Elselskaberne sviner med elforbrugernes pe~
Fra : Bosse

Dato : 20-04-06 18:50

Hmm

Se hvad der skrives om TRE-FOR

Det er da utroligt at Staten er gået med til at der blive skabt et nyt
monopol. Her kan man da tale om at der bruges løs af elforbrugernes penge
til gavn for at elselskaberne kan komme ind på Bredbåndsmarkedet. Tænk
hvilken besparelse vi kunne få på elregningen hvis de ikke fik lov til at
"lege" bredbåndsudbyder. De flytter jo bare pengene fra det ene "girokort"
til det andet.

kommer man tættere på at SVINE med de danske borgers penge.??

Mvh. Bosse

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-04-06 18:59

"Bosse" <webson@fi.dk> writes:

>Det er da utroligt at Staten er gået med til at der blive skabt et nyt
>monopol. Her kan man da tale om at der bruges løs af elforbrugernes penge
>til gavn for at elselskaberne kan komme ind på Bredbåndsmarkedet.

Der er netop ikke tale om at skabe et monopol. Det er udelukkende
en transportvej, som el-selskaberne laver, og som på sigt skal
finansieres ved, at slutbrugerne lejer transportvejen. Tjenesterne
ovenpå lyset (Internet, tv, telefoni) skal leveres af 3. part.

Meget af gravearbejdet vil blive udført sammen med arbejde på el-
ledningerne. Der er altså ikke tale om at bruge (ret mange) penge
på at grave - det er allerede finansieret gennem el-selskabernes
almindelige vedligeholdelse. At lægge et ekstra rør ned i et hul,
man allerede har gravet, koster stort set intet.

Mvh.
   Klaus, der kun kender NESAs planer, men de er nok ret ens.

Fra : BJ

Dato : 20-04-06 20:45

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er netop ikke tale om at skabe et monopol.

Kald du det bare Baneinternetdanmark (betalt af statslig & kommunal
overtaksering) betalt af de danske forbrugere (og det indtil flere kommende
gange).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-06 20:58

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Kald du det bare Baneinternetdanmark (betalt af statslig & kommunal
> overtaksering) betalt af de danske forbrugere (og det indtil flere

Jeg synes sku det er fint at de gør det. kan godt være det koster en lille
smugle... Men det er da dobbelt så åndsvagt at lade være når man alligevel
graver luftledninger ned i jorden. og sætter nye gadelygter op. At grave et
sted hvor der allerede er renoveret med nye lygter og kabler langt i jorden,
og hvor der ikke er lagt fiber, vil jo nok ærge sig da de nok skal vente
længest på næste renoverignsperiode.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 20-04-06 20:59

On Thu, 20 Apr 2006 21:45:09 +0200, BJ wrote:

> Kald du det bare Baneinternetdanmark (betalt af statslig & kommunal
> overtaksering) betalt af de danske forbrugere (og det indtil flere kommende
> gange).

Har du noget "privat" i klemme ?

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-04-06 21:19

Hej Bruno Christensen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Har du noget "privat" i klemme ?

I betydningen "private parts"?

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Svend

Dato : 20-04-06 21:35

Rudi Stegen wrote:

> I betydningen "private parts"?

Lol.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 21-04-06 22:38

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du noget "privat" i klemme ?

Ja, alle de tusindvis af overpriskroner jeg har betalt til el-selskabet.

Det var _ALDRIG_ gået med et privat selskab.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-04-06 23:17

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Ja, alle de tusindvis af overpriskroner jeg har betalt til el-selskabet.

Det er peanuts, du betaler til transmissionsselskabet. Resten af
din el-regningen kan du vælge at lægge hos et andet el-selskab.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 13:30

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er peanuts, du betaler til transmissionsselskabet.

Du er ikke ret gammel (kunde)..?

> Resten af
> din el-regningen kan du vælge at lægge hos et andet el-selskab.

El-selskaberne har basalt stjålet vores penge og bruger dem nu efter for
godt befindende.

Samtidig vil de garanteret opkræve yderligere for om. og udbygning af det
bestående net.

Det er politisk svineri!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 13:42

>Du er ikke ret gammel (kunde)..?

Det er ca. 13% af prisen på en kWh, der går til transmission og de
forpligtelser over for det offentlige, som el-selskabet har.

Medmindre du sviner med din energi, er og bliver det peanuts i den
store sammenhæng.

>El-selskaberne har basalt stjålet vores penge og bruger dem nu efter for
>godt befindende.

Mjaeh, de bruger dem bare ikke på fiber.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 14:19

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Medmindre du sviner med din energi, er og bliver det peanuts i den
> store sammenhæng.

Det er da fløjtende lige gyldig, de _har_ taget overpriser og det _skal_ en
stats- eller kommunaleejet virksomhed ikke.

De skal bare se til at levere strøm billigst muligt..basta! .. helt på samme
måde som eks. DSB.

> Mjaeh, de bruger dem bare ikke på fiber.

Hvad i alverden har de så brugt dem til..?

Har du i øvrigt set regnskabet for 3-kantsområdets store fibersatsning..et
drønende underskud og hele 2.700 abonnenter.

Det er da godt, der stadig er et 2-cifret risikovilligt beløb tilbage i
kassen ... betalt af el-forbrugerne..!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 14:55

>Det er da fløjtende lige gyldig, de _har_ taget overpriser og det _skal_ en
>stats- eller kommunaleejet virksomhed ikke.

Praktisk talt alle offentligt ejede selskaber giver overskud.
DSB gav - som eksempel - sidste år et overskud på 993 millioner
før skat.

Det giver også mening, at offentlige virksomheder oparbejder en
vis soliditet. Kun derved kan man sikre kunderne mod pludselige
prisstigninger, opretholde et fornuftigt investeringsniveau og
i øvrigt gøre selskabet klart til salg således som regeringen
har planer om med flere af statens selskaber.

Det lokale el-selskab heromkring (NESA) er i øvrigt ikke ejet af
hverken stat eller kommune. Det blev solgt til Elsam i 2004.

Elsam har tidligere været ejet af de fynske og jyske kraftværker,
men er i dag pt. ejet af DONG og svenske Vattenfall. Nok er DONG
et aktieselskab med staten som eneaktionær, men planen går på en
børsnotering.

Så man kan vist ikke påstå, at NESA er offentligt ejet på nogen
måde. Der er derfor ingen grund til, at NESA ikke skulle opføre
sig som enhver anden virksomhed; med fokus på profitmaksimering
i fri konkurrence.

>De skal bare se til at levere strøm billigst muligt..basta! .. helt på samme
>måde som eks. DSB.

DSB lavede som nævnt et overskud på knap en milliard sidste år.

>Hvad i alverden har de så brugt dem til..?

NESA bruger pt. 2 milliarder kroner på at forbedre forsynings-
sikkerheden. Det sker ved at lægge alle luftledninger i jorden.

I den forbindelse lægger man også fiberkabler ned, fordi det i
praksis er gratis at gøre det, når hullet allerede er gravet.

Det er væsentligt at bemærke, at prioriteringen går på el-
nettets sårbarhed. Man er således ikke startet i de områder,
hvor det ville være mest interessant at kunne sælger fiber.

>Har du i øvrigt set regnskabet for 3-kantsområdets store fibersatsning..et
>drønende underskud og hele 2.700 abonnenter.

Det hedder "investering". Hvis man kan investere et beløb nu
og få det ti-fold igen over en årrække, så er det til gavn
for både virksomheden, forbrugerne og samfundet.

Jeg kender ikke til trekantområdets el-selskab, men igen: hvis
det er et selvstændigt selskab, er der jo intet, der forhindrer
det i at bruge egne, frie midler til at skabe nye produkter.

Det behøver ikke engang betyde, at de har taget overpris for at
få det til at hænge sammen.

>Det er da godt, der stadig er et 2-cifret risikovilligt beløb tilbage i
>kassen ... betalt af el-forbrugerne..!!

Nej, ikke betalt. Investeret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 15:02

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, ikke betalt. Investeret.

Det er den værste form for grovmanipulation, jeg længe har læst.

Det er da godt, der findes seriøst arbejdende kritikere (både politisk og
privat) af denne skalten og valten med både skatteydernes og forbrugernes
penge.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 15:12

>Det er den værste form for grovmanipulation, jeg længe har læst.

Hvis jeg tager fejl i noget af det, jeg skriver, vil jeg gerne
blive klogere.

Det kniber bare ud fra en så generel afvisning...

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 15:23

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kniber bare ud fra en så generel afvisning...

Følg med i dagspressen, der skrives en del .. løbende .. omkring
el-selskabernes satsning og der er kun én til at betale ... forbrugeren ...
(trods diverse løfter om det modsatte).

Nuvel, løbende regnskaber vil vise, hvem der har ret. Desværre kommer de
ansvarlige _aldrig_ til at bøde for evt. fejltagelser.

Måske derfor nedlægning af tomrør osv. skal ske over hals og hoved.

Desuden bliver der i "mit" område _INTET_ udskiftet el-mæssigt og man kan
ikke som forening leje fiberplads til distribution af den private
antenneforenings signaler.

Jeg ønsker for fiberselskabet al mulig succes.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 15:39

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Følg med i dagspressen, der skrives en del .. løbende .. omkring
>el-selskabernes satsning og der er kun én til at betale ... forbrugeren ...
>(trods diverse løfter om det modsatte).

Selvfølgelig skal forbrugeren betale - men kun for det, forbrugeren
rent faktisk får leveret.

Ideen er - i hvert fald hos NESA - at forbrugeren skal betale, hvis
han vil tilkobles NESAs fibernet. På den måde får NESA indtægter til
financiering, drift og udvikling af fibernettet.

Hvad forbrugeren anvender fiberen til, er NESA ligeglad med. De har
en række serviceudbydere, der tilbyder tjenester på fiberen, og dem
kan forbrugeren indgå aftaler med.

Dermed holder NESA sig også til det, der (nu) er formålet med NESAs
virksomhed: at levere en infrastruktur.

>Nuvel, løbende regnskaber vil vise, hvem der har ret. Desværre kommer de
>ansvarlige _aldrig_ til at bøde for evt. fejltagelser.

El-markedet er frit. Hvis man som forbruger er utilfreds, kan man
flytte sin forretning et andet sted hen.

>Desuden bliver der i "mit" område _INTET_ udskiftet el-mæssigt og man kan
>ikke som forening leje fiberplads til distribution af den private
>antenneforenings signaler.

Det er faktisk dét, NESA har gang i: her kan man købe tv-signal
via fiber af Dansk Bredbånd og FastTV.

