Antenneforening på ca. 2000 husstande - hv~
Fra : kenn

Dato : 09-04-06 12:16

Hej,

Bor i en lille på, som har ca. 2000 husstande tilsluttet den lokale
antenneforening, som tilbyder ca. 25 TV kanaler gennem alm. 'kabel'.

I øjeblikket tilbyder de også noget kabel-internet, som både langsomere og
dyrere end alm. ADSL er her.

Vi formoder, at formanden for antenneforeningen har lavet en 'lokumsaftale'
med det firma, der levere det internet. Kort sagt: en del af os brugere
tror, at han scorer kassen på en rigtig dårlig deal for us brugere. De
fleste af os er da derfor også på ADSL fra TDC/Tele2 osv.

Vi mener, at antenneforeningen burde kunne tilbyde et langt bedre produkt,
end de gør pt.

Derfor skal jeg præsentere noget på mødet, som kunne være et alternativ til
det, vi har nu. Og formanden ikke kan gøre andet end at acceptere det bedre
produkt.

Det er helt med vilje, jeg ikke nævner byen. Da vi ikke har beviser for
noget af, hvad jeg har skrevet her. :)

Jeg vil simpelthen bare gerne præsentere et langt bedre tilbud, end hvad der
tilbydes nu. Dermed give brugerne bedre, hurtigere, billigere internetadgang
her i byen.

Så spørgmålet er, hvilke tilbud er der til en antenneforening på ca. 2000
brugere?

Er det ComX, DB eller noget helt tredje, vi skal ud i?
Gode råd efterlyses.

På forhånd tak,

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-04-06 12:39

"kenn" <hhhhhhhh@nnnnnnnn.dk> wrote in message

> Så spørgmålet er, hvilke tilbud er der til en antenneforening på ca. 2000
> brugere?
>
> Er det ComX, DB eller noget helt tredje, vi skal ud i?
> Gode råd efterlyses.

jeg tror bestemt ikke de levere internet til en sådan foreningen som "kun"
har cable adgang. Der skal være PDS/fiber netværk før det kan komme på tale
er min opfattelse. Det kan dog være muligt i kan købe en forbindelse
alligevel. altså som forening. DB og Comx levere jo normalt internet til en
forening hvor comx og dbnet står for opkrævningerne hos kunden og
hastigheden til hver. Når det nu er et sådan netværk i har som der ikke kan
garanteres hastighed på. er det da muligt i selv kan være internet udbyder,
og fx købe en 34Mbit internet linie e.l hos en udbyder og dele den på noget
fornuftigt udstyr. og fx kræve 50kr af hver beboer. Altså en fælles ordning
på det månedlige kontigent. Tror ikke der er så mange andre end DK-tv, TDC
og stofa der vil står for hastigheder og betalling direkte fra kunderne. Og
her er det tilgengæld også dyrt, lige så dyrt som ADSL. Det er da muligt der
er nye udbydere jeg ikkke lige kender til, der kan gøre det. Der er nok
andre der kan komme med en lidt bedre forklaring som allerede har et sådant
netværk. har dog også hørt om sådan foreninger tidligere i gruppen hvor de
selv stod for internet, og selv styrrede netværket med evt teknisk hjælp fra
andre osv.

Fra : kenn

Dato : 09-04-06 12:43

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> tidligere i gruppen hvor de selv stod for internet, og selv styrrede
> netværket med evt teknisk hjælp fra andre osv.

Hmm, ja. Måske det var bedre, at Stofa bare overtog vores antenneforening.
:)

Fra : BJ

Dato : 09-04-06 13:09

"kenn" <hhhhhhhh@nnnnnnnn.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hmm, ja. Måske det var bedre, at Stofa bare overtog vores antenneforening.
> :)

Vi har Stofa som service-, program- og internetleverandør, men ejer 100%
anlægget selv som er en anelse større end dit/jeres.

Jeg synes ikke at kunne genkende dit udsagn.

