Er det ok tilbud fra ComX?
Fra : anders

Dato : 04-04-06 14:04

Jeg har fået et tilbud fra ComX til min boligforening, hvor vi får følgende
for ca. 10.000 pr. lejlighed (Vi er kun 20 lejlgheder):

· Fremføring af ComX Networks optiske fibernetværk til foreningens adresse

· Installation af PDS netværkskabler samt coax fordelingsnet

· Installation af aktivt udstyr, herunder switche, NT boks samt passivt
udstyr til Tv løsning

· Afslutning i lejlighed med stikdåse til Telefoni, Tv, IPTV samt Internet

Virker det fornuftigt, eller er det alt for løst et grundlag at give en
kommentar om det?

Mvh

Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 15:46

"anders" <junk@xotminusdette.dk> wrote in message
> Jeg har fået et tilbud fra ComX til min boligforening, hvor vi får
> følgende for ca. 10.000 pr. lejlighed (Vi er kun 20 lejlgheder):

Det lyder umildbart lidt dyrt. Men som du jo kun siger, i er kun 20
lejligheder.

> · Fremføring af ComX Networks optiske fibernetværk til foreningens adresse

std. prisen for tilslutnign er vist 75.000 og så er det jo 3750 pr beboer i
tilslutning.. vi er 1100 og gav derfor kun ca. 70,- Men hvis man tænker på
hvilken løsning i for, og i ikke har lyst til at gå sammen med naboegendomme
osv.. Så er det vel en udemærket invistering alligevel

> · Installation af PDS netværkskabler samt coax fordelingsnet

Det kunne være spændende at høre hvad løsningen ville koste med fiber til
hver lejlighed. Der kører både antenne, internet, Iptv telefoni osv igennem
fiberboksen. og der skal derfor ikke laves coaxnet, og ofres på dyr
fibernode(men sidder i hver boks i lejlighed)

> [...]
>

> Virker det fornuftigt, eller er det alt for løst et grundlag at give en

Ja men jeg ville gøre dem ad idag om en pris på fiber til hver lejlighed, da
deres boks til det er færdig, og måske er det samme pris eller lidt dyrere
eller måske billigere hvem ved.

Fra : anders

Dato : 04-04-06 20:21

"Bjarke Hansen" skrev :

> [...]
> igennem fiberboksen. og der skal derfor ikke laves coaxnet, og ofres på
> dyr fibernode(men sidder i hver boks i lejlighed)

Ja, det ville da nok være en god idé. Men vi er allerede deroppe hvor det
begynder at gøre lidt ondt i budgettet.

> Ja men jeg ville gøre dem ad idag om en pris på fiber til hver lejlighed,
> da deres boks til det er færdig, og måske er det samme pris eller lidt
> dyrere eller måske billigere hvem ved.

Den kommentar forstod jeg ikke meget af. Hvad står der?

Mvh
Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 20:23

> Den kommentar forstod jeg ikke meget af. Hvad står der?'
HØRE dem ad med fiberboksen, som skulle være klar til levering....

Fra : Uffe Døygaard

Dato : 12-04-06 16:45

Bjarke Hansen skrev:
> "anders" <junk@xotminusdette.dk> wrote in message

> HØRE dem ad med fiberboksen, som skulle være klar til levering....

Uanset hvad, så er det jo en god idé at få fiberen så langt op som muligt.

På sigt kan det jo være ComX leverer en CPE(NT) som kan levere
CATV(Kabel TV) og FM udtag i samme enhed, det ville jo give kunden den
mest optimale oplevelse af "gammeldavs" kabeltv.

Om ikke andet så bare fordi ungerne skal have noget at kunne skære og
stikke sig på, når de har flået fiberen ud af CPE'en :)

/Uffe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-04-06 21:12

"Uffe Døygaard" <mail@hamderdoygaard.dk> wrote in message

> På sigt kan det jo være ComX leverer en CPE(NT) som kan levere CATV(Kabel
> TV) og FM udtag i samme enhed, det ville jo give kunden den mest optimale
> oplevelse af "gammeldavs" kabeltv.

Hvaa hørte jo lige du havde arbejdet i comx.. Så må information være lidt
gammel nu.. for du siger på sigt?? Den Fiber NT med catv har været "på
markedet" et godt stykke tid nu. Jeg ville dog have placeret en F-con udgang
på den hvis det var mig der havde lavet den. Men der sidder en stik som
passer til et patchkabelt til TV. Der er også radiofrekvenserne i udgangen.
Det er vist tiltænkt for at kunderne selv kan rode med det??

men personligt ville jeg nu hellere have en digital-box med HDMI og
componentudgang og god stream... hvis man nu bare droppede det analog og
sendte digitalt over de samme frekvenser. kan jo lade sig gøre på alle de
nuværende coax og fiber(catv) installationer... i rigtigt god kvaliten dog
uden at være HD, hvis bare båndbredden er god.

> Om ikke andet så bare fordi ungerne skal have noget at kunne skære og
> stikke sig på, når de har flået fiberen ud af CPE'en :)

Det er vist lidt svært.

Fra : Kaare

Dato : 13-04-06 14:24

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som passer til et patchkabelt til TV. Der er også radiofrekvenserne i
> udgangen. Det er vist tiltænkt for at kunderne selv kan rode med det??

Jaa... DB bruger også selv nogle af disse bokse (COMEGA) hos elselskaber mm.
Men Uffe taler om en custom ComX CPE.

> [...]
> nuværende coax og fiber(catv) installationer... i rigtigt god kvaliten dog
> uden at være HD, hvis bare båndbredden er god.

Det kommer inden for en måneds tid - måske 2.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-04-06 16:10

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Jaa... DB bruger også selv nogle af disse bokse (COMEGA) hos elselskaber
> mm. Men Uffe taler om en custom ComX CPE.

Ja jeg taler også om Comx´s egen boks... kig på
https://www.comxnet.dk/pdf/installationsguide.pdf side 4....

> Det kommer inden for en måneds tid - måske 2.

Altså hos jer, DBnet?

Fra : Kaare

Dato : 13-04-06 23:35

> Ja jeg taler også om Comx´s egen boks... kig på
> https://www.comxnet.dk/pdf/installationsguide.pdf side 4....

Det ser sgu smukt ud. Der er for mange bokse, men det er en god manual.

> Altså hos jer, DBnet?

Ja, altså HDMI (+S/PDIF med 5.1) på STB. Der er jo ikke så mange HD kanaler
på denne side af atlanten endnu. :)

/Kaare

Fra : Kenneth K

Dato : 14-04-06 17:37

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:8Rt%f.107$aI6.84@news.get2net.dk...

> Det ser sgu smukt ud. Der er for mange bokse, men det er en god manual.

Som vi har talt om i en anden tråd, skyldes dette jo netop at ComX overtager
installationer fra andre udbyder... men helt klart til påstyr for
kunderne....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-04-06 23:49

"Kenneth K" <kenneth.k@sletmail.dk> wrote in message

> Som vi har talt om i en anden tråd, skyldes dette jo netop at ComX
> overtager installationer fra andre udbyder... men helt klart til påstyr
> for kunderne....

Øh hvad snakker du om Kenneth? De bokse er udelukkede dem som comx har
brugt... De sager jeg kender til som comx har overtaget, har der ingen boks
været.

