Jeg er så ked af
Fra : Fietsenmaker

Dato : 08-05-06 08:49

Ja, det er jeg faktisk.
Jeg er fanatisk bruger af FF (efter netscape og mozilla)og har nu i
flere omgange installeret addblock. Hver gang der var en ny version har
jeg forsøgt, men hver gang kolliderer det med min bank. Muligvis ikke
bankens skyld men det ser ud til at addblock kolliderer med java.
Efter installation af addblock kan jeg kun kontakte min bank én gang,
hvis jeg så forsøger en gang mere går det skærmbillede til banken død.
Når jeg så lukker for FF bliver der en FF kørende som jeg skal slukke
for fra joblisten.
Jeg ved at der før har været snakket om det i denne NG, så mit spørgsmål
er om der er nogen som har fundet en løsning eller om der er en anden
addblock som man kan bruge.
Lad være med at fortælle mig at jeg skal bruge IE for det kan jeg ikke
finde ud af (muligvis er jeg for dum)
Tak til dem der gider at svare

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-06 09:20

Fietsenmaker skrev:

> Jeg er fanatisk bruger af FF (efter netscape og mozilla)og har nu i
> flere omgange installeret addblock. Hver gang der var en ny version har
> jeg forsøgt, men hver gang kolliderer det med min bank.

Man kan gøre noget andet der er mere effektivt og som ikke
kolliderer med noget.

Hvis du beder din browser om at finde f.eks. harmfulpage.org,
slår den den præcise adresse op på nettet og kontakter derefter
den relevante server.

Hvis man derimod har skrevet i en speciel fil at harmfulpage.org
automatisk skal oversættes til ens lokale system, så bliver
adressen slet ikke slået op og serveren ikke kontaktet. Derved
kan man slukke for en mængde reklame.

Her er min hostfil

================
127.0.0.1 localhost

# Mord på reklamer:
127.0.0.1 isg28.casalemedia.com
127.0.0.1 onlinerewardcenter.com
127.0.0.1 ad1.emediate.dk # Reklame EDBpriser
127.0.0.1 ads.edbindex.dk # Reklame EDBpriser
127.0.0.1 a.as-us.falkag.net # underlig reklamenoget?
127.0.0.1 ad.dk.doubleclick.net # Reklame
127.0.0.1 adfair.dk # Reklame
127.0.0.1 banner.webdmz.tv2.dk # TV2 Reklame
127.0.0.1 pagead2.googlesyndication.com # Google AdSense Reklame
127.0.0.1 internethotshots.com # Google AdSense Reklame
127.0.0.1 ads.metropol.dk # Reklame (bl.a. BT)
127.0.0.1 partnerads.com # Reklame
127.0.0.1 media.fastclick.net # Reklame
127.0.0.1 track.adform.net # Reklame
127.0.0.1 adfarm.mediaplex.com # Reklame
127.0.0.1 adserver.adtech.de # Reklame
127.0.0.1 m7z.net # Reklame
127.0.0.1 adserving.budsinc.com # Reklame
127.0.0.1 banners.webmasterplan.com # Reklame phpbb2.de

127.0.0.1 r6.net # Ubehagelig spyware
127.0.0.1 rightmedia.net # Ubehagelig Reklame
127.0.0.1 xads.zedo.com # Ubehagelig Reklame
127.0.0.1 adlog.com.com # Ubehagelig Reklame
127.0.0.1 www.danasoft.com # Spyware signatursite
127.0.0.1 danasoft.com # Spyware signatursite
================

Den skal ligge i C:\Windows\system32\drivers\etc. Du kan evt.
gemme den gamle et sted som reserve før du retter i den.

Metoden har intet at gøre med hvilken browser man anvender.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-06 15:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> system, så bliver adressen slet ikke slået op og serveren ikke
> kontaktet. Derved kan man slukke for en mængde reklame.

Problemet på en netbank er ikke reklame, men at Adblock/Firefox'
håndterering af en java-applet får siden til at låse.

Hvis man bruger en hostfil til at omdirigere kaldet til appletten,
kan man måske nok undgå at siden fryser, men man kan stadig ikke
logge ind (da netbanken jo kun fungerer hvis login-appletten kan
vises).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-06 16:18

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Problemet på en netbank er ikke reklame, men at Adblock/Firefox'
> håndterering af en java-applet får siden til at låse.