Kig evt. her og, hvordan vi "har" det:

http://www.bredballe-antennelaug.dk/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-04-06 13:50

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> [...]
> anlægget selv som er en anelse større end dit/jeres.
>
> Jeg synes ikke at kunne genkende dit udsagn.

Jeg ser ingen grund til at benytte de store etablerede selvskaber. De er
simpelhen for dyre når detr gælder størere fælles netværk.... Vi har dog
også i vores boligforening "lejet" returvejen ud til stofa, så de har
rettigheder til at levere det et par år endnu. Men det var for dyrt og får
dårligt. Nu har vi istedet for Comx. Men der skulle jo så en ny
insttallation til.

hvad med fx http://www.digginet.dk/produkter/tv-internet.html#

de skriver i hvertfald de kan levere billig bredbånd via eksisternede
kabeltv-stik.

Men ellers KAN man jo overveje at få fiber når man nu er 2000 brugere, kan
der jo sikkers laves en god aftale med Comx eller andre.

Men der er da sikkert mange udbydere der kan tage sig af opgaven.
http://www.aplus.dk/Default.asp?ID=127 har jo også et produkt.

jeg kan dom sagt ikke lige finde nogle konkrete omlysninger fra andre
boligforeninger... men har fx hørt en har en 154Mbit linie hvor beboerne
betaler 50,- og de er ca. 1000. Og det er jo faktisk rimeligt meget
båndbredde hvis brugerne bliver styrret af noget hardware, hvis ikke er det
meget lidt båndbredde da et par enkelte brugere stadigt kan tage alt
båndredden til P2P netværk osv.

Men hvis der alligevel skal bruges kabel-tv modems, kan man jo nøjes med at
begrænse brugerne i udstyret... Fx at lave flere båndbredder med forskellige
priser.. så bliver linien jo brugt fornuftigt alligevel. Men nu ved jeg ikke
154Mbit er nok for meget til et kabel-tv netværk, der kan vist alligevel max
komme 30Mbit ud tilsammen.

Fra : BJ

Dato : 09-04-06 13:55

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> hvad med fx http://www.digginet.dk/produkter/tv-internet.html#

Sikkert en udmærket leverandør

> de skriver i hvertfald de kan levere billig bredbånd via eksisternede
> kabeltv-stik.

O.k.

> Men ellers KAN man jo overveje at få fiber når man nu er 2000 brugere, kan
> der jo sikkers laves en god aftale med Comx eller andre.

Sikkert, men vi er ikke interesseret i at "bygge" et nyt fordelingsnet.

Der er dramatisk plads i et coax-net de næste 10 til 15 år.

> Men der er da sikkert mange udbydere der kan tage sig af opgaven.
> http://www.aplus.dk/Default.asp?ID=127 har jo også et produkt.

Sikkert også udmærket.

> [...]
> det
> meget lidt båndbredde da et par enkelte brugere stadigt kan tage alt

Vi er en professionel forening, har altid været det og ikke et
"legetøjsanlæg".

Du aner ikke, hvad du taler om.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-04-06 14:06

> Du aner ikke, hvad du taler om.

Næe, men du kan måske fortælle noget så? Men har forstået det at det skal
deles op i Øer. men een ø kan vel med nuværende udstyr ikke komme meget over
30Mbit? Det er noget med at DOCSIS 3.0 kan klare mere, men det forudsætter
vist væselige krav til anlægget.

Fra : BJ

Dato : 09-04-06 14:10

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er noget med at DOCSIS 3.0 kan klare mere, men det forudsætter vist
> væselige krav til anlægget.

....og...?

Dernæst findes der også Teleste-modellen.

Coax-ejerne har intet at frygte fra fiber-folkene de næste (mindst) 10 til
15 år under forudsætning af, udviklingen står stille på området.

Dernæst er denne manipulering med enorme hastigheder et RENT spil for
galleriet for ca. 3% (og gjort af samme) forbrugerne.

