eksternt USB modem til din computer, er det så også
> "indbygget" ?
>

> (herover svarer du enten ja eller nej)

Det overlader jeg til dig at fuske videre med.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-06 06:42

Axel Hammerschmidt skriver:

> Selv tak. Det udelukker ikke, at det indbyggede modem kan bruge andre
> forbindelser.

Jo

> Det overlader jeg til dig at fuske videre med.

Ja, for det vil stille dig i et dårligt lys at skulle svare på det
spørgsmål !
Men du får da chancen igen.

Et indbygget modem er noget hardware i en computer. Et modem der
optræder i eksempelvis windows "phone and modem options" er ikke
indbygget men er noget styresystemet kender til. Om det så sidder
indbygget i computeren, er sluttet til via USB eller det er en
mobiltlefon der kommunikerer via BT eller IrDa.

Svar ja eller nej til disse spørgsmål:

Jeg har en computer med et indbygget modem (56K modem) det er det eneste
der optræder i phone and modem options lige nu). Tilslutter jeg så T610
vil IrDa vil kommunikationen til mobiltelefonen så gå gennem det
indbyggede 56K modem ?

Jeg tilslutter min T610 til computeren via BT, den optræder nu i phone
and modem options. Er den så indbygget i min computer ?

Jeg tilslutter et eksternt 56K modem via USB og disabler mit indbuggede
56K modem. Nu optræder det eksterne modem i phone and modem options, er
det modem så indbygget i min computer ?

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-05-06 10:56

Axel Hammerschmidt skrev:

> [citat rettet]

> Hvad ville du selv svare?

Du er et fjols...

Lars B

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-06 13:32

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Jo

Selvfølgelig gør det ikke det.

> Ja, for det vil stille dig i et dårligt lys at skulle svare på det
> spørgsmål !

Du quotefuckede. Simpelthen.

> Men du får da chancen igen.

Det gør du ikke.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-06 13:33

Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk> wrote:

<snip>

> Du er et fjols...

Prøv igen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-06 13:39

Axel Hammerschmidt skriver:

> Selvfølgelig gør det ikke det.

Jo.

> Du quotefuckede. Simpelthen.

Næh.

> Det gør du ikke.

Okay.

Vi kan hermed udlede at du stadigvæk fejlagtigt tror at din PC bruger
det indbyggede 56K modem til at kommunikere med din mobiltelefon.

Du minder mig om Mikki Freddi P. Rap:
" Er jeg den eneste der kan se det, den sag er jo banal.
Alle er psykopater, jeg er den eneste der er normal. "

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-05-06 14:26

Axel Hammerschmidt skrev:

> <snip>

> Prøv igen.

Jamen, det var mit endelige svar. Hvad har jeg vundet?

Lars B

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-06 18:25

Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk> wrote:

<snip>

> Jamen, det var mit endelige svar. Hvad har jeg vundet?

Du må nøjes med opmærksomheden.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-06 18:25

> [...]

> " Er jeg den eneste der kan se det, den sag er jo banal.
> Alle er psykopater, jeg er den eneste der er normal. "

Quotefucking.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-06 19:08

Axel Hammerschmidt skriver:

> Quotefucking.

Kan du andre ord ?

Svar nu på de spørgsmål.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-06 22:20

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Kan du andre ord ?

Troll

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-06 22:22

Axel Hammerschmidt skriver:

> Troll

Okay, vi er oppe på 2 ord. Qoutefucking og troll.

Klaus
--
Dette indlæg er sendt via det interne 56k modem, videre til min ethernet
portt, over kabel til router og videre til ADSL modem og videre til

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-05-06 22:40

Axel Hammerschmidt skrev:

> Troll

Ved du rent faktisk hvad "Troll" betyder (nu du ikke ved hvad modem
betyder)?

Lars B

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-06 22:42

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Okay, vi er oppe på 2 ord. Qoutefucking og troll.

Quotefucking!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-06 06:47

Axel Hammerschmidt skriver:

> Quotefucking!

Er du klar over, hvad ordene qouefucking og troll dækker over ???

Troll er nærmest betegnelsen på dig selv.

Du undlader at svare på relevante spørgsmål, du kommer med "ud i skoven
påstande" som du ikek vil sige om du mener eller ej.

