IE laver farver lysere
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 24-05-06 14:17

Hej.

http://www.mzh.dk/farvetest.html har jeg lavet to div'er, én med en
defineret baggrundsfarve og én med en grafik som baggrund (1x1 pixel der
gentages).

De to burde være helt ens, for grafikken har nøjagtig samme farve som
den øverste div's baggrund, men af en eller anden grund laver min IE den
øverste div lysere end den nederste.

Kan I andre se forskel, og hvad kan problemet være?

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 24-05-06 14:19

On 24-05-2006 15:17 Mikkel Z. Herold wrote:
> De to burde være helt ens, for grafikken har nøjagtig samme farve som
> den øverste div's baggrund, men af en eller anden grund laver min IE den
> øverste div lysere end den nederste.

Rettelse: Det er faktisk den nederste div, den med grafikken som
baggrund, der bliver gjort mørkere!

Mikkel

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 22-08-06 10:12

> [...]
>
> De to burde være helt ens, for grafikken har nøjagtig samme farve som
> den øverste div's baggrund, men af en eller anden grund laver min IE den

Nu er det godt nok lang tid siden, jeg stillede spørgsmålet, men der kom
ingen svar, og jeg har stadigvæk problemet.

Er der nogen, der ved, hvad der sker med IE? Eller er det bare mig, der
ser problemet?

Mvh. Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-06 10:29

Mikkel Z. Herold skrev:

> Er der nogen, der ved, hvad der sker med IE? Eller er det bare mig, der
> ser problemet?

Jeg ventede på at klogere hoveder svarede. Selv aner jeg ikke
hvorfor det er sådan, men jeg ser det samme i IE 6.0. I Opera og
FF er der slet ingen forskel på de to farver.

Man må vel bare konkludere at IE lysner en farve en smule i
forhold til den angivne talværdi?

--
Bertel

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 22-08-06 22:56

> [...]

har været ude for noget af det sammen, men problemet forsvandt da jeg
skiftede til websikre farver....

> Man må vel bare konkludere at IE lysner en farve en smule i
> forhold til den angivne talværdi?

har testet i FF med IE-tab. så vidt jeg kan se er fortolkes #225566 ens i
både IE og FF, men billedet bliver mørkere i IE.

Jeg mener at IE har nogle problemer mht. PNG.
(specifikt, mener jeg det er mht. transperency, men det kunne være værd, at
prøve at skifte billedet ud med f.eks. en jpg)

/Kasper

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 22-08-06 23:40

On 22-08-2006 23:56 Kasper Lindberg wrote:
> har været ude for noget af det sammen, men problemet forsvandt da jeg
> skiftede til websikre farver....

Hmm... Problemet forsvinder i hvert fald, når jeg prøver med en ren rød
farve (se http://www.mzh.dk/farvetest.html igen)

> Jeg mener at IE har nogle problemer mht. PNG.
> (specifikt, mener jeg det er mht. transperency, men det kunne være værd, at
> prøve at skifte billedet ud med f.eks. en jpg)

Ja, det er et problem med transparency (som i øvrigt kan afhjælpes med
et lille script fra http://homepage.ntlworld.com/bobosola/), men det var
så ikke png'en der var problemet her.

Det undrer mig nu lidt, at det er grafikken, som de to browsere viser
forskelligt og ikke den farve som browseren selv skal "blande", men
sådan er det så.

Mikkel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-08-06 09:45

Mikkel Z. Herold wrote:

> Det undrer mig nu lidt, at det er grafikken, som de to browsere viser
> forskelligt og ikke den farve som browseren selv skal "blande", men
> sådan er det så.

IE fortolker ikke gamma oplysninger korrekt i PNG, så farverne bliver
for mørke, her får du lige et par links:

http://www.easy-reader.net/archives/2006/02/18/png-color-oddities-in-ie/

En lidt mere langhåret forklaring:
http://hsivonen.iki.fi/png-gamma/

Løsning - lad være med at bruge PNG format hvis du skal matche farven
med omgivelserne.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 23-08-06 20:26

On 23-08-2006 10:44 Lars Hoffmann wrote:
> IE fortolker ikke gamma oplysninger korrekt i PNG, så farverne bliver
> for mørke, her får du lige et par links:

Spændende læsning, og endelig en forklaring på fænomenet - tak for det!

Mvh. Mikkel