Som sagt - min viden går primært på, hvad NESA går og laver. Jeg
har ikke overblik over resten af landets fibernet, og hvem der
betaler for hvad.

Det er bare fjollet at sige, at el-forbrugerne over én kam skal
betale for fibernettet. Det er ikke tilfældet under NESA, selvom
man "låner" nogle penge til projektet, indtil projektet begynder
at give overskud.

Om der er en 100% garanti for et sådan overskud? Nej. Men el-
selskaberne er nok de eneste, der har midlerne til at starte et
sådan projekt op fra bunden.

Hvor mange fiberleverandører er der i Danmark, der har kapacitet
og udbredelse nok til at levere FTTH? Nul.

Er fiber svaret på alting? Nej, der er så rigeligt med kapacitet
i kobberet endnu. Men det bliver der ikke ved med at være, og
end ikke coax-net kan levere symmetrisk båndbredde i Gbps-klassen
til alle forbrugere.

Ikke at vi har brug for det i dag. Men hvorfor stå med håret i
postkassen om 10 år og have udsigt til, at der går endnu 10 år,
før der er bare én (monopolistisk) udbyder på banen?

Samtidig vil el-selskaberne kunne presse prisen på en lang række
ydelser, fordi de på et tidspunkt kan forbinde deres net med
hinanden. Det vil give dem et landsdækkende fibernet med en
enorm udbredelse. De vil til den tid blive et reelt alternativ
til TDC og Telia, der i dag reelt udgør et transmissions-duopol.

Med en struktur, der udgøres af indbyrdes konkurrerende selskaber,
vil el-selskabernes fiber nok blive et interessant bekendtskab
for dem, der har brug for vidtspændende transmission. Og når
prisen på dét falder, vil prisen på Internet, telefoni (inkl.
mobiltelefoni) og kabel-tv formentlig falde tilsvarende.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 15:47

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som sagt - min viden går primært på, hvad NESA går og laver. Jeg
> har ikke overblik over resten af landets fibernet, og hvem der
> betaler for hvad.

Om NESA adskiller sig fra andre el-selskaber på dette at pengene kommer fra
el-forbrugerne, stiller jeg mig stærkt tvivlende overfor.

> [...]
> betale for fibernettet. Det er ikke tilfældet under NESA, selvom
> man "låner" nogle penge til projektet, indtil projektet begynder

Det vil sige, hvis projektet kulsejler, så får "låneren" sine penge
tilbage..????

> Om der er en 100% garanti for et sådan overskud? Nej. Men el-
> selskaberne er nok de eneste, der har midlerne til at starte et
> sådan projekt op fra bunden.

Man stiller derfor ret så store spørgsmålstegn ved om el-selskaberne
overhovedet har noget at gøre på fibersiden, med mindre da, vi skal til at
have el-forsyning via fiber.

> Hvor mange fiberleverandører er der i Danmark, der har kapacitet
> og udbredelse nok til at levere FTTH? Nul.

HVAD SKAL VI MED DET...NU..?

Hvis nogen tror, konkurrencen øges, tror jeg, de skal tro om igen.

Det vil blive lige som benzinpriserne......

Jeg er ikke tilhænger af statslig eller kommunal indflydelse.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 16:02

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Det vil sige, hvis projektet kulsejler, så får "låneren" sine penge
>tilbage..????

Sådan er det jo med enhver investering; den indebærer en vis
portion risiko.

Men igen: NESA investerer 2 milliarder kroner i at sikre deres
forsyningssikkerhed. Hvor stor en del af den kapital handler
direkte om fiber? Under 1%?

I så fald har jeg som forbruger bidraget med et par øre til et
kuldsejlet projekt. Den risiko vil jeg personligt gerne løbe.

Sammenlign det med bidraget til DSBs endnu ikke fungerende IC4-
tog. Selvom jeg kun sjældent benytter offentlig transport, vil
jeg mene, at mit bidrag til IC4 har været meget, meget større.

>Man stiller derfor ret så store spørgsmålstegn ved om el-selskaberne
>overhovedet har noget at gøre på fibersiden, med mindre da, vi skal
>til at have el-forsyning via fiber.

Hvis "man" vil have indflydelse i NESA, må "man" erhverve sig
en bestemmende aktiepost i det privatejede selskab. Ellers har
"man" ikke en pind at skulle have sagt.

Hvis "man" er en forbruger, kan "man" købe sin elektricitet af
et andet selskab. Så undgår "man" at støtte NESAs kommercielle
aktiviteter.

>HVAD SKAL VI MED DET...NU..?

Det har jeg påpeget, at det skal vi ikke. Men udviklingen går
stærkt. Da ADSL kom frem, kunne vi slet ikke forestille os, at
vi få år senere skulle udskifte vores enormt dyre modem-minutter
med flat-rate 2 Mbps-forbindelser.

Hvis udviklingen indikerer, at 1 Gbps ikke er en tosset ide om
3-4 år, kan man så nå at lægge fiber i hele Danmark på den tid?
Hvis ikke, så er det jo næsten for sent, at el-selskaberne er
kommet i gang. Og alle konkurrenterne er allerede helt til grin.

Ovenstående afsnit kan passende bruges igen om et par år, hvor
sandsynligheden nok er steget, men konkurrenterne måske endnu
ikke er kommet i gang.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:08

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men igen: NESA investerer 2 milliarder kroner i at sikre deres
> forsyningssikkerhed. Hvor stor en del af den kapital handler
> direkte om fiber? Under 1%?

Vil det sige, NESA kan lave et komplet fibernet for for blot 20 millioner
kroner.??

Desuden er de 20 millioner kroner forbrugernes penge.

> [...]
> tog. Selvom jeg kun sjældent benytter offentlig transport, vil
> jeg mene, at mit bidrag til IC4 har været meget, meget større.

Det er også helt hen i skoven og endnu et bevis for uduelig statslig
styring.

Det ændrer sig aldrig.

> Hvis "man" vil have indflydelse i NESA, må "man" erhverve sig
> en bestemmende aktiepost i det privatejede selskab. Ellers har
> "man" ikke en pind at skulle have sagt.

MAn hedder vist snart ELSAM/DONG.....

> Hvis "man" er en forbruger, kan "man" købe sin elektricitet af
> et andet selskab. Så undgår "man" at støtte NESAs kommercielle
> aktiviteter.

Du kan _ikke_ undsige dig transportnettet og se blot resultatet af statslig
styring hos Banedanmark......

> [...]
> stærkt. Da ADSL kom frem, kunne vi slet ikke forestille os, at
> vi få år senere skulle udskifte vores enormt dyre modem-minutter

KLIP en masse....

Om få år har vi adgang til en utrolig masse programmer via DVB-T og så skal
fiberen kun bruges til data.

Vi har slet ikke brug for den kapacitet, der sagtens kan dækkes af andre
transportformer.

Fibersatsningen vil komme til at koste dyrt for forbrugeren.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 16:10

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Vi har slet ikke brug for den kapacitet, der sagtens kan dækkes af andre
>transportformer.

>Fibersatsningen vil komme til at koste dyrt for forbrugeren.....

Ja, kun tiden vil vise, hvem der får ret der: dig eller el-
selskaberne

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:13

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, kun tiden vil vise, hvem der får ret der: dig eller el-
> selskaberne

Desværre står jeg ikke ene med min store skepsis..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 16:14

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Desværre står jeg ikke ene med min store skepsis..

Man kan jo være lidt fræk og sige, at automobilet også blev
betragtet med en ganske gevaldig skepsis...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-04-06 16:18

> Man kan jo være lidt fræk og sige, at automobilet også blev
> betragtet med en ganske gevaldig skepsis...

LOL

Thomas

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:31

KLIP

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:20

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kan jo være lidt fræk og sige, at automobilet også blev
> betragtet med en ganske gevaldig skepsis...

Dog gik mange håbefulde fabrikanter helt til grunde i forsøget på at lave et
automobil.

I kommunikationssituationen findes der allerede rige fabrikanter og disse
skal opkomlingen konkurrere med.

Den der har gjort flest (enorme) investeringer og fået/har færrest kunder
.... taber .... med mindre en "rig onkel" får politikernes blåstempling til
at fortsætte transfusionerne, desuagtet dette aldrig ville være tilladt en
privat virksomhed, da banken/bankerne for længst ville have smækket kassen
i.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 16:23

>Dog gik mange håbefulde fabrikanter helt til grunde i forsøget på at lave et
>automobil.

Nu skal man ikke drive analogier for langt ud, for det kan de ikke
holde til.

Men ligesom Ford var, så er el-selskaberne blandt de første, der
ruller "varen" ud på samlebånd. Nok går det ikke så godt for Ford
længere, men de har dog trods alt været med i over 100 år.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:26

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men ligesom Ford var, så er el-selskaberne blandt de første, der
> ruller "varen" ud på samlebånd. Nok går det ikke så godt for Ford
> længere, men de har dog trods alt været med i over 100 år.

Det har NESA også, så måske det er tiden som hos Ford at revaluere inden
læsset vælter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-04-06 16:18

> Det er også helt hen i skoven og endnu et bevis for uduelig statslig
> styring.
>
> Det ændrer sig aldrig.

Det er fordi lønningerne i staten er til grin.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:22

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er fordi lønningerne i staten er til grin.

Næh, der for mange uduelige ledere som har ansat folk som er under deres
niveau...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-04-06 16:54

> Næh, der for mange uduelige ledere som har ansat folk som er under deres
> niveau...

Hvordan vil du lokke højt kvalificerede folk til at arbejde for den løn der
gives i staten?

Thomas

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:57

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan vil du lokke højt kvalificerede folk til at arbejde for den løn
> der
> gives i staten?

Ved at give de højt kvalificerede en anstændig løn og slippe af med dem der
ikke er det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-04-06 17:00

> Ved at give de højt kvalificerede en anstændig løn og slippe af med dem der
> ikke er det.

Ahh, men sådan fungerer det jo ikke i staten. Der er det anncinitet der er
afgørende for ens løn og ikke ens kvalifikationer.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 17:06

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ahh, men sådan fungerer det jo ikke i staten. Der er det anncinitet der er
> afgørende for ens løn og ikke ens kvalifikationer.

Det er jo trist.

Hvad kan der gøres ved det?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-04-06 17:12

> Det er jo trist.

Jeps.

> Hvad kan der gøres ved det?

Beats me. Det åbenlyse svar er løn efter kvalifikationer, men stive systemer
lade sig ikke (nemt) bøje.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-04-06 16:32

On Sun, 23 Apr 2006 17:07:36 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> Om få år har vi adgang til en utrolig masse programmer via DVB-T og
> så skal fiberen kun bruges til data.

