Danske Time-servere ?
Fra : NoOne

Dato : 11-04-06 11:19

Hejsa ... jeg har lige læst denne artikel

http://www.computerworld.dk/art/33512?a=rss&i=0

og vil spørge om der er nogle som har en liste over danske
time-servere ? jeg kender kun én : ntp1.inet.tele.dk

RaZoR :)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-04-06 11:32

"NoOne" <mail.test.dk@> wrote in message

> Hejsa ... jeg har lige læst denne artikel
>
> http://www.computerworld.dk/art/33512?a=rss&i=0
>
> og vil spørge om der er nogle som har en liste over danske
> time-servere ? jeg kender kun én : ntp1.inet.tele.dk

Jeg bruger ntp.darenet.dk i min Dlink 4300 router, men der skete ikke
rigtigt noget da vi skiftede til sommertid, så ved ikke 100% hvordan det
virker.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-04-06 19:08

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Jeg bruger ntp.darenet.dk i min Dlink 4300 router, men der skete ikke
>rigtigt noget da vi skiftede til sommertid, så ved ikke 100% hvordan det
>virker.

NTP-servere har ikke noget med sommertid at gøre: de fortæller hvad
klokken er i UTC, og så er det op til den enkelte maskine at vide
hvilken tidszone og sommertidssituation den befinder sig i, så den kan
regne det om til korrekt lokal tid (hvis man ønsker lokal tid).
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-04-06 12:26

NoOne wrote:
> Hejsa ... jeg har lige læst denne artikel
>
> http://www.computerworld.dk/art/33512?a=rss&i=0
>
> og vil spørge om der er nogle som har en liste over danske
> time-servere ? jeg kender kun én : ntp1.inet.tele.dk

dk.pool.ntp.org -nu kender du 17 , tænk bare hvis også dlink kendte til den
pool.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-04-06 12:34

NoOne <mail.test.dk@> wrote:

> Hejsa ... jeg har lige læst denne artikel
>
> http://www.computerworld.dk/art/33512?a=rss&i=0
>
> og vil spørge om der er nogle som har en liste over danske
> time-servere ? jeg kender kun én : ntp1.inet.tele.dk

Hvis du bare skal bruge en eller anden ntp server, så kunne du jo køre
en traceroute, så du kan se den første router uden for dit eget netværk,
og så prøve om den svarer på ntp. Hvis den ikke selv kører ntp kan det
være at den videresender trafikken til en egnet server.

Fra : Kaare

Dato : 11-04-06 16:45

"NoOne" <mail.test.dk@> skrev i en meddelelse

> Hejsa ... jeg har lige læst denne artikel
>
> http://www.computerworld.dk/art/33512?a=rss&i=0
>
> og vil spørge om der er nogle som har en liste over danske
> time-servere ? jeg kender kun én : ntp1.inet.tele.dk

Der findes mange, så for mig at se er det et spørgsmål om... til hvilket
formål?

Hvis man eksempelvis er Dansk Bredbånds kunde, kan man benytte IPerne
82.143.192.20, 82.143.192.40 og 82.143.192.21 som NTP servere til både
klienter og servere. De fleste større ISPer har denne type service til sine
kunder.

Men NTP er jo desværre lidt ukendt. Jeg personligt ville være glad hvis mit
køkkenur havde et netværksstik og mulighed for at bruge NTP. :)

/Kaare

PS. Iøvrigt en lortesag med D-link. Det er ret usselt gjort (eller uvidende
gjort?)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-04-06 17:02

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message

> Men NTP er jo desværre lidt ukendt. Jeg personligt ville være glad hvis
> mit køkkenur havde et netværksstik og mulighed for at bruge NTP. :)

hehe, Lige et spørgsmål til dig Kaare.. hvad der der med jeres båndbredde
test? den har været ende mindst 14dage
http://www.dbnet.dk/524.aspx

Skulle jo gerne lige teste hastigheden mellem DB og Comx.. Nu ser det jo ud
til der er okay hul igennem udfra at kigge på ping via cogentco.com Men
fatter ikke hvorfor i ikke peer direkte på dix???? alså det må jo både være
DB og Comx´s problem at der har været elendig forbindelse et godt stykke
tid??