Alt i alt gør du dig selv mere og mere til grin - men det er jo op til
dig selv.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-05-06 12:46

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Er du klar over, hvad ordene qouefucking og troll dækker over ???
>
> Troll er nærmest betegnelsen på dig selv.

Det passer bedre på dig.

> Du undlader at svare på relevante spørgsmål, du kommer med "ud i skoven
> påstande" som du ikek vil sige om du mener eller ej.

Som jeg skrev tidligere, så tillagde du mig et andet synspunkt, end det
jeg gav udtryk for (quotefucking) og dine "relevante spørgsmål" på det
grundlag har form som et forhør. Dine "relevante spørgsmål" får derfor
den behandling, som de fortjener.

> Alt i alt gør du dig selv mere og mere til grin - men det er jo op til
> dig selv.

Din bekymring er rørende.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-06 13:11

Axel Hammerschmidt skriver:

> Det passer bedre på dig.

Whatever.

> [...]
> jeg gav udtryk for (quotefucking) og dine "relevante spørgsmål" på det
> grundlag har form som et forhør. Dine "relevante spørgsmål" får derfor

Hvis du nu svarede ærligt på mine simple spørgsmål kan vi jo finde ud af
om vi mener det samme eller ej.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-06-06 06:32

> [...]

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Whatever.

> Hvis du nu svarede ærligt på mine simple spørgsmål kan vi jo finde ud af

Jamen så vil jeg da svare ærligt på dit "relevante spørgsmål", der lyder
sådan her:

Pladder!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 06:38

Axel Hammerschmidt skriver:

> Pladder!

Ja, endnu engang lykkedes det for dig at ikke engang kunne svare på 3
simple spørgsmål med ja eller nej.

Det må jo være fordi du har indset at du har jokket i spinaten og
klamret dig til noget forkert, men ikke vil indrømme det.

JEg har lært et ord af dig, der passer: Troll

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-06-06 20:36

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> JEg har lært et ord af dig, der passer: Troll

../..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 22:51

Axel Hammerschmidt skriver:

> ./..

Hold da op, er dit 56K modem gået i stykker så du ikke kan sende
tekstbeskeder via dit internet ??

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-06-06 06:55

> Hold da op, er dit 56K modem gået i stykker så du ikke kan sende
> tekstbeskeder via dit internet ??

Imponerende viljestyrke du udviser Klaus; jeg plejer at være en tålmodig
mand, men hold da op, hvor er det op ad bakke.....

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-06 13:04

Axel Hammerschmidt skriver:

> Nope. Det er en Mac.

Det har den.

Open Firmware hedder det på MAC'sk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-06-06 06:32

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Det har den.
>
> Open Firmware hedder det på MAC'sk

Open Firmware er hverken en BIOS eller et setupprogram.

Og så hedder det Mac, ikke MAC. Det sidste er den annerkendte
forkortelse for Media Access Control, som på et netkort.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 06:38

Axel Hammerschmidt skriver:

> Open Firmware er hverken en BIOS eller et setupprogram.

Nåh.....

Hvor tit har du brugt OF ?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-06-06 20:33

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Axel Hammerschmidt skriver:

> Nåh.....
>
> Hvor tit har du brugt OF ?

Flere gange end du har.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 22:52

Axel Hammerschmidt skriver:

> Flere gange end du har.

Sikkert, men har du lært noget af det ???

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-06-06 16:31

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

: Axel Hammerschmidt skriver:
: >
: > Flere gange end du har.
:
: Sikkert, men har du lært noget af det ? <snip:overflødige tegn fjernet>

Det hedder snart EFI. Og så lære du endnu nogle nye ord.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-06-06 17:53

Axel Hammerschmidt skriver:

> Det hedder snart EFI.

Elektronic Fuel Injection.

> Og så lære du endnu nogle nye ord.

Ja, maj lære altid hele tiden.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-06 00:25

Hehehe det er lidt underholdende...

Dit internet 56K modem bliver ikke brugt til noget som helst. Som andre
siger er det dit operativsystem som igennem en driver bruger et virtuelt
modem som kører ud igennem din mobiltelefon. Her er ingen forskel på om
dette foregår via bluetooth eller IrDA...