Om få år han man forhåbentlig glemt, at man spildte en afskyelig masse
af skatteydernes penge på at lave et nyt digitalt mastebaseret tv-net
i stedet for at lave IP-forbindelser.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : BJ

Dato : 29-04-06 18:34

KLIP

> Om få år han man forhåbentlig glemt, at man spildte en afskyelig masse
> af skatteydernes penge på at lave et nyt digitalt mastebaseret tv-net
> i stedet for at lave IP-forbindelser.

Det er jo også fuldt ud så mobile og idiotsikre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-04-06 15:04

On Sat, 29 Apr 2006 19:33:40 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> Det er jo også fuldt ud så mobile og idiotsikre.

Ja, man kan sagtens lave mobile IP-forbindelser. Ja, man kan sagtens
lave det (lige så) idiotsikkert.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : BJ

Dato : 30-04-06 17:17

> Ja, man kan sagtens lave mobile IP-forbindelser. Ja, man kan sagtens
> lave det (lige så) idiotsikkert.

Sikker og jeg vil glæde mig til at se TV via trådløs IP på min båd, i
campingvognen, ude ved Maren i Kæret osv. osv.

Dine flyvske tanker, kan ikke bruges til en pind.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-04-06 17:24

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Sikker og jeg vil glæde mig til at se TV via trådløs IP på min båd, i
>campingvognen, ude ved Maren i Kæret osv. osv.

Lad os vende den om. Du siger, at DVB-T er svaret på alt.

Hvad sker der, hvis jeg flytter til en stuelejlighed i nogle
beton-højhuse, hvor der faktisk er beton hele vejen rundt om
mig?

Kan du garantere, at jeg fra min indvendige antenne (jeg må
ikke sætte noget op udenfor), kan modtage alle kanaler via
min stueantenne?

Et andet problem er, at DVB-T slet ikke skalerer, og at dets
rækkevidde er helt til grin. Hvad nu hvis jeg vil se tv fra
Sydafrika? IP kan, outdatede DVB-T kan ikke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 30-04-06 17:29

> Lad os vende den om. Du siger, at DVB-T er svaret på alt.

Det gør jeg ikke, men det svaret på et nationalt dækkende æterbåret TV-ney.

> Hvad sker der, hvis jeg flytter til en stuelejlighed i nogle
> beton-højhuse, hvor der faktisk er beton hele vejen rundt om
> mig?

Så må du sørge for en antenne, der er placeret så signalet kan modtages.

Kan jeg sætte min mobilgadget til en monitor og se TV som var jeg på DVB-T
eller kabel-TV..?

> Kan du garantere, at jeg fra min indvendige antenne (jeg må
> ikke sætte noget op udenfor), kan modtage alle kanaler via
> min stueantenne?

Nej, men måd du ikke sætte en udvendig antenne på, tilbydes du sikkert
kabel-tv.

> Et andet problem er, at DVB-T slet ikke skalerer, og at dets
> rækkevidde er helt til grin. Hvad nu hvis jeg vil se tv fra
> Sydafrika?

Det danske DVB-T net er for Danmark og ikke Sydafrika.

Vil du partout se tv fra Sydafrika, så rejs derned eller brug din PC....

> IP kan, outdatede DVB-T kan ikke.

IP på en mobil/gadget/telefon .......Looooollllllllllllll.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-04-06 17:33

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Vil du partout se tv fra Sydafrika, så rejs derned eller brug din PC....

For nu at bruge din egen svada:

"Det er DÆLME noget svineri, at staten hælder mine skattekroner i
et udueligt foretagende som DVB-T! Det kan ikke engang bruges til
noget i mit område og med mine interesser, og alligevel tvinges
alle de stakkels, danske skatteborgere til at bruge penge på den
slags elendigt spild! Næh, må vi SÅ få noget fiber!"

>IP på en mobil/gadget/telefon .......Looooollllllllllllll.

På min UMTS-mobil fra teleselskabet 3 kan jeg sidde og se TV2 i
ganske pæn kvalitet (noget begrænset af skærmens opløsning). Det
foregår naturligvis via IP.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 30-04-06 17:35

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> alle de stakkels, danske skatteborgere til at bruge penge på den
> slags elendigt spild! Næh, må vi SÅ få noget fiber!"

Du har ikke fattet en hujende fis, hvad MUX/er kan/skal bruges til.

Ganske pæn kvalitet .... tsk, tsk, tsk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-04-06 17:44

>Du har ikke fattet en hujende fis, hvad MUX/er kan/skal bruges til.

Helt ærligt, Bjørn... jeg har deltaget i udvikligen af DVB(-C)
til Linux de sidste 2½ år. Jeg tror, jeg har en større teknisk
indsigt i DVB (helt ned på bit-niveau) end langt de fleste.

Det er også derfor, jeg med sindsro kan sige, at DVB-T ikke er
svaret på ret meget i denne verden. Det er netop den mindst
mux-bare DVB-standard, fordi det i praksis er meget svært at
presse QAM-konstellationen op. Det vil nemlig stille store
(endnu større) krav til modtagerne.

Det skalerer simpelthen ikke. Allerede nu er det jo helt klart,
at DVB-S i praksis kan bære langt mere, end DVB-T nogensinde vil
komme til. Og det har stadig den ulempe, at det kun er en meget
lille del af landets befolkning, der kan sætte en parabol eller
antenne op på siden af deres lejlighedskompleks.

Ergo: hvad er DVB-T egentlig godt for i den store sammenhæng?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 30-04-06 17:46

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ergo: hvad er DVB-T egentlig godt for i den store sammenhæng?

Det er Danmarks nationale TV´s erstatning for det analoge sendenet.

Selskaber som desuden holder sig til deres core business _radio_ og _tv_ og
ikke "trådløst el-net-værk".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-04-06 17:49

>Det er Danmarks nationale TV´s erstatning for det analoge sendenet.

Jeg bukker og takker. Og savner stadig noget fiber i fremtiden.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 30-04-06 17:50

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg bukker og takker. Og savner stadig noget fiber i fremtiden.

Du kommer _ikke_ til at savne fiber i fremtiden.

Det spændende er, hvem kommer til at betale for "redundansen".....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Benny Amorsen

Dato : 30-04-06 22:19

KE> Ergo: hvad er DVB-T egentlig godt for i den store sammenhæng?

Campingvogne, biler, både... Alt hvor det er svært at få line-of-sight
til en geostationær satellit. Samtidigt er modtagerne billigere end
med satellit. Nå ja, og så kan mine forældres antenne under taget tage
DVB-T, men ikke DVB-S.

Det eneste jeg har imod DVB-T er, at man ikke har taget konsekvensen
for alvor, og sikret i al fald storbyerne (hvor det er et problem at
sætte antenner op) indendørs dækning.

Trådløs teknologi til at sende TV til alle samtidige TV-seere hver for
sig er efter min vurdering langt ude i fremtiden endnu. Wimax skalerer
ikke, hvis alle i København skal have det.

/Benny

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-04-06 17:35

> IP på en mobil/gadget/telefon .......Looooollllllllllllll.

Det har vi da allerede.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 30-04-06 17:36

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har vi da allerede.

.....i en ganske pæn kvalitet ...tsk, tsk, tsk..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-04-06 17:45

>....i en ganske pæn kvalitet ...tsk, tsk, tsk..

DVB-T ville være lige så grimt. Sådan går det jo, når skærmen er
lille.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 30-04-06 17:48

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> DVB-T ville være lige så grimt. Sådan går det jo, når skærmen er
> lille.

Så er det bare for 3G at komme i gang med at markedsføre nogen 42""
plasmaskærme med indbygget 3G telefon og nogen konkurrencedygtige
programpriser....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jorgen k

Dato : 23-04-06 15:13

BJ wrote:
> [...]
> privat) af denne skalten og valten med både skatteydernes og forbrugernes

jeg syntes det er kanont at der investeres i fiber i andre firmaer, og
der ikke hænges i brmsen som tdc oftest har gjort.
Så kan tdc lære at gøre det billigere.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 15:26

"jorgen k" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> jeg syntes det er kanont at der investeres i fiber i andre firmaer, og
> der ikke hænges i brmsen som tdc oftest har gjort.
> Så kan tdc lære at gøre det billigere.

Du har så heller ikke forstået sammenhængen.

Da TDC var det gamle statsmonopol, havde vi det værst tænkelig net og
administrationsbøvl og enorme driftsomkostninger.

Det samme vil gøre sig gælden i dette såkaldte nymodens setup.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jorgen k

Dato : 23-04-06 16:41

BJ wrote:

> [...]
> administrationsbøvl og enorme driftsomkostninger.
>
> Det samme vil gøre sig gælden i dette såkaldte nymodens setup.

Syntes nu nok jeg kan se sammenhængen.
Jeg er dog enig at i gamle dage var det rigtig slemt med tdc.
Men jeg mener stadigvæk at tdc er bagstæbere ligsom landbruget
har været i årier. Det tager lang tid at indhente det forsømte.
Så når vi er der, kan vi så se om jeg vender tilbage til tdc.

mvh Jørgen K

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:58

"jorgen k" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så når vi er der, kan vi så se om jeg vender tilbage til tdc.

Der er andre udbydere på markedet som har været der længere end
el-selskaberne, så hvem du vælger, er helt op til dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter T.

Dato : 23-04-06 17:22

BJ udviste en rettidig omhu og skrev:

> Der er andre udbydere på markedet som har været der længere end
> el-selskaberne, så hvem du vælger, er helt op til dig.

Slå koldt vand i blodet. Fibernetprodukterne er så nye, at folk endnu ikke
har vænnet sig til en endnu en spiller på markedet udover de gængse/kendte.
Da jeg fornylig boede i Ikast i midtjylland, var kun en klump beboelser
hægtet på det lokale fibernet endnu, mens det var på vej ud til resten
småbyer. Og folk inkl. undertegnede var ellevilde for at det snart kom til
deres vej osv. på trods af installationsudgiften på 2000 kr.

--
Mvh. Peter T.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 17:42

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> [...]

> til
> deres vej osv. på trods af installationsudgiften på 2000 kr.

Det er jo herligt, så får el-selskaberne alligevel nogle kunder og kan øge
antallet af tilslutninger fra de 2.700.

PS: Jeg skal ikke have fiber fra el-selskabet, jeg har en billig fin
forbindelse via mit lokalt ejede antennelaug.
PSS: De "vilde" er som regel de dyre "sugere" af (piratkopierede) DVD, så
dem må el-selskaberne gerne få.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter T.

Dato : 23-04-06 21:52

BJ udviste en rettidig omhu og skrev:

> PSS: De "vilde" er som regel de dyre "sugere" af (piratkopierede) DVD,
> så dem må el-selskaberne gerne få.