Jeg ser frem til rimelige investeringstab (igen) for fiber-udbyderne de
næste 3 til 5 år.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-04-06 14:24

> ...og...?

Øh at man kan tilbyde højere hastighed, uden at coax nettet bliver
overbelastet.

> Dernæst findes der også Teleste-modellen.
Og det er noget tilsvarende til Docsis 3.0 kan jeg regne ud?

> Coax-ejerne har intet at frygte fra fiber-folkene de næste (mindst) 10 til
> 15 år under forudsætning af, udviklingen står stille på området.

Øhh hvad bidrager du til denne tråd? var det det jeg talte om? Du taler om
jeg ikke ved hvad jeg taler om, og så taler du om politik?

Du siger i har en professinel forening... Og det er noget vrøvl at sige at
coax nettet ikke kan klare meget mere end 30Mbit, og så har i Stofa som
levandør... Så kan du jo ikke se hvordan de ellers har det bygget op. 30Mbit
er jo sikkert rigeligt til de hastighed som Stofa udbyder. selvom der er
3000 brugere. Men hvis man siger man bruger Teleste modellem som du snakker
om, eller Docsis 3.0 så er det som jeg har forstået 100Mbit båndbredde i
"nettet" eller "Øen" Det er ikke båndbredde ud til hver beboer, da det jo er
et delt medie. og så kan du jo snakke videre omkring politik omkring fiber
invisteringer . Der kan der jo i hvertfald leveres hastigheder der er til at
stole på. Men ved da godt at Coax nettet kan bruges til en del, men synes
det så er åndsvagt at bruge det på en stofa aftale. Da de jo udnytter det på
rent at tjene penge på markedsvilkår i forhold til ADSL..... Hvorfor har i
stofa som levandær må jeg spørger når i er en "professionel forening"?
hvorfor har i ikke gjort det selv så?

Fra : BJ

Dato : 09-04-06 14:28

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øh at man kan tilbyde højere hastighed, uden at coax nettet bliver
> overbelastet.

Sæt dig ind i teknologien (alternativt, spørg en teknikker)

> [...]

> Øhh hvad bidrager du til denne tråd? var det det jeg talte om? Du taler om
> jeg ikke ved hvad jeg taler om, og så taler du om politik?

Alt i denne sammenhæng bunder i politik.

Ellers ville vi ikke have forskelle i afgifterne.

Du ved ikke, hvad du (forsøger at) taler om.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-04-06 14:29

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

Gider ike bruge mere tid på dig, du er da for latterlig at tale med..

Fra : BJ

Dato : 09-04-06 14:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gider ike bruge mere tid på dig, du er da for latterlig at tale med..

Fiber er en død sild, se blot ude i Europa.

At FttH _er_ fremtiden, hersker der ingen tvivl om, det store spørgsmål er
blot, hvor langt ude fremtiden er.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Damberg

Dato : 09-04-06 23:04

"klip"

> [...]

> rent at tjene penge på markedsvilkår i forhold til ADSL..... Hvorfor har i
> stofa som levandær må jeg spørger når i er en "professionel forening"?

Hvem siger man ikke kan have flere DS på samme fysiske Ø ? altså hvis vi
snakker Docsis 2.0,
34mbit pr DS. Det samme kan man jo gøre ved Docsis 3.0 når den engang kommer
år 2008-2009 eller hvordan den nu er færdig.

