Uni2 blokere for min mailserver
Fra : Svend

Dato : 20-04-06 09:37

Hej

Af en eller anden mystisk årsag har uni2 valgt at blackliste min ip på
min mailserver. Min mailserver er ikke åben for relaying, så jeg ved
ikke hvorfor de har valgt at tage det skridt.

Er der nogen der ved hvordan man hurtigst for delisted en ip hos uni2 ?

Jeg har testet min ip på moensted.dk, og den sige at jeg står på 1 liste
men at alle står på mindst 1 liste.

Jeg går ikke udfra at det er fordi vi lige har opsagt vores 2mbit
forbindelse, så meget tid har de jo heller ikke til at lave den slags
pjat. De tager jo ikke ligefrem telefonen når man ringer her for tiden.
--
Svend

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-06 09:51

On 2006-04-20, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Jeg har testet min ip på moensted.dk, og den sige at jeg står på 1 liste
> men at alle står på mindst 1 liste.

Det vigtige er ikke antallet, men hvilken liste du står på.

--
Andreas

Fra : Svend

Dato : 20-04-06 09:55

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Det vigtige er ikke antallet, men hvilken liste du står på.

jep, men det kunne jeg ikke se. Jeg har prøvet sorbs,spamhaus,spamcop og
et par andre, der er jeg ikke registreret. andre steder jeg kan tjecke ?

mvh.
Svend

Fra : Peter T.

Dato : 20-04-06 10:02

Svend udviste en rettidig omhu og skrev:

> jep, men det kunne jeg ikke se. Jeg har prøvet sorbs,spamhaus,spamcop
> og et par andre, der er jeg ikke registreret. andre steder jeg kan
> tjecke ?

Uni2 har tilsyneladende alvorlige problemer med mailhotellerne for tiden,
hvilket der kan læses om på diverse nyhedssites.

<http://www.computerworld.dk/art/33581?a=fp&i=1>

--
Mvh. Peter T.

Fra : Svend

Dato : 20-04-06 10:32

Peter T. wrote:

> Uni2 har tilsyneladende alvorlige problemer med mailhotellerne for tiden,
> hvilket der kan læses om på diverse nyhedssites.
>
> <http://www.computerworld.dk/art/33581?a=fp&i=1>

Jo, det ved jeg da godt. Men at de ligefrem skal blackliste min ip
forstår jeg ikke.

Men det er vel bare en måde at få mindre trafik på, ellers har jeg svært
ved at se formålet.

--
Svend

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-06 10:08

On 2006-04-20, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> jep, men det kunne jeg ikke se. Jeg har prøvet sorbs,spamhaus,spamcop og
> et par andre, der er jeg ikke registreret. andre steder jeg kan tjecke ?

Øeh? Det står da netop på moensteds side?

--
Andreas

Fra : Svend

Dato : 20-04-06 10:30

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Øeh? Det står da netop på moensteds side?

Ja nu får jeg røde øre,

Men nerd.dk er sikkert en af listerne, hvor min server er registreret ?

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 20-04-06 10:35

Svend wrote:

> Ja nu får jeg røde øre,
>
> Men nerd.dk er sikkert en af listerne, hvor min server er registreret ?

Jeg skulle bare læse siden korrekt....

--
Svend

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-06 12:04

On 2006-04-20, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Ja nu får jeg røde øre,
>
> Men nerd.dk er sikkert en af listerne, hvor min server er registreret ?

Det burde den ihvertfald, men jeg tvivler på at uni2 filtrerer efter
den.
Hvilken fejlmeddelelse får du fra uni2s server?

--
Andreas

Fra : Svend

Dato : 20-04-06 13:20

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Det burde den ihvertfald, men jeg tvivler på at uni2 filtrerer efter
> den.
> Hvilken fejlmeddelelse får du fra uni2s server?

Remote host said: 554 <unknown[83.151.152.7]>: Client host rejected:
Rejected. Connected from SPAM blacklisted IP.

--
Svend

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 20-04-06 15:24

> Remote host said: 554 <unknown[83.151.152.7]>: Client host rejected:
> Rejected. Connected from SPAM blacklisted IP.

Hmm.. måske det kan have noget at gøre med at der ingen reverse-dns er
for din IP?

--
Michael

Fra : Svend

Dato : 20-04-06 21:33

Michael Kjærsgård wrote:

> Hmm.. måske det kan have noget at gøre med at der ingen reverse-dns er
> for din IP?

