Browser
stl_s 3840
arlet 2470
cookies, index
Fra : KS

Dato : 17-04-06 14:03

I mappen med cookies, er der en DAT-fil der hedder "index".
Hvilken gavn gør den?
Kan man uden risiko slette indholdet eller filen?

Knud

Fra : Anders Lund

Dato : 17-04-06 18:07

KS wrote:
> I mappen med cookies, er der en DAT-fil der hedder "index".
> Hvilken gavn gør den?

Jeg vil tro at den indeholder information om cookiesene. Ting som hvor
de stammer fra, hvornår de er sat, hvornår de udløber og hvad der nu kan
gemmes.

> Kan man uden risiko slette indholdet eller filen?

Jeg ved ikke hvad det vil betyder for dine cookies at slette den. Om
dine cookes stadig vil fungere, men mangle dicerse information eller om
IE helt vil glemme de cookies der bliver gemt.

Men du kunne jo tage kopi af hele mappen og forsøge dig ad.

/Anders

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 17-04-06 18:56

KS skriblede:
> I mappen med cookies, er der en DAT-fil der hedder "index".
> Hvilken gavn gør den?
> Kan man uden risiko slette indholdet eller filen?

Du kan roligt slette den (hvis du får lov)
den bliver gendannet ved genstart af IE.

--
Lars Fragstrup

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-04-06 21:35

Hej KS, du skrev i dk.edb.internet.software.browser:

> I mappen med cookies, er der en DAT-fil der hedder "index".
> Hvilken gavn gør den?
> Kan man uden risiko slette indholdet eller filen?

Som Anders siger kan man roligt slette den, omend det kun kan lade sig
gøre i fejlsikret tilstand. Windows nægter pure at give en lov til at
slette nogen af de fem millioner Index.dat-filer, som det kreerer.

Der ligger en speciel stor basse i
"<bogstav for systemdrev>:\Documents and Settings\<brugernavn>\Lokale
indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\"

Den vokser, står i stampe, vokser, står i stampe, vokser... etc.
Min helt subjektivt valgte størrelse er 1 MB. Når den bliver større,
slettes den (og alle andre Index.dat'er, for den sags skyld).

Min metode er ret enkel og primitiv men effektiv:

1. (Gen)start i fejlsikker tilstand og kun med kommandoprompt.

2. Når maskinen er startet og faldet til ro, står man automatisk på sit
systemdrev og skriver så ved prompten (hver linje fulgt af hyp på
Enter):

dir \index.dat /s

Så kan man lige tjekke, hvor mange og hvilke index.dat'er, der ligger
på systemdrevet. Og om der skulle være en Windows ikke har kreeret.
(Jeg kender ingen programmer borset fra dme på Windows cd'en, der laver
dem. Men der kunne jo eksistere nogle. I så fald skal de muligvis
absolut ikke slettes).

Så trykker jeg pil op, så samme linje kommer frem igen, og med
piletasterne går jeg ind og ændrer "dir" til "del", dvs.:

del \index.dat /s

Alle Index.dat'er bliver så slettet. Man kan forvisse sig om det vha.
piletasten pil op og igen udløse "dir \index.dat /s"-kommandoen.

Så genstartes maskinen på normal vis. Under opstarten laver Windows
selv alle Index.dat'er igen, men denne gang er de kun på 16 eller 32 KB
(afhængigt af hvilke det er).

NB: Lav _ikke_ tricket medmindre du ved, hvad du gør! (Jeg aner jo
ikke, hvem der læser med). Når man bruger "del"-kommandoen i fejlsikker
tilstand kan man nemt lave stor ravage, specielt når det næste er et
backslash og sluttende på /s-switchen. Det er så samtlige filer på ens
systemdrev, man potentielt kan slette.

Dette er yderlige en rimelig grund til for at køre "dir"-kommandoen
først, så man lige kan se, hvad man sletter, hvis man derefter kører
"del"-kommandoen og alt andet på kommandolinjen er uændret.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 17-04-06 22:15

Rudi Stegen skriblede:

> [...]
> næste er et backslash og sluttende på /s-switchen. Det er så samtlige
> filer på ens systemdrev, man potentielt kan slette.

Det var en ordentlig smøre bare for at slette
noget som Windows & Internet Cleaner Pro
kan gøre i et ruf :) www.neoimagic.com

--
Lars Fragstrup

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-04-06 23:11

Hej Lars Fragstrup, du skrev i dk.edb.internet.software.browser:

> Det var en ordentlig smøre bare for at slette
> noget som Windows & Internet Cleaner Pro
> kan gøre i et ruf :)

Det er ikke for at slette det men at skrive det, der er en ordentlig
smøre

Hvor lang tid tager det at skrive

dir \index.dat /s

og så ellers prikke lidt til Enter- og piletaster.

Tip: Man kan skrive en minimalistisk bat-fil, så man ikke engang
behøver at skrive den lange linje. Men det tager næsten lige så lang
tid at skrive batfilens navn som at køre proceduren manuelt.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Steen Thom.

Dato : 30-04-06 17:55

On Mon, 17 Apr 2006 22:35:29 +0200, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

> 1. (Gen)start i fejlsikker tilstand og kun med kommandoprompt.

Nej, nej, nej: Log på som en anden bruger, så er der frit spil hos
alle andre brugere