Den kommentar står for din egen regning.

--
Mvh. Peter T.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 21:54

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den kommentar står for din egen regning.

Naturligvis, men hvad skal hastighederne ellers bruges til..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 23-04-06 22:05

BJ skrev:
> "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Naturligvis, men hvad skal hastighederne ellers bruges til..?

TV Streaming.
Se dine hjemmevideoer fra din netværksharddisk som står derhjemme når du
er hos anden familie.
Remote storage til sine filer så man slipper for at tænke på backup selv.

Find selv på flere muligheder, jeg vil vædde ret meget på der kommer
mange nye ting når først der er båndbredde nok til det.

--
Karsten Schmidt

Fra : Peter T.

Dato : 23-04-06 22:10

Karsten Schmidt udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> er hos anden familie.
> Remote storage til sine filer så man slipper for at tænke på backup selv.

Du ramte hovedet på sømmet der. :) Stor båndbredde begge veje kan åbne op
for mange nye funktioner, som i hvertfald jeg ikke havde tænkt over, før du
skrev det ovenstående.

--
Mvh. Peter T.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 22:10

"Karsten Schmidt" <gugge@guggemand.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> TV Streaming.
> Se dine hjemmevideoer fra din netværksharddisk som står derhjemme når du
> er hos anden familie.

Sikke noget til lejligheden opfundet sludder.

> Remote storage til sine filer så man slipper for at tænke på backup selv.

Sikke noget til lejligheden opfundet sludder.

Virksomheder der vil benytte dette, gør det allerede og ingen private har
noget behov derfor.

> Find selv på flere muligheder, jeg vil vædde ret meget på der kommer mange
> nye ting når først der er båndbredde nok til det.

Ja, døden (og ulovlighederne) skal jo have en årsag.

I Sverige er piratkopieringen af DVD en kendt sag.

Her hjemme er antallet at filer større end 100Mb steget eksplosivt, salget
ad DVD-spillere ligeså, men mærkværdigvis er salget af købe-DVD ikke steget
tilsvarende.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter T.

Dato : 23-04-06 22:13

BJ udviste en rettidig omhu og skrev:

> Her hjemme er antallet at filer større end 100Mb steget eksplosivt,
> salget ad DVD-spillere ligeså, men mærkværdigvis er salget af købe-DVD
> ikke steget tilsvarende.

Jeg gør ellers mit for at holde dvd-salget oppe. Så jeg skal vel takke
pirtatkopiering for at DVD-film kommer ned på en 50er hurtigere end jeg kan
skifte underbukser. :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 22:16

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg gør ellers mit for at holde dvd-salget oppe. Så jeg skal vel takke
> pirtatkopiering for at DVD-film kommer ned på en 50er hurtigere end jeg
> kan
> skifte underbukser. :)

At anerkende ulovligheder og endda være glad for dem, må stå for din egen
regning.

Lad os da håbe evt. piratkopiering ikke rammer dine fine grafiske
tegninger..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jorgen k

Dato : 23-04-06 22:25

BJ wrote:

> [...]
> ad DVD-spillere ligeså, men mærkværdigvis er salget af købe-DVD ikke steget

Man skulle tro at du var indædt modstander af gode og heftige
hastigheder med stor forkærlighed for tdc.

Det er trods alt os andre der punger ud til de gode hastigheder
og som valgte anden udbyder end tdc fordi de ikke kunne snøle sig
sammen og levere til tiden.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 22:37

"jorgen k" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man skulle tro at du var indædt modstander af gode og heftige
> hastigheder

På ingen måde.

> med stor forkærlighed for tdc.

På ingen måde, da jeg anvender en bred vifte af leverandører til dækning af
mine kommunikationsbehov.

Men kan man ikke sige andet, så kan altid kalde folk for TDC-elsker, det går
jo rent ind hos "sugerne".

> Det er trods alt os andre der punger ud til de gode hastigheder
> og som valgte anden udbyder end tdc fordi de ikke kunne snøle sig
> sammen og levere til tiden.

Nu er jeg erhvervskunde og "vore" priser er højere ... hele vejen igennem ..
men du er så også erhvervskunde..?

Hvad jeg er modstander af, er el-selskabernes brug af mine/forbrugernes
penge.

Hvis nogen tror det bliver billigere, hvis el-selskaberne får magt som de
har agt, står vi med et offentlig styret monopol inden føje år og så skal du
bare se prisstigninger.

Det er ikke fri konkurrence, når et stats- eller kommunalejet selskab bruger
løs af forbrugernes penge og du finder _INTET_ ligeså udenfor Danmarks
grænser.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-04-06 14:58

BJ wrote:

> Sikke noget til lejligheden opfundet sludder.

> Virksomheder der vil benytte dette, gør det allerede og ingen private har
> noget behov derfor.

Det er rart du ved bedre end f.eks Google og Microsoft. Begge arbejder
på at lave et virtuelle harddiske som folk kan bruge til backup mm.

http://www.computerworld.dk/art/33605?a=search&i=0

Men ovenstående firmaer tager nok fejl.

Mvh,

Thomas

Fra : BJ

Dato : 24-04-06 16:04

"Thomas Jensen" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men ovenstående firmaer tager nok fejl.

Det gør jeg så og -SÅ_ skal vi sandelig investere +60 milliarder kroner, så
disse 2 små selskaber kan tjene kassen.

Goddaw min bare, sikker et kanon godt salgsargument for enhver dansk
kommunikationsminister og det højner garanteret også danskerens
kvalifikationsniveau.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 24-04-06 16:18

BJ wrote:
> "Thomas Jensen" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det gør jeg så og -SÅ_ skal vi sandelig investere +60 milliarder kroner, så
> disse 2 små selskaber kan tjene kassen.

Nu går du udfra at det er de årsager til at man skal investere i fiber,
men det er det ikke. hjemmearbejdspladser er et af de områder der vinder
ved lav latency og høj bånbredde. Så er det spørgsmålet om en sådan
forbindelse skal koste 500 eller 5000 kr. om måneneden. Jeg ved at mit
firma ikke vil betale hvis den kostede 5000kr.

Fra : BJ

Dato : 24-04-06 16:26

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu går du udfra at det er de årsager til at man skal investere i fiber,
> men det er det ikke.

Nej, det gør _jeg_ ikke.

> hjemmearbejdspladser er et af de områder der vinder ved lav latency og høj
> bånbredde.

Jeg anvender selv en 4mBit linie og det er for mit vedkommende alt rigelig.

Jeg kører desuden Remote Desk Top med VPN overalt i Europa på hotellers
trådløse netværk.

Det kører fremragende (hurtigt).

> Så er det spørgsmålet om en sådan forbindelse skal koste 500 eller 5000
> kr. om måneneden.

Det har du helt ret i.

> Jeg ved at mit firma ikke vil betale hvis den kostede 5000kr.

Jeg vil ikke som el-forbruger/skatteborger i en kommune have, de bruger min
overbetaling/indtægt på et halsløst overilet projekt.

PS: Går det som præsten prædiker, skal vi alle arbejde hjemmefra og samtlige
virksomheder lukke. Jeg vil godt nok ikke have en 3-meter drejebænk stående
i min stue.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 25-04-06 07:39

BJ wrote:
> PS: Går det som præsten prædiker, skal vi alle arbejde hjemmefra og samtlige
> virksomheder lukke. Jeg vil godt nok ikke have en 3-meter drejebænk stående
> i min stue.

PS: Dit killfilter virker ikke.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-04-06 00:07

BJ wrote:

> Det gør jeg så og -SÅ_ skal vi sandelig investere +60 milliarder kroner, så
> disse 2 små selskaber kan tjene kassen.

Det handler ikke om hvorvidt disse firmaer skal tjene kassen, men om at
du bare affærdiger andres forslag til hvad de bruger deres ekstra
båndbredde til.

Et af de argumenter du bare affærdigede som sludder forventer disse IT
kæmper, at kunne udvide deres forretning med. De gør det formodenligt
ikke for vores blå øjnes skyld, men derimod fordi de ser et voksende
marked.

Jeg kender faktisk flere som ville benytte sig af det.. hvis prisen er
rigtig.

Mvh,
Thomas

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 00:13

"Thomas Jensen" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kender faktisk flere som ville benytte sig af det.. hvis prisen er
> rigtig.

Det er stadig noget værre sludder at bruge dette som et værdigt/vægtigt
argument for en investering på +60 milliarder kroner.

PS: Jeg kender flere som ikke vil benytte sig af det og det uanset prisen.
PPS: Har du prøvet at regne på, hvor mange penge alle el-forbrugerne kunne
få udbetalt hver, hvis ikke overbetalingen og indtægten ved fra de kommunale
frasalg skulle gå til at mele egen kage med..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-04-06 03:39

BJ wrote:

> Det er stadig noget værre sludder at bruge dette som et værdigt/vægtigt
> argument for en investering på +60 milliarder kroner.

Hvad du finder værdigt/vægtigt er mig totalt irrelevant. Du spurgte ud i
et forum hvad man skulle bruge båndbredden til og folk svarede hvad de
brugte den til. En del af de nævnte eksempler bruger jeg selv mine
linier til, så jeg kan godt genkende behovet for båndbredde.

> PPS: Har du prøvet at regne på, hvor mange penge alle el-forbrugerne kunne
> få udbetalt hver, hvis ikke overbetalingen og indtægten ved fra de kommunale
> frasalg skulle gå til at mele egen kage med..?

Jeg syntes du skal underbygge dine påstande bedre ellers er jeg ikke
synderligt interesseret.

Mvh,

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 11:01

"Thomas Jensen" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg syntes du skal underbygge dine påstande bedre ellers er jeg ikke
> synderligt interesseret.

Følg med i dagspressen og nå.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten

Dato : 25-04-06 18:22

> [...]
>
> Goddaw min bare, sikker et kanon godt salgsargument for enhver dansk
> kommunikationsminister og det højner garanteret også danskerens

Hvor har du de enorme tal fra ?

Må jeg bede om en kilde ?

/Morten

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 18:25

"Morten" <morten_fjern_@_fjern_mni.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor har du de enorme tal fra ?

Den danske dagspresse igennem de i hvert fald sidste 2 år (+).

> Må jeg bede om en kilde ?

Jyllands Posten, Børsen, Politikken, BT, Ekstrabladet, Berlingeren osv. osv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten

Dato : 25-04-06 21:30

> [...]
>
> Den danske dagspresse igennem de i hvert fald sidste 2 år (+).

> Jyllands Posten, Børsen, Politikken, BT, Ekstrabladet, Berlingeren osv.

Kan du evt. være noget mere specifik i din kildeangivelse ?