Jo, men jeg tænkte at man så kunne undvære Adblock?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-05-06 16:40

Den 08-05-06 17.17 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Jo, men jeg tænkte at man så kunne undvære Adblock?

Det kan man også sagtens, selvom man ikke benytter hosts-filen. Man kan
bare højreklikke på en reklame og vælge at blokere alle billeder fra den
pågældende server. Det er ganske effektivt på de fleste sites, ikke
mindst hvis man supplerer med Flashblock.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Avancerede søgemuligheder i mails med Thunderbird.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-06 14:04

Kim Ludvigsen skrev:

> Det kan man også sagtens, selvom man ikke benytter
> hosts-filen. Man kan bare højreklikke på en reklame og vælge
> at blokere alle billeder fra den pågældende server.

Der er selvfølgelig alternativer til at bruge AdBlock - de er bare
ikke nær så gode.

Dels kan hverken hostfilen eller FF's indbyggede "bloker fra
server" arbejde med andet end hele servere. Det er dels et problem
hvis man vil blokere servere a la: a234.reklameside.com,
a235.reklameside.com, ... - og dels et problem hvis man vil blokere
billeder fra en bestemt mappe på en server
(www.finside.dk/dummereklamer/...)

I AdBlock kan man definere alt fra en fuld url til et kompliceret
regex for at matche reklamer.

Brugen af en hostfil kan i øvrigt give problemer på visse sider.
Jeg oplevede for nylig en side der gav en masse fejl mens den blev
loadet, fordi browseren forsøgte at hente loginbeskyttet indhold
fra en omdirigeret reklameside.

Endelig er der spørgsmålet om hvor let det er at bruge blokeringen.
Med AdBlock kan man bare højreklikke på en reklame - uanset om det
er et script, et eller flere lag af iframes eller et billede (for-
eller baggrund) - og vælge hvad man vil blokere. Skal man blokere
flash, kan man enten benytte oversigten over blokerbare emner,
eller vælge tastaturgenvejen Skift-Ctrl-F (overlay flash).

Hostfilen er ikke nær så let at redigere i, og selv om FF's
indbyggede "bloker billeder fra denne side" er enkelt at gå til, er
det ikke muligt at blokere andet end billeder, og når man først har
blokeret billeder fra en side er det ikke så let at finde frem til
det sted hvor man kan fjerne blokeringen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Poulsen

Dato : 08-05-06 09:49

Fietsenmaker wrote:

> Jeg ved at der før har været snakket om det i denne NG, så mit spørgsmål
> er om der er nogen som har fundet en løsning eller om der er en anden
> addblock som man kan bruge.

Opret to profiler i Firefox og lad være med at installere Adblock i den
ene. Brug så denne profil til din netbank.

http://www.mozilla.org/support/firefox/profile#new

--
Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-06 10:26

Fietsenmaker skrev:

> [...]
> ny version har jeg forsøgt, men hver gang kolliderer det med
> min bank. Muligvis ikke bankens skyld men det ser ud til at

Jeg kender udmærket problemet.

Løsningen er at bruge AdBlocks whitelist-funktion. Jeg har gjort
følgende:

1) Slå Java-understøttelsen fra (Funktioner => Indstillinger =>
Indhold => Aktiver Java)[1]

2) Besøg netbanksiden (altså den side hvor selve login-proceduren
foregår - i mit tilfælde er det fx https://www.portalbank.dk/0400/)

3) Klik på AdBlock i statuslinjen (nederste højre hjørne) og vælg
"Whitelist => This whole site" - afslut med O.k.

4) Slå Java-understøttelsen til igen.

5) Genopfrisk siden - så er man klar til start.

Noter:
======
[1] Har man udvidelsen Web Developer, kan man også bare bruge
Disable-menuen derfra
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Fietsenmaker

Dato : 09-05-06 06:16

> [...]
> "Whitelist => This whole site" - afslut med O.k.
> 4) Slå Java-understøttelsen til igen.
> 5) Genopfrisk siden - så er man klar til start.

En blomst til dig Jens, det ser ud til at det virker.
Takker mange gange.

Fra : Fietsenmaker

Dato : 09-05-06 19:51

Fietsenmaker skrev:

> En blomst til dig Jens, det ser ud til at det virker.
> Takker mange gange.

Lige en buket til Jens, har testet og det virker hver gang!!!