Omkring at dette er et delt media/delt båndbrede, så er min forståelse at
det samme gælder el-selskabernes
fiber løsninger, hvor man smider max x-antal kunder på en PON. Så er
spørgsmålet så hvor meget
firmaet oversælger båndbreden på PONen.

mvh

Martin Damberg

Fra : Karsten Jensen

Dato : 09-04-06 15:18

On Sun, 9 Apr 2006 13:16:18 +0200, "kenn" <hhhhhhhh@nnnnnnnn.dk>
wrote:

>Det er helt med vilje, jeg ikke nævner byen. Da vi ikke har beviser for
>noget af, hvad jeg har skrevet her. :)

Som medlem af foreningen kan du jo stille op til bestyrelsen. Desuden
kan du vel også få indsigt i alle gældende aftaler m.m.

www.dk-tv.dk
www.aplus.dk
www.mvb.dk - o.m.a. elselskaber.
www.dbnet.dk
http://www.antenneforening.canaldigital.dk/main/page.php?id=3
www.tdc.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-06 06:04

> [...]

> af os brugere tror, at han scorer kassen på en rigtig dårlig deal for us
> brugere. De fleste af os er da derfor også på ADSL fra TDC/Tele2 osv.

Mon ikke, at det ville være passende, at du sætter dig ind i teknikken,
begrænsningerne og omkostningerne ved at distribuere internet via TV kabler,
inden du blamerer dig selv og kriminaliserer jeres formand?

Noget siger mig, at du ikke har en dyt begreb om, hvad du egentlig udtaler
dig om.....

Medmindre jeres forening er parate til massive investeringer, så er der ikke
rigtig noget at tilbyde andet end FWA.

Claus

Fra : kenn

Dato : 10-04-06 12:57

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
>
> Medmindre jeres forening er parate til massive investeringer, så er der
> ikke rigtig noget at tilbyde andet end FWA.

Sjovt som folk 'taler' til andre online på måder, som de *aldrig* ville
turde gøre, hvis de var ansigt til ansigt ude i den virkelige verden...

Fra : BJ

Dato : 10-04-06 13:54

"kenn" <hhhhhhhh@nnnnnnnn.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sjovt som folk 'taler' til andre online på måder, som de *aldrig* ville
> turde gøre, hvis de var ansigt til ansigt ude i den virkelige verden...

Sjovt som folk bagtaler og mistænkeliggør mennesker i tillidserhverv, som de

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-04-06 10:34

"kenn" <hhhhhhhh@nnnnnnnn.dk> skrev

> Sjovt som folk 'taler' til andre online på måder, som de *aldrig* ville
> turde gøre, hvis de var ansigt til ansigt ude i den virkelige verden...

Det må være dig selv du mener, jeg har aldrig i mit lav været bange for
nogen, og siger altid hvad der passer mig!

Det er og bliver uanstændigt at kriminialiserer andre, når man
tilsyneladende ikke fatter en brik af det man taler om!

Claus

Fra : Frank

Dato : 11-04-06 11:59

Hej

"kenn" <hhhhhhhh@nnnnnnnn.dk> skrev i en meddelelse

> Så spørgmålet er, hvilke tilbud er der til en antenneforening på ca. 2000
> brugere?

I kan lave det selv.

Det gør f.eks. Næsby Antennelaug (Nal-medienet), Fåborg vest
antenneforening, Dyrum Sannerum Antenneforening og ret mange andre.

Disse foreninger ejer selv deres netværk og udstyret og har så andre, f.eks.
NetDesign eller DanSupport til at klarer driften.

Hvis du vil høre mere så skriv en mail-adresse.

Mvh
Frank

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-04-06 15:20

On Tue, 11 Apr 2006 12:59:21 +0200, "Frank" <far@nosmap.dk> wrote:

> [...]
>
>"kenn" <hhhhhhhh@nnnnnnnn.dk> skrev i en meddelelse

>I kan lave det selv.
>
>Det gør f.eks. Næsby Antennelaug (Nal-medienet),

Og det kører da elendigt, rent internetmæssigt.

Fra : Henrik 007DK

Dato : 11-04-06 19:03

Bjarke Hansen skrev:

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message
>

> Gider ike bruge mere tid på dig, du er da for latterlig at tale med..

Helt korekt Bjarke, lad ham bare være.

/Henrik

Fra : BJ

Dato : 11-04-06 20:44