56K modemet benyttes KUN når du stikker en ledning i det...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 14-05-06 19:46

On Sun, 14 May 2006 19:17:58 +0200, BuFFerz
<nospam@tomesdfsdfs.dfsklh> wrote:

> [...]
>http://kortlink.dk/2qb6
>
>Eller skal der noget specielt til - pris ?
>

>Jeg ved ikke noget om det - hvad kan i foreslå ?

Hejsa

det kræver modem i den bærbare computer og denne tilsluttes så en
mobiltelefon, der ringer op til ens udbyder.

Udover de minutter du bruger mobiltelefonen, skal du være opmærksom på
at det koster 24 øre pr. minut.

Det burde du kunne nøjes med, selvom minutprisen nærmer sig ca. 1
krone
Mogens Jørgensen - Webhotel : Fra 0 kroner i oprettelse. 7,-/md.
Easy Webhost - http://www.easywebhost.org/
Ærlig og UDEN gummiparagraffer. Trafik til priser du forstår.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-05-06 19:56

"Mogens Jørgensen - www.easywebhost.org" <admin@yyy-easywebdesign-xxx.org>
wrote in message news:vjue621b9i3td030bbervpd3k9p52uoqsi@4ax.com...
> det kræver modem i den bærbare computer og denne tilsluttes så en
> mobiltelefon, der ringer op til ens udbyder.

Det er noget sludder. Et modem i en bærbar er til at tilkoble direkte til
fastnet. Med mindre du har en PSTN gateway via mobilen så er det pladder.

Det kræver en mobiltelefon med indbygget modem, hvor der skabes forbindelse
til den bærbare via USB, Serielkabel e.l

> Udover de minutter du bruger mobiltelefonen, skal du være opmærksom på
> at det koster 24 øre pr. minut.

Hvis man kører på TDC´s net kan man altid tilkoble sig til nettet via GPRS.
Det er vist med Sonofon hvor man ikke kan connecte fordi sonofon ikke giver
adgang til nettet. Hvis man har Unotel, Telmore, TDC, 3´ osv så er der
inkluderet internet "abonnement"

Idag er det naturligt at bruge GPRS og 3G, tror det bliver for besværligt og
dyrt via normal opkald via modem fra mobilen. Man betaler dermed for
datatraffik.

Fra : Madsen

Dato : 14-05-06 19:57

BuFFerz wrote:
> [...]
> http://kortlink.dk/2qb6
>
> Eller skal der noget specielt til - pris ?
>

> Jeg ved ikke noget om det - hvad kan i foreslå ?

En Mobil telefon med GPRS og et datakabel feks til USB, modem er ikke
nødvendigt.
Kræver dog at dit abonnement er med GPRS.
https://www.telmore.dk/productsinfo/gprs/info.do
--
Hilsen Madsen

Fra : Ped

Dato : 14-05-06 22:33

BuFFerz skrev:
> [...]
> http://kortlink.dk/2qb6
>
> Eller skal der noget specielt til - pris ?
>

> Jeg ved ikke noget om det - hvad kan i foreslå ?

Hvis I vælger mobiltelefonløsningen skal mobilen enten understøtte GPRS
eller kunne fungere som modem. GPRS er det hurtigste, men det andet er
også muligt, hvis det blot er til mail. Normalt er GPRS noget man skal
tilvælge til sit eksisterende mobilabonnement, hvorimod man ved alm.
modembrug blot kalder op til et opkaldsnummer, ligesom man gjorde (gør?
) ved gammeldags modem'er. Det kræver ikke ekstra abonnement til
mobilen.

Dernæst skal mobilen kunne kommunikere med den bærbare, enten via
infrarød (IR), bluetooth (BT) eller kabel. Alene det kan være
drilagtigt, så prøv først at få det til at virke, inden I investerer i
ekstra abonnementer.

Så er der det med internetabonnement til den bærbare. Du skriver ikke
hvilken type bredbånd de har, men det er ikke sikkert at
bredbåndsabonnementet umiddelbart kan anvendes til den bærbare. Da jeg
havde TDC ADSL for et år siden kunne det ikke, og jeg var derfor nødt
til at have to abonnementer - et herhjemme og et til den bærbare. Der
findes mange typer abonnementer, også gratis, men vær opmærksom på om de
gratis også kan anvendes i udlandet - det er ikke sikkert. Så måske et
abonnement til et par hundrede kroner vil være nødvendigt.