Der bruges vistnok 2 bokse idag, fiberboksen med catv og så Allied telesyn
boksen til PDS

Fra : Martin Henriksen

Dato : 15-04-06 08:11

> [...]
> boks været.
>
> Der bruges vistnok 2 bokse idag, fiberboksen med catv og så Allied telesyn
Hejsa

Her på stedet skrives der om installation af en Callisto box (fiber). Hvad
er det
så for en størrelse? Den er ikke med på den liste Bjarke henviser til.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-04-06 09:28

"Martin Henriksen" <plot@flop.dk> writes:

> Her på stedet skrives der om installation af en Callisto box (fiber). Hvad
> er det så for en størrelse? Den er ikke med på den liste Bjarke henviser til.

Det er ComX' "egen"-udviklede.

--
Christian Joergensen | ... der arbejder for ComX Networks A/S
http://www.razor.dk | - men udtaler sig for sig selv

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-04-06 10:17

"Martin Henriksen" <plot@flop.dk> wrote in message

> [...]

> er det
> så for en størrelse? Den er ikke med på den liste Bjarke henviser til.

Jo det er den boks på ovenstående PDF

Fra : Kenneth K

Dato : 16-04-06 14:59

> [...]
> boks været.
>
> Der bruges vistnok 2 bokse idag, fiberboksen med catv og så Allied telesyn

Ja, har kigget lidt nærmere på manualen nu, så kan godt forstå at du skriver
"hvad snakker du om...."

Men btw. så syntes at alt skulle skiftes ud med Calisto boksene (altså
løbende)..

Fra : Allan Nielsen

Dato : 04-04-06 16:04

"anders" <junk@xotminusdette.dk> wrote in message
> Jeg har fået et tilbud fra ComX til min boligforening, hvor vi får
> følgende for ca. 10.000 pr. lejlighed (Vi er kun 20 lejlgheder):

Vi er også kun 20 lejligheder, og har fået tilbud på alt incl. 7550,- per
lejlighed. Det er hos parknet.dk, det er ikke sikkert de kan levere hos dig,
men det er et forsøg værd.

Deres priser derefter er endnu bedre, da det er en forening. (mindst) 10/10
MBit til 50,- om måneden.

ComX har vist nogle gevaldige økonomiske problemer. Hvad jeg har hørt, så
bliver de nok snart opkøbt af TDC, og så bliver det for alvor dyrt :)

Mvh
Allan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 16:36

"Allan Nielsen" <allan.nielsen@nobody.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi er også kun 20 lejligheder, og har fået tilbud på alt incl. 7550,- per
> lejlighed. Det er hos parknet.dk, det er ikke sikkert de kan levere hos

HAR du fået leveret? er der en tidsplan?

Men det lyder nu til at være stadigt meget lokalt det der foregår?

> Deres priser derefter er endnu bedre, da det er en forening. (mindst)
> 10/10 MBit til 50,- om måneden.

Ja det lyder nu ok, men kan det forsætte? men okay så hvis ALLE bare for den
forbindelse, vil der jo stadigt være en stor procentdel der ikke bruger
nettet særligt meget.

> ComX har vist nogle gevaldige økonomiske problemer. Hvad jeg har hørt, så
> bliver de nok snart opkøbt af TDC, og så bliver det for alvor dyrt :)

Det er længe siden, dog har TDC vist prøvet at købe.

Fra : Kenneth K

Dato : 04-04-06 19:05

> ComX har vist nogle gevaldige økonomiske problemer. Hvad jeg har hørt, så
> bliver de nok snart opkøbt af TDC, og så bliver det for alvor dyrt :)

Det kan jeg bestemt afkræfte.... Hvis du nu læser diverse news sider, kan du
se at det har fået tilført en masse penge af bla. Giga-Finn..... Opkøbt af
TDC, nej det tror jeg nu aldrig de bliver..

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 16:58

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået et tilbud fra ComX til min boligforening, hvor vi får
> følgende for ca. 10.000 pr. lejlighed (Vi er kun 20 lejlgheder):

Når I kun er 20 lejligheder, er det ikke nemt at få det billigt. Så skulle
det være fordi en af naboejendommene havde det allerede. Men det tror jeg
ikke, ud fra den pris I har fået tilbudt.
10k er selvfølgelig mange penge, og I skal overveje om det er det værd. Men
hvis der ikke er nogle der får ondt i pungen af den pris, så får I til
gengæld også noget for pengene.

> [...]
> udstyr til Tv løsning
>
> · Afslutning i lejlighed med stikdåse til Telefoni, Tv, IPTV samt Internet

Det passer meget godt, og selv som den løsning I får tilbudt der, er det
udemærket. Men igen er 10k meget. Som Bjarke skriver, kunne det være i
skulle undersøge muligheden for fiber hele vejen til hver lejlighed. Prisen
for det er dyr - men måske er det kun en lille smule, og så har I det i
hvert fald på den lækre måde. Det er dog ikke sikkert at ComX er helt klar
til det.

> Virker det fornuftigt, eller er det alt for løst et grundlag at give en
> kommentar om det?

Umiddelbart er det noget af en investering, og det er derfor mere et
spørgsmål om stemningen i foreningen. Hvis I alle er interesseret i den
slags og har råd til det, bør I springe på vognen.
- Jeg forventer ikke at DB kan levere, ellers havde du jo nok nævnt det...
he he. :)

/Kaare

Fra : Henning

Dato : 04-04-06 17:22

On Tue, 4 Apr 2006 17:57:37 +0200, "Kaare" <nothing@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>det være fordi en af naboejendommene havde det allerede. Men det tror jeg
>ikke, ud fra den pris I har fået tilbudt.

Det skal man ikke gå ud fra - vores ejendom (også 20 lejligheder) fik
tilbud fra ComX på 12.000,-/lejlighed på trods af fiberen ligger i
gaden (Kbh K). Vi fik at vide det var standardpris. Vi har i stedet
indgået aftale med Dansk Bredbånd som laver samme arbejde for
6.000,-/lejlighed. Om 6 mdr. kan vi opsige aftalen med dem og invitere
hvem vi vil indenfor. Ikke at vi nødvendigvis gør det, men optionen er
til stede.

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 19:02

> [...]
> 6.000,-/lejlighed. Om 6 mdr. kan vi opsige aftalen med dem og invitere
> hvem vi vil indenfor. Ikke at vi nødvendigvis gør det, men optionen er

Ja, men det er en standard pris DB tager, så hvis der ikke er noget i
nærheden af en brugbar fiber, kan man ikke "få lov" til at købe produktet.
Det er det selvfølgelig heller ikke med ComX, jeg forventer bare at de vil
strække sig NOGET længere for den pris... og især da også for 12k.

Af samme årsag siger jeg at jeg ikke forventer at DB vil røre ved deres
forening, ellers havde han vel haft DB med i sammenligningen.

/Kaare

Fra : Martin Henriksen

Dato : 04-04-06 20:21

Her i et rækkehuskvarter i Albertslund kommune er vi
knap 300 huse. Vi er ved at få lagt fiber ind fra ComX.
Det koster 20600 kr. pr hus. Vi (grundejerforeningen)
ejer nettet

Vi får ført fiber helt ind i det enkelte hus.

Mange penge - ja. Men vi skulle være fremtidssikret
med denne løsning. Det er jo ikke for ingenting at
ejeren kaldes "Giga Finn" Alt hvad ComX finder
frem til vil vi stå i første række for at modtage.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 20:25

> [...]
> ejeren kaldes "Giga Finn" Alt hvad ComX finder
> frem til vil vi stå i første række for at modtage.

