ADSL og basislinie hos forskellige udbyder~
Fra : T

Dato : 18-04-06 11:27

Hej kan man have ADSL og en basislinie hos hver sin udbyder?
Er der kun 2 udbydere som har basislinie? Tele2 og TDC, ved I det?
Eller er det kun TDC som ret faktisk kan leverer en basislinie?

Torben

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 18-04-06 14:16

"T" <ttt@tele2adsl.dkkkkk> wrote in message
> Hej kan man have ADSL og en basislinie hos hver sin udbyder?
> Er der kun 2 udbydere som har basislinie? Tele2 og TDC, ved I det?
> Eller er det kun TDC som ret faktisk kan leverer en basislinie?

basislinie er et TDC produkt.. har intet med dsl at gøre

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 18-04-06 16:14

> basislinie er et TDC produkt..

Men det hindrer nu ikke Tele2 i også at levere/markedsføre det
http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_internet_adsl_priser&t2page=privat_internet_adsl_priser

--
Michael

Fra : T

Dato : 18-04-06 21:13

On Tue, 18 Apr 2006 17:14:09 +0200, Michael Kjærsgård
<mk@vindenand.dk> wrote:

>Men det hindrer nu ikke Tele2 i også at levere/markedsføre det
>http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_internet_adsl_priser&t2page=privat_internet_adsl_priser

basislinie er et TDC produkt.. har intet med dsl at gøre
-------------------------

Jo men for at have ADSL skal man enten have tlf linie eller en
basislinie.

Og fx cybercity kunne ikke leverer deres gode ADSL tilbud til mig, de
krævede en tlf linie, før de kunne leverer ADSL.
Men kunne godt få abonnement hos dem på det. Så det er måske bare en
videreformidling af TDC tlf linie?

Spørgsmålet kommer nu da jeg har fået ADSL hos Tele2, men idag
brokkede de sig over at de ikke lige kunne leverer det alligevel,
selvom det lovede de fra 1 måned siden før jeg fik ADSL.
Men de er ved at undersøge det. Men synes det er underligt, da TDC
"frigav" muligheden for en basislinie vist en gang sidst i februar.

Og nu betaler jeg så dobbelt abonnement, så skulle jo gerne have en
basislinie. Er TDC den eneste som rent kan faktisk kan leverer det?

Torben

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-04-06 21:47

T skrev:

>Og nu betaler jeg så dobbelt abonnement, så skulle jo gerne have en
>basislinie. Er TDC den eneste som rent kan faktisk kan leverer det?

Iflg.
http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_internet_adsl_priser&t2page=privat_internet_adsl_priser
kan Tele2 da også levere, omend det kun er videresalg af en TDC
basislinje,
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Uffe Døygaard

Dato : 19-04-06 12:33

T skrev:

> [...]
> krævede en tlf linie, før de kunne leverer ADSL.
> Men kunne godt få abonnement hos dem på det. Så det er måske bare en

Cybercity(herefter CC) vil gerne levere til dig selvom du ikke har
telefoni, problemet er for dem at de ikke har noget reference nummer at
slå dig op på i TDC's system.

Som hovedregel slår man en given adresse op på telefonnummeret, eller
evt. den tidligere ejer af bopælens fastnetnummer...

Men hvis CC får et afslag på kobber tilbage fra TDC, fordi TDC ikke kan
finde adressen i deres system(hvilket sker ofte) kan man påtvinge CC at
forsøge igen...

Som oftest, vil TDC i anden omgang finde frem til adressen, og allokere
et kredsløbsnummer på kobberparet der løber ud til lejligheden.

Reelt er det ikke fordi, CC IKKE kan levere på adressen, det er med
garanti fordi TDC har afvist at adressen eksiterer, eller fordi CC ikke
vil betale for "bærelinien".

Bærelininen er betegnelsen for det kobberpar der løber fra central til
bopæl. Det skal der betales en minimums pris til TDC for at bruge.
(mener det er 47 kr.pr.md. men ikke sikker)

Ligegyldigt om man som udbyder leverer Telefoni, eller xDSL over
kobberparet skal man betale for "bærelinien".

Før i tiden var det ihvertfald sådan at hverken CC, Tiscali, og Orange
ikke opkrævede gebyrer for "bærelinien"... men det kan da være de har
skiftet taktik?

Mit råd til dig er.

Bed CC om at søge på den tidligere ejers telefonnummer, eller ryk dem
for en genbehandling. Ellers må de jo komme ud af busken, og sige
direkte at de ikke er interresserede i at betale for bærelinien.
(hvordan mon så deres prispolitik er med oprettelse af både dsl og
iptelefoni?)

/Uffe

Fra : Bosse

Dato : 19-04-06 18:46

Det er også muligt at få StofaNet via. ADSL uden at have fastnet
www.stofa.dk

Fra : T

Dato : 19-04-06 23:51

> [...]
>direkte at de ikke er interresserede i at betale for bærelinien.
>(hvordan mon så deres prispolitik er med oprettelse af både dsl og

Tak for langt svar,
Spurgte CC for ca 2 og 4 måneder siden, og da kunne de ikke leverer.
Jeg skulle også have en tlf linie, før de kunne leverer ADSL, hos mig.

Bemærk jeg har boet her 14 år så det mit eget tlf nr, som bare løber
ud, og så tlf linien bliver en basislinie, kobber er der jo.

Vidste ikke en bærelinie har eksisterer længe?

Stofanet er ikke i mit område. Når jeg taster nuværende tlf nr ind
hos mange ellers interessante udbydere jeg gerne ville vælge, så kan
de deværre ikke leverer på min adresse.
Så selvom der nok er mange udbydere, er det ret begrænset hvem man kan
vælge.
Ville ønske man bare kunne have valgt en trådløs internetforbindelse,
så man undgik alt det der bølv med kobber, TDC ejer "monopol",
gebyrer.
Men trådløst netværk i området kan række kilometer nok.

Skulle skulle man bare kunne have haft internet over parabol som kan
sende og modtage, så havde det kun krævet en stikkontakt

Torben

Fra : Uffe Døygaard

Dato : 28-04-06 10:13

T skrev:

> [...]
> ud, og så tlf linien bliver en basislinie, kobber er der jo.
>
> Vidste ikke en bærelinie har eksisterer længe?

Bærelinien er det samme som et "abonnement" eller et minimumsbeløb for
brug af kobberet. Det har eksisteret i en hel del år.

> [...]
> gebyrer.
> Men trådløst netværk i området kan række kilometer nok.

Hvis du bor i Kbh, Odense eller Århus, så er et kig på Clearwire eller
Orza vel et bud?