Men det er der heller ikke på vores anden mailserver, den vil de gerne
modtage fra.

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 20-04-06 12:23

Svend wrote:

> jep, men det kunne jeg ikke se. Jeg har prøvet sorbs,spamhaus,spamcop
> og et par andre, der er jeg ikke registreret. andre steder jeg kan
> tjecke ?
Bortset fra din manglende reverse dns er du rent umiddelbart ikke listet
andre steder:

http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=83.151.152.1

Hans

Fra : Svend

Dato : 20-04-06 13:19

Hans wrote:

> Bortset fra din manglende reverse dns er du rent umiddelbart ikke listet
> andre steder:
>
> http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=83.151.152.1
>
> Hans

Nu var det godt nok 83.151.152.7 det handler om

--
Svend

Fra : News Reader

Dato : 21-04-06 01:26

Svend wrote:
> Af en eller anden mystisk årsag har uni2 valgt at blackliste min ip på min
> mailserver. Min mailserver er ikke åben for relaying, så jeg ved ikke
> hvorfor de har valgt at tage det skridt.

Hvis din mailserver benytter greylisting så bliver du permanent sortlistet
hos Uni2 når du forsøger at sende email til et antal domæner hos Uni2.

Uni2 benytter SMTP Call Back for at få bekræftet at den angivne
afsenderadresse eksisterer. Problemet er blot at når Uni2 ikke kan få
adressen bekræftet første gang pga greylisting så vælger Uni2 at permanent
sortliste IP adressen.

Uni2 misbruger SMTP Call Back groft fordi hvis man skal benytte SMTP Call
Back så skal man svare med 451 når man kommer ud for greylisting. Ved at
svare med 451 så vil den afsendende mailserver forsøge igen senere og
chansen vil så være god for at SMTP Call Back vil komme forbi
greylistningen. Men det forstår desværre ikke amatørerne hos Uni2.

> Er der nogen der ved hvordan man hurtigst for delisted en ip hos uni2 ?

Beklager, du kan kun blive fjernet fra Uni2-s sorte liste hvis du skifter IP
adresse, men du bliver så sortlistet igen næste gang din mailserver sender
til et domæne hos Uni2 som benytter SMTP Call Back.

Jeg har en mailserver som blev sortlistet for 8 måneder siden pga
greylistningen og det er umuligt at få Uni2 til at fjerne sortlistningen.
Men selvom Uni2 ville fjerne sortlistningen så bliver IP adressen sortlistet
igen næste gang det bliver sendt til et domæne som benytter SMTP Call Back.

> Jeg har testet min ip på moensted.dk, og den sige at jeg står på 1 liste
> men at alle står på mindst 1 liste.

Jeg foreslår at du tester med følgende link:
http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=83.151.152.7

Her skal du specielt lægge mærke til det første resultat som er markeret
med rødt. Du mangler nemlig PTR (reverse DNS) på din IP adresse og det er et
krav at man har PTR på de IP adresser som sender email. Det manglende PTR
har dog ikke nogen betydning for sortlistningen hos Uni2.

Ifølge TrustedSoruce http://www.trustedsource.org/query.php?q=83.151.152.7
er din udgående mailtrafik meget lav men du bør alligevel få ordnet PTR på
din IP adresse. Du skal blot skrive til hostmaster hos din internetudbyder
og det koster som regel ikke noget. Husk at du først skal lave et A record i
din egen DNS for det hostname som du ønsker benytte som PTR.

Fra : Svend

Dato : 21-04-06 04:20

News Reader wrote:

> Hvis din mailserver benytter greylisting så bliver du permanent
> sortlistet hos Uni2 når du forsøger at sende email til et antal domæner
> hos Uni2.

Tak for dit svar. Det er første gang jeg hører ordet greylisting, og jeg
ved at jeg ikke aktivt har sat det op på min server. Min server er en
standard qmail toaster, og jeg håber da virkelig ikke at det skulle være
problemmet, for så er jeg vis ikke den eneste.

Jeg vil lave et par records i dnsen og bede min udyder om at sætte et
par ptr op.

--
Svend

Fra : News Reader

Dato : 21-04-06 05:16

Svend wrote:
> Det er første gang jeg hører ordet greylisting, og jeg
> ved at jeg ikke aktivt har sat det op på min server.

Det vil være nok blot din mailserver af en eller anden grund ikke svarer på
Uni2's SMTP Call Back. Får ikke Uni2 svar ved første forsøg så sortlistes IP
adressen.