Nådada, ligesom Frugtvangen startede med PDS... Men i er da vist bestemt
ikke de første med den nye fiberbokx.

Fra : Martin Henriksen

Dato : 04-04-06 20:42

> "Martin Henriksen" <plot@flop.dk> wrote in message
>
> Nådada, ligesom Frugtvangen startede med PDS... Men i er da vist bestemt
> ikke de første med den nye fiberbokx.
Hej Bjarke
Jeg er lidt uvídende overfor dis forkortelser.
Hvad betryder PDS ?

Hilsen Martin Henriksen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 21:06

"Martin Henriksen" <plot@flop.dk> wrote in message
..
> Hej Bjarke
> Jeg er lidt uvídende overfor dis forkortelser.

Ja undskyld, det er nu et så alm betegnelse for mig, at man nærmest selv har
glemt hvad det står for...

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=pds

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 21:20

"Martin Henriksen" <plot@flop.dk> skrev i en meddelelse
> Her i et rækkehuskvarter i Albertslund kommune er vi
> knap 300 huse. Vi er ved at få lagt fiber ind fra ComX.
> Det koster 20600 kr. pr hus. Vi (grundejerforeningen)
> ejer nettet

Av... men hvis jeg skal være ærlig havde _jeg_ sikkert også punget ud hvis
muligheden var der. :)

I Taastrup er der dog også knap 300 huse, som har fået lagt fiber ind fra DB
for ca 15k per hus. ;)

> Mange penge - ja. Men vi skulle være fremtidssikret
> med denne løsning. Det er jo ikke for ingenting at
> ejeren kaldes "Giga Finn" Alt hvad ComX finder
> frem til vil vi stå i første række for at modtage.

Pas nu på at bruge ordet fremtidssikker. Det er en meget relativ vurdering
efterhånden... Selvom teknologien måske virker meget fremtidssikret... i
hvert fald indtil jeg får lavet min kvark-transmissions teknologi bygget på
gluonledning. :)

Men der er jo muligheden for at du en dag finder ud af at den fiber du har
ind i boligen ikke er af en god nok kvalitet til den overførsel der skal
til. Det bliver nok ikke før de 10G, men alligevel. Det er meget svært at
spå hvornår det er normalt. Ting udvikler sig, og selvom fiberteknologien
sikkert bruges MEGET længe, er der stadig en mulighed for at du senere skal
betale for at få den skiftet.
- Jeg tror dog ikke at det er en pris der vil gøre fantastisk ondt, men det
er mere princippet i det.

Jeg tror dog nok at "Giga Finn" skal gøre det spændene at være ComX kunde.

Iøvrigt kunne jeg godt forestille mig at selv DBs sælgere lover lidt mere
end fornuft ville være til kunderne. I sidste ende er det en som mig der
bestemmer hvem der skal være testkunde, og hvem der bliver de første til at
få ting. :)

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 21:29

> Av... men hvis jeg skal være ærlig havde _jeg_ sikkert også punget ud hvis
> muligheden var der. :)

Det er vel gravearbejdet der koster derfor prisen vel... Men har nu endnu
ikke hørt prisen på fiber i et boligkomplex. Derfor var jeg også nysgerrig
for at høre prisen.. vidste nemlig godt det kostede over 20k til
enkelboligere.

> I Taastrup er der dog også knap 300 huse, som har fået lagt fiber ind fra
> DB for ca 15k per hus. ;)

ens rækkehuse derudaf, eller en masse forskellige huse hvor hver hus er en
specielsag? Hvor er det iøvigt i taastrup? og burde i ikke konkurre lidt
mere??? Lige her hvor jeg bor, har Comx 2500 kunder.

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 21:52

> ens rækkehuse derudaf, eller en masse forskellige huse hvor hver hus er en
> specielsag? Hvor er det iøvigt i taastrup? og burde i ikke konkurre lidt
> mere??? Lige her hvor jeg bor, har Comx 2500 kunder.

I Taastrup er det rækkehuse, hver enkelt bolig er dog stadig en enkeltsag i
det projekt. På frederiksberg er der en lang række villaer der har fået lagt
det ind individuelt.

Det er i noget der hedder Runeparken.

Som jeg ser det sidder vi ret hårdt på hvert vores område. De områder hvor
der er DB er der stort set ikke ComX, og omvendt. Man skulle næsten tro at
vi var rockerbander. :)
Men i virkeligheden tror jeg at det er fordi vi begge ikke har råd til både
at være i krig med de andre, og med hinanden også. Det ville blive MEGET
dyrt for os at gå i direkte konfrontation med hinanden.

Så vi er nok hver især klar over at det ville være en dårlig idé.

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 04-04-06 23:37

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> ikke hørt prisen på fiber i et boligkomplex. Derfor var jeg også nysgerrig
> for at høre prisen.. vidste nemlig godt det kostede over 20k til

Min mor har fået det til 15kkr. for en villa.

forskellige huse.

--
Svend

Fra : Kenneth K

Dato : 04-04-06 21:36

"Det bliver nok ikke før de 10G, men alligevel"

> /Kaare

Ja Kaare, vent du nu til ugen er omme, så ved du meget mere

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 21:47

"Kenneth K" <kenneth.k@sletmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Det bliver nok ikke før de 10G, men alligevel"

> Ja Kaare, vent du nu til ugen er omme, så ved du meget mere

Sjovt, det siger jeg til mig selv hver mandag morgen. :)

Men du kender måske en pludselig forværring i fiberkvaliteten, siden du
kommenterer den sætning? Eller tænker du på ComX boksen med 10G interface
mulighed?

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 22:06

> Men du kender måske en pludselig forværring i fiberkvaliteten, siden du
> kommenterer den sætning? Eller tænker du på ComX boksen med 10G interface
> mulighed?

Æh, den skal vist lige opdateres indenda...

Hvad kører DB ellers på ringen, 1GB, 10GB eller? Ved faktisk ikke hvad comx
kører. Men tror der går noget tid inden man for 1GB ud til kunder.. bare
100Mbit fiberudstyr koster jo også en del.

Når vil smutte i seng.. Kan jo så lige oplyse at jeg arbejde hos Comx, og er
kunde hos dem.. Hvis nogen altså undre sig over jeg tit skriver omkring
comx, så er det måske derfor.. Men betaler som alle andre kunde, og er kun i
installation så jeg holder mig til det plane

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 22:31

> Æh, den skal vist lige opdateres indenda...

Det arbejdes der vist flittigt på. :)

> Hvad kører DB ellers på ringen, 1GB, 10GB eller? Ved faktisk ikke hvad
> comx kører. Men tror der går noget tid inden man for 1GB ud til kunder..
> bare 100Mbit fiberudstyr koster jo også en del.

Det er ikke fordi FX switche er så dyre endda. Men de er så kun 100Mbit/s,
hvilket selvfølgelig ikke er toppen i fremtiden.

DB kører 1 Gbit/s på access ringene. Det køres der også stadig på flere
distributionsringe, men dog med aggregerede forbindelser. Alt fra
distributionsringe og op er dog ved at blive lavet til aggregerede 10G
forbindelser. Ikke fordi der er nogen stor grund til det endnu. Men
alligevel.

Dog er vi også ved at forberede 1G access port tilslutninger hos nye kunder.
Det sker dog ikke lige nu, men nok inden ret længe.