> PS. Iøvrigt en lortesag med D-link. Det er ret usselt gjort (eller
> uvidende gjort?)

Forstår det ikke, hvis man har en server der står og kører og er åbenb for
alle. Hvorfor skulle Dlink så ikke også have mulighed for at bruge den? Men
ok i min Dlink kan man vælge nogle fra en liste. Så ved ikke om de har
ændret det og før altid har brugt den samme.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-04-06 17:11

> [...]
> ok i min Dlink kan man vælge nogle fra en liste. Så ved ikke om de har
> ændret det og før altid har brugt den samme.

Fordi det er en stratum1 server, hvis eneste formål er at holde tiden præcis
til stratum1 og stratum2..N servere. Endusers har intet at gøre på en
stratum1 server. Som PHK skriver, så kunne det have været usigeligt nemt at
ændre hvis ikke DLink havde hardcodet det ned i firmwaren.

Det er under al kritik at et firma der laver netværksudstyr og burde læse
protocoller og rfc's ikke tænker over sådan noget. Og uhyggeligt at de ikke
bare siger: "Vi f*cked up, sorry, nu skal vi holde dig omkostningsfri".

PHK driver en af de mest præcise timeservere og for det bliver man
"straffet". Surt siger jeg bare.

Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-04-06 17:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> writes:

> [...]
>ok i min Dlink kan man vælge nogle fra en liste. Så ved ikke om de har
>ændret det og før altid har brugt den samme.

Den er lidt tveægget.

Hvis man sætter kunstige begrænsninger på i øvrigt åbne servere
(som den pågældende NTP-server), så er det en smule naivt at tro,
at de ikke vil blive (mis)brugt. Se bare åbne mail-relays som jo
bare blev sat på nettet, fordi det var nemt for firmaets ansatte
på den måde.

At tro at alle producenter af hard- og software med NTP-behov er
clued, er også ret naivt.

Omvendt er det ikke særlig professionelt, når et firma ikke med
det samme retter de firmwares, den er gal med.

Men der er nok ikke andet at gøre end at skaffe en sponsor til
den NTP-server - eller lukke den. Man vinder ikke en slåskamp,
hvor modstanderne er en enorm horde af forkert opsat hardware.
Og skulle man endelig vinde, kommer der en ny firmware fra en
anden producent med samme udfordring.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-04-06 12:43

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> [...]
> hvor modstanderne er en enorm horde af forkert opsat hardware.
> Og skulle man endelig vinde, kommer der en ny firmware fra en

Nu er det jo ikke kun denne server som er ramt. Der er masser af andre
stratum-1 NTP servere i D-links firmware, de fordeler blot belastningen.

Kunne problemet ikke løses på ISP niveau med en transparent NTP proxy?

Fra : Kaare

Dato : 11-04-06 18:29

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> hehe, Lige et spørgsmål til dig Kaare.. hvad der der med jeres båndbredde
> test? den har været ende mindst 14dage
> http://www.dbnet.dk/524.aspx

Den er fjernet, da der er lavet en ny:
http://www.dbnet.dk/1454.aspx

(iøvrigt var den gamle ussel)

> [...]
> fatter ikke hvorfor i ikke peer direkte på dix???? alså det må jo både
> være DB og Comx´s problem at der har været elendig forbindelse et godt

Bestemt. Det skulle heller ikke undre mig hvis der sker noget på den front.
Vi er ved at stille en ny router op på DIX til formålet. Så vi smutter nok
ud forbi ComX en dag og tager en snak. :)

> [...]
> Men ok i min Dlink kan man vælge nogle fra en liste. Så ved ikke om de har
> ændret det og før altid har brugt den samme.

Det svarer lidt til at de benyttede root DNS servere til deres direkte
opslag. Det er vist nok et etisk spørgsmål. På mange måder forventer man at
den normale bruger både laver rav i den, både bevist og ubevist. Og man er
derfor nok også villig til at tage det med. Men når en forholdsvis stor
spiller smider en stor mængde routere ud med den konfiguration. Det er sådan
noget der gør en upopulær i de "højere" kredse.
- og når det samtidig kunne laves smartere... ja så er det bare sært.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-04-06 19:22

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:kqQ_f.72$Zj3.38@news.get2net.dk...
>
> Den er fjernet, da der er lavet en ny:
> http://www.dbnet.dk/1454.aspx

Ok fint nok ;.-)

> (iøvrigt var den gamle ussel)

Tja?