/Morten

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 21:34

"Morten" <morten_fjern_@_fjern_mni.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du evt. være noget mere specifik i din kildeangivelse ?

Hvad vil du specifikt vide, hvis jeg skal søge oplysninger for dig i nævnte
avisers arkiver..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten

Dato : 25-04-06 21:49

> [...]
>
> KLIP

> Hvad vil du specifikt vide, hvis jeg skal søge oplysninger for dig i

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du får 60 milliarder til at vokse
til 70 i løbet af ganske få indlæg.

Dette når jeg læser ting som dette:

"Kortlægninger fra myndighederne har tidligere vist, at danske elselskaber
de kommende år vil bruge omkring 10 milliarder kroner på at grave fiber ud
til 1,2 millioner danske husstande og virksomheder."

Ovenstående er citeret fra
http://www.computerworld.dk/art/33287?a=search&i=0

Jeg er ganske klar over at det ikke giver et billede af allerede foretagne
investeringer, men har ikke kunnet finde dokumentation for dine tal, derfor
ønsker jeg blot at modtage et par links, da jeg er interesseret i emnet.

/Morten

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 22:00

> [...]

> de kommende år vil bruge omkring 10 milliarder kroner på at grave fiber ud
> til 1,2 millioner danske husstande og virksomheder."

Ovennævnte er blot en del af de cirka 70 milliarder, der ligger i
egenkapitalen/erne.

En gennemgribende gennemgravning af landet vil i dagens priser nok lande på
40 til 60 milliarder kroner.

Husk: Vi havde engang projekt "Hybridnet", så hjulet er ikke opfundet endnu
en gang.

Søg evt. på http://www.jp.dk i arkivet og brug "bredbånd" som søgeord.

Er du ikke abonnent, kan du desværre ikke se alle artikler.

Tillæg: http://www.jp.dk/arkiv:aid=3058074

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten

Dato : 25-04-06 22:13

KLIP

KLIP
>Ovennævnte er blot en del af de cirka 70 milliarder, der ligger i
>egenkapitalen/erne.

KLIP

Jeg tillader mig lige at citere dig:

"Det er stadig noget værre sludder at bruge dette som et værdigt/vægtigt
argument for en investering på +60 milliarder kroner."

"De skulle tage deres 70 milliarder kroner og investere på bedre forhold for
alle ..... i kommunerne. Det er trods alt _vores_ penge!"

Du svarede ikke på mit spørgsmål:

Hvordan får du 60 millioner til at vokse til 70 i løbet af ganske få indlæg
??

Så du har belæg/dokumentation for at samtlige elselskabers egenkapital vil
blive brugt til fiberudrulning ? Det må jeg nok sige, meget interessant
kildeangivelse du der kommer med.

Tænk at så store virksomheder vil formøble hele deres egenkapital på det
"pjat" - helt uden at tjene penge på det.

/Morten

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 22:27

"Morten" <morten_fjern_@_fjern_mni.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tænk at så store virksomheder vil formøble hele deres egenkapital på det
> "pjat" - helt uden at tjene penge på det.

Egenkapitalen tilhører kunderne og de bliver end ikke spurgt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 22:29

>Egenkapitalen tilhører kunderne og de bliver end ikke spurgt.

I dit lokale selskab er du medejer. Det er dig, der sammen med de
øvrige medejere, ansætter ledelsen og udstikker retningslinjerne
for selskabets drift.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 22:32

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> I dit lokale selskab er du medejer. Det er dig, der sammen med de
> øvrige medejere, ansætter ledelsen og udstikker retningslinjerne
> for selskabets drift.

Korrekt ... men folk er ikke interesserede før pengepungen rammes direkte og
så er festen for længst ovre.

Det lidt på samme måde i den lokale grundejer- og antenneforening.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 22:33

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Korrekt ... men folk er ikke interesserede før pengepungen rammes direkte og
>så er festen for længst ovre.

Den, der tier, samtykker.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten

Dato : 25-04-06 22:34

> [...]
>
> KLIP

> Egenkapitalen tilhører kunderne og de bliver end ikke spurgt.

Nu gentager jeg så lige mig selv igen igen:

Du svarede ikke på mit spørgsmål:

Hvordan får du 60 millioner til at vokse til 70 i løbet af ganske få indlæg
??

/Mortens

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 22:35

"Morten" <morten_fjern_@_fjern_mni.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan får du 60 millioner til at vokse til 70 i løbet af ganske få
> indlæg
> ??

Fordi de 60 milliarder nok reelt er prisen på et fuldt udbygget fibernet og
den samlede formue (efter diverse salg og for høje el-priser) er ca. 70
milliarder gode danske kroner.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 22:37

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den, der tier, samtykker.

Heldigvis er alle ikke så lakonisk (lalledum) og gør derfor noget ved det.
Det ses jo i dagspressen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-04-06 06:44

> [...]

> den samlede formue (efter diverse salg og for høje el-priser) er ca. 70

Har du et regnestykke, der underbygger din påstand?

--
Allan Willems Joergensen

"More clothes! Gotta bye her more clothes!" -- Tom Servo

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 10:28

"Allan Willems Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du et regnestykke, der underbygger din påstand?

Du kan sikkert finde det i ministerielle papirer fra omkring 1986 og frem.

I hine tider ville staten også nedlægge fiber til hver og eneste husstand i
Danmark.

Nu starter man blot op i de mest lukrative egne af landet.

På den bedst tænkelige måde, slider staten/kommunerne på Maren i Kæret.

Det kunne/gjorde man ikke den gang, men da havde de jo også monopolet....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 11:19

KLIP

Tillæg:

For at gøre tingene nemmere tilgængelig for dig, så prøv at lave et
"tilbud/overslag" til Danmark omkring "fiber til alle" som om du var en
projektmedarbejder i et "Fibre In the Home" selskab.

Husk, du har forsyningspligt til _alle_, så både Maren I Kæret og Ole
Skallegok dybt inde på stenbroen i København, får muligheden.

Hvad skal vi slumpe antallet af husstande/"fastfiber" kunder til at
være....? (eks. 4 millioner).

Hvad skal vi slumpe gennemsnitsprisen for en total etablering af nettet til
at være pr. abonnent (inkl. materialer, graveomkostninger osv. osv. til at
være...? (eks. 15.000 kr. pr.).

Lad mig høre, hvad _du_ kommer frem til.

Evt. oplysninger omkring husstande, installations- og andre omkostninger,
kan du finde på nettet, hvis du (forstår at) søger blot en lille smule.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-04-06 11:37

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Husk, du har forsyningspligt til _alle_, så både Maren I Kæret og Ole
>Skallegok dybt inde på stenbroen i København, får muligheden.

Mjaeh, der er jo ingen forsyningspligt på fiber. Man kunne jo starte
med 10%, så 25%, 50% og måske op på 70-80%. Tidsrammen for de 80% er
det nok realistisk at lægge 10 år ude i fremtiden.

At nå 100% er ikke praktisk muligt. Der er jo heller ikke forsynings-
pligt på ADSL af samme årsag.

Dog vil de sidste 20% nok kunne få EU-udviklingsstøtte før eller
siden. EU har et støtteprogram netop til udbredelse af bredbånd i
svært tilgængelige egne. De første mange år vil man jo nok satse
på udbredelse i fattige bjergområder i mindre rige EU-lande, men
om 10 år er man nok ude i at disse områder har fået tilpas støtte.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 11:40

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

Har TDC ikke stadig forsyningspligt på fastnettelefoni (kobber)..?

Den oprindelige plan udtænkt af det hedengangne monopol, havde i hvert fald.

Du ved, lige børn leger bedst.;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-04-06 11:49

> Husk, du har forsyningspligt til _alle_, så både Maren I Kæret og Ole
> Skallegok dybt inde på stenbroen i København, får muligheden.

Hvorfor angiver du dette krav? En privat virksomhed har ikke forsyningspligt
til noget som helst.

> Hvad skal vi slumpe antallet af husstande/"fastfiber" kunder til at
> være....? (eks. 4 millioner).

Post.dk har 2.6 millioner husstande, hvor får du de sidste 1.4 fra?

http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/Antal_husstande.pdf

Thomas

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-04-06 11:49

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev 2006-04-26:

> "Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Har TDC ikke stadig forsyningspligt på fastnettelefoni (kobber)..?

Jo, men ikke på DSL.

med mindre andet er angivet.

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 11:54

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Post.dk har 2.6 millioner husstande, hvor får du de sidste 1.4 fra?

Søg og du skal finde.

Jeg havde nu mere tiltro til højtuddannedes evner.

PS: Et hint, der kan godt være flere selvstændige abonnenter på én og samme
adresse.

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 12:04

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo, men ikke på DSL.

O.k. og IP-telefoni er ikke omfattet.

Man bør straks fjerne forsyningspligten, så alle kan indrette deres
virksomhed på
den mest lønsomme måde....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-04-06 12:04

> Søg og du skal finde.

Tja. Jeg brugte jo godt nok kun 2 min på det.

> PS: Et hint, der kan godt være flere selvstændige abonnenter på én og samme
> adresse.

Ja det kan der godt være. Så jeg hører dig sige at der på ca. halvdelen af
de 2.6millioner hustande post.dk levere post til, i snit, kræves to
fiberforbindelser?

Hmm, hvad så med de store boligkomplekser som en masse folk bor i?

Jeg bøjer mig i støvet og siger: giv en uvidende den URL han ikke kan finde,
men som du baserer diskussionen på

Thomas

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 12:06

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg bøjer mig i støvet og siger: giv en uvidende den URL han ikke kan
> finde,
> men som du baserer diskussionen på

Det er sørgelig, så hurtigt der gives op, men du kan rode lidt rundt i
IT-styrelsens arkiver.

PS: Der findes ingen nemme løsninger ... ikke en gang Poker....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-04-06 14:12

> Det er sørgelig, så hurtigt der gives op, men du kan rode lidt rundt i
> IT-styrelsens arkiver.

Hvad kan jeg sige?! Jeg profitmaximerer som jeg plejer. Det burde du da gå
ind for!

> PS: Der findes ingen nemme løsninger ... ikke en gang Poker....

Jo der findes nemme løsninger, og de er oftest de mest elegante; men kan
være usigeligt svære at finde.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 15:19

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo der findes nemme løsninger, og de er oftest de mest elegante; men kan
> være usigeligt svære at finde.

Når blot du selv tror på det..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter T.

Dato : 23-04-06 22:08

> Naturligvis, men hvad skal hastighederne ellers bruges til..?