> [...]
> comx, så er det måske derfor.. Men betaler som alle andre kunde, og er kun
> i installation så jeg holder mig til det plane

Nååh, så bekender man kulør? :)

Synes dog at det er strengt at i skal betale. ;)

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 05-04-06 08:34

Kaare wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Nååh, så bekender man kulør? :)
>
> Synes dog at det er strengt at i skal betale. ;)

han er kun installatør

--
Svend

Fra : Kaare

Dato : 05-04-06 14:47

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> han er kun installatør

Kun? Er de ikke vigtige? :)

Jeg synes da som minimum at medarbejderne bør få det gratis. Det må I tage
op med dem. Hos "os" får alle medarbejdere gratis net/telefoni/kabelTV. hver
medarbejder må have 5 "venner" der betaler halv pris på internet.
Forskellen er selvfølgelig at medarbejderne har 10 (eller 25) Mbit/s, og
driftsfolk har 100 Mbit/s. :)

Sådan er der jo forskelle. ;)

He he, den her tråd er efterhånden gået ret off topic. Min indledene tanke
var i hvert fald. Det er ikke umiddelbart et dårligt tilbud fra ComX, og jeg
ville bestemt overveje det hvis jeg var jer. Men prøv at slå jer sammen med
naboerne for at få prisen lidt ned.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-04-06 15:37

> Kun? Er de ikke vigtige? :)

Jo det vil jeg nu også sige, vi er jo dem der for pengen i kassen og nye
kunder og så kan man jo altid tale lidt godt om det i fritiden

> [...]
> hver medarbejder må have 5 "venner" der betaler halv pris på internet.
> Forskellen er selvfølgelig at medarbejderne har 10 (eller 25) Mbit/s, og

hehe måske mans skulle prøve at høre dem ad, må jeg citere fra dig hehe?

Fra : Kaare

Dato : 05-04-06 16:52

> hehe måske mans skulle prøve at høre dem ad, må jeg citere fra dig hehe?

Citer endelig, Det manglede da bare. :)

/Kaare

Fra : Kenneth K

Dato : 05-04-06 18:58

> hehe måske mans skulle prøve at høre dem ad, må jeg citere fra dig hehe?

Hey Bjarke.... Jeg syntes om ikke andet at du skal prøve at høre JP / Birger
ad om dette nu også er rigtigt.... mener bestemt at der er kommet en
udmelding om dette....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-04-06 19:55

> Hey Bjarke.... Jeg syntes om ikke andet at du skal prøve at høre JP /
> Birger ad om dette nu også er rigtigt.... mener bestemt at der er kommet
> en udmelding om dette....

hej Kenneth. Arbejder du også i comx, siden du kender til de 2?
Jeg har ikke noget med de 2 at gøre, det havde jeg i starten i firmaet for
1,5år siden, da de kom brasende ind fra fammiliefløjen.
Jeg har Talt med AR, og udmeldingen er at det ikke ligger på hans bord og
højere oppe i ledende de er ved at lave en medarbejder-gode halløj...

Fra : Kenneth K

Dato : 06-04-06 17:17

> [...]
> Jeg har Talt med AR, og udmeldingen er at det ikke ligger på hans bord og
> højere oppe i ledende de er ved at lave en medarbejder-gode halløj...

Hej igen.

Hmm... jeg mener bestemt at der en politik som siger at hvis den nærmeste
chef godkender det, så er det ok...

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-04-06 19:08

Kaare wrote:
> [...]
> op med dem. Hos "os" får alle medarbejdere gratis net/telefoni/kabelTV.

Pas nu på Kaare, at skattefar ikke læser med ;)

> /Kaare

Lars B
Stofa....

Fra : Kaare

Dato : 06-04-06 16:50

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Pas nu på Kaare, at skattefar ikke læser med ;)

> Lars B
> Stofa....

He he, skattefar ved for meget i forvejen. Firmamobilen fandt jeg ud af
efter at have haft den i et år, at den var fri telefon. Så der blev lige
skrevet de 3000 kr på, og jeg havde selvfølgelig holdt den moralske fane
højt, og ALDRIG lavet private opkald fra den. :)

Desuden får jeg altid penge tilbage i skat... jeg tror jeg er for
optimistisk i forhold til mine lønforhold. :)

/Kaare

PS. Hils drengene. :)

Fra : Svend

Dato : 05-04-06 08:32

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> kører. Men tror der går noget tid inden man for 1GB ud til kunder.. bare
> 100Mbit fiberudstyr koster jo også en del.

Jeg mener de kører 10Gb, læste det i "telekomunikation".

--
Svend

Fra : Kaare

Dato : 10-04-06 21:52

"Kenneth K" <kenneth.k@sletmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Det bliver nok ikke før de 10G, men alligevel"

> Ja Kaare, vent du nu til ugen er omme, så ved du meget mere

Så er ugen vist både kommet og gået?

Jeg har lært en frygtelig masse om DB kunders TV vaner (og uvaner)... men
det var vel ikke det du havde i tankerne? Har jeg misset noget i den
forløbne uge? :)

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 20:18

> [...]
> helt klar til det.

> - Jeg forventer ikke at DB kan levere, ellers havde du jo nok nævnt det...

levere DBnet ellers med fiber til hver bolig i et boligkomplex? Du siger i
anden tråd std prisen er 6K, hvad er den så med fiber? Er det med analog tv
løsning? Ellers det kan jeg jo næsten selv sige mig, da i kun køre IP-tv i
fremtiden?

hvis man ser på installationspriserne med fx PDS og Coax, eller fiber. Så
burde fiber jo faktisk være billigere. da der ikke skal laves coaxnet, og
man fx kunne nøjes med eet rack i et boligkomplex, og med splidseskabe fx
under hver opgang e.l. altså hurtig i installation. Men nok noget dyrere i
udstyr.

Er det ellers til at få arbejde i DBnet, eller bruger i udelukkende 3. parts
installatører? Er der nogen krav til jeres installationer? Har set røde rør
bøjet op sammen med stærkstrøm.... Betyder jo intet med fiber, men PDS????

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 20:56

> [...]
> anden tråd std prisen er 6K, hvad er den så med fiber? Er det med analog
> tv løsning? Ellers det kan jeg jo næsten selv sige mig, da i kun køre

Det har aldrig været nødvendigt i et boligkompleks. Der findes dog mange
steder hvor der er lagt fiber in til hver husstand af DB, blandt andet på
Frederiksberg og i Taastrup.
De 6k er (var) inklusiv analog kabelTV, det er (var) 5k for kun IP.
Der leveres dog IPTV flere steder. Nesa og SydVest Energi kører begge fuldt
ud med IPTV til samtlige kunder. I København er der en række testkunder, og
flere er igang med at blive sat op for at sikre sig at alt er klar til at
tilbyde alle andre steder i landet. DB kører også HD på IPTV.
- Siden igår aftes kører alle DB analog kabelTV kunder principielt IPTV, da
det "bare" er IPTV kanalerne der laves om til analog.

> [...]
> under hver opgang e.l. altså hurtig i installation. Men nok noget dyrere i

For analog TV via fiber bør du stadig benytte dig af 2 par, hvilket begge
skal trækkes til hver husstand. Men resten af din konstruktion ville du
kunne gøre uanset hvad?