Vær til slut opmærksom på, at det ikke er billigt at være mobilt på
nettet. Især i udlandet kan det være dyrt. Og der kan nemt være over
100% forskel på GPRS prisen blandt forskellige operatører indenfor samme
land, så det kan godt betale sig at checke priserne hjemmefra.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-05-06 09:33

> [...]
> forskel på GPRS prisen blandt forskellige operatører indenfor samme land,
> så det kan godt betale sig at checke priserne hjemmefra.

Man kan downloade med op til 170 kbps via GPRS, så hvis man udnytter
båndbredden 100%, så bliver det til 1.275 MB/minut og med Telmores takst på
10 kr/MB koster det så op til 12 kr/minut eller op til 765 kr/time. Så undgå
større downloads !
I udlandet koster det typisk mellem 50 og 100 kr/MB, så det kan altså løbe
op i 7650 kr/time, hvis man ikke passer på.

Niels Dybdahl

Fra : Esben

Dato : 15-05-06 09:51

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I udlandet koster det typisk mellem 50 og 100 kr/MB, så det kan altså løbe
> op i 7650 kr/time, hvis man ikke passer på.

Et Vodafone MCC ligger altså max på omkring 40-44kbps over GPRS, og det er
et class 10 kort (4 download- og 2 upload-slots, som er bedre end de fleste
mobiltelefoner) - men dyrt er det under alle omstændigheder.

--
Esben

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-05-06 10:12

"Esben"
> [...]
> et class 10 kort (4 download- og 2 upload-slots, som er bedre end de fleste
> mobiltelefoner) - men dyrt er det under alle omstændigheder.

Det må være et andet system de bruger i Indien, der kører vi
internet over mobilen til 4,5kr i timen uden begrænsning, efter
klokken 22 er det helt gratis. Hastigheden nogenlunde som i
beskriver her - det hænger da slet ikke sammen.??-max-

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-05-06 11:36

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> klokken 22 er det helt gratis. Hastigheden nogenlunde som i
> beskriver her - det hænger da slet ikke sammen.??-max-

Der er jo også stor teknologisk vækst,der hænher man ikke fast i gamle
monopol dage

Fra : Esben

Dato : 15-05-06 16:12

> [...]
> klokken 22 er det helt gratis. Hastigheden nogenlunde som i
> beskriver her - det hænger da slet ikke sammen.??-max-

Er det GPRS eller GSM-data/HSD?
Der er jo fx også "High Speed Data" hos Telmore og andre herhjemme, hvor
afregningen er baseret på tidsforbrug og ikke trafik - selvom det nok stadig
ikke er indiske priser.
https://www.telmore.dk/productsinfo/highspeeddata/info.do
Som jeg har oplevet det, så har GPRS været en anelse hurtigere og mere
stabilt.

--
Esben

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-05-06 11:18

Ped <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev:

<snip>

[...]

Du kan bruge dit ADSL ab hos TDC til at forbinde fra en mobil med GPRS. Det
er ikke nødvendigt med et særskilt ab. Men det er rigtigt, at der har været
problemer hos TDC med at få adgang til alle tjenesterne. F.eks TDCs
newsserver. Men det blev fixet her i efteråret.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-05-06 14:28

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> problemer hos TDC med at få adgang til alle tjenesterne. F.eks TDCs
> newsserver. Men det blev fixet her i efteråret.

hvordan vil du lige bruge dit ADSL abbo til at connecte via mobil?

TDC adsl giver dig jo ikke noget tlf. nummer eller brugernavn/password
der skal bruges ved opkobling, da den selv klarer det hele når du sætter
ADSL modemet til

der er intet behøv for andet end at have GRPS hos operatøren, og skrive
*99# ind som opkaldsnummer!!!

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-05-06 16:57

: Axel Hammerschmidt wrote:
:
[...]

Jeg taler om tjenesterne, de der følger med ADSL abboet. F.eks nntp og smtp.

[...]