Men hva begrænser den hastigheden??

TCP:
Up: 31,83Mbit
Down: 30,71Mbit

UDP:
Up: 50,47Mbit
Down: 49,14Mbit

Fra COmx 20/20 igennem Dlink DGL-4300 jeg har godtnok problemer med at køre
over 30Mbit upload ved 1connection

> Bestemt. Det skulle heller ikke undre mig hvis der sker noget på den
> front. Vi er ved at stille en ny router op på DIX til formålet. Så vi
> smutter nok ud forbi ComX en dag og tager en snak. :)

hehe. men tilsyneladende kører det okay nu Men ikke direkte

Fra : Kaare

Dato : 11-04-06 19:58

> Tja?
>
> Men hva begrænser den hastigheden??

Den begrænser vel hastigheden lige omkring 950 Mbit/s. :)

> [...]
> Up: 50,47Mbit
> Down: 49,14Mbit
>
> Fra COmx 20/20 igennem Dlink DGL-4300 jeg har godtnok problemer med at

Så passer det vel egentlig meget godt? Testen kører kun 1 connection ad
gangen.

> hehe. men tilsyneladende kører det okay nu Men ikke direkte

Kapaciteten plejer vist at være udemærket - men det er en lang vej trafikken
tager.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-04-06 20:08

> Den begrænser vel hastigheden lige omkring 950 Mbit/s. :)

heh ja ok,,, nok bare fordi jeg igen har rodet med TCP instillingerne

> Så passer det vel egentlig meget godt? Testen kører kun 1 connection ad
> gangen.

> Kapaciteten plejer vist at være udemærket - men det er en lang vej
> trafikken tager.

Hmm ja men hvad sker der efter det kommer ind på jeres net;

Tracing route to speedtest.dbnet.dk [82.143.224.114]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.186.2
3 1 ms <1 ms <1 ms 81.161.166.49
4 1 ms 1 ms 1 ms 87.72.98.145
5 1 ms 1 ms 1 ms 87.72.98.2
6 1 ms 1 ms 1 ms 87.72.98.210
7 1 ms 1 ms 1 ms 87.72.98.226
8 2 ms 2 ms 2 ms g2-1-214.core01.cph01.atlas.cogentco.com
[130.117.241.185]
9 4 ms 4 ms 4 ms bredbandsbolaget-gw.dix.dk [192.38.7.65]
10 4 ms 4 ms 4 ms ge6-0.br2.cph1.dbnet.dk [82.143.217.85]
11 15 ms 16 ms 13 ms 82.143.217.90
12 14 ms 14 ms 14 ms ge4-8.dr1.cph1.dbnet.dk [82.143.217.98]
13 14 ms 16 ms 14 ms 82.143.224.114

Trace complete.

Efter cph1 ?

Nu har i vel ikke et looking glass så man kan se hvad der sker? men hvad er
det for et hop den tager?

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-04-06 13:58

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> writes:

> Bestemt. Det skulle heller ikke undre mig hvis der sker noget på den front.
> Vi er ved at stille en ny router op på DIX til formålet. Så vi smutter nok
> ud forbi ComX en dag og tager en snak. :)

Saa tag Uffe med

--
Christian Joergensen | ... der arbejder for ComX Networks A/S
http://www.razor.dk | - men udtaler sig for sig selv

Fra : Svend

Dato : 12-04-06 15:14

Christian Joergensen wrote:

> Saa tag Uffe med

Er det et løfte om pearing

--
Svend

Fra : Kaare

Dato : 12-04-06 16:00

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse

> Saa tag Uffe med

Det kunne du lide? :)

I får ham ikke tilbage! Jeg holder fast i ham! ;)

.... men det skulle undre mig meget hvis Uffe IKKE kommer med.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-04-06 17:11

> Det kunne du lide? :)

Her blev jeg vist sat af, hvem er uffe?