> [...]
> parts installatører? Er der nogen krav til jeres installationer? Har set
> røde rør bøjet op sammen med stærkstrøm.... Betyder jo intet med fiber,

DB bruger kun 3 parts installatører. Der er desværre set forskellig kvalitet
fra leverandørerne (dog aldrig elendig, men som du nævner, ikke optimale),
og vi er efterhånden ved at være ved et par få vi stoler fuldt ud på. Uanset
hvad testes alle udtag, og selv de ældste fra Store Hus i Avedøre kan
benytte op til 1 Gbit/s.
Vi har dog enkelte teknikere til andre typer opgaver - altså vedligehold og
montering på centrale steder etc. Selvom der ikke søges nogle pt. er dygtige
mennesker selvfølgelig altid interessante. :)

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 21:24

> Det har aldrig været nødvendigt i et boligkompleks.

Nej det er jo det.

> Der findes dog mange steder hvor der er lagt fiber in til hver husstand af
> DB, blandt andet på Frederiksberg og i Taastrup.

Det var faktisk ikke så forfærdeligt langt tid siden jeg hørte DBnet var i
taastrup. og mener ikke der har været noge reklame eller noget fra jer... Er
det fx jer der levere til de nye bebyggede områder omkring høje taastrup st?
Der graves utroligt meget fiber ned alle steder, og man kan jo ike altid se
hvem der graver for hvem osv.

> De 6k er (var) inklusiv analog kabelTV, det er (var) 5k for kun IP.

ok, så du siger altså i har lavet en prisstigning

> [...]
> testkunder, og flere er igang med at blive sat op for at sikre sig at alt
> er klar til at tilbyde alle andre steder i landet. DB kører også HD på

HD på alle kanaler? eller er det under test i forbindelse med Canal Digital
HD more?

Faktisk synes jeg mange gange der er flere fordele i sat-tv!

> - Siden igår aftes kører alle DB analog kabelTV kunder principielt IPTV,
> da det "bare" er IPTV kanalerne der laves om til analog.

Det var da hurtigt det kom igang hva.. Men det er vel stadigt større områder
der kører analogt?

> For analog TV via fiber bør du stadig benytte dig af 2 par, hvilket begge
> skal trækkes til hver husstand. Men resten af din konstruktion ville du
> kunne gøre uanset hvad?

jeg tænkte bare, så kunne det jo laves ligesom man lavede telefonnet. At
trække en backbone ned igennem bygningen.. og så sætte små plidseskabe uden
udstyr. Så skal kabler ikke trækkes langt og fiberen splidses så ind på
hovedkablet, hen til et krydsfelt. altså det med at have flere
underkrydsfelter med PDS, hvor man alligevel skal have fiber hen til.
Hvorfor så ikke droppe det halløj og køre alt fiber. De fleste bliver jo
helt våde i bukserne alligevel når de hører fiber???

> DB bruger kun 3 parts installatører. Der er desværre set forskellig
> kvalitet fra leverandørerne (dog aldrig elendig, men som du nævner, ikke
> optimale),

Okay i har altså aldrig haft en rådgiver til at gå installationerne igennem?

> og vi er efterhånden ved at være ved et par få vi stoler fuldt ud på.

Det er jo altid godt Men det er jo også nemmere hvis installtøren ved
hvordan det skal laves hver gang, så er der kvalitetslinier at gå efter.

>Uanset hvad testes alle udtag, og selv de ældste fra Store Hus i Avedøre
>kan benytte op til 1 Gbit/s.

Har ellers hørt angående huset i advedøre at der er lavet noget af en fusket
dobbeltudtagsløsning, hvor der er sløjfes videre fra det første udtag videre
til et andet udtag.. Bare noget jeg har hørt. Altså somom det var en S-bus
uden slutmodstande Det lyder fro mig at det er svørt bare at køre
100mbit på sådan noget klamp. Hvornår leveres der IPtv i avedøre?

> Vi har dog enkelte teknikere til andre typer opgaver - altså vedligehold
> og montering på centrale steder etc. Selvom der ikke søges nogle pt. er
> dygtige mennesker selvfølgelig altid interessante. :)

ok

Mvh. Bjarke

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 22:22

> [...]
> taastrup st? Der graves utroligt meget fiber ned alle steder, og man kan
> jo ike altid se hvem der graver for hvem osv.

Jeg skal være dig svar skyldig. Jeg ved det faktisk ikke. Der laves ikke den
store reklame, da det også er dyrt for DB at lave den slags ting. DB bruger
dog typisk Global Connect.

> ok, så du siger altså i har lavet en prisstigning

Sådan lidt mellem linierne. Det har været dyrt at gøre det så billigt
(selvom alle kunder mener at man skummer fløden på en eller anden måde), og
derfor må priserne efterhånden justeres, og mindstekravene for størrelsen af
boligforeninger vurderes. Så det er lidt "you snooze, you loose".
Det er dog vist kun omkring 500 kr ekstra på hver.

> HD på alle kanaler? eller er det under test i forbindelse med Canal
> Digital HD more?

Det er svært når de ikke leveres i HD. :)

Men C more [HD] er selvfølgelig med, samt DK4 sport i HD. Når de andre
kanaler begynder at følge med, er vi så klar. Fordelen ved løsningen er at
det kan gøres dynamisk. Så TV kanalerne kan skifte fra SD til HD fra program
til program.

> Faktisk synes jeg mange gange der er flere fordele i sat-tv!

Det er i virkeligheden nok en smagssag. Jeg har lavet en del i SAT, men må
indrømme at jeg privat var træt af det. Min dish var så også så langt nede
ved jorden at nabohunden havde en tendens til at spæne ind i den... og TV3
var noget lort at få godt igen... det var dog med analog. :)

> Det var da hurtigt det kom igang hva.. Men det er vel stadigt større
> områder der kører analogt?

Principielt har IPTV kørt i vores netværk i...omkring 7-8 måneder vil jeg
tro. ca 500 Mbit/s konstant strøm.

Igår skiftede vi fra Stofa som leverandør til vores nye fuldt redundante
multi-10G IPTV playout center i Taastrup. Dette center bruger selvfølgelig
parabol til at hente kanalerne, og encoder dem til en lang række multicast
strømme.
Vi har hefter sat en række decodere op, som tager omkring de 400 Mbit/s
datastrømme og laver om til analog. Det analoge signal sendes så via fiber
til boligforeningerne, hvor udstyr konverterer det optiske signal til et
elektrisk signal hos kunderne.

Så selvom kunderne kører analogt kabelTV, kommer samtlige kanaler fra vores
IPTV strømme. Umiddelbart har det samtidig givet en ret væsentlig
kvalitetsforøgelse på en del kanaler.

> [...]
> Hvorfor så ikke droppe det halløj og køre alt fiber. De fleste bliver jo
> helt våde i bukserne alligevel når de hører fiber???

Tja. Det kan man selvfølgelig. Men der er stadig for mange standarder man
kan blive uenige om. Lad os sige at foreningen ejer disse krydsfelter, hvor
der krydspatches med SC/UPC stik. Så kommer virksomeheden pludselig senere
og siger at der skal benyttes SC/APC for at garantere kvaliteten - så skal
der en mand ud for at splidse om. Senere kommer der en ny tilslutning. Med
normal Cat5e eller Cat6 kabling er kablet enten ok, eller ikke.

I virkeligheden er det småting vi taler om, og uanset hvad er der for og
imod. Jeg ville da nok selv helst have fiver hele vejen, hvis jeg stoler på
installatøren (dette er ikke noget mod ComX, men installatører generelt).
Min egen drøm ville være at få Claus Dahlsgaard til at lave det hele fra en
ende af med fiber... Det ville være super.

> Okay i har altså aldrig haft en rådgiver til at gå installationerne
> igennem?

Hyppigt. Projektlederne går samtidig altid kablingen igennem, og sørger for
at den er godkendt af DB.

> Det er jo altid godt Men det er jo også nemmere hvis installtøren ved
> hvordan det skal laves hver gang, så er der kvalitetslinier at gå efter.

Bestemt... og eksempelvis Claus Dahlsgaard går MEGET op i kvaliteten. Der
findes selvfølgelig UPSere, men det er nogle som de heller ikke selv vil
have siddende på sig.

> [...]
> var en S-bus uden slutmodstande Det lyder fro mig at det er svørt bare
> at køre 100mbit på sådan noget klamp. Hvornår leveres der IPtv i avedøre?

Du drømmer ikke om hvad der er i de bygninger...

Men et af problemerne var bestemt at de blandt andet har et IHC netværk, der
skulle kunne fungere sammen med. Det er heldigvis løst - men det er bestemt
ikke den sjoveste at pille ved. Samtidig er ikke alle tilslutninger lige
pæne, switche sidder eks. monteret over et fyr i en krybekælder. Jeg har
aldrig haft mere respekt for Cisco switche end efter at have set hvad de
klarer derude. Men ikke desto mindre, kan vi presse 1G igennem til samtlige
boliger på alle installationer. Det er næsten et proof of specs på alt
derude. Men derfor er det selvfølgelig også et oplagt testscenario for alt.
Samtidig er alt netværksudstyr med redundante forbindelser. Så det spiller
skam derude. :)

Der køres selvfølgelig IPTV test derude, men lancering er samme dato som
alle andre. :)

/Kaare

Fra : anders

Dato : 04-04-06 20:25

> [...]
> Men hvis der ikke er nogle der får ondt i pungen af den pris, så får I til

Også selv om der ikke bliver trukket fiber til hver enkelt lejlighed?

> [...]
> slags og har råd til det, bør I springe på vognen.
> - Jeg forventer ikke at DB kan levere, ellers havde du jo nok nævnt det...

Har spurgt DB og nej.... de vil ikke være med til at lege

Mvh
Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 20:32

> Også selv om der ikke bliver trukket fiber til hver enkelt lejlighed?

nej da PDS er jo lavet til at blive brudt indendøre. og det er også de samme
tjenester Comx levere på PDS og fiber. Det der er forskellen at Analog Tv,
leveres med coax med PDS løsningen. og via fibereren på fiberboksen. Det
sidste skulle give lidt bedre kvalitet, og ingen problemer med
portentialforskelle imellem kundernes installationer og netværket. Ikke at
det giver de store problemer, sådan er de fleste anlæg jo også bygget op.

Fiber er selvfølgelig lavet til at være udendørs, og ved længere træk end
90meter. Der er måske en "Blæreeffekt" i at have direkte fiber ind. Men der
er jo rigeligt med blære effekt iogmed deres internet.

> Har spurgt DB og nej.... de vil ikke være med til at lege

Hvor er det ellers henne i verdenen?

Fra : anders

Dato : 04-04-06 20:48

"Bjarke Hansen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> problemer med portentialforskelle imellem kundernes installationer og
> netværket. Ikke at det giver de store problemer, sådan er de fleste anlæg

Det er fedt at folk vil hjælpe, men det er ærgeligt jeg forstår så lidt
Faktisk var det intet af det overstående jeg forstod.
Coax... er det det, os der ikke har forstand på kabler og den slags, kalder
et almindeligt antennekabel, eller?
PDS-løsning?

Et sidespørgsmål... Hvis der bliver trukket coax, kan det så bruget til både
analogog digitalt tv-signal?

> Fiber er selvfølgelig lavet til at være udendørs, og ved længere træk end
> 90meter. Der er måske en "Blæreeffekt" i at have direkte fiber ind. Men
> der er jo rigeligt med blære effekt iogmed deres internet.

Se DET forstod jeg Fibernetværk er ikke et "must" i fremtiden. Har jeg
ret?

> Hvor er det ellers henne i verdenen?

Vesterbro, Kbh. De sagde at vi skulle være minimum 50 lejligheder før de
ville trække fiber hen til vores adresse.

Mvh
Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-06 21:08

> [...]
> Coax... er det det, os der ikke har forstand på kabler og den slags,
> kalder et almindeligt antennekabel, eller?

Ja alm. netværkskabel op til hver beboer. der afgrenes så til et overodrenet
coaxnet med forstærkere osv.

> PDS-løsning?

Cat5e netværks løsning

> Et sidespørgsmål... Hvis der bliver trukket coax, kan det så bruget til
> både analogog digitalt tv-signal?

Analog tv, comx bruger det ikke til digital tv.

> Se DET forstod jeg Fibernetværk er ikke et "must" i fremtiden. Har jeg
> ret?

ja

> Vesterbro, Kbh. De sagde at vi skulle være minimum 50 lejligheder før de
> ville trække fiber hen til vores adresse.

okay

Fra : Kaare

Dato : 04-04-06 21:41

> [...]
> Coax... er det det, os der ikke har forstand på kabler og den slags,
> kalder et almindeligt antennekabel, eller?

Som en engang sagde "den uvidene, er den der ikke ved det du lærte igår".

Coax står for Coaxial, eller koaxial. Det betyder så at der er 2 ledere om
den samme akse.
Dvs at det kunne være et antennekabel, da der sidder en inderleder, og en
leder udenom.

Der findes mange typer coax kabler, men i denne sammenhæng må det klart
betyde at der henvises til et antennekabel (ellers er jeg sgu også
forvirret).

PDS står for Premises Distribution System.I virkeligheden er der tale om en
måde at kable en bygning på, hvilket nok ikke var det direkte han tænkte på.
Men PDS kabling idag foretages typisk med UTP (Unshielded Twisted Pair)
kabler, som er de klassiske netværkskabler der benyttes idag. Afhængig af
kvaliteten og nyere standarder etc. kan man bruge Cat (category) 5e, Cat 6
eller måske Cat 7. Cat 5e er dog stadig det typiske kabel, da det er ganske
billigt, og stadig typisk kan levere op til 1 Gbit/s på op omkring 100
meters længde.
- Så det er ikke fordi man er dårligt stillet med sådan en kabling. 1Gbit/s
kommer i hvert fald også til at holde nogle år frem.

> Et sidespørgsmål... Hvis der bliver trukket coax, kan det så bruget til
> både analogog digitalt tv-signal?

Det kan det godt. Det er på samme måde en TDC Selector, eller Canal Digitals
Vision Digital virker. Omend det måske langsomt er ved at blive uaktuelt.
Fordelen ved en "coax" kabling, er at da signalerne leveres analogt vil alle
kanaler trækkes i dit antennekabel, og du behøver derfor ikke en boks ved
hvert fjernsyn for at se TV.

- Der nævnes jo så at du kan få TV via fiber til lejligheden. Hvis det
stadig er "analog" TV via denne fiber, trækker du stadig et almindeligt
antennekabel fra boksen. Men fordelen er at der ikke ligger et antennekabel
fra boksen i din lejlighed og ned til kælderen hvor udstyret ellers står.

> Se DET forstod jeg Fibernetværk er ikke et "must" i fremtiden. Har jeg
> ret?

Det er lige nu rent blær. Du vil i praksis ikke have nogen fordel før 1
Gbit/s ikke længere er nok for dig. På det tidspunkt kan det dog være at
kabling af fiber er billigt. Derfor ville jeg kun overveje det hvis der ikke
er ret stor forskel på prisen (hvilket jeg dog tror der vil være).

> Vesterbro, Kbh. De sagde at vi skulle være minimum 50 lejligheder før de
> ville trække fiber hen til vores adresse.

Jeg vil nok anbefale dig at overveje at snakke lidt med nabo ejendommene.
Hvis i er flere om det, vil i nok kunne få prisen ned hos ComX, eller måske
få et tilbud fra DB (der iøvrigt er godt igang på vesterbro).

/Kaare

Fra : anders

Dato : 06-04-06 07:15

"Kaare" skrev i en meddelelse:

> [...]
>
> Der findes mange typer coax kabler, men i denne sammenhæng må det klart
> betyde at der henvises til et antennekabel (ellers er jeg sgu også

Tak. Dejligt lige at få det bekræftet

> [...]
> - Så det er ikke fordi man er dårligt stillet med sådan en kabling.
> 1Gbit/s kommer i hvert fald også til at holde nogle år frem.

Der står i et andet tilbud fra ComFlex at de vil trække "1 stk. PDS Kat 5e
kabler fra hver bolig til det tilhørende underkrydsfelt". Vil det sige at
dette tilbud heller ikke drejer sig om et fibernetværk, men et netværk med
helt almindelige netværkskabler?

> [...]
> antennekabel fra boksen. Men fordelen er at der ikke ligger et
> antennekabel fra boksen i din lejlighed og ned til kælderen hvor udstyret

Men er det ikke slut med analoge signale om få år?

> [...]
> kabling af fiber er billigt. Derfor ville jeg kun overveje det hvis der
> ikke er ret stor forskel på prisen (hvilket jeg dog tror der vil være).

Kunne en anden fordel ikke være at vi kan koble fiberen på vores eget
fællesantenneanlæg på loftet? Vi skal alligevel have trukket nye tv-kabler i
ejendommen inden for 2-3 år.

Mvh
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-06 07:24

> [...]
> dette tilbud heller ikke drejer sig om et fibernetværk, men et netværk med

Ja.

Der er 2 sæt begreber i spil her.

Digitalt vs. Analogt
Fiber vs. pds.

Det har ikke som sådan noget med hinanden at gøre. Digitalt betyder bare at
du har en (binær) diskret modulation af signalet. Man behøver ikke fiber for
at få digitalt netværk. Og sålænge de kan presse hastighed ud af pds kabling
så er det nok billigst er mit gæt. Men det ved montørene som også skriver i
denne tråd en hel del mere om end jeg gør.

Thomas

Fra : anders

Dato : 06-04-06 07:40

"Thomas S. Iversen" skrev:

> Ja.

Æv.

> [...]
> så er det nok billigst er mit gæt. Men det ved montørene som også skriver
> denne tråd en hel del mere om end jeg gør.

Ja, det er da også fedt han vil hjælpe, men det er ærgeligt han gør det på
et sprog jeg ikke forstår

Mvh
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-06 08:21

> Æv.

Hvorfor vil du gerne have fiber?

Og hvor meget vil du investere når i alligevel skal have ny kabling om 3 år?

Fiber (= lyskvanter) er teoretisk hurtigere end kobber, men hvis nu kobber
er 10 gange billigere og "hurtigt nok", er det så en god investering?

Hastigheden af forbindelsen mellem A (dig) og B (vilkårligt punkt på nettet)
er bestemt af den laveste hastighed på alle mellemstationer mellem A og B.
Jeg tror ikke dit pds netværk på nogen måde vil være flaskehalsen.

> Ja, det er da også fedt han vil hjælpe, men det er ærgeligt han gør det på
> et sprog jeg ikke forstår

Vi er alle fagidioter Jeg kan til nød snakke hans dialekt, men min egen
dialekt er programmeringsjargon.

Thomas

Fra : anders

Dato : 06-04-06 08:30

"Thomas S. Iversen" skrev:

> Hvorfor vil du gerne have fiber?

Tænkte at vi med fiber kunne nøjes med at trække et nyt kabel til det hele.
Fiber, tv og telefoni.

> Og hvor meget vil du investere når i alligevel skal have ny kabling om 3
> år?

Hvis vfår et fibernetværk, hvorfor skal vi så ud og trække nye kabler om et
år?

> Fiber (= lyskvanter) er teoretisk hurtigere end kobber, men hvis nu kobber
> er 10 gange billigere og "hurtigt nok", er det så en god investering?

Ja, det har du jo ret i.

> [...]
> er bestemt af den laveste hastighed på alle mellemstationer mellem A og B.
> Jeg tror ikke dit pds netværk på nogen måde vil være flaskehalsen.

Men vil der ikk blive skruet gevaldigt op for hastigheden de kommende år.

> Vi er alle fagidioter Jeg kan til nød snakke hans dialekt, men min
> egen
> dialekt er programmeringsjargon.

Jeg er i hvert fald glad for du kan bruges som tolk

Mvh
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-06 09:07

> Tænkte at vi med fiber kunne nøjes med at trække et nyt kabel til det hele.
> Fiber, tv og telefoni.

Jeg tror kun de trækker 1 kabel alligevel, men jeg kan da tage fejl.

> Hvis vfår et fibernetværk, hvorfor skal vi så ud og trække nye kabler om et
> år?

Skrev du ikke noget om at fællesantenne anlæg og 3 år, eller er det mig der
husker forkert?

> Men vil der ikk blive skruet gevaldigt op for hastigheden de kommende år.

Sikkert. Men tro mig, du får på ingen måde 1GB mellem dig og noget som helst
nogle år fremover Jeg har siddet på et 100Mbit pds netværk med fiber ud
af huset i mange år. I danmark og norden kan jeg nærme mig de 100Mbit, men
så skal jeg også blive på forskningsnettet. Alt hvad der hedder
forbrugersider og/eller over atlanten kan jeg slet ikke få de hastigheder på
(se lidt tests her nedenfor).

Men indhent tilbud. Prøv med 3 forskellige:

Fiber ind i lejlighederne
100Mbit pds med fiber ud af huset.
1GB pds med fiber ud af huset.

Og leg med nogle afskrivnings scenarier.

Thomas

Lidt test. Først ser jeg lige at mit disk system kan følge med. Jeg kan læse
60MB/s fra min disk. Jeg kan så nok skrive i omegnene af 40MB/s (400Mbit ca.).

[root@knuser root]# hdparm -t -T /dev/sda

/dev/sda:
Timing buffer-cache reads: 2376 MB in 2.00 seconds = 1188.00 MB/sec
Timing buffered disk reads: 190 MB in 3.01 seconds = 63.12 MB/sec

Nu henter jeg så en linux kerne fra ftp.dk.kernel.org mirroret. Får 1MB/s
(10Mbit).

[root@knuser root]# wget
ftp.dk.kernel.org:/pub/linux/kernel/v2.6/linux-2.6.16.tar.bz2
--09:59:30--
ftp://ftp.dk.kernel.org//pub/linux/kernel/v2.6/linux-2.6.16.tar.bz2
=> linux-2.6.16.tar.bz2.2'
    Resolving ftp.dk.kernel.org... done.
    Connecting to ftp.dk.kernel.org[212.219.56.162]:21... connected.
    Logging in as anonymous ... Logged in!
    ==> SYST ... done. ==> PWD ... done.
    ==> TYPE I ... done. ==> CWD /pub/linux/kernel/v2.6 ... done.
    ==> PASV ... done. ==> RETR linux-2.6.16.tar.bz2 ... done.
    Length: 40,845,005 (unauthoritative)

    100%[====================================>] 40,845,005
1.04M/s ETA 00:00

10:00:08 (1.04 MB/s) - linux-2.6.16.tar.bz2.2' saved [40845005]

Måske er sunsite.dk lidt hurtigere og ja sørme (2MB/s, ca. 20Mbit/s)

Connecting to ftp.sunsite.dk[130.225.247.92]:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 301 Moved Permanently
Location: http://mirrors.sunsite.dk/kernel/kernel/v2.6/linux-2.6.16.tar.bz2
[following]
--10:00:52--
http://mirrors.sunsite.dk/kernel/kernel/v2.6/linux-2.6.16.tar.bz2
=> linux-2.6.16.tar.bz2.3'
    Resolving mirrors.sunsite.dk... done.
    Connecting to mirrors.sunsite.dk[130.225.247.87]:80... connected.
    HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
    Length: 40,845,005 [application/x-tar]

    100%[====================================>] 40,845,005
2.22M/s ETA 00:00

Hvad nu hvis jeg holder mig på forskningsnettet? Så får jeg 6.5MB/s,
svarende til ca. 65MBit. Det interessante er, at jeg ikke er tæt på 100Mbit
overhovedet, og da slet ikke på 1Gbit

[root@knuser root]# wget
ftp.dina.kvl.dk:/pub/Staff/Thomas.S.Iversen/linux-2.6.16.tar.bz2
--10:02:58--
ftp://ftp.dina.kvl.dk//pub/Staff/Thomas.S.Iversen/linux-2.6.16.tar.bz2
=> linux-2.6.16.tar.bz2.4'
    Resolving ftp.dina.kvl.dk... done.
    Connecting to ftp.dina.kvl.dk[130.225.40.191]:21... connected.
    Logging in as anonymous ... Logged in!
    ==> SYST ... done. ==> PWD ... done.
    ==> TYPE I ... done. ==> CWD /pub/Staff/Thomas.S.Iversen ... done.
    ==> PASV ... done. ==> RETR linux-2.6.16.tar.bz2 ... done.
    Length: 17,519,968 (unauthoritative)

    100%[====================================>] 17,519,968
6.51M/s ETA 00:00

10:03:00 (6.51 MB/s) - linux-2.6.16.tar.bz2.4' saved [17519968]

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-04-06 17:14

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Nu henter jeg så en linux kerne fra ftp.dk.kernel.org mirroret. Får 1MB/s
> (10Mbit).

Var da lidt langsomt,, prøvede lige herfra med 3300KBs fra total commander

IE sagde 2,04MB/s

> 2.22M/s ETA 00:00

5,0 MB/s

>nu hvis jeg holder mig på forskningsnettet? Så får jeg 6.5MB/s,
> svarende til ca. 65MBit. Det interessante er, at jeg ikke er tæt på
> 100Mbit
> overhovedet, og da slet ikke på 1Gbit

herfra er jeg begrænset PT til 50Mbit på Comx 20/20Mbit abonnement,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-06 17:47

> Var da lidt langsomt,, prøvede lige herfra med 3300KBs fra total commander

Ja jeg blev også overrasket. Sad på en 100Mbit pds og fiber ud af huset på
farmceutisk universitet da jeg prøvede. Den sidste test hvor jeg får 65MBit
er mellem DFU og KVL.

> herfra er jeg begrænset PT til 50Mbit på Comx 20/20Mbit abonnement,

Derfor står mit forbehold for om fiber hele vejen ind gennem hr og fru
hansen er en god ting. Det er klart at fiber teoretisk er bedre end kobber,
men sålænge jeg kan få 1Gbit på kobber og vi snakker i omegnen af 50-100Mbit
på den fiber der løber ude i byen, så tror jeg kobber er "ok". Men jeg har
ikke undersøgt det. Jeg aner ikke hvad fiber eller pds løsninger koster ude
i byen. Jeg trak selv cat5e i den andelsboligforening hvor jeg boede. Det
kostede 300,- pr. lejlighed i materialer, nogle colaer og pizzaer og et par
timer sammen med nogle af de yngre andelshavere.

Thomas

Fra : anders

Dato : 07-04-06 06:54

"Thomas S. Iversen" skrev:

> Jeg tror kun de trækker 1 kabel alligevel, men jeg kan da tage fejl.

Troede at det enten hed fiber eller det hed alm. netværkskabel OG coaxkabel.

> Skrev du ikke noget om at fællesantenne anlæg og 3 år, eller er det mig
> der
> husker forkert?

Vi skal have gjort noget ved vores kablingen til vores fællesantenne på
taget. Det skal ske inden 3 år, og håbede at hvis vi fik fiber, ville det
være nok at trække dette ene kabel.

> [...]
> så skal jeg også blive på forskningsnettet. Alt hvad der hedder
> forbrugersider og/eller over atlanten kan jeg slet ikke få de hastigheder

Du skriver "nogle år fremover". Er det 4, 14 eller 40 år fremover? Ved godt
det er næsten umuligt at svare på, men bare et gæt.

Øhhhhh....???

Mvh
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-06 07:35

> Troede at det enten hed fiber eller det hed alm. netværkskabel OG coaxkabel.

Det kan da også godt være. Afhænger af setuppet. I princippet kan man jo
godt trække et gigabit netværk og så broadkaste iptv (med en digital->analog
boks foran fjernsynet).

> [...]

> Du skriver "nogle år fremover". Er det 4, 14 eller 40 år fremover? Ved godt
> det er næsten umuligt at svare på, men bare et gæt.

40 år vil jeg slet ikke spå om. Mit gæt er, at der går mindst 5 og nok
nærmere 10 år før vi kan trække 100Mbit fra nettet som en hovedregel og ikke
som undtagelse.

> Øhhhhh....???

Det var for at vise, at hvis jeg sidder på et hurtigt netværk i danmark, så
kan jeg maximalt trække 65Mbit ud af fiberen. Derfor vil et 100MBit eller
Gigabit netværk internt i bygningen være "fint nok".

Men som sagt, så overvej at lægge en økonomisk betragtning ned over det
hele. Hvis du kan få fiber for samme pris som pds, så vælg da fiber, men jeg
tror ikke du kan få det til samme pris

Thomas

Fra : Henning

Dato : 05-04-06 17:16

>Vesterbro, Kbh. De sagde at vi skulle være minimum 50 lejligheder før de
>ville trække fiber hen til vores adresse.

Tja, sådan er det at bo i provinsen Bro'nxerne nedprioriteres
altid... Flyt ind på den rigtige side af søerne, så er der åbent for
alle

Fra : Henrik 007DK

Dato : 10-04-06 12:03

Ja ham Allan er vidst 6 måneder bag ud med sin viden, men hvis du har
nye informationer Allan, så høre vi dem gerne, ellers er den sag
lukket.

Mvh
Henrik

Fra : Henrik 007DK

Dato : 10-04-06 12:06

Hej Martin og andre.

Det er helt korrekt at ComX føre fiber ind til huse, altså villaer og
rækkehuse da det kan betales for penge. Men det kan det ikke til
lejligheder, det er alt for dyrt, derfor er det ikke nårmalt at gøre
det i lejligheder.

/Henrik