Så får du vel kun de tjenester der følger med mobiltelefonen, som WAP, uden
anden obonnement? Der er selvfølgelig mulighed for sådan nogle åbne
tjenester som Sunsites newsserver

I det her tilfælde er det interessante ikke GPRS til WAP, men
opkoblingsmulighed til internet fra en PC via mobilabonnementet som
alternativ til bredbånd.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-06 00:29

Axel Hammerschmidt wrote:
> : hvordan vil du lige bruge dit ADSL abbo til at connecte via mobil?
>
> Jeg taler om tjenesterne, de der følger med ADSL abboet. F.eks nntp og smtp.

Ja, så længe du er på TDCs netværk (hvilket du er som TDC Mobil,
Telmore, Debitel etc. kunde) vil du have fri adgang til TDCs NNTP, SMTP mv.

> [...]
> : *99# ind som opkaldsnummer!!!
>
> Så får du vel kun de tjenester der følger med mobiltelefonen, som WAP, uden

Nej. Du får en ganske almindelig opkobling til internettet. WAP har
intet med selve opkoblingen at gøre, WAP er et gammelt system til
visning af simple hypertext-sider på primitive telefoner for 5-6 år siden.

> I det her tilfælde er det interessante ikke GPRS til WAP, men
> opkoblingsmulighed til internet fra en PC via mobilabonnementet som
> alternativ til bredbånd.

Det som du kalder "WAP" er blot nogle sider der ligger på internettet
ligesom alle andre websites, forskellen er blot at WAP-sider er skrevet
i WML sprog hvor alm. websites er skrevet i (X)HTML sprog.

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-05-06 22:36

Hvis den bærbare har Bluetooth eller Infrarød port, og telefonen også
har én af de 2, kræver det ingen ekstra indkøb, såfremt telefonen er af
nyere dato og dermed understøtter GPRS (hvilket teleoperatøreren også
skal understøtte). Er der hverken infrarød eller bluetooth må man
indkøbe et datakabel til at koble apparaterne sammen.

Men når apparaterne er forbundet (via kabel, IR eller BT) finder Windows
et modem på den tilkoblede telefon. Herefter opretter man en dial-up
genvej og sætter *99# som telefonnummer, så kan man gå online, og man
betaler kun for trafikken...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 21-05-06 01:25

"Esben von Buchwald" <use-net@amokk.spam-DANMARK> skrev i en meddelelse
> [...]
> et modem på den tilkoblede telefon. Herefter opretter man en dial-up
> genvej og sætter *99# som telefonnummer, så kan man gå online, og man

Tak til Esben for en fin og udførlig forklaring på hvordan jeg lige har fået
min mobilos på nettet. Virkede i første hug.
Har ellers ikke kunne få det til at virke da jeg var overbevist om at jeg
skulle anvende brugernavn og pw.

Venligste hilsner

Fillip

Fra : Main

Dato : 15-05-06 14:27

"BuFFerz" skrev:

> Hej
>
> Jeg har noget familie der har en bærbar PC.
> Der hjemme har de bredbånd - men når de er i fx sommerhus vil de gerne
> kunne komme på nettet nogle minutter for at læse email mm.

Et brugt nokia d211 kort er en fin løsning til det. Det er meget nemt at
sætte op. Familen kan så bare vælge at oprette et gratis abbonnement hos
billigste gprsudbyder og have kortet liggende i sommerhuset eller siddende i
den bærbare.

Main

Fra : BuFFerz

Dato : 15-05-06 19:32

> [...]
> billigste gprsudbyder og have kortet liggende i sommerhuset eller siddende i

Hvad koster sådan et kort nyt/brugt ??

skal man bare bruge en helt normal mobil udbydder ?

Fra : tb

Dato : 15-05-06 19:43

1.cybercity.dk...

skal lige her nævne at unotel kun takserer 7,5kr/mb via grps i modsætning
til ex 25,60kr ved sonofon!!

Fra : Main

Dato : 16-05-06 23:50

"BuFFerz" <nospam@tomesdfsdfs.dfsklh> skrev i en meddelelse

> Hvad koster sådan et kort nyt/brugt ??
>
> skal man bare bruge en helt normal mobil udbydder ?

Nyt er noget krydret, fra 1500. Brugt sikkert under det halve.

Jeg har selv brugt mit med både telmore, tdc og unitel og med helt normalt
simkort.