Rationelt set har du ret. Men det er lige så ofte en rar ting blot at have
stor uploadhastighed - specielt hvis man arbejder med grafik eller andet
tungt stof, der skal sendes afsted i en fart via ftp eller andet eller blot
have en filserver kørende på spanden, hvilket jeg ofte har haft meget stor
glæde af.

--
Mvh. Peter T.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 22:12

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> blot
> have en filserver kørende på spanden, hvilket jeg ofte har haft meget stor

Som virksomhed kan du allerede købe dig til rigelig båndbredde.

Som privat er ovenstående noget sludder og udtænkt til lejligheden.

Det er bevist, filstørrelser over 100Mb er steget dramatisk og det er skutte
grafiske overførsler.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter T.

Dato : 23-04-06 22:17

BJ udviste en rettidig omhu og skrev:

> Som privat er ovenstående noget sludder og udtænkt til lejligheden.

Nej! Det er almindelig dagligdag for mange i dag inkl. jeg selv.

--
Mvh. Peter T.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 22:19

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej! Det er almindelig dagligdag for mange i dag inkl. jeg selv.

Hvis betaling for en rimelig båndbredde som både kan tilfredsstille din og
dine modtageres hastighedsønsker er uoverskuelige økonomiske udgifter,
skulle du måske hellere lad dig ansætte som lønmodtager, da en så lille
udgift ikke bør være livstruende for din virksomhed.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter T.

Dato : 23-04-06 22:38

> [...]

> udgifter, skulle du måske hellere lad dig ansætte som lønmodtager, da
> en så lille udgift ikke bør være livstruende for din virksomhed.

Hvis du ikke kan tænke længere end til din egen læderdreng, så har al
diskussionen med dig været tidsspilde.

--
Mvh. Peter T.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 22:39

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du ikke kan tænke længere end til din egen læderdreng, så har al
> diskussionen med dig været tidsspilde.

Det kan du jo heller ikke og desuden er jeg ikke filantrop.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 22:43

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Som virksomhed kan du allerede købe dig til rigelig båndbredde.

>Som privat er ovenstående noget sludder og udtænkt til lejligheden.

Spørgsmålet er jo, hvad der driver hvad.

Hvis man kan forestille sig nye og smarte muligheder med et hurtigere
netværk, hvorfor så lade dagens teknologi være en begrænsende faktor?

Så længe der er en fornuftig sandsynlighed for, at båndbredden kan
bruges, og at de potentielle kunder får lyst til at bruge de nye
muligheder, så skal man da lave disse nye produkter.

Det kan godt være, at det i praksis betyder, at kobberets dage er
talte. Og hvad så? Det er vel ikke inferiøre teknologier, der skal
bestemme, hvad der er muligt at opnå?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 22:46

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan godt være, at det i praksis betyder, at kobberets dage er
> talte. Og hvad så? Det er vel ikke inferiøre teknologier, der skal
> bestemme, hvad der er muligt at opnå?

Nej, det er det ikke og der anvendes også teknologier, der kan levere varen
allerede i dag.

Hvad der er inferiørt, er statslig og kommunal ejet konkurrence mod den
private sektor, med brug af forbrugernes penge = overbetaling mv.

Det er ganske simpel uhørt og underlødig i vore dage.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 22:51

>Nej, det er det ikke og der anvendes også teknologier, der kan levere varen
>allerede i dag.

Jeg har optaget en film herhjemme. Jeg har købt og betalt den, og jeg
vil gerne se den, mens jeg er i Tyskland. Hvor køber jeg de nødvendige
20 Mbps upstream i dag - til en pris jeg kan betale?

Hvis der ikke findes sådan et produkt, så er de eksisterende teknologier
jo ikke gode nok.

>Hvad der er inferiørt, er statslig og kommunal ejet konkurrence mod den
>private sektor, med brug af forbrugernes penge = overbetaling mv.

Ja, vi må straks lukke de offentlige sygehuse. De konkurrer jo med de
private. Hvis folk vil kureres, må de ud og låne et passende antal
millioner. Det går virkelig ikke med den skævvriden af konkurrencen
fra det offentlige.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 22:55

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har optaget en film herhjemme. Jeg har købt og betalt den, og jeg
> vil gerne se den, mens jeg er i Tyskland. Hvor køber jeg de nødvendige
> 20 Mbps upstream i dag - til en pris jeg kan betale?

Hold da op med det vrøvl og tankespind.

> Hvis der ikke findes sådan et produkt, så er de eksisterende teknologier
> jo ikke gode nok.

Hvad pokker skulle man da også med sådan en gang tankespind, specielt når
man ved, der i udlandet ikke er hastigheder tilgængelige for private som kan
gøre det nonsens, du vil gøre.

> [...]
> private. Hvis folk vil kureres, må de ud og låne et passende antal
> millioner. Det går virkelig ikke med den skævvriden af konkurrencen

Jeg er sikker på alle gerne betalte en skræv specielt til sygehusene, hvis
høje hastigheder kunne afskaffe ventelister og fejloperationer.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 23:02

>Hold da op med det vrøvl og tankespind.

Det er da det samme "vrøvl", der gjorde, at vi i dag har ADSL og
Internet via kabel-tv.

Hvis ingen "vrøvlede", ville der aldrig have været behov for at
skifte modem-forbindelser til 47 øre/minut ud. De virkede jo fint,
og man kunne alt i hele verden på sådan en 2400 bps-forbindelse.

Det er da også forbandet med detder DVD. VHS virkede jo fint! Og
alle de farver på filmene. Og se nu den stakkels klaverbokser! Han
er jo blevet helt arbejdsløs!

>Hvad pokker skulle man da også med sådan en gang tankespind, specielt når
>man ved, der i udlandet ikke er hastigheder tilgængelige for private som kan
>gøre det nonsens, du vil gøre.

Du benægter simpelthen, at Dansk Bredbånd og Com-X eksisterer?

>Jeg er sikker på alle gerne betalte en skræv specielt til sygehusene, hvis
>høje hastigheder kunne afskaffe ventelister og fejloperationer.

Så nu går du altså ind for, at det offentlige skal konkurrere med
de private virksomheder for skatteydernes regning? Hvad fik dig til
at skifte mening?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 23:08

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er da det samme "vrøvl", der gjorde, at vi i dag har ADSL og
> Internet via kabel-tv.

O.k. så investerer vi da bare +60 milliader kroner for du og dine kan se
film fra en fileserver i Danmark, mens du/I er på ferie i eks. Portogal.

God morgen min bare og sikkert et bragende godt salgsargument for en
kommunikationsminister.

> Hvis ingen "vrøvlede", ville der aldrig have været behov for at
> skifte modem-forbindelser til 47 øre/minut ud. De virkede jo fint,
> og man kunne alt i hele verden på sådan en 2400 bps-forbindelse.

Hastigheder vil også blive øget med tiden, men bare sådan lige at kaste +60
milliarder kroner op i luften uden nogen form for sikkerhedsnet andet end
(el-)forbrugerne, det finder jeg lige skrapt nok.

> Du benægter simpelthen, at Dansk Bredbånd og Com-X eksisterer?

ComX er da et fint selskab med private investorer og vedbliver forhåbentlig
med at være det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-04-06 06:59

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev 2006-04-23:

> "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Naturligvis, men hvad skal hastighederne ellers bruges til..?

Det er jo et tænkt modargument! Lad os overføre det en bilanalogi:

* Hvorfor skal vi køre 130 på motorvejene, vi kommer fint frem med 50km/t?
* Hvorfor skal vi investere milliarder i godt underlag på motorvejene?
Vi kører jo kun 50km/t. Dem (firmaer) der har behov for mere hastighed
flyver.

Fiber er infrastruktur og som sådan på linie med gader, veje og hvad har vi
ellers. Præcis som jernbanen var i sin tid. Og præcis som vi kun er på
grænsen til forståelse af hvad Fiber åbner op for af muligheder, så var de
også kun på grænsen til forståelse af hvad jernbaner/veje skulle bruges til
da man tog de anlægsudgifter. IMHO

Da jeg startede som en ung knægt i sin tid (1987), så kunne jeg og mine
venner klare os med et par diskettebokse fuld af 5.25" disketter med 170KB
på hver side. Samlet kapacitet 68MB. Idag henter og sender jeg dagligt .pdf
dokumenter i den størrelsesorden. Og det sker ikke sjældendt at jeg henter
en samling updates til mine maskiner, hvor den samlede transmission fylder
en 800MB.

Pointen? At de data skal komme et sted fra og at en 2MBit linie i dag
efterhånden er dødens pølse at hente data på. Jeg ser _frem_ til den dag
nogle gider grave fiber ned i min omegn. Indførslen af FTH vil åbne op
(IMHO) for hjemmearbejde og connectivity i en grad endnu ikke set.

.... og jeg har ikke snakket en disse om ulovlige data, det er ikke mit gebet.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 11:04

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da jeg startede som en ung knægt i sin tid (1987), så kunne jeg og mine
> venner klare os med et par diskettebokse fuld af 5.25" disketter med 170KB
> på hver side.

Da jeg startede som und mand, med at interessere mig for sligt gik det fint
med hulkort....

Fiber er fremtiden, men hvornår er fremtiden og hvorfor skal el-selskaberne
= kommunepenge bruges til et sådan projekt.

Fra : Karsten

Dato : 25-04-06 20:35

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>skrev:

>Fiber er fremtiden, men hvornår er fremtiden og hvorfor skal el-selskaberne
>= kommunepenge bruges til et sådan projekt.

er det mig der har misforstået at netop kommunalejede selskaber
_ikke_ må etablere fiber og udbyde pga. kommunepenge ikke
må konkurre med private ???
www.mvb.dk må desværre ikke her i kommunen , fordi vi
"desværre" har en kommunalt ejet el-forsyning :(

>De skulle tage deres 70 milliarder kroner og investere på bedre forhold for
>alle ..... i kommunerne. Det er trods alt _vores_ penge!

mvh. Karsten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 20:40

Karsten <no@spam.invalid> writes:

>er det mig der har misforstået at netop kommunalejede selskaber
>_ikke_ må etablere fiber og udbyde pga. kommunepenge ikke
>må konkurre med private ???

Jeg tror, BJ har misforstået noget ganske fundamentalt. Mig bekendt
er der ingen kommunalt eller statsfinansierede penge i nogen af el-
selskabernes fiberprojekter.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 20:42

"Karsten" <no@spam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> er det mig der har misforstået at netop kommunalejede selskaber
> _ikke_ må etablere fiber og udbyde pga. kommunepenge ikke
> må konkurre med private ???

Det er jo derfor, man laver disse "stråmandsaktieselskaber" hvor ejerne er
el-selskaberne/kommunerne.