> I får ham ikke tilbage! Jeg holder fast i ham! ;)

Ja jeg må indrømme comx gør i hvertfald ikke meget for at holde på
medarbejderne.

> ... men det skulle undre mig meget hvis Uffe IKKE kommer med.

i har det sku hyggeligt

Fra : Kaare

Dato : 12-04-06 17:37

> Her blev jeg vist sat af, hvem er uffe?

Min væææn... som har arbejdet i ComX NOC, og som nu sidder i DB drift. Jeg
fik ham overtalt da han begyndte at frygte for sin løn. :)

> Ja jeg må indrømme comx gør i hvertfald ikke meget for at holde på
> medarbejderne.

Det ved jeg ikke rigtig noget om. Uffe har mest positive minder. Men da det
gik skidt blev han selvfølgelig nervøs. Mange blev fyret, og han valgte
derfor selv at frigøre en plads, så en anden kunne beholde sit job.

- Det skulle heller ikke undre mig hvis Uffe og jeg en dag startede vores
eget. :)

> i har det sku hyggeligt

Ja, og denne tråd kunne snart ikke komme mere off-topic. :)

/Kaare

Fra : Kaare

Dato : 12-04-06 16:31

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse

> Saa tag Uffe med

.... Lad os tage den i næste uge? Hvis I står for kaffen, så tager vi kagen
med. :)

/Kaare

PS. Hvem siger en peering aftale ikke kan laves på usenet?

PPS. Den eneste rigtige Britney er en firewall i Glostrup der står i Cluster
med firewallen Christina. Så din WS er den falske Britney. :)

Fra : Uffe Døygaard

Dato : 12-04-06 16:41

Kaare skrev:
> "Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse
>>

> ... Lad os tage den i næste uge? Hvis I står for kaffen, så tager vi kagen
> med. :)

Hvis der er kage, så tager jeg ihvertfald med :)
Og så lige for at rykke den goe gamle CJ' i hånden.

> [...]
>
> PPS. Den eneste rigtige Britney er en firewall i Glostrup der står i Cluster
> med firewallen Christina. Så din WS er den falske Britney. :)

/Uffe

Fra : Kaare

Dato : 02-05-06 15:26

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> ... Lad os tage den i næste uge? Hvis I står for kaffen, så tager vi kagen
> med. :)

Der blev ikke så meget kaffe og hygge... men nu kører peeringen da. :)

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-05-06 15:32

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
> Der blev ikke så meget kaffe og hygge... men nu kører peeringen da. :)

J a det ser fornemt ud:

[...]

8 1 ms 1 ms 1 ms ge2-13.br1.dix.dbnet.dk [82.143.217.165]
9 1 ms 1 ms 1 ms ge3-0.br2.cph1.dbnet.dk [82.143.217.145]
10 1 ms 1 ms 1 ms ge5-0.br1.cph1.dbnet.dk [82.143.217.90]
11 1 ms 1 ms 1 ms ge4-8.dr1.cph1.dbnet.dk [82.143.217.98]
12 1 ms 1 ms 1 ms 82.143.224.114

Trace complete.

Fra : Svend

Dato : 10-05-06 08:08

Bjarke Hansen wrote:
> "Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message

> J a det ser fornemt ud:
>
> Tracing route to speedtest.dbnet.dk [82.143.224.114]
> over a maximum of 30 hops:
>
> 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
[snip]
> 12 1 ms 1 ms 1 ms 82.143.224.114
>
> Trace complete.

Uha, det ser godt ud. Mere af den slags.

--
Svend

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-04-06 17:15

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> wrote in message

> --
> Christian Joergensen | ... der arbejder for ComX Networks A/S
> http://www.razor.dk | - men udtaler sig for sig selv

Hej Christian

Gør jeg også, men hvad st¨r du for i firmaet? Er du ny som skal service web
og lave nye tiltag osv? Har ikke fået nyhedsbreve i 100år så ved ikke
rigtigt hvem der er startet/stoppet

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 12-04-06 13:12

> og vil spørge om der er nogle som har en liste over danske
> time-servere ? jeg kender kun én : ntp1.inet.tele.dk

Musimi har vist en på ntp.musimi.dk

--
Michael