Personligt har jeg helt opgivet at gøre noget ved Uni2's tåbelige metode.
Det er blot at konstatere at hvis folk fortsætter som email kunder hos Uni2
så får de ikke mails fra min mailserver. Nu er Uni2's mailkunder blevet
vænnet til at email er som Lotto, for det meste taber man, så de vil næppe
sørge hvis de ikke får en mail mer eller mindre.

Jeg synes du ikke skal gøre mere ved problemet, Uni2 lever i en helt anden
fjern verden. Men du bør dog regelmæssigt tjekke
http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=83.151.152.7 for at sikre dig at du
ikke har noget med rød farve.

Fra : Svend

Dato : 21-04-06 08:51

News Reader wrote:

> [...]
>
> Jeg synes du ikke skal gøre mere ved problemet, Uni2 lever i en helt
> anden fjern verden. Men du bør dog regelmæssigt tjekke

Mange tak for at du deler din indsigt med os andre jævne fritids admins,
jeg bliver mere og mere overbevist om at det var en rigtig beslutning at
flytte vores firma mailserver væk fra uni2s mailrelay og spamfilter.

At vi nu modtager en del mere spam er til at leve med i.f.t. de
forsinkelser på mail vi så i starten.

Er der nogen der kender en god udbyder til extern spam og virus tjeck ?
gerne med replikerede servere på redundante linjer ?

--
Svend

Fra : News Reader

Dato : 21-04-06 12:55

Svend wrote:
> jeg bliver mere og mere overbevist om at det var en rigtig beslutning at
> flytte vores firma mailserver væk fra uni2s mailrelay og spamfilter.

Uanset om det gælder email, internetforbindelse eller telefoni så vil det
være yderst fornuftigt at holde sig langt væk fra Uni2/Tele2.

Tele2's reklameslogan "Tele2 - the company that brings you small bills" skal
helst forstås som "Tele2 - the company that brings you huge bills"

> At vi nu modtager en del mere spam er til at leve med i.f.t. de
> forsinkelser på mail vi så i starten.

Enig. Men det er faktisk ikke nødvendigt at leve med spam, det går aldeles
udmærket at filtrere spam væk. Jeg driver selv mail- og gateway servere hvor
brugerne i stort set aldrig ser en spam/virus mail, den spam som slipper
forbi mine filtre er langt mindre end en promille af den samlede mailmængde.

> Er der nogen der kender en god udbyder til extern spam og virus tjeck ?
> gerne med replikerede servere på redundante linjer ?

Er din virksomhed stor kan http://www.csis.dk varmt anbefales. Prisen hos
CSIS kan dog være noget høj for mindre virksomheder.

Du er også velkommen at kontakte mig da jeg somme tider lukker ind nye
brugere på min gateway server. Din mailserver skal kunne hente mail ved brug
af ATRN på port 366. Prisen er 30 USD/domæne og år hvis mailtrafikken ikke
er altfor stor. Spam- og virus filtreringen er ekstrem god og min gateway
service kan derfor benyttes både som primær gateway eller som backup
gateway.

--
Min email adresse slettes om 22 timer
My email address will be deleted in 22 hours

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-06 08:59

On 2006-04-21, News Reader <chllhv10mcckvv8@jetable.org> wrote:

> [...]
> krav at man har PTR på de IP adresser som sender email. Det manglende PTR
> har dog ikke nogen betydning for sortlistningen hos Uni2.

Har du en reference, der beskriver det krav til PTR records?

--
Andreas

Fra : News Reader

Dato : 23-04-06 03:11

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> Har du en reference, der beskriver det krav til PTR records?

http://www.faqs.org/rfcs/rfc1912.html

RFC 1912 section 2.1:

"Every Internet-reachable host should have a name. The consequences of this
are becoming more and more obvious. Many services available on the Internet
will not talk to you if you aren't correctly registered in the DNS.

Make sure your PTR and A records match. For every IP address, there should
be a matching PTR record in the in-addr.arpa domain (reverse dns lookup
zone). If a host is multi-homed, (more than one IP address) make sure that
all IP addresses have a corresponding PTR record (not just the first one).
Failure to have matching PTR and A records can cause loss of Internet
services similar to not being registered in the DNS at all. Also, PTR
records must point back to a valid A record, not a alias defined by a CNAME.
It is highly recommended that you use some software which automates this
checking, or generate your DNS data from a database which automatically
creates consistent data."

