2 forbindelser på 1 computer
Fra : Anders \(6400\)

Dato : 18-04-06 12:07

Kan det lade sig gøre ?

Har en switch (D-Link DI 604), som måske kan hjælpe.

Har ikke meget forstand på enme !

/A

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-04-06 14:18

Anders (6400) wrote:
> Kan det lade sig gøre ?
> Har en switch (D-Link DI 604), som måske kan hjælpe.
> Har ikke meget forstand på enme !
> /A

Afhænger lidt af din udbyder.

Nogle tilbyder variable IP-adresser, og tilføjer disse efterhånden som
du tilslutter flere maskiner.

Hos f.eks. Tele2 kan du max have 2 maskiner tilknyttet, medmindre du
aftaler andet med deres kundeservice.

Hvis du er i den uheldige situation, at du f.eks. kun har én fast
IP-adresse, kan du tilslutte din switch til en router, som derefter
fordeler private IP-adresser til dine maskiner, men som derefter
fordeler signalet ud på nettet via det faste IP-nummer.

Den private IP-adresse kan så "kaldes" for en intern/privat adresse.

Håber det hjælper.

Henrik, Dianalund
.... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte."
(Piet Hein)

Fra : ShutEye

Dato : 18-04-06 15:13

> [...]
>
> Den private IP-adresse kan så "kaldes" for en intern/privat adresse.

Men han skrev "2 forbindelser på 1 computer"

Det er vist nærmest det modsatte af din (ellers gode) beskrivelse.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-04-06 17:44

ShutEye wrote:
> Men han skrev "2 forbindelser på 1 computer"
> Det er vist nærmest det modsatte af din (ellers gode) beskrivelse.

Tak for rosen. Ja, ok. Jeg kan af resten af tråden se, at det var to
indgående forbindelser til husstanden. Det har jeg sørme aldrig tænkt på
før....

[Lyder dyrt. ]

Fra : Henning

Dato : 18-04-06 18:35

On Tue, 18 Apr 2006 18:43:52 +0200, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

>Tak for rosen. Ja, ok. Jeg kan af resten af tråden se, at det var to
>indgående forbindelser til husstanden. Det har jeg sørme aldrig tænkt på
>før....
>
>[Lyder dyrt. ]
Jeg står foran samme tanker - har firmabetalt 4Mbit ADSL samt en
fælles 10Mbit som går til hele ejendommen. I primetime kan 10'eren
være hårdt belastet, hvorfor en teaming kunne at være at foretrække
Dyrt? Næ, ikke når man ikke selv betaler

Fra : News Reader

Dato : 21-04-06 21:40

Henning wrote:
> [...]
> være hårdt belastet, hvorfor en teaming kunne at være at foretrække
> Dyrt? Næ, ikke når man ikke selv betaler

Du benytter blot en router med 2 WAN indgange som så sørger for at du
benytter den mindst belastede forbindelse. ZyXEL ZyWALL 35 kan godt
anbefales.

--
Min email adresse slettes om 22 timer
My email address will be deleted in 22 hours

Fra : ShutEye

Dato : 21-04-06 23:57

Skiderik :)

> Du benytter blot en router med 2 WAN indgange som så sørger for at du benytter den
> mindst belastede forbindelse. ZyXEL ZyWALL 35 kan godt anbefales.

Er den ikke temmelig dyr? Har selv en zywall 5 og den var ikke helt billig.

Fra : News Reader

Dato : 23-04-06 03:15

ShutEye wrote:
> Er den ikke temmelig dyr? Har selv en zywall 5 og den var ikke helt
> billig.

En Zywall 35 koster 5.995,00 inkl. moms. Ikke specielt dyrt med tanke på
hvad man får for pengene.

Fra : Svend

Dato : 24-04-06 10:03

News Reader wrote:

> Du benytter blot en router med 2 WAN indgange som så sørger for at du
> benytter den mindst belastede forbindelse. ZyXEL ZyWALL 35 kan godt
> anbefales.

Har du testet deres produkt med 2 wan porte ?

Vi har erfaring med at en enkelt konfigurations ændring kan ødelægge
opsætningen af deres routere så de skal rekonfigureres fra bunden med
reset to factory defaults.

--
Svend

Fra : News Reader

Dato : 24-04-06 10:57

Svend wrote:
> Har du testet deres produkt med 2 wan porte ?

Jeg benytter flere ZyWall 70 og de virker glimrende med 2 WAN porte. ZyWall
70 og ZyWall 35 er i grunden densamme router, ZyWall 70 er blot kraftigere.

> Vi har erfaring med at en enkelt konfigurations
> ændring kan ødelægge opsætningen af deres
> routere så de skal rekonfigureres fra bunden med
> reset to factory defaults.

Jeg laver ofte flere konfigurations ændringer om dagen og det er aldrig sket
problemer. ZyWall 70 er ekstremt stabil og driftssikker selv under kraftig
pres.

I øvrigt bør du altid benytte backup funktionen i Zyxel routeren og gemme
konfigurationen. Skulle du være uheldig så går det hurtigt at få routeren i
drift igen ved at indlæse backupen. Backupen er også god hvis man kvajer sig
og ikke gider ændre en masse indstillinger tilbage til det oprindelige, det
er langt hurtigere at indlæse backupen.

