Kun tillade bestemte adresser?
Fra : Mogens

Dato : 11-04-06 12:23

Det er måske en forkert gruppe at spørge i, men jeg ku' ikke lige finde en
der var oplagt.
Til sagen: Jeg skal sætte en pc op med demonstration af et par websteder, og
jeg kunne godt tænke mig at slippe for at folk surfer alle mulige steder
hen. Er det noget der kan lade sig gøre uden at det bliver til en videnskab?
Det behøver på ingen måde at være voldsomt avanceret eller hackersikret
eller sådan noget.
På forhånd tak
Mogens

Fra : B.Lauritzen

Dato : 11-04-06 12:44

Mogens wrote:
> [...]
> Det behøver på ingen måde at være voldsomt avanceret eller hackersikret

Smid dem lokalt på maskinen og hiv RJ45 stikket ud af væggen..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-06 13:00

Mogens skrev:

> Det er måske en forkert gruppe at spørge i, men jeg ku' ikke
> lige finde en der var oplagt.

Det er den helt rigtige gruppe.

> [...]
> surfer alle mulige steder hen. Er det noget der kan lade sig
> gøre uden at det bliver til en videnskab?

Kig på "Kiosk Mode" i Opera:
<http://www.opera.com/support/mastering/kiosk/>

Her kan man bl.a. definere tilladte og forbudte websteder.

IE har også en Kiosk Mode - men så vidt jeg ved kan man ikke lave
samme blokeringer som i Opera.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-06 13:32

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Kig på "Kiosk Mode" i Opera:

Hvordan forlader man den igen?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-06 13:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvordan forlader man den igen?

Ctrl-Alt-Delete => Jobliste

Det kan også omgås, men det kræver en del mere arbejde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-06 14:07

> Ctrl-Alt-Delete => Jobliste

> Det kan også omgås, men det kræver en del mere arbejde.

Ja, men hvad gør systemmanden så når messen er forbi og Opera
skal være normal igen?

Kan de besøgende bare trykke på tændknappen og omgå det på den
måde?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-06 14:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, men hvad gør systemmanden så når messen er forbi og Opera
> skal være normal igen?

Jeg har ikke selv erfaring med det, men jeg kan forestille mig at
man erstatter den normale sikkerhedsboks der dukker op ved Ctrl-
Alt-Delete med en hvor man ikke kan gøre noget uden en adgangskode
(svarende til boksen ved en kodeordsbekskyttet pauseskærm).

Har man adgangskoden, kan man afslutte Opera og vende tilbage til
std. windows. Uden en adgangskode kan man ikke gøre andet end at
annullere og vende tilbage til kiosk-browseren.

> Kan de besøgende bare trykke på tændknappen og omgå det på den
> måde?

De kan måske godt få computeren til at genstarte (hvis det ikke er
blokeret), men de kan ikke logge ind uden en gyldig kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-04-06 15:37

On Tue, 11 Apr 2006 15:17:26 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>Alt-Delete med en hvor man ikke kan gøre noget uden en adgangskode
>(svarende til boksen ved en kodeordsbekskyttet pauseskærm).

Er det overhovedet muligt for et program i userland?

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-06 16:00

Peter Brodersen skrev:

> Er det overhovedet muligt for et program i userland?

Operas artikel om Kiosk Mode henviser til følgende MSDN-artikel:
<http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/05/05/SecurityBriefs/>

- der antyder at det er muligt. Men jeg har som nævnt ikke prøvet
det - og det er ikke noget jeg har mod på at eksperimentere med
(hvis noget går galt med logon-boksen, kan man være seriøst på
røven).
--
Jens Gyldenkærne Clausen