Fra : Thomas Corell

Dato : 23-04-06 09:48

News Reader wrote:

> http://www.faqs.org/rfcs/rfc1912.html
>
> RFC 1912 section 2.1:
>
> "Every Internet-reachable host should have a name. ...

Det har du så ikke umiddelbart ... (hint: hvordan skal /should/ i rfc'er
tolkes).

I praksis vil hosts uden r-dns leve et beværligt liv, men det er altså
ikke et krav at der skal være r-dns.

--
Don't waste space

Fra : News Reader

Dato : 23-04-06 22:54

Thomas Corell wrote:
> I praksis vil hosts uden r-dns leve et beværligt liv,

Faktisk er det store fordele ved at IKKE have Reverse DNS, man får langt
mindre trafik på mailserveren. Har man brugere som har venner med f.eks. AOL
emailadresser så kan disse ikke sende email til sine venner, hvilket betyder
at det heller ikke kommer svar mail fra dem. Hvad som er sparet er tjent!

Det må være derfor så mange danske mailadmins vælger at IKKE have Reverse
DNS, udenfor Danmark har man endnu ikke opdaget denne fidus med at spare på
mailtrafikken. Denne fidus bidrager nok også til overskuddet hos Danske
Bank for her har man heller ikke lyst til altfor stor mailtrafik.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-04-06 10:49

"News Reader" <2j6b84wq3rhlmhv@jetable.com> writes:

>http://www.faqs.org/rfcs/rfc1912.html

RFC1912 er ikke en kravspecifikation:

| Status of this Memo
|
| This memo provides information for the Internet community. This memo
| does not specify an Internet standard of any kind. Distribution of
| this memo is unlimited.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Svend

Dato : 21-04-06 17:27

News Reader wrote:

> [...]
> det koster som regel ikke noget. Husk at du først skal lave et A record
> i din egen DNS for det hostname som du ønsker benytte som PTR.

Jep, den er fixet nu.

Tak for hintet.

Svend;

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-04-06 18:16

> Jeg foreslår at du tester med følgende link:
> http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=83.151.152.7

Det har jeg lige gjort med de IP'er, som er tildelt min dedikerede server i
USA.
Alle 3 IP'er er listet i SPEWS, og jeg oprettede en sag til dem for at bede
dem gøre noget ved det. Jeg fik følgende svar:

"Hi Jesper,

Nobody really pays attention to the spews database anymore, because it is no
longer actively administered. It is impossible to remove old entries. Notice
that the site`s last `News` entry is from September 2003.

Regards,
Steve"

Er det seriøst??!
Har hørt så meget om, at man har et seriøst problem hvis man først bliver
listet i SPEWS....

Fra : News Reader

Dato : 21-04-06 21:16

Jesper Nielsen wrote:
> Det har jeg lige gjort med de IP'er, som er tildelt min dedikerede server
> i USA.
> Alle 3 IP'er er listet i SPEWS,

SPEWS har to lister, SPEWS Level one og SPEWS Level two. Hvilken var dine IP
adresser på?
Er du listet på SPEWS Level two så er det ikke et problem. Men du bør helt
bestemt ikke være listet på SPEWS Level one.

Din udbyder har helt klart et problem hvis dine adresser er listede på SPEWS
Level one, ingen seriøs udbyder skal figurere på den liste. Jeg har selv 32
IP adresser og ingen af dem er listede hos SPEWS.

> Har hørt så meget om, at man har et seriøst problem
> hvis man først bliver listet i SPEWS....

SPEWS Level one benyttes stadig af mange mailservere så du kan sagtens komme
ud for problemer. Som du kan se på http://www.dnsstuff.com så siger man
følgende om brugen af SPEWS:

"Should not be used to block mail, although could be used in a weighting
system"

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-04-06 16:16

> [...]
> Er du listet på SPEWS Level two så er det ikke et problem. Men du bør helt
> bestemt ikke være listet på SPEWS Level one.

De er listede på begge.

> [...]
> man følgende om brugen af SPEWS:
>
> "Should not be used to block mail, although could be used in a weighting

Dvs. mails sendt fra mine IP'er bør ikke blive afvist kun pga. IP'erne er
listede i SPEWS 1, men de vil indgå i den modtagende mailservers
"overvejelser"?
Med mindre selvfølgelig modtagende mailserver er sat op til altid at blokere
fra afsendere, som er registreret i SPEWS.

Hvad er forskellen på SPEWS 1 og 2?

--
Mvh. Jesper

Fra : News Reader

Dato : 23-04-06 03:22

Jesper Nielsen wrote:
> Dvs. mails sendt fra mine IP'er bør ikke blive afvist kun pga. IP'erne er
> listede i SPEWS 1, men de vil indgå i den modtagende mailservers
> "overvejelser"?

Det er hvad man anbefaler, men desværre følger ikke alle disse anbefalinger.

Da dine IP adresser er listede på SPEWS1 så er det sandsynligt at din
udbyder er "spammervenlig" og for at undgå problemer bør du skifte til en
anden udbyder.

> Med mindre selvfølgelig modtagende mailserver er sat op til altid at
> blokere fra afsendere, som er registreret i SPEWS.

Mange gør det.

> Hvad er forskellen på SPEWS 1 og 2?

What is Level 1?
SPEWS publishes two lists. The majority of the Level 1 list is made up of
netblocks owned by the spammers or spam support operations themselves, with
few or no other legitimate customers detected. We don't even try and educate
these types as any past attempts at education have failed. If a known
spammer buys a new netblock but hasn't started spamming from it yet, it is
still eligible to be listed here. If used, this list should have close to
zero inadvertent blocking.

What is Level 2?
This includes all of Level 1, plus anyone who is spam-friendly, supporting
spammers, or highly suspicious, but not blatant enough to be included in the
Level 1 list yet. If it becomes obvious that someone at Level 2 has become a
real problem, they will be escalated to Level 1 after some attempt at
education. The Level 2 list will have some inadvertent blocking (non-spammer
IP addresses listed), but can still be used by small ISPs or individuals who
want a stricter level of blocking/filtering. By having a two tiered list,
you can make the hardcore spamfighters happy; those who want to block first
and ask questions later. Also, a listing in the Level 2 list may exert a bit
of pressure on spam friendly sites and may keep them from turning totally
bad - but that is not really the point, stopping spam is. (note: a Level
value of "0" means that area is not listed)

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-04-06 21:32

Hej,

Jeg kaster mig lige ind i denne tråd.

Jeg er pt. TDC kunde. Hver gang jeg sender til en af mine venner som
har en Tiscali adresse får jeg mailen lige i synet igen.

Beskeden er:

<slettet @ tiscali.dk>: host mailgw1.tiscali.dk[129.142.244.121] said:
554
<pfepa.post.tele.dk[195.41.46.235]>: Client host rejected:
Rejected.
Connected from SPAM blacklisted IP. (in reply to RCPT TO command)

Ehm?! Betyder det at TDC's mail server nu er blokeret også? Eller?

Palle Jensen

Fra : Svend

Dato : 23-04-06 21:49

Palle Jensen wrote:
> [...]
> Connected from SPAM blacklisted IP. (in reply to RCPT TO command)
>
> Ehm?! Betyder det at TDC's mail server nu er blokeret også? Eller?

Lol, det kan da ikke være rigtigt. Hvornår har du sidst fået den mail ?

--
Svend

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-04-06 21:56

On Sun, 23 Apr 2006 22:48:58 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

>Lol, det kan da ikke være rigtigt. Hvornår har du sidst fået den mail ?

Hele dagen i går og i dag.

Men først her til aften gav jeg mig tid til at læse beskeden.

Tjekkede lige og sendte en fra Gmail. Ingen problemer

Palle Jensen

Fra : News Reader

Dato : 23-04-06 22:46

Palle Jensen wrote:
> [...]
> Client host rejected: Rejected.
> Connected from SPAM blacklisted IP.
> Ehm?! Betyder det at TDC's mail server nu er blokeret også? Eller?

http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=195.41.46.235 viser at det lige nu
ikke er nogen sortlistning på IP adressen.

Nu skal man ikke tage beskeder fra UNI2 særdeles alvorligt. De har så store
problemer for tiden at det med email levering er som Lotto, nogen gang
vinder man men for det meste vinder man ikke.

Dine venner med Tiscali adresser bør hurtigst muligt skifte til en anden
udbyder.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 24-04-06 14:32

> Ehm?! Betyder det at TDC's mail server nu er blokeret også? Eller?

Jaja, de blokerer også deres egen udgående SMTP, så hvorfor skal
TDC-kunder have fordele fremfor deres egne kunder ;)

--
Michael