I Vejle har vi et glorværdigt eksempel på, hvordan det går, når det _ikke_
går.

Vort lokale teater er et aktieselskab, hvor kommunen er hovedaktionær.

For Gud ved hvilken gang, er der generet et underskud i selskabet og ingen
transfusioner har gavnet.

Nu vil kommunen overtage aktieselskabet, der har en gæld på x-antal
millioner kroner.

Doohh ... kommunen er i forvejen ejer (aktieselskabet) og borgerne betaler
endnu en gang gildet.

Forestil dig samme "model" med et bredbåndsaktieselskab ejet af
el-selskabet/kommunen...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 25-04-06 20:58

> Forestil dig samme "model" med et bredbåndsaktieselskab ejet af
> el-selskabet/kommunen...

Kunne du ikke forholde dig til det, der bliver skrevet?

Vores lokale elselskab er ikke kommunalt eller statsstøttet, så her er
det bestyrelsen og ejerne (kunderne), der har bestemt at man vil satse
på fiber, i forbindelse med kabellægning. Ingen er tvunget til at
tilslutte sig fibernettet og el-selskabet bekymrer sig ikke om indhold.

Hvordan passer det ind i dit billede?

--
Allan Willems Joergensen

"Colonel Moamar Khadafy action figures!" -- Tom Servo

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 21:09

"Allan Willems Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan passer det ind i dit billede?

At man har taget røven på ejerne .... forbrugerne..!!!!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 21:13

>At man har taget røven på ejerne .... forbrugerne..!!!!!

....som bare kan købe deres el et andet sted og dermed slippe for at
betale til de kommercielle aktiviteter.

Jeg kan overhovedet ikke se problemet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 21:17

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan overhovedet ikke se problemet.

Uanset hvor de køber deres el ejer de stadig distributionsselskabet, men de
synes du ikke er et problem..?

Hold da kæft en blåøjet indstilling (undskyld på forhånd)

http://www.jp.dk/arkiv:aid=3226972

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 21:23

>Uanset hvor de køber deres el ejer de stadig distributionsselskabet, men de
>synes du ikke er et problem..?

Som jeg har skrevet utallige gange før, udgør distributionen omkring
13% af el-prisen. Jeg betaler 5000 kr om året i el. 13% af 5000 kr
er 650 kroner.

NESA lægger fiberrør sammen med en masse andre graveaktiviteter. Jeg
vil lave et gæt på, at fiber-lægningen udgør højst 1% af udgiften i
den forbindelse (det at grave en kilometer vej op overskygger stort
set alle andre udgifter i den sammenhæng).

Det er en udgift på 6,50 kroner om året.

>Hold da kæft en blåøjet indstilling (undskyld på forhånd)

Jeg kan godt forstå din harme. Hvis nogen stjal 6,50 kr om året fra
mig, og jeg havde brugt mindst 50 kroners elektricitet på at klage
over det, ville jeg også føle mig alvorligt fjollet

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 21:32

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> NESA lægger fiberrør sammen med en masse andre graveaktiviteter.

Det er jo en påstand (det ved du udmærket godt) med endog enorme
modifikationer.

Desuden er jeg bedøvende lige glad med NESA .

http://www.nesa.dk/omnesa/virksomheden/nesas_historie/nyere_tid.htm

http://www.elsam.dk/page.dsp?area=1141

http://www.egjylland.dk/sw4.asp

Så reelt ejes/styres i af staten.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 21:42

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Det er jo en påstand (det ved du udmærket godt) med endog enorme
>modifikationer.

Nope - NESA er faktisk ved at kabellægge alle luftledninger (også
480V-nettet), og derfor kommer de nærmest ud i alle afkroge.

Har du dokumentation for andet?

>Så reelt ejes/styres i af staten.....

Præcis som med DSB, der også foretager investeringer, de tror på
vil give fornuftigt afkast. Såvel DONG (der ejer NESA) og DSB er
på vej til at blive frasolgt staten.

Jeg forstår ikke, hvorfor du gerne vil have, at "dine penge" (i
el-selskabet) skal stå på en bankkonto og trække cirka 0% rente
i stedet for at blive aktivt investeret. Med 0% rente siger du
jo faktisk, at du personligt gerne vil betale ekstra til el-
selskabet for at opveje den manglende rente?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 21:48

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du dokumentation for andet?

Nej.

> Præcis som med DSB, der også foretager investeringer, de tror på
> vil give fornuftigt afkast. Såvel DONG (der ejer NESA) og DSB er
> på vej til at blive frasolgt staten.

Staten skal ikke én gang til drive teleselskab med
"tjenestemandsansættelser".

Det har erfaringen vist vist så rigelig.

> [...]
> jo faktisk, at du personligt gerne vil betale ekstra til el-
> selskabet for at opveje den manglende rente?

Jeg er fuldt ud kapabel til selv at investere mine penge, det behøver jeg
slet ikke et større antal sugere af dividende til at gøre for mig.

Så i mit tilfælde, hit med mine skillinger, helt på samme måde som jeg har
trukket mine øvrige statsforvaltede indbetalinger til mig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 21:55

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Staten skal ikke én gang til drive teleselskab med
>"tjenestemandsansættelser".

Hvordan kan et privat selskab som NESA, der altid har været drevet
som privat selskab, pludselig få tjenestemænd?

>Jeg er fuldt ud kapabel til selv at investere mine penge, det behøver jeg
>slet ikke et større antal sugere af dividende til at gøre for mig.

Hvorfor tror du, alle firmaer oparbejder en formue? Det handler om
soliditet, så man har noget at betale uforudsete udgifter med.

Alternativet vil være vildt svingende el-priser (1,75 kroner den
ene måned, 4,25 den næste måned og en ekstraregning på 5000 kroner
pr. husstand efter en ond efterårsstorm).

Det lyder altså som en ret dårlig plan, det, du foreslår.

>Så i mit tilfælde, hit med mine skillinger, helt på samme måde som jeg har
>trukket mine øvrige statsforvaltede indbetalinger til mig.

Jeg går ud fra, at du dermed også vil insistere på at lukke alle
offentlige sygehuse, skoler og veje? De konkurrerer jo også med
"tjenestemandsansættelser" mod de stakkels private alternativer?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 22:03

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan kan et privat selskab som NESA, der altid har været drevet
> som privat selskab, pludselig få tjenestemænd?

Nu må du altså holde op.

NESA ejer/kontrollør er reelt staten. Den kan gøre, hvad pokker den har lyst
til.

> Jeg går ud fra, at du dermed også vil insistere på at lukke alle
> offentlige sygehuse, skoler og veje? De konkurrerer jo også med
> "tjenestemandsansættelser" mod de stakkels private alternativer?

Bla. bla. bla. .... jeg kan sku ikke sige andet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-04-06 22:10

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>NESA ejer/kontrollør er reelt staten. Den kan gøre, hvad pokker den har lyst
>til.

Du mener, at staten også bestemmer over Vattenfall, der er NESAs
anden hovedaktionær? Hvordan dælen har de klaret det?

>Bla. bla. bla. .... jeg kan sku ikke sige andet.

Undskyld hvis jeg ikke har forstået din holdning.

Så vidt jeg kan forstå, mener du, at en privat virksomhed (som du i
Vejle i øvrigt selv er medejer af) faktisk er statsstyret. Og at de
simpelthen stjæler en meget lille brøkdel af din indkomst.

På den anden side interesserer det dig slet ikke, at de "firmaer",
der rent faktisk ER statskontrollerede, æder op mod halvdelen af
din indkomst. Som oftest til formål der slet ikke vedkommer dig.

Det forvirrer mig en smule.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 25-04-06 22:29

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du mener, at staten også bestemmer over Vattenfall, der er NESAs
> anden hovedaktionær? Hvordan dælen har de klaret det?

Kan du da ikke regne....DONG sikker på lamgt over 50% af magten/aktierne
direkte og inddirekte.

> Det forvirrer mig en smule.

Det kan jeg leve med, fordi sygehuse og bredbånd har så forsvindende lidt
med hinanden at gøre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-04-06 06:40

> At man har taget røven på ejerne .... forbrugerne..!!!!!

Så du siger dermed, at de ejerrepræsentanter, der sidder i selskabernes
bestyrelser ikke har en kæft forstand på hvad de laver? Eller kunne det
tænkes at man faktisk mener at fiberlægning er en god idé?

--
Allan Willems Joergensen

"I am not aging, I am marinating"

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 10:29

"Allan Willems Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så du siger dermed, at de ejerrepræsentanter, der sidder i selskabernes
> bestyrelser ikke har en kæft forstand på hvad de laver?

Det gør ikke alene _jeg_..!

Eller kunne det
> tænkes at man faktisk mener at fiberlægning er en god idé?

Man har haft chancen under andet lederskab, men da fejlede projektet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-06 19:43

> Man har haft chancen under andet lederskab, men da fejlede projektet.

Fordi DU var projekleder?

Det er utroligt alt det crap du lukker ud, bare fordi du har et lille lokalt
antennelau e.l at beskytte dine egne interesser

Fra : BJ

Dato : 26-04-06 19:56

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fordi DU var projekleder?

Nej, det har jeg nu aldrig været.

> Det er utroligt alt det crap du lukker ud, bare fordi du har et lille
> lokalt antennelau e.l at beskytte dine egne interesser

Det er da utrolig som du hidser dig op over lidt kritik af el-selskaberne
brug af kundernes/ejernes penge.

Du har ikke holdt dig tilbage i eks. TDC-sammenhæng og det er risikovillig
privat kapital.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-04-06 16:43

On Tue, 25 Apr 2006 12:03:56 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> Da jeg startede som und mand, med at interessere mig for sligt gik det fint
> med hulkort....

Det er lidt synd, at du ikke er kommet videre efter det...

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : BJ

Dato : 29-04-06 18:32

KLIP

> Det er lidt synd, at du ikke er kommet videre efter det...

Det er lidt synd, du ikke ved bedre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 23-04-06 16:12

> De skal bare se til at levere strøm billigst muligt..basta! .. helt på
> samme måde som eks. DSB.

Er deres priser ikke for høje når de leverer det ene milliard overskud efter
det andet?

Fra : BJ

Dato : 23-04-06 16:16

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er deres priser ikke for høje når de leverer det ene milliard overskud
> efter det andet?

Hvis indtjeningen beror på salg af ydelser til det private marked, er
overskuddet helt o.k. ..... under forudsætning af, det bliver kanaliseret
tilbage til Hr. Tog Normalverbraucher.

Det gør det ikke , men bliver brugt til at dække løbende uoverskuelige
administrationshuller....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : 2

Dato : 21-04-06 14:02

Så må vi bare støtte:

http://adsl.skrivunder.dk/index.php

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-06 14:30

2 skrev:

> Så må vi bare støtte:
> http://adsl.skrivunder.dk/index.php

Jeg har lavet en hjemmeside hvor man kan skrive under hvis man
synes at Bilkas spegepølser er for dyre. Jeg håber vi får mindst
100'000 underskrifter.

   http://www.kinagrill.dk/

--
Bertel

Fra : Jens G

Dato : 21-04-06 14:44

On Fri, 21 Apr 2006 15:30:02 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg har lavet en hjemmeside hvor man kan skrive under hvis man
>synes at Bilkas spegepølser er for dyre. Jeg håber vi får mindst
>100'000 underskrifter.

Hvad koster sådan en pølse da?
Jeg bor ikke i nærheden af en Bilka, så jeg er ikke rigtigt dus med
deres priser.
--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 21-04-06 20:04

On Fri, 21 Apr 2006 15:44:02 +0200, Jens G wrote:

> Hvad koster sådan en pølse da?
> Jeg bor ikke i nærheden af en Bilka, så jeg er ikke rigtigt dus med
> deres priser.

De' sgu' da li'majet, man ! De' princippet, man ! Vi har sgu' da
utringsfirhej, man ! Skriv no bar' unner, man !

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-04-06 16:33

2 skrev:

>Så må vi bare støtte:

Nå, nu kalder du ikke T mere, hvad med at bruge dit rigtige navn
i stedet for?

Og stå ved dine indlæg.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : 2

Dato : 21-04-06 22:25

On Fri, 21 Apr 2006 17:32:33 +0200, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

>Nå, nu kalder du ikke T mere, hvad med at bruge dit rigtige navn
>i stedet for?
>
>Og stå ved dine indlæg.

Har lært at bare man næsten har et @ i sin email som man jo skal have,
så kan spam reklamer fra udlandet alligevel finde vej til en mail.
Kun ved brug i åbent forum. Så nu har jeg oprette en mail som netop
sluger al spam til sig. Så derfor. Du dækker dig jo også ind med
..invalid.

Jeg står skam ved mine indlæg.
Mit link er noget man selv vælger at se, derfor ikke spam kun
oplysning til noget bedre. Spam, uønsket reklame, viagra og den stil
burde have haft en webside med deres spam, så man selv kunne vælge om
man ville se dem eller ej.

Det dog ikke mig som har lavet websiden
http://adsl.skrivunder.dk/index.php

ville jo godt have ønsket at personen havde opdateret oplysningerne
lidt. Med princippet og prisforskellen er stadig i samme forhold.

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-06 22:29

2 skriver:
> Det dog ikke mig som har lavet websiden
> http://adsl.skrivunder.dk/index.php

Nej, så dum er du vel ikke.

> ville jo godt have ønsket at personen havde opdateret oplysningerne
> lidt. Med princippet og prisforskellen er stadig i samme forhold.

Nej. TDC's ADSL i Sverige er at sammenligne med eksempelvis COM-X's
højhastighed. Det har intet med den ADSL at gøre der udbydes i Danmark.

Det er priser på pærer og rødvin der sammenlignes der.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : 2

Dato : 22-04-06 08:59

>Nej. TDC's ADSL i Sverige er at sammenligne med eksempelvis COM-X's
>højhastighed. Det har intet med den ADSL at gøre der udbydes i Danmark.
>
>Det er priser på pærer og rødvin der sammenlignes der.

Hastighed og pris er jo samligneligt!

Så vi i DK er kun nået til pærer og betaler dyrt for det. Mens i
Sverige har de luksus rødvin til billigere penge.
Så du indrømmer at DK er bagefter med ADSL, det var godt du nu også
har set det!

Til din usaglige del uden argument, må jeg henvise til mudderkastning
gruppe!

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-06 09:06

2 skriver:

> Hastighed og pris er jo samligneligt!

Så sammenlign med COM-X i stedet.

Udbredelse er ikek sammenligneligt

> Så vi i DK er kun nået til pærer og betaler dyrt for det. Mens i
> Sverige har de luksus rødvin til billigere penge.

Nej omvendt, i Sverige er selv ISDN luksus uden for storbyerne.
Resten må klare sig med modem.

> Så du indrømmer at DK er bagefter med ADSL, det var godt du nu også
> har set det!

Nej. DK er langt foran. Du kan få ADSL næsten hvor du vil i DK.
Min svigerfar har det i hans sommerhus ved vesterhavet, som den eneste i
hel området.

Prøv det i Sverige.

> Til din usaglige del uden argument, må jeg henvise til mudderkastning
> gruppe!

Jeg kaster ikek med mudder, jeg roser dig for ikke at være så dum at du
sammenligner ADSL tilbudt i større byområde med noget du kan få hvor som
helst.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-04-06 10:11

2 <fuptilspam@yahoo.dkkkkk> writes:

>Hastighed og pris er jo samligneligt!

Ikke helt.

Hvis jeg sælger dig og 1000 andre kunder en 24 Mbps ADSL hver, men
jeg kun har 2 Mbps ud af landet... vil du så mene, at du har fået
et godt produkt, selvom prisen kun er 150 kr/måned?

Hastigheden er jo bedre end konkurrenterne, og prisen er helt i bund,
så hvis hastighed og pris er sammenligneligt, er mit tilbud verdens
bedste.

Mvh.
   Klaus.

Fra : 2

Dato : 23-04-06 10:20

> [...]
>
>Hastigheden er jo bedre end konkurrenterne, og prisen er helt i bund,
>så hvis hastighed og pris er sammenligneligt, er mit tilbud verdens

Ja det er et godt tilbud, kan du leverer det hos mig?

Hastigheden er der jo på linien, og det er det som sælges.
Man kan jo ikke tage højde for at man sidder med 24 Mbps og henter
data fra en server med 14,4 K modem, eller en over belastet server.
Hverken om den er i landet eller udlandet, så der kan opstår
flaskehalse.
Men det står jo en frit for at downloade fra 12 stk 2 Mbps
linier/servere samtidigt, så du stadig har 24 M som solgt!

Jeg kan ikke vælge frit blandt bredbåndsudbydere da de ikke leverer i
mit område, så dem som har en bedre og mere rimelig pris, kan jeg ikke
vælge.
Tror at internet udbyderne her i DK bare holder prisen oppe, for DK er
jo lille i forhold til Sverige så teknikken må jo være billig. I
Sverige har de jo højhastighed bredbånd både i nord og syd, og
afstandene er meget større!

Torben

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 10:59

>Ja det er et godt tilbud, kan du leverer det hos mig?

Det er et ret skidt tilbud...

Det vil sige, at der er 1001 kunder om at dele 2 Mbps båndbredde
til Internet *ialt*.

Så hvis bare 20 downloader på samme tid, får de i størrelsesorden
100 kbps hver.

Eller med andre ord: du kommer aldrig til at hente med mere end 2
Mbps på den 24 Mbps, jeg har solgt dig. Uanset hvor mange samtidige
downloads, du starter. Og det skal nok være kl. 18 juleaften, hvis
du skal helt op på 2 Mbps. Men mit tilbud ser rigtig godt ud på
papiret.

Det er min pointe: det er nemt at oversælge ADSL til meget billige
penge. Men så skal kunden bare ikke forvente, at når han køber en
24 Mbps, at han så kan downloade med 24 Mbps ret ofte. Måske får
han i virkeligheden kun 1-2 Mbps i primetime.

Sådan er det jo ikke, hvis du køber en 2, 4 eller sågar 8 Mbps af
de store, danske leverandører. Her får du rent faktisk det, du har
bestilt. Selvfølgelig med begrænsninger for overbebyrdede linjer i
den store verden - men igen: som regel kan du downloade med fuld
skrue.

Monstro de billige tilbud i udlandet er skruet lige så kvalitets-
bevidst sammen? Jeg tror det ikke.

> [...]
>jo lille i forhold til Sverige så teknikken må jo være billig. I
>Sverige har de jo højhastighed bredbånd både i nord og syd, og

Det har de faktisk ikke.

Bredbånd fås ikke særlig mange steder i Sverige i forhold til her,
men det er sådan set også rimeligt nok: afstandene er meget større,
og man graver ikke bare lige 200 km kabel ned i en granitklippe.

Men Sverige er lidt foran med de meget begrænsede tilbud: inden for
en radius af typisk et par kilometer, kan du være heldig at få 24
Mbps ADSL (eller 100 Mbps på fiber) for nogle hundrede kroner om
måneden.

Bor du 2 meter på den anden side af cirklen, kan du få 2 Mbps for
500 kroner om måneden. Hvis du da er så heldig, at du ikke bor i
yderområderne, for så må du nøjes med ISDN.

Mvh.
   Klaus.

Fra : jorgen k

Dato : 23-04-06 11:13

Klaus Ellegaard wrote:
[klip]

> [...]
> 500 kroner om måneden. Hvis du da er så heldig, at du ikke bor i
> yderområderne, for så må du nøjes med ISDN.

Og så er det os der bor inden for cirkelen, der kunne det
virkelig være kanont at vi havde det som Sverige.
Men vi hænger jo på at yderkanterne absolut skal være med.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 11:21

jorgen k <en_skod@email.com> writes:

>Og så er det os der bor inden for cirkelen, der kunne det
>virkelig være kanont at vi havde det som Sverige.

Der er da COM-X, Dansk Bredbånd, CPH Metronet og en del andre, der
laver cirkler i Danmark.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 11:22

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

>Der er da COM-X, Dansk Bredbånd, CPH Metronet og en del andre, der
>laver cirkler i Danmark.

Ohja, og el-selskaberne er jo også begyndt at give adgang til
deres fiber ganske mange steder i Danmark.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-04-06 17:22

2 skriver:

> Jeg kan ikke vælge frit blandt bredbåndsudbydere da de ikke leverer i
> mit område, så dem som har en bedre og mere rimelig pris, kan jeg ikke
> vælge.

Som i det meste af Sverige....

> [...]
> jo lille i forhold til Sverige så teknikken må jo være billig. I
> Sverige har de jo højhastighed bredbånd både i nord og syd, og

Hvad med i midten ?
Der har de modems

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : 2

Dato : 21-04-06 14:01

Vores lokale elselskab på Bornholm Østkraft graver også lysledere
ned i øjeblikket for at forbinde kommunes afdelinger. Østkraft vandt
en licitation over TDC, det skal der nok heller ikke så meget til,
og så er det jo konkurrencen der hersker.
Men Østkraft lysledere er kun til det offentlige ikke privat.

Hvis man ser på sin elregning er jo elprisen kun ca 1/4 resten er
afgifter.................så ved vi hvad pengene går til.

Torben