Fra : Svend

Dato : 24-04-06 19:55

News Reader wrote:

> [...]
> man kvajer sig og ikke gider ændre en masse indstillinger tilbage til
> det oprindelige, det er langt hurtigere at indlæse backupen.

Jeg har erfaring med at hvis man opgradere firmware og/eller ændre i de
mere eksotiske ting stopper den med at fungere delvist.

f.eks. stoppede vores med at svarer på ping på wan interfacet, man kunne
heller ikke åbne op for remote admin på wan interfacet osv., hvad det
var forige gang kan jeg ikke lige huske. Det grimme er at man ikke kan
se noget i loggen selv om man slår alt logning til.

Det skete også et par gange for vores gamle z100, der kunne vi ikke lave
en til en mapning på en helt bestemt ip adr., og her var loggen også
blottet for info.

--
Svend

Fra : News Reader

Dato : 24-04-06 23:54

Svend wrote:
> Jeg har erfaring med at hvis man opgradere
> firmware og/eller ændre i de mere eksotiske
> ting stopper den med at fungere delvist.

Jeg har lavet masser af opgraderinger af firmwaren, de fleste via Remote
Management, og det har aldrig været problemer.

Faktisk har det aldrig været noget som helst problem med de ZyWall 70 jeg
har. En af dem har været udsat for et voldsomt spamangreb med 1-2 millioner
mails om dagen i flere måneder uden at det har været noget som helst
problem.

Du har ikke fortalt hvilken Zyxel model du har men jeg vil mene at du har
været uheldig med din Zyxel. Det kan være hardwarefejl i din Zyxel og måske
skulle du reklamere den.

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 18-04-06 14:49

Har StofaNet og Cybercity, hvis det kan hjælpe !

/A

Fra : Per Tolbøll

Dato : 18-04-06 16:18

"Anders (6400)" <dsl271018@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Har StofaNet og Cybercity, hvis det kan hjælpe !

Hvis jeg har forstået dig rigtigt har du to udbydere ind i huset og vil
udnytte begge forbindelser i en "parallelkobling".

Det kan man godt, men 604'eren duer ikke.
Du skal have en router der understøtter to WAN-forbindelser.

Her er to:

http://www.danbit.dk/produkter/2111.phtml (MicroNet)

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netrvpn/netlsrv042.html
(Linksys)

Begge koster omkring de 1500 kr og kan cirka det samme (Linksys'en
understøtter VPN endpoint, det gør MicroNet'en ikke).

Jeg anvender selv et setup med GalNet og CyberCity og den ovennævnte
MicroNet og det virker upåklageligt. Jeg ville dog nok købe Linksys'en i dag
(den kunne ikke fås da jeg satte min forbindelse op)

/Per

Fra : Henning

Dato : 18-04-06 18:39

On Tue, 18 Apr 2006 17:17:32 +0200, "Per Tolbøll"
<per.tolboll@kolibrinet.dk> wrote:

> [...]
>
>Det kan man godt, men 604'eren duer ikke.
>Du skal have en router der understøtter to WAN-forbindelser.

Smart - hvordan foregår det i praksis? Hvordan vælger du DNS-server,
smtp-server, news-server osv? Blander du to udbydere, tillader den ene
jo ikke du bruger den andens udgående mail osv?

Fra : Niklas Petersen

Dato : 18-04-06 18:56

Henning wrote:
> Smart - hvordan foregår det i praksis? Hvordan vælger du DNS-server,
> smtp-server, news-server osv? Blander du to udbydere, tillader den ene
> jo ikke du bruger den andens udgående mail osv?
Man vil typisk oprette statiske routes til eksempelvis smtp/nntp
servere, således at de ryger igennem den rigtige forbindelse.

DNS servere er ikke restricted, så der kan man blot benytte den man ønsker.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 18-04-06 22:03

On Tue, 18 Apr 2006 19:55:30 +0200, Niklas Petersen wrote:

> DNS servere er ikke restricted, så der kan man blot benytte den man ønsker.

Det er nu ikke nødvendigvis korrekt.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Niels

Dato : 19-04-06 18:49

Sonny T. Larsen skrev:

> Det er nu ikke nødvendigvis korrekt.

Der er jo ikke nogen, der siger at man skal bruge DNS-servere hos sine
ISP'er.

Man kan køre sine egne DNS-servere.
Eller bruge andre DNS-servere. Jeg bruger fx orsn.net til DNS.

--
Niels

Fra : Per Tolbøll

Dato : 18-04-06 22:00

> Smart - hvordan foregår det i praksis? Hvordan vælger du DNS-server,
> smtp-server, news-server osv? Blander du to udbydere, tillader den ene
> jo ikke du bruger den andens udgående mail osv?

DNS-serverne bliver DHCP'et til WAN-portene fra de respektive udbydere (hvis
de ellers kører DHCP, ellers har routerne andre muligheder).

Routerne har derudover mulighed for at tvinge trafikken til en givet
IP-adresse over et bestemt WAN-interface. Dér sætter man typisk IP'en på
SMTP- og NNTP-serverne for den respektive udbyder - og afsted det går.
Ifølge manualen skulle man kunne fordele på destinations-port også (f.eks
HTTP til en udbyder, SNTP til en anden osv). Det virker bare ikke ...

Jeg har også haft problemer med DNS i Micronet-routeren (den bruger en
embedded linux og IP masquerade) og har måttet konfigurere faste
DNS-adresser også.

/Per