Gratis screenshot program?
Fra : Martin Ploug

Dato : 28-05-06 17:45

Hej

Ved ikke, om dette er den rette gruppe.

Jeg vil have lavet nogle screenshots, men indholdet
på siden er for føjt til at jeg bare kan lave en Print Screen
og paste det over i et billedbehandlingsprogram.

Jeg har forsøgt at markere det jeg vil have et billede af
og kopiere det over i et billedbehandlingsprogram (Photoshop,
Irfanview og
Xnview), men uden held - jeg får ikke det hele med.

Jeg har også forsøgt at kopiere det over i Word, men det bliver ikke
særlig kønt, og der bliver rykket rundt på elementerne.

Findes der et eller andet simpelt program, hvor man kan markere og
kopiere
fra sin side og kopiere det over i dette program og gemme det som et
billede derfra?

Eller hvordan løser man det?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-05-06 18:15

Martin Ploug <mploug@RHESCmail.tele.dk> (slet RHESC) posting:

>Jeg vil have lavet nogle screenshots, men indholdet
>på siden er for føjt til at jeg bare kan lave en Print Screen

Zoom ud i Opera?
Gør din skærmopløsning større?

--
What is life, except excuse for death,

- http://opera.softwolves.dk/da-transtest/disclaimer.html -

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-05-06 19:49

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev:
> [...]
>
>--
> What is life, except excuse for death,
> or death, but an escape from life. -Ukendt

Mange tak for jeres svar!

Ved at bruge Opera og MWSnap ser det ud til, at I
har løst mit problem.

Jeg laver desuden en kopi af min HTML kode, hvor jeg
fjerner det overflødige, som ikke behøver at komme med
på mine screen dumps.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-06 23:14

Martin Ploug skrev:

> Jeg laver desuden en kopi af min HTML kode, hvor jeg
> fjerner det overflødige, som ikke behøver at komme med
> på mine screen dumps.

Hvis du nu skulle få brug for det en anden gang:

I en særlig CSS-fil kan du lave en definition der ser sådan ud:

..screendumphide {
   display: none;
}

I din HTML-fil kan du så lægge en div uden om alt det der ikke må
komme med på et skærmbillede:

Blablablablabla - billede - blablablabla osv.

Så kan du nøjes med i HTML-en at skrive

<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
<head>
<title>Overskrift ...</title>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='normal.css'>
<!-- link rel='stylesheet' type='text/css' href='screendump.css' -->
</head>

Når du så skal lave et skærmbillede, skal du bare fjerme
kommentartegnene. På den måde er du fri for at rode med to filer
med det opdateringsmas det giver.

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 29-05-06 13:39

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
></head>
>
>Når du så skal lave et skærmbillede, skal du bare fjerme
>kommentartegnene. På den måde er du fri for

Til Bertil

Det er da et snedigt tip, det havde jeg ikke lige tænkt på,
at man kunne.
Jeg skal lave flere screen dumps her de næste par dage, så
jeg vil da nok indsætte denne stump css.

Tak for det.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 30-05-06 01:31

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> posting:

>.screendumphide {
>   display: none;
>}
-klip-
><!-- link rel='stylesheet' type='text/css' href='screendump.css' -->

Eller endnu lettere: Def. screendumphide i en CSS og anvend denne i
browseren (Opera) som en bruger-CSS.Man undgår derved den ekstra
<!--... screendump.css i filerne... --> i html-filerne, og man kan
skifte mellem normal visning og dump-visning med ét museklik uden at
skulle ændre CSS-inkluderingen i filerne.

Det vil sige, ønskes en version med skjult info, slås over til
bruger-CSS-visning. Man skal dog huske under brugervisningen at
tilføje sidens standardvisning mv., se evt.
http://cbh.softwolves.dk/temp/css-opsaet-1klik-skift.png for
opsætning heraf.

Fra : Lars Klintholm

Dato : 28-05-06 18:10

Den 28 maj 2006 skrev slet RHESC i dk.edb.internet.software.browser:

> Findes der et eller andet simpelt program, hvor man kan markere og
> kopiere
> fra sin side og kopiere det over i dette program og gemme det som et
> billede derfra?

De fleste billedbehandlingsprogrammer kan også lave Screendumps. I
IrfanView kan du trykke C for at definere opsætning og genvejstast
(default er Ctrl+F11).

Ellers findes der masser af programmer kun til formålet, både gratis og
nogle der koster:

http://www.snapfiles.com/Freeware/gmm/fwscreen.html
http://www.snapfiles.com/Shareware/gmm/swscreen.html

Selv bruger jeg den gratis mwsnap, som kan hentes her:
http://www.mirekw.com/winfreeware/mwsnap.html

Jeg har oversat den til dansk, oversættelse her:
http://www.nettips.dk/default.asp/KatId=126/SubId=/id=1741

Lars Klintholm

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 28-05-06 18:38

Lars Klintholm <klintholm@gmail.com> wrote:
>Selv bruger jeg den gratis mwsnap, som kan hentes her:
>http://www.mirekw.com/winfreeware/mwsnap.html
>
>Jeg har oversat den til dansk, oversættelse her:
>http://www.nettips.dk/default.asp/KatId=126/SubId=/id=1741

Ja MWSnap er super. Kan lægges på en USBnøgle. Tak for den danske .ini
fil.

mvh

Søren H. Sørensen, Viborg
(slet FJERN fra min e-mail adresse)

Fra : Lars Klintholm

Dato : 28-05-06 18:42

Den 28 maj 2006 skrev Soren Hedeby Sorensen i
dk.edb.internet.software.browser:

> Tak for den danske .ini fil.

Velbekomme

Lars Klintholm

Fra : Lars Klintholm

Dato : 28-05-06 18:39

Den 28 maj 2006 skrev Lars Klintholm i
dk.edb.internet.software.browser:

> Ellers findes der masser af programmer kun til formålet, både
> [...]

....den kan så godt nok ikke klare det med for høje vinduer

SnagIt har en scroll-funktion indbygget, den er desværre ikke gratis

Lars Klintholm

Fra : Dino

Dato : 28-05-06 21:07

Den 28-5 2006 skrev Lars Klintholm i dk.edb.internet.software.browser:

> Den 28 maj 2006 skrev Lars Klintholm i
> dk.edb.internet.software.browser:

> ...den kan så godt nok ikke klare det med for høje vinduer
>
> SnagIt har en scroll-funktion indbygget, den er desværre ikke gratis

Firefox med udvidelsen Pearl Crescent Page Saver 1.0 klarer høje vinduer
<http://pearlcrescent.com/products/pagesaver/>

--
Dino

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-05-06 17:37

> Firefox med udvidelsen Pearl Crescent Page Saver 1.0 klarer høje vinduer
> <http://pearlcrescent.com/products/pagesaver/>
>
> --
> Dino

Hej Dino har hentet og udpakket http://pearlcrescent.com/products/pagesaver
men hvordan installerer jeg den?

Der sker ikke umiddelbart noget - er der noget ligesom en exe fil jeg skal
have fat i ?

Hilsen Martin

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-05-06 18:09

Martin Ploug skrev:

>har hentet og udpakket

Skal ikke pakkes ud xpi er en udvidelses (extension)

>men hvordan installerer jeg den?

Læs om installation af udvidelser i Firefox hos Kim Ludvigsen på
http://www.kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-udvidelser-installation.html

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-05-06 18:34

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> wrote in message

> Skal ikke pakkes ud xpi er en udvidelses (extension)

> Læs om installation af udvidelser i Firefox hos Kim Ludvigsen på

http://www.kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-udvidelser-installation.html

Hmm, kan ikke finde Pearl Crescent Page Saver under udvidelser.
Det er ikke så vigtigt, men er blevet lidt stædig og nysgerrig

Hilsen Martin

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-05-06 18:39

Martin Ploug skrev:

>Hmm, kan ikke finde Pearl Crescent Page Saver under udvidelser.

Den havde du adressen til før, og med den adresse du fik af mig lærte du
hvordan man installerer den

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-05-06 18:56

> Den havde du adressen til før, og med den adresse du fik af mig lærte du
> hvordan man installerer den

Ok, så må jeg have det skåret helt ud i pap.

Jeg har denne hjemmeside, hvor pagesaver hentes fra
http://pearlcrescent.com/products/pagesaver/

Skal jeg gemme filen et bestemt sted?

Så går jeg i Firefox > Indstillinger > Udvidelsesmoduler
> Hent flere udvidelsesmoduler

Men der havner jeg på Mozilla hjemmesiden, og det skal jeg vel ikke,
når udvidelsen ligger på en anden hjemmeside?

Det er her jeg er lidst lost.

/Martin

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-05-06 19:08

Martin Ploug skrev:

>Jeg har denne hjemmeside, hvor pagesaver hentes fra
>http://pearlcrescent.com/products/pagesaver/
>Skal jeg gemme filen et bestemt sted?

Egenlig skulle du bare lade Firefox installere den med det samme.
men du har sikkert blokeret for at den side kan installere, hvilket gør at
du har hentet den ned på harddisken, var det forresten Firefox at du
hentede den med

>Så går jeg i Firefox > Indstillinger > Udvidelsesmoduler

Ok, og du har allerede den xpi liggende ikk ? tag fat i xpi'en og træk den
ind i udvidelsesmodulervinduet og installer den (og genstart firfox når
det er gjort)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-05-06 19:30

> [...]
> ind i udvidelsesmodulervinduet og installer den (og genstart firfox når

Mange tak for hjælpen!

Jeg trak xpi'en over i vinduet og kunne installere den derfra.

Men det du skriver er, at jeg fremover skal åbne f.eks.
http://pearlcrescent.com/products/pagesaver/ med
Firefox og lade Firefox klare installationen?

Hilsen Martin

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-05-06 20:00

Martin Ploug skrev:

>Men det du skriver er, at jeg fremover skal åbne f.eks.
>http://pearlcrescent.com/products/pagesaver/ med
>Firefox og lade Firefox klare installationen?

Skal og skal er så meget sagt, men du _kan_ installere den direkte fra
siden i firefox, hvis du har givet den side lov til at installere (det var
det med tilladte websteder fra Kim Ludvigsens guide)
--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-05-06 20:41

> [...]
> siden i firefox, hvis du har givet den side lov til at installere (det var
> det med tilladte websteder fra Kim Ludvigsens guide)

Ok, endnu en gang tak.

Med